En massa oika problem =)

Permalänk
Medlem

En massa oika problem =)

Hej!
Datorn på reperation och kommer kanske inte tillbaka, så har fått plocka fram gamla laptopen.
Trodde =)=), det bara var att sätta igång......men men....tji fick jag.

Så jag tänkte ta chansen här och se om någon har några tips på hur jag kan lösa en del utmaningar, eller så går det kanske inte.
, men jag testar=)

(obs: är inte så kunnig, så detta är rörigt rörigt....)

Webläsaren är: Edge 91 Version 91.0.864.64 on windows 10.
( Operativsystem Windows 10, säger infon när jag sökte i datorn efter det)
64 bit.

1. Felkod 0x800703fl dyker upp hela tiden när jag försöker uppdatera.

2. Det går inte att öppna bank id på fil som är nedladdat.

3. Logga in med Bank id fungerar inte

4. Blue tooth funktionen fungerar inte - högatalar ikonen indikerar "endast röst".

5. Appar som laddas ner och sen ska öppnas resulterar i att "App Store" öppnas men en del appar finns inte i appstore. ex. kapersky antivirus, finns inte där.

tack ppå förhand för ev. hjälp!

/
H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej Morgan! tack för tipset.
Har kört det nu 2ggr men varje gång processen når fram till slutet så står det att "minneskapaciteten inte kan fastställas" ( fritt översatt från engelska) och det verkar därefter inte gå att få processen att fortsätta.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara för lite arbetsminne. Du kan ju försöka att göra en fabriksåterställning - då blir datorn som den var när du köpte den. Tekniken beror på vilken dator du har:
Acer:Alt+F10 vid BIOS screen
Packard Bell:Alt+F10 (vid BIOS screen), Alt+F11(på äldre än 3 år)
Toshiba:F8 (direkt efter BIOS screen)->Reparera
Dell:F8 (direkt efter BIOS screen)->Reparera
Samsung:F4 (vid BIOS screen)
HP:F11 (vid BIOS screen)
Compaq:F11 (vid BIOS screen)
Asus: F9

Permalänk
Medlem

Kan jag nu i förväg kontrollera hur mycket arbetsminne jag har?

Permalänk
Medlem

Hej,
#1
skriv 'Kon' i sökfönstret för att öppna kontrollpanelen.

#2
Klicka på 'System och Säkerhet'.

#3
Tredje raden från toppen är System, det finns en rad där som heter något i stil med 'Visa mängden Ram och processorhastighet'

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Hej,
#1
skriv 'Kon' i sökfönstret för att öppna kontrollpanelen.

#2
Klicka på 'System och Säkerhet'.

#3
Tredje raden från toppen är System, det finns en rad där som heter något i stil med 'Visa mängden Ram och processorhastighet'

hej! tack.
Ok,
Processor intel r core tm i5-4200u cpu @ 1.60gzh 2,30gzh
installerat ramminne 8gb 7,98 går att använda
systemtyp: 64 bitars operativsystem , 64-baserad processor

Sen i självahårddiskarna så finns det: D 22,1gb ledigt av 24,9gb windows8 os (c) 624gb ledigt av 888gb

Går det att utläsa något av detta?

Permalänk
Medlem

Din dator ska klara Windows 10 utan problem.

En snabb sökning på felkoden gav:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
Prova att läsa den guiden och se om du blir klokare. Du måste kanske uppdatera Windows manuellt.

När du löst ditt Windowsproblem:
Ditt Bank-Id certifikat är troligen för gammalt, de har 'bäst före datum'.
Logga in på din bank och installera ett nytt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Alternativ till att ha bankid på datorn är att bara använda "bankid på annan enhet" istället, om den funktionen finns. Jag har inte haft bankid på datorn på rätt många år nu, funkar bra att autentisera med telefonen istället

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Din dator ska klara Windows 10 utan problem.

En snabb sökning på felkoden gav:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
Prova att läsa den guiden och se om du blir klokare. Du måste kanske uppdatera Windows manuellt.

När du löst ditt Windowsproblem:
Ditt Bank-Id certifikat är troligen för gammalt, de har 'bäst före datum'.
Logga in på din bank och installera ett nytt.

Lycka till!

Hej! Tack för länken, men den länken fungerar inte. Försökte med länken nedan i den artiklen, men svaret blir samma, att utrymmet inte kan bedömmas och sen så kommer jag inte längre i uppdateringen.
bank id, det jag har, går ut 13 augusti

Permalänk
Medlem

Hej igen! Nya problem =)=)...på datorn har uppstått....=)
När datorn startas så dyker det upp att jag ska välja språk.
När svenska valts, så går det inte vidare på skärmen utan gång på gång så vill datorn att jag väljer språk.
Alternativt så man man stänga av datorn, starta igen, men då uppstår samma skärmbild igen där språk ska användas.

Tror ni det finns en lösning eller är det dags att skrota min laptop helt?

(har fotot på skärmen. Går det att skicka med ett foto här i forumet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hej igen! Nya problem =)=)...på datorn har uppstått....=)
När datorn startas så dyker det upp att jag ska välja språk.
När svenska valts, så går det inte vidare på skärmen utan gång på gång så vill datorn att jag väljer språk.
Alternativt så man man stänga av datorn, starta igen, men då uppstår samma skärmbild igen där språk ska användas.

Tror ni det finns en lösning eller är det dags att skrota min laptop helt?

(har fotot på skärmen. Går det att skicka med ett foto här i forumet?)

Som personen skrev i första svaret till dig så bör du installera om OS.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Testa göra en ren installation av Windows. Om man bara formaterar, reparerar, återställer på olika sätt så kan fel bli kvar eller komma tillbaka. Helst starta datorn från USB och ta bort alla partitioner. Särskilt om Laptopen levererades med ett äldre Windows som du inte tänker använda igen. Flera fel krävde att man gick så långt och tar bara några sekunder extra.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man bruka välja nedre blå knappen "ladda ned verktyget nu" när man skapar 10 USB och man får med många uppdateringar när man skapar ny.

Skippa steget där den frågar efter nyckeln. Om 10 har varit aktiverad på datorn så blir den det igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om man bara har haft lokalt konto och köpt ny disk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pegget:

Hej Morgan! tack för tipset.
Har kört det nu 2ggr men varje gång processen når fram till slutet så står det att "minneskapaciteten inte kan fastställas" ( fritt översatt från engelska) och det verkar därefter inte gå att få processen att fortsätta.

Skrivet av Karate Taco:

Som personen skrev i första svaret till dig så bör du installera om OS.

Som TS skrev kan i inläghget under så kan TS inte ominstallera OS:et (Förutsatt att denne försöker ominstallera från USB/DVD och inte uppgraderar)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pegget:

Hej Morgan! tack för tipset.
Har kört det nu 2ggr men varje gång processen når fram till slutet så står det att "minneskapaciteten inte kan fastställas" ( fritt översatt från engelska) och det verkar därefter inte gå att få processen att fortsätta.

Exakt hur gör du och exakt vad händer?

Permalänk
Medlem

Hejsan igen.
tack för svar.

Jag kommer inte ut på internet eller kan göra något på den datorn som är krånglig.
När jag startar den så dyker det upp att jag ska välja språk och sedan när svenska språket är valt så vill den att jag väljer språk igen , och igen och igen. Stänger jag av den och startar upp den igen, så händer samma sak igen med att välja språk.
Så kan inte ladda ner windows 10 på den, från internet. ( I varje fall inte utifrån det lilla jag vet om datorer).
Tidigare så följde jag den länk som gavs mig tidigare i denna tråd, tidigare i somras, men då saknades någon form av minneskapacitet, upprepade gånger.
Sen försökte jag mig på det igen nu efter sommaren, och då dök denna språkfråga upp, som bara upprepar sig.

(Nämnas bör kanske att jag inte är superkunnig om datorer och dataspråk, så vet inte riktigt vad partition är, etc, som tidigare nämndes).
Tack igen för er hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hejsan igen.
tack för svar.

Jag kommer inte ut på internet eller kan göra något på den datorn som är krånglig.
När jag startar den så dyker det upp att jag ska välja språk och sedan när svenska språket är valt så vill den att jag väljer språk igen , och igen och igen. Stänger jag av den och startar upp den igen, så händer samma sak igen med att välja språk.
Så kan inte ladda ner windows 10 på den, från internet. ( I varje fall inte utifrån det lilla jag vet om datorer).
Tidigare så följde jag den länk som gavs mig tidigare i denna tråd, tidigare i somras, men då saknades någon form av minneskapacitet, upprepade gånger.
Sen försökte jag mig på det igen nu efter sommaren, och då dök denna språkfråga upp, som bara upprepar sig.

(Nämnas bör kanske att jag inte är superkunnig om datorer och dataspråk, så vet inte riktigt vad partition är, etc, som tidigare nämndes).
Tack igen för er hjälp.

Ladda ner windows 10 installationsmedia från en annan dator och lägg på en USB sticka. Då kan du installera om den från stickan

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hej FX9. Tack. Ladda ner den från internet eller från den datorn som WIndows10 finns i redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hej FX9. Tack. Ladda ner den från internet eller från den datorn som WIndows10 finns i redan?

Microsoft ger dig möjlighet att ladda ner windows 10 helt lagligt.

Om du googlar nån guide så bör du kunna hitta nån bra.

Googla på: "windows media creation tool"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hej. Nu är windows 10 filen på ett usbminne. Yes, den fanns att hitta när jag skrev in det "windows media creation tool." Tack.
Nu är usbminnet isatt i den krångliga datorn, men kommer inte åt att öppna usbminnet/komma in i det, eftersom skärmen med språkvalet dyker upp direkt när jag startar datorn.
Går det att komma "in bakom" detta numera automatiska språkvalet, på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Hej. Nu är windows 10 filen på ett usbminne. Yes, den fanns att hitta när jag skrev in det "windows media creation tool." Tack.
Nu är usbminnet isatt i den krångliga datorn, men kommer inte åt att öppna usbminnet/komma in i det, eftersom skärmen med språkvalet dyker upp direkt när jag startar datorn.
Går det att komma "in bakom" detta numera automatiska språkvalet, på skärmen?

Du behöver ändra i BIOS att välja vad som datorn ska boota från, vanligt trycker du DEL knappen för att komma in i bios, sen ändrar du boot order.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

NU =), har jag kommit in detta BIOS ( insydeh20 setup utility).
Högst uppe kan jag klicka fram till BOOT.
sen kan olika alternativ väljas.
Men vet inte vilket?
( Kan man lägga upp foto här i detta forum?)

Permalänk
Medlem

Testat att försöka få datorn att välja usb-minnet som "start", men inte lyckats ( trots hjälpinstruktioner från nätet). Raden "USB Boot Enable " är vitmarkerad.

Permalänk
Medlem

hej! vet någon hur jag i BIOS ändrar så att datorn startar från USB-minnet?
Vad jag ska välja och hur det hela går till korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

hej! vet någon hur jag i BIOS ändrar så att datorn startar från USB-minnet?
Vad jag ska välja och hur det hela går till korrekt?

Leta fram manualen för moderkortet. Det du letar har att göra med "boot order" där USB storage eller nått liknande ska sättas högst upp i listan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pegget:

hej! vet någon hur jag i BIOS ändrar så att datorn startar från USB-minnet?
Vad jag ska välja och hur det hela går till korrekt?

Hej! Jag tror att felet här är att du enbart lagt in Windows 10 ISO filen. Du behöver bränna in den på USB-stickan så det blir en installerbar windows-installation. Använd dig av dethär programmet så tror jag att du kommer kunna välja USB-stickan som en bootable device

;Windows USB tool

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hej! Usb-tool ska jag ladda ner det på den fungerade datorn och sen sätta in den i den krångliga datorn?

Permalänk
Medlem

Manual för moderkortet, okej, ska söka efter det.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pegget:

Hej! Usb-tool ska jag ladda ner det på den fungerade datorn och sen sätta in den i den krångliga datorn?

Usb-tool använder du för att "installera" windows på usb-stickan

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

ahhaa, så installera windows 10 på usb-stickan - sen in med usb stickan i krångliga datorn och starta från BIOS?