Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk

Skoj med alla som inte är i målgruppen som klagar på gammal hårdvara, spec är ju inte direkt deras säljargument.

Men....... batteritid?
Kör mest handhållet med min förutom vissa spel och batteritiden är ju sådär. Nu har jag förvisso en 17 och det ska ha blivit bättre i senare versioner.
Men skoj att det händer något med en så populär konsoll som fortfarande säljer mängder. Man kan ju förstå att mycket gått i stå sista två åren oavsett vad planer med en potentiell nästa-konsoll va.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Skoj med alla som inte är i målgruppen som klagar på gammal hårdvara, spec är ju inte direkt deras säljargument.

Men....... batteritid?
Kör mest handhållet med min förutom vissa spel och batteritiden är ju sådär. Nu har jag förvisso en 17 och det ska ha blivit bättre i senare versioner.
Men skoj att det händer något med en så populär konsoll som fortfarande säljer mängder. Man kan ju förstå att mycket gått i stå sista två åren oavsett vad planer med en potentiell nästa-konsoll va.

Tror det är olika läger men båda läger är nog överens om att det minsta vi kan kräva är att spelen flyter på i minst 30fps och inte ser alltför suddiga ut.

Om det inte kan åtgärdas via ny hårdvara får Nintendo se till att skärpa kraven på spelen som släpps till Switch.
Hyrule Warriors: Age of Calamity är ingen bra upplevelse alls exempelvis.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror det är olika läger men båda läger är nog överens om att det minsta vi kan kräva är att spelen flyter på i minst 30fps och inte ser alltför suddiga ut.

Om det inte kan åtgärdas via ny hårdvara får Nintendo se till att skärpa kraven på spelen som släpps till Switch.
Hyrule Warriors: Age of Calamity är ingen bra upplevelse alls exempelvis.

Men dålig spelprestanda ligger hos utvecklarna, inte hårdvaran. Hyrule Warriors är ju ett exempel på ett spel som inte har några ursäkter alls för sina prestanda problem, det är ju utvecklat exklusivt för Switch. Vare sig assets eller spelmekanismer har behövt anpassas som för de spelen som portas från en annan plattform. Det är ett utslag av utvecklarnas prioriteringar om sådana spel har problem med frame rates.

Visst hade det varit roligt med lite bättre prestanda, men än så länge finns kanske inte riktigt tekniken för att få mer än i runda slängar en faktor tre upp från där Switchen ligger, och då talar vi om de nyaste high end SoC:arna på den nyaste litografiska tekniken. Nintendo behöver något som kan produceras i stora volymer, billigt, och som drar tillräckligt lite för att kunna göra en produkt som Switch Lite med vettig batterilivslängd. Det är en rätt knepig ekvation om man också vill ha rejäla prestandalyft.

Permalänk

Priserna på switch är alldeles för höga nu. På hög tid att de sänker priset på originalversionen. Vill inte ens gissa hur mycket billigare den är att tillverka idag jämfört med när den kom. Istället så behåller man priserna höga och höjer på nya. Nja, girigt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Skoj med alla som inte är i målgruppen som klagar på gammal hårdvara, spec är ju inte direkt deras säljargument.

Men....... batteritid?
Kör mest handhållet med min förutom vissa spel och batteritiden är ju sådär. Nu har jag förvisso en 17 och det ska ha blivit bättre i senare versioner.
Men skoj att det händer något med en så populär konsoll som fortfarande säljer mängder. Man kan ju förstå att mycket gått i stå sista två åren oavsett vad planer med en potentiell nästa-konsoll va.

Lägg ner. Gamecube piskade t.ex ps2’an i prestanda. De minsta man kunde förvänta sig är en upplösning till hög standard, ingen sitter här
och kräver Crysis som du försöker få de och låta som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Priserna på switch är alldeles för höga nu. På hög tid att de sänker priset på originalversionen. Vill inte ens gissa hur mycket billigare den är att tillverka idag jämfört med när den kom. Istället så behåller man priserna höga och höjer på nya. Nja, girigt kan jag tycka.

Troligtvis är Switch:en dyrare att tillverka i dagsläget p.g.a. den generella bristen på komponenter. Tekniken som den använder var ju rätt gammal redan när den lanserades, så den har sannolikt inte blivit särskilt mycket billigare av tillverkningstekniska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

En ipad 9.7 från 2017 är kraftfullare än Nintendo Switch som basically är en surfplatta.

Inte så lätt att konkurrera i prestanda med Apple… Fast surfplattan du nämner hade faktisk ingen fördel grafikmässigt, det var CPU:erna som var starka. Det är rimligare att jämföra med telefoner, både i batterikapacitet (3570mAh respektive 4310mAh) och storlek. Grafikprestanda är ungefär som Apples fyra år gamla A10. Som var den snabbaste telefon SoC:en som existerade när den kom.

Jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig av Nintendo, men det vore ett mirakel om Nvidia idag kunde leverera en SoC som vore starkare än Apples A14 som tillverkas på TSMC 5nm, och ett ännu större mirakel om de kunde göra det till ett pris som tillät en Switch Lite för $199 i riktpris. Not gonna happen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

En ipad 9.7 från 2017 är kraftfullare än Nintendo Switch som basically är en surfplatta.

Ja, men gå och spela Smash Bros på den istället då, om det är vad du vill ha.

Skrivet av Ryssfemma:

Lägg ner. Gamecube piskade t.ex ps2’an i prestanda.

Och hur gick det för Nintendo den generationen? De förlorade den. Nintendo lärde sig läxan att kunderna inte bryr sig om bäst prestanda, och slutade satsa på det. Det gick rätt bra med Wii, och även Switch lär vinna sin generation.

Det är jättekul att ni bryr er så mycket, men ni vill göra Switch till något den inte är. Nu är den så här, och vill ni ha något annat så köper ni det istället. Det är inte svårare än så, jag lovar. Switch kommer fortsätta sälja bättre än konkurrenterna så länge det är vad kunderna vill ha.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig av Nintendo, men det vore ett mirakel om Nvidia idag kunde leverera en SoC som vore starkare än Apples A14 som tillverkas på TSMC 5nm, och ett ännu större mirakel om de kunde göra det till ett pris som tillät en Switch Lite för $199 i riktpris. Not gonna happen.

Det verkar gå lite snett i diskussionerna här mellan varven.

Många menar ju bara: Nintendo borde kunna lansera en något bättre produkt nu. Kanske med en soc från 2018 isch. Istället för 2015.

De kanske inte ska ha den i switch lite för 199 usd men i vanliga switch-formfaktorn . Etc.

Det blir så svartvitt när vissa (säger inte att du stått för det nu) menar att valet är mellan:
Antingen kan man vara realist och nöja sig med en soc från 2015 eller så kan man vara en fåntratt och tro att man ska få 4K gaming ur samma formfaktor till ett lågt pris.

Men det finns ju en gråskala där mellan.
Målet för en bättre switch måste ju inte vara ”bättre än apples bästa” tex.
En bättre switch behöver inte betyda 4K60.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Är de ingen mer än jag som saknar bättre bluetooth stöd?
Ja menar... helt värdelöst att man måste ha nån aftermarket kinaadapter för att få ljud i lurarna

Permalänk
Skrivet av perost:

Troligtvis är Switch:en dyrare att tillverka i dagsläget p.g.a. den generella bristen på komponenter. Tekniken som den använder var ju rätt gammal redan när den lanserades, så den har sannolikt inte blivit särskilt mycket billigare av tillverkningstekniska skäl.

Jo, de är iofs sant. Men största anledningen är nog att Nintendo är nintendo och aldrig sänker priserna. Enligt vad jag hört och läst iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Gnällclockers…

Tror du att det bara är på Swec som folk "gnäller" på den här releasen? Det är likadant över hela internet atm.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Digital Foundry delar med sig av sina tankar om Switch OLED.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tror du att det bara är på Swec som folk "gnäller" på den här releasen? Det är likadant över hela internet atm.

Indeed, "Hurr durr ingen 4K". Litar man på "läckor" och rykten från ingen direkt bra källa blir det såhär. Ser detta som en perfekt konsol för någon som inte redan har ett switch. Nintendo är ju inte direkt ute efter de som redan har en Switch.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Har ingen inbränning på min 4 år gamla LG Oled, inte heller på min gamla Playstation Vita.

Och jag har en Plasma som jag kört som datorskärm i flera år, den har heller ingen inbränning. Frågan är om det säger speciellt mycket?

Enkla svaret på det är NEJ.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

sjukt ovärd konsol när de inte kan höja upplösningarna som ju spekulerades på många håll så de lät nästan säkert. De enda som är av värde här är ökade lagringskapaciteten och den inbyggda ethernet-porten. helt sjukt att de tagit 15 år sen de blev standard på konsoler runt 2006 med xbox 360, ps3.

nu kanske de fanns på ps2,xbox och dreamcast (är osäker) men onlinespelandet slog ju inte i kraft förens då med den generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Och jag har en Plasma som jag kört som datorskärm i flera år, den har heller ingen inbränning. Frågan är om det säger speciellt mycket?

Enkla svaret på det är NEJ.

Det säger kanske en liten del då det måste finnas en balans då det är många som fortfarande tror att Plasma/OLED är garanterarade att får burnins när fallet inte är så. Men dom som har fått inbränningar är mer vokala om det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det verkar gå lite snett i diskussionerna här mellan varven.

Många menar ju bara: Nintendo borde kunna lansera en något bättre produkt nu. Kanske med en soc från 2018 isch. Istället för 2015.

De kanske inte ska ha den i switch lite för 199 usd men i vanliga switch-formfaktorn . Etc.

Det blir så svartvitt när vissa (säger inte att du stått för det nu) menar att valet är mellan:
Antingen kan man vara realist och nöja sig med en soc från 2015 eller så kan man vara en fåntratt och tro att man ska få 4K gaming ur samma formfaktor till ett lågt pris.

Men det finns ju en gråskala där mellan.
Målet för en bättre switch måste ju inte vara ”bättre än apples bästa” tex.
En bättre switch behöver inte betyda 4K60.

Sant.
Personligen trodde jag efter Bloombergs rykten om 4k att deras mid-life kicker skulle ha en TX1 fabricerad på en billig och hyfsat kompakt Samsung nod, som kanske i bästa fall skulle kunna ge upp till 50% högre prestanda vid samma effekt och batteritid. Kopplat till antingen att de körde sitt LPDDR4x i 4266MHz eller ännu hellre gjorde en paketdeal med Samsung och körde LPDDR5 snabbare och snålare. Kopplat till en snabb hårdvaruuppskalare till 4k, så att man inte var avhängig av TV-apparaternas, som iofs oftast gör ett bra jobb, men som å andra sidan är tänkt att skala upp video, och kan introducera oönskad kontrollatens. Bättre och konsistentare att konsolen sköter det själv.
Det hade gynnat alla konsoler kopplade till 4k-TV-apparater, och det enda som hade behövts för gamla spel att dra nytta av prestandalyftet hade varit att de patchade in stöd för nya klockprofiler.

Det finns mer att hämta med en helt nykonstruerad SoC, men det hade kostat mer och gjort marknadsföringen lite knixig. Det är en kvalitet för både konsumenter och utvecklare att ha en fix plattform. Köp en gång, alla spel funkar, inget strul eller kostnader med uppgraderingar, och den uppdateras först när man faktiskt kan erbjuda rejält annorlunda förutsättningar. En game-toaster. Sony och Microsoft släppte halvgenerationsuppdateringar, men det är att märka att basversionerna fortfarande sålde bättre. 1500:- var för majoriteten för mycket att betala för bara bättre prestanda. Switchen är i ett annat läge, men jag är inte säker på att en två-tre gånger snabbare Switch hade ökat försäljningen tillräckligt för att motivera en splittring av användarbasen. Kanske. Jag hade iofs antagligen köpt om den inte hade varit för dyr.

Och där ligger ett problem. TX1 hade bäst grafikprestanda på marknaden när den släpptes, och det är inte så förbannat lätt att öka prestandan rejält vid samma effektförbrukning som dagens Mariko. Liten bump, ja. En faktor fem så att man hamnar i närheten av en XBO och kan öppna för en ny generation spel, nej. Det skulle kräva en helt ny SoC på en process som Apple har 80% av under 2021 och 128-bitars minnesbuss vilket ingen annan än Apple använder, och bara på sina iPad Pro.
Förhoppningsvis innebär deras val nu ett hyfsat steg när/om de faktiskt byter innanmäte och jag hoppas att de håller kvar vid Switchkonceptet som för mig känns helt rätt.

Permalänk
Medlem

Väldigt ointressant, speciellt för oss som inte spelar bärbart. Iofs är det väl positivt då man inte missar något och slipper köpa nytt.

Det jag stört mig på från början med Switch är att de borde gjort en stationär + en lite från början. Hade man sluppigt betala extra för en klenare konsollversion som har skärm.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kotan:

Väldigt ointressant, speciellt för oss som inte spelar bärbart. Iofs är det väl positivt då man inte missar något och slipper köpa nytt.

Det jag stört mig på från början med Switch är att de borde gjort en stationär + en lite från början. Hade man sluppigt betala extra för en klenare konsollversion som har skärm.

Det skulle vara väldigt intressant att se data på hur folk spelar på sina switch.

När jag köpte min tänkte jag mig att jag skulle använda den i princip uteslutande stationärt. Men det slutade med att 90% av min speltid var i bärbart läge.

Jag har inga belägg för det förutom Switchens framgång kontra dess föregångare egentligen, men min magkänsla säger mig att en (väldigt) stor majoritet använder den primärt eller nästintill uteslutande i handhållet läge.

En stor fördel för föräldrar som köper den till sina barn är ju tex att kidsen inte blockerar TVn när de ska spela.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det skulle vara väldigt intressant att se data på hur folk spelar på sina switch.

När jag köpte min tänkte jag mig att jag skulle använda den i princip uteslutande stationärt. Men det slutade med att 90% av min speltid var i bärbart läge.

Jag har inga belägg för det förutom Switchens framgång kontra dess föregångare egentligen, men min magkänsla säger mig att en (väldigt) stor majoritet använder den primärt eller nästintill uteslutande i handhållet läge.

En stor fördel för föräldrar som köper den till sina barn är ju tex att kidsen inte blockerar TVn när de ska spela.

Nintendo delade med sig av lite statistik för några år sedan. Det kan ha förändrats sedan dess.

2018: https://arstechnica.com/gaming/2018/06/nintendo-docked-and-un...

Citat:

In a recent interview with Ars, Nintendo Senior Vice President for Sales and Marketing Doug Bowser (yes, really) said the play time split between docked and undocked play on the Switch is "about even—about 50 percent in the dock and 50 percent away from the dock." The latter time chunk includes both tabletop play and fully handheld play; Bowser said the company doesn't currently monitor which "undocked" mode a player is using at any given time.

While overall play time for docked and undocked play is relatively balanced, the usage rates can vary by individual game, Bowser said. Titles like Just Dance are played mostly in docked mode, while games like Mario Kart 8 Deluxe and The Legend of Zelda: Breath of the Wild are more equally balanced.

Citat:

Per-user details

The timing split can also vary by individual user, of course. Back in October, Nintendo shared an investor presentation showing roughly 30 percent of early Switch owners "primarily" used their systems undocked (meaning 80 percent or more of the time). Less than 20 percent of owners had a similar "primary" bias toward docked mode. Nintendo found the remaining majority of Switch owners were "playing in both modes" at the time.

The Nintendo data discussed above applies only to players who have online Nintendo accounts, so the numbers could be skewed by ignorance of completely offline players. That said, Bowser added that being able to track the gameplay mode many Switch players are using on any given game is invaluable to Nintendo's understanding of its market.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Goedendag:

Nintendo delade med sig av lite statistik för några år sedan. Det kan ha förändrats sedan dess.

2018: https://arstechnica.com/gaming/2018/06/nintendo-docked-and-un...

Grymt! Stort tack för den infon. Så fel hade jag

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Får hoppas det ligger nånting i detta.

Exakt hur Nintendo tänkt med Switch OLED vet nog bara Nintendo själva. Hos analytiker lever hoppet om en Pro-konsol till nästa år fortfarande kvar, där bland annat Bloomberg har teorier om att Switch OLED bara är en "dummy" och att den riktiga Pro-varianten lanseras tillsammans med nästa Zelda-titel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De e alla gjorda för små händer, passar utmärkt till våra barn, de "vuxna" kör uteslutande pro kontroller som förvisso kostar 800 kr / st.

Har du kollat på Satisfye? Inte för att förväxlas med Satisfier.
https://www.satisfye.com/products/zengrip-pro

Funkar bra för mig och jag har mellan till stora händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

för alla dom som hoppas på en Switch "Pro" ala New 3DS, alltså en spec-bump som ändå är -samma- konsol och architektur så de gamla spelen bara funkar...

måste tyvärr krossa den drömmen!
Nintendo har som riktlinje till devs att pre-compila alla shaders. vissa vet kanske redan vad det innebär.
de är låsta till nuvarande GPU. allt nyare från nvidia (tegra SoC) med nyare architekturer är inkompatibla med dessa shaders.

det skulle kräva updateringar till ALLA spel om de gjorde detta, så tvivlar starkt på det.

så det bästa vi kan få är kanske högre klocks på nuvarande SoC. (die shrink? om det är lönt att spinna up fabs för?)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

för alla dom som hoppas på en Switch "Pro" ala New 3DS, alltså en spec-bump som ändå är -samma- konsol och architektur så de gamla spelen bara funkar...

måste tyvärr krossa den drömmen!
Nintendo har som riktlinje till devs att pre-compila alla shaders. vissa vet kanske redan vad det innebär.
de är låsta till nuvarande GPU. allt nyare från nvidia (tegra SoC) med nyare architekturer är inkompatibla med dessa shaders.

det skulle kräva updateringar till ALLA spel om de gjorde detta, så tvivlar starkt på det.

så det bästa vi kan få är kanske högre klocks på nuvarande SoC. (die shrink? om det är lönt att spinna up fabs för?)

Det går ju att komma runt, på flera sätt. T.ex. att göra en Nintendo och lansera ny krets Men även ha en krympt tegra i maskinen för bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Med handen på hjärtat: om det bara hade varit en nodkrympning av SOC som möjliggjorde 1080p docked och 720p handheld så hade det räckt för min del.

Men den miserabla sörja som är ~360p uppskalat till 720p såg illa nog ut på 6,2 tum i tex Xenoblade kommer bara kännas värre på en större skärm.

Likaså spel som är uppskalade från 720-900p till 1080p ser finter så kul ut på en stor TV.

Givetvis finns det spel som körs i nativeupplösning också. Men många gör inte det.

Jag föredrar enstaka dippar under 30 fps före nerskalad sörja. Tycker dock de flesta liren jag spelat har funkat rätt bra, SMB, Zelda och en uppsjö med indie-titlar.

Frågan är ju varför de inte försökt sig på en lite kraftfullare SoC...

Nintendo är ju dock Nintendo, lika lätta att förutspå som alltid annars.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GizmoTheGreen:

för alla dom som hoppas på en Switch "Pro" ala New 3DS, alltså en spec-bump som ändå är -samma- konsol och architektur så de gamla spelen bara funkar...

måste tyvärr krossa den drömmen!
Nintendo har som riktlinje till devs att pre-compila alla shaders. vissa vet kanske redan vad det innebär.
de är låsta till nuvarande GPU. allt nyare från nvidia (tegra SoC) med nyare architekturer är inkompatibla med dessa shaders.

det skulle kräva updateringar till ALLA spel om de gjorde detta, så tvivlar starkt på det.

så det bästa vi kan få är kanske högre klocks på nuvarande SoC. (die shrink? om det är lönt att spinna up fabs för?)

Det är en custom Tegra X1 i Switch om jag inte minns fel, den ligger väl på 16 nm? Att köra på TSMC:s 12 nm hade ju potentiellt kunnat göra en del för att skrämma upp frekvenserna vilket som du säger hade kunnat hjälpa till lite.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinoman:

Det är en custom Tegra X1 i Switch om jag inte minns fel, den ligger väl på 16 nm? Att köra på TSMC:s 12 nm hade ju potentiellt kunnat göra en del för att skrämma upp frekvenserna vilket som du säger hade kunnat hjälpa till lite.

Originalet var 20nm. Krymptes till 16nm i samband med Lite.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har en dålig känsla av Nintendo om de väljer att släppa en PRO året efter Switch OLED. Kanske om Oled Switchen är en total replacement till original switch men ja.

Men det är liksom bara min åsikt mannen. Blev rätt opepp på Oled switch, föredrar dockad gaming och tror inte min upplevelse hade varit nämnvärt annorlunda odockad med den nya.