Tips på bra Point & Click spel?

Permalänk
Medlem

De flesta bra som jag spelat har väl nämnts.

Longest Journey är trevligt alla tre spelen. Ettan är mest traditionell peka-klicka, Dreamfall är mer göra val och ta sig genom storyn och trean Dreamfall Chapters är lite mer blandning där man är tillbaka på att hitta saker som ska användas på rätt ställe och sånt.

Annars har jag en gammal klassiker som jag inte såg i tråden när jag sökte nyss iaf. Såg att det fanns en specialversion på Steam nu

I'm a vicious dinosaur!

Flight of the Amazon Queen (FOTAQ)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett stort slag för Day of The Tentacle som håller väldigt bra fortfarande och är helt fantastiskt på alla sätt.

Bland nya spel så är Thimbleweed Park en rekommendation. Mysigt och välgjort för er som gillade Day of The Tentacle, Monkey Island och liknande.

Permalänk
Medlem

Gillar man gamla Sierra-klassiker så är "Codename: ICEMAN" riktigt grym tycker jag, dock så skriver man alla kommandon (ej Point & Click)...

Permalänk
Medlem

Policenauts
Maniac Mansion

Permalänk
Skrivet av som99:

Det är det första, från 1994 så sannolikt du kanske spelade just det om det var på Svenska då det där är det enda som kom på Svenska
Var det på engelska kan du ha spelat någon av uppföljarna som även dem är bra men dem kom ut 1996-2001 (spel 2 till 5).

Rekommenderar alla att testa den serien med sina barn

då var det nog det då det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

The Neverhood (1996)

Underskattat och bortglömt claymation point-and-click-adventure spel från Steven Spielbergs Dreamworks som trots bra omdömen inte sålde fler än 30.000 kopior.
Om man gillar knepiga pussel och inte har något emot att känna sig vilsen då och då är det ett riktigt fantasifullt och udda spel med sina miljöer, animation och sound-track.

https://www.youtube.com/watch?v=kjTN-znDWcE Making of
https://www.youtube.com/watch?v=FYvlcP1OheI Gameplay

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Delphines klassiska spel.

Future Wars (ST, Amiga, PC)
https://www.mobygames.com/game/future-wars-adventures-in-time

Cruise For A Corpse (ST, Amiga, PC)
https://www.mobygames.com/game/cruise-for-a-corpse

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem

Förutom alla Sierra spel så kom jag att tänka på dessa, jag kanske kompletterar med fler senare.

Zak Mckracken
Ankh serien
The journey down (finns den äldre samt de nygjorda men spelet är det samma)
Day of the Tentacle (finns den äldre samt den nygjorda men spelet är det samma)
Beneath a Steel Sky
Beyond a Steel Sky
Deponia
Foxtail (som inte är helt klart men det kapitel som finns går att spela)
The dream machine
The book of unwritten tales serien
King's Quest (finns King's Quest samt King's Quest)
Whispers of a machine
Kathy Rain
The Interactive Adventures of Dog Mendonça and Pizzaboy
Dreamfall om det kan räknas till kategorin.
Syberia serien.

Jag har även en del spel i min önskelista hos gog.com men det är lätt att söka i kategorin på gog.
https://www.gog.com/games?search=Point-and-click

Permalänk
Medlem

Finns det moderna äventyrsspel, alltså spel som är utvecklade i närtid? Om "ja", tips på bra sådana vore toppen

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Finns det moderna äventyrsspel, alltså spel som är utvecklade i närtid? Om "ja", tips på bra sådana vore toppen

Räknas Blacksad in som ett modernt äventyrsspel? Kanske inte helt utifrån dess mer mysterieorienterade inriktning, men det kanske kan vara värt att kolla in, särskilt nu med sommar rean på 70%.

https://store.steampowered.com/app/1003890/Blacksad_Under_the...

Permalänk
Medlem

Hmm dom här tre tycker jag är riktigt bra.

  • Grim fandango

  • Monkey island 3

  • Broken age

Sedan några ”honorable mentions” för jag har svårt att rekommendera sierras gamla peka klicka spel med gott samvete. Men, King’s Quest 5 och 6 ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Finns även en fan remake av 2’an som är bra. http://www.agdinteractive.com/games/kq2/about/about.html

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Brothers - A Tale of Two Sons

Permalänk
Medlem

edit: Såg att det redan har nämnts, men Flight of the Amazon Queen.

https://www.gog.com/game/flight_of_the_amazon_queen?gclsrc=aw...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Bud Tucker in Double Trouble
Orion burger

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Finns det moderna äventyrsspel, alltså spel som är utvecklade i närtid? Om "ja", tips på bra sådana vore toppen

Menar du även moderna nyutgåvor, alla nyutgåvor är inte remaster utan en del är remake som t.ex The journey down.
Hur gamla räknas som moderna? Ankh från 2005 känns trots all modernt i sammanhanget.
I mitt tidigare inlägg finns en del som är moderna.
Det finns även moderna som jag valt att inte nämna då dom är jobbiga och har massa meningslösa återkommande pussel som endast är störiga och mjölkar tid.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt för den som missat, ett av mina favvospel genom tiderna, alla kategorier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hmm dom här tre tycker jag är riktigt bra.

  • Grim fandango

  • Monkey island 3

  • Broken age

Sedan några ”honorable mentions” för jag har svårt att rekommendera sierras gamla peka klicka spel med gott samvete. Men, King’s Quest 5 och 6 ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Finns även en fan remake av 2’an som är bra. http://www.agdinteractive.com/games/kq2/about/about.html

Äntligen nån som skrev Grim Fandango Va det första spelet jag tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att dra ner ScummVM, en launcher för en massa gamla peka och klicka-spel som gör dessa mer spelbara på moderna datorer. Dom har även en del spel på hemsidan med som är släppta som Freeware, som Beneath a Steel Sky och Dreamweb.

Dreamweb kommer jag ihåg som helt underbart.
Den måste testas igen!

Slänger in Dark seed också.

Permalänk
Medlem

Förutom alla som redan är nämnda kan jag starkt rekommendera Primordia.

Edit: och Myulk såklart! Gammalt svenskt spel utgivet av Arla. Sjukt mysigt men svårt att få tag på och svårt att få igång...

Permalänk
Medlem

Ett par riktigt trevliga med svenska röster är Rosa pantern - Resa på egen risk och Rosa pantern - Hoku Pokus Panter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Minns inte, men är Psychonauts ett pek-och-klick? Eller är det förstaperson? Var så jäkla länge sedan jag provade det, och jag kom typ ingenstans alls...

Även om det inte är pek-och-klick kan det ju iallafall vara värt att titta på, då det är ett så unikt spel!

Permalänk
Medlem

KGB var bra oxå.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon132576:

Minns inte, men är Psychonauts ett pek-och-klick? Eller är det förstaperson? Var så jäkla länge sedan jag provade det, och jag kom typ ingenstans alls...

Även om det inte är pek-och-klick kan det ju iallafall vara värt att titta på, då det är ett så unikt spel!

Det är ett plattformsspel, men som du säger klart värt att spana in! Snart kommer tvåan också!

Permalänk
Medlem

Dessa är nämnda tidigare men inte varför. Några nyutgivna med charmen av de gamla point and click - OCH helt utan frustrationen, samt med lärdomen av hur man inte gör point and click - top 3 jag kört personligen - inte hittat några fler med superhöga betyg som såg ut att passa mig.

Thimbleweed Park - mer 8 bit och massor av referenser till gamla spelen monkey island mfl. Gillade denna skarpt då det var en mysig atmosfär.

Broken Age - utvecklat som en kickstarter av "Double fine studios" - Tim Chafer som regiserade tex min favorit - "Full throttle", tog med sig stor del av personalen från lucas arts games när de lades ner o grundade egen firma. Gjort massor av remakes på lucas arts gamla spel med. Remake av Full throttle- remake, Day of the tentacle - remake, Grim fandango - remake. Var faktiskt helt ok - lite skum artwork som man behövde vänja sig med men var rätt skön.

Deponia – några tyskar som gjort samt en bunt uppföljare. Har en rätt lugn o trevlig story med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Leisure Suit Larry

Brukas ju aldrig nämnas men är ju ett av originalen..

Kings Quest, Space Quest, Kirilian Quest (oops, det var ju en bok)

Permalänk

Nu vet jag inte om det finns till MS men The Room och The Journey till Apple är kanon.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Day of the tentacle har nämnts av en del tidigare, men ingen har nämnt dess föregångare: Maniac Mansion. Även det en klassiker fyllt av humor och kluriga problem.
The vanishing of Ethan Carter redux är väl inget peka och klicka-spel exakt men väl värt att nämnas. Vacker grafik och en underhållande story som bara tar några timmar att spela igenom. Finns även en vr-version.

Permalänk
Medlem

Gemini Rue
Broken Sword

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

HUMONGOUS säljer alla sina spel på Steam till 50% (de har några reor per år):
https://store.steampowered.com/sub/42723/

Det är helt galet mycket värde man får, många av spelen är extremt välgjorda och är designade att kunna spelas om dessutom..
Mina favoriter är Spy Fox och Pajama Sam

Tokbilligt för vad man får, men jag föredrar originalen över ScummVM för att inte vara plattformsoberoende
Ja, mycket välgjorda! Synd att endast ett kom på Svenska dock Finns ej många peka klicka äventyr för barn i den kalibern inte

Edit: Spy fox började ena pojken på i veckan faktiskt Inte gett han alla på en gång

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Sanitarium tycker jag var väldigt bra. Riktigt obehagligt men rätt fascinerande story. 60% av på Steam i 20 timmar till dessutom. Gammal klassiker men håller än. Lagom svårt och rätt många olika miljöombyten som håller det fräscht.