Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Ja, jag återkommer om jag hittar några konstigheter.
Såg att den versionen ska vara planerad i lager slutet av månaden, tror den versionen är väl värt pengarna.

Det skadar ju aldrig med en av varje?

En på övervåningen och en på nedervåningen...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hittade detta på ett annat forum, kan vara bra att om man vill ha helt passiv "Quiet Mode".

"With the latest Legion 5 Pro BIOS (GKCN36WW), Lenovo changed the fans so that they idle all the time now. They used to be completely silent in quiet mode. You can use the rollback feature to flash the previous GKCN34WW version if this behavior is not to your taste."

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/gkcn34ww.exe

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Min L7:a (Ryzen 9, RTX 3080) skickades äntligen idag (beställd 2021-03-24).
Bara att hålla tummarna!

Permalänk
Skrivet av frankobollo:

Min L7:a (Ryzen 9, RTX 3080) skickades äntligen idag (beställd 2021-03-24).
Bara att hålla tummarna!

Kul! Samma för mig. Dessvärre när man bor i Norra sverige så lär jag inte få den förns Onsdag och i värsta fall Torsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Då var äntligen min Legion 7 på väg från Inet, bara hålla tummarna posten är snabba och effektiva och det inte är något fel på datorn

Är Lenovo Legion laptopsen kända för att ha problem?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Är Lenovo Legion laptopsen kända för att ha problem?

Det skulle jag väl inte påstå men det har väl framkommit några problem en del användare upplevt om även det verkar vara en liten skara så hoppas jag på att min ska vara problemfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du får ju 10 procent bara du reggar dig

Hur gör man för att använda 10% rabatten? Köper man laptopen genom Lenovos officiella sida? Hur funkar det med garantin och så?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur gör man för att använda 10% rabatten? Köper man laptopen genom Lenovos officiella sida? Hur funkar det med garantin och så?

Fungerar som med vilken svensk återförsäljare som helst på webben.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur gör man för att använda 10% rabatten? Köper man laptopen genom Lenovos officiella sida? Hur funkar det med garantin och så?

Lägg önskad laptop i kundvagnen hos Lenovo och lägg in din kod där det står eCoupon, AFNLENOVO funkar fortfarande men om du registrerar dig för nyhetsbrev så får du en personlig kod för 10% rabatt via mail.

Garanti säger dem är 2 år men de måste förhålla sig till Svenska lagar och regler som alla andra försäljare i Sverige, vad jag vet, alltså 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Lite osäker på om man får deras "Premium Support" som standard 2-års garanti (då kommer tekniker hem till en och utför garantiärende på plats, annars måste man skicka in laptop:en).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Hittade detta på ett annat forum, kan vara bra att om man vill ha helt passiv "Quiet Mode".

"With the latest Legion 5 Pro BIOS (GKCN36WW), Lenovo changed the fans so that they idle all the time now. They used to be completely silent in quiet mode. You can use the rollback feature to flash the previous GKCN34WW version if this behavior is not to your taste."

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles/gkcn34ww.exe

Funkar inte för mig:( (jag menar att jag lyckas att köra downgrade på bios men fläkten är på gång hela tiden.)
Legion 5 Pro 16ACH6H

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått min Legion 5 Pro!

Beställde även 32GB HyperX RAM som anlände nästan samtidigt så nu är jag up and running och har testat lite benchmarks och ett par spel. Är riktigt nöjd så långt!

Samsung VRAM fick man också så då ska GPU:n tåla en del överklockande. Dock är jag riktigt nöjd med resultaten jag fått efter jag installerat mina HyperX RAM, så jag får se hur mycket OC jag väljer att använda framöver.

Med HyperX RAM utan OC, väldigt nöjd! Före så va CPU på knappt 9,100 (GPU typ oförändrad på knappt 11,000).
Efter en hyfsat lång spelsession med Metro Exodus, ganska maxade inställningar i 1600p RTX+DLSSQ så ligger CPU på 78° och GPU 76° medan max temp. på CPU var 89° och 78° på GPU (max GPU hotspot 90°).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Funkar inte för mig:( (jag menar att jag lyckas att köra downgrade på bios men fläkten är på gång hela tiden.)
Legion 5 Pro 16ACH6H

Jag har 36WW och jag kunde ändra det i BIOS. Tror inställningen hette typ "Advanced Thermal Control" och där var 4 inställningar, Level 0, 1, 2 och 3. Level 0 så stängs fläktarna av, Level 1, 2, 3 är olika lägsta hastighet där 1 är lägst tror jag.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag har 36WW och jag kunde ändra det i BIOS. Tror inställningen hette typ "Advanced Thermal Control" och där var 4 inställningar, Level 0, 1, 2 och 3. Level 0 så stängs fläktarna av, Level 1, 2, 3 är olika lägsta hastighet där 1 är lägst tror jag.

Hmmm. Jag har inget sånt inställning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Funkar inte för mig:( (jag menar att jag lyckas att köra downgrade på bios men fläkten är på gång hela tiden.)
Legion 5 Pro 16ACH6H

Har inte testat själv, så kan inte gå i god för det. Tänkte bara belysa det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd

Schysst tråd, jag går och väntar på att lagren ska fyllas på. Kommer spela framförallt world of warcraft (retail). 1080p går bort helt, gillar att Lenovo klämmer in fler pixlar.

Något som testat legion 5 pro till wow?

Permalänk

Då var min Legion 7 framme och hemma.
Då ska vi bara vänta in kvällen så man kan skicka barnen i säng och få lite egen tid för sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Då var min Legion 7 framme och hemma.
Då ska vi bara vänta in kvällen så man kan skicka barnen i säng och få lite egen tid för sig själv

Vad kul!
Jag beställde en Legion 5 igår och jag hoppas att jag får den innan helgen

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Schysst tråd, jag går och väntar på att lagren ska fyllas på. Kommer spela framförallt world of warcraft (retail). 1080p går bort helt, gillar att Lenovo klämmer in fler pixlar.

Något som testat legion 5 pro till wow?

#19130308

En kille som kommenterar wow lite löst här i länken. 145 FPS, vet dock inte om det är 3070 eller 3080 han har.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Proshop listar att de har externt lager nu på Ryzen 7-versionen av Legion 7. Jag drog faktiskt en beställning. Får se om lotteriet vill sig.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-7-16ACHg6-...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Är det någon större skillnad mellan standard och PRO varianten, förutom skärmen då?

Min lokala elis har denna nedsatt till 13500sek vilket jag funderar på att skaffa tills stationära priser har normaliserats igen. Eller är det mer värt att köra på Lenovos 10% rea på en PRO med 3060?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/323...

Permalänk
Medlem

L5 är ju annorlunda dator än L5P, så det är svårt att säga vad som är mer värt. Skärmen och chassit är bättre på L5P, liksom prestanda osv. Är det värt några tusen till? För mig är det, men vet inte hur andra resonerar.

Blir jag nöjd med min L7 så säljer jag antagligen min L5P.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

#19130308

En kille som kommenterar wow lite löst här i länken. 145 FPS, vet dock inte om det är 3070 eller 3080 han har.

Nice! Står 3080 i hans sig'.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Då var min Legion 7 framme och hemma.
Då ska vi bara vänta in kvällen så man kan skicka barnen i säng och få lite egen tid för sig själv

Härligt, och grattis!
Du får gärna återkomma med dina intryck lite längre fram, när du har tid.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

L5 är ju annorlunda dator än L5P, så det är svårt att säga vad som är mer värt. Skärmen och chassit är bättre på L5P, liksom prestanda osv. Är det värt några tusen till? För mig är det, men vet inte hur andra resonerar.

Blir jag nöjd med min L7 så säljer jag antagligen min L5P.

Kontakta mig om du ska sälja din L5P 😁

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Min Legion 5 Pro åkte in på garanti till Elgiganten. Upptäckte när jag började spela att den högra fläkten var stendöd.
Fick använda den max tio gånger. Beräknad väntetid för service ca en månad. Surt.

Permalänk

Jag håller på att installera allt på min L7 nu. Någon som har tips på en m.2-disk? Funkar denna?
https://www.webhallen.com/se/product/334750-Kingston-KC2500-M...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tachyon:

Min Legion 5 Pro åkte in på garanti till Elgiganten. Upptäckte när jag började spela att den högra fläkten var stendöd.
Fick använda den max tio gånger. Beräknad väntetid för service ca en månad. Surt.

ite konstigt det där, när man köper den på elgiggen ingår det 2års premium care onsite support där det bla ingår som det så fint står" repairs done at your location the next businessday"

Provade du att ringa Lenovos svenska support och gjorde ett garantiärende därigenom?

Jag vet när jag hade Dell dator hade de liknande support och de kom hem till mig och bytte delar i datorn.

Permalänk
Skrivet av p1er:

Härligt, och grattis!
Du får gärna återkomma med dina intryck lite längre fram, när du har tid.

Tack!
Ja jag kommer göra det, han precis installera allt och drog hem witcher 3 och testade lite i ca 30 min. Var en dröm att spela det spelet nu jämnfört på min gamla stationära och mitt nintendo switch haha!

Men överlag så är jag imponerad över hur rejäl den känns.
Återkommer när jag fått lite mer tid med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ite konstigt det där, när man köper den på elgiggen ingår det 2års premium care onsite support där det bla ingår som det så fint står" repairs done at your location the next businessday"

Provade du att ringa Lenovos svenska support och gjorde ett garantiärende därigenom?

Jag vet när jag hade Dell dator hade de liknande support och de kom hem till mig och bytte delar i datorn.

Jag ringde Lenovo direkt och dom bad mig kontakta Elgiganten som har varit väldigt tröga med service.

Kan du skicka en länk till där det hänvisas till "premium care onsite support ". Tack.

Permalänk

På min L7 så spökar iCUE och en led för mig, jag har ställt in så att jag bara vill statisk vitt på tangentbordet och släcka raden runt chassist. När datorn bootar så kör den en rainbow circle-effekt på alla leds, när Windows väl bootat och mina inställningar i iCUE kickat in så släcks hela "chassit" utom en led som slumpmässigt får den färg den senast hade i rainbow circle-effekten. Så den leden är olika färg varje gång jag bootar.

Finns det något sätt att komma runt detta? Går det ställa in via BIOS?