USB 3.0 portar på framsidan av chassit - är de sämre än de där bak?

Permalänk
Medlem

USB 3.0 portar på framsidan av chassit - är de sämre än de där bak?

Hej!

Jag har en stationär dator (Webhallen config) från 2016. Den funkar väldigt bra, men jag har en undran.

Jag har bara tre stycken USB 3.0 kontakter på baksidan av datorn (som hör till moderkortet). Sedan har jag två USB-portar på framsidan av burken, som också är 3.0. Jag läste någonstans att man helst inte ska använda USB-portarna på framsidan, eftersom de ska vara kopplade till moderkortet med billiga sladdar typ Jag har ett par högtalare och hörlursförstärkare kopplade till de främre USB-portarna. Borde väl funka bra även om det skulle vara lite långsammare. Ljud är ju inte så stora mängder data egentligen, så det borde väl funka eller tror ni kvaliteten blir sämre?

Tar gärna emot er input
Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som helst skillnad skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitet borde väl ändå inte kunna påverkas i och med att det är en digital signal. I sådana fall skulle det väl märkas som störningar/bortfall. Däremot kan väl spänningsfall bli ett problem i teorin om det är riktigt dåliga ledare och utrustning som drar mycket kräm. Har för mig att jag hade en extern 2.5"-hårddisk som inte villa snurra upp kopplad till frontportarna en gång i tiden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan vara tvärt om i vissa fall. Det finns begränsat antal usb 3, 5 och 10 gigabit portar på nya och gamla datorer.
Nyare har fler men ändå bara ca 6-12 st som max som kommer från cpu och chipset. Två brukar dras till framsidan och ibland en usb c kontakt också.
Då utökar man på baksidan med någon realtek krets eller likande men vissa enheter t.ex. Oculus rift hatade vissa av de usb kontrollerna. Då är framsidans portar bättre att använda.

Hade exakt det problemet på mig gamla Ivy bridge maskin som bara har 4st native usb3 portar (hälften var på frontpanelen). Resten går via en realtek krets. Så båda Oculus sensorerna var tvungna att sitta där fram för att funka.

Ljud däremot över 3.5mm kontakt kan plocka upp störningar då det är en analog signal så där är det oftast bättre att köra baksidan av datorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14