Permalänk
Medlem

Bevittna gåvobrev?

Min partner önskar att jag bevittnar ett gåvobrev (bostadsrätt) med min underkskrift och mitt personnr men jag är osäker på vad det innebär att bevittna ett gåvobrev. Har jag några skyldigheter efter att jag har skrivit på och bevittnat gåvobrevet?

Försöker unvika att sätta min underskrift på vad som helst då jag är orolig över vad jag har ha för skyldigheter i framtiden.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 997GTS:

Min partner önskar att jag bevittnar ett gåvobrev (bostadsrätt) med min underkskrift och mitt personnr men jag är osäker på vad det innebär att bevittna ett gåvobrev. Har jag några skyldigheter efter att jag har skrivit på och bevittnat gåvobrevet?

Försöker unvika att sätta min underskrift på vad som helst då jag är orolig över vad jag har ha för skyldigheter i framtiden.

Mycket tacksam för svar!

Det du skriver på är att du intygar att det är hon som skrivit sin namnteckning på gåvobrevet. Det som kan hända är att någon utmanar det och hävdar att det inte är hon som skrivit på, och är du då inte säker på det så kan det ju få konsekvenser.

Dock så skulle jag säga att det helst inte ska vara ens partner som bevittnar underskrifter eftersom det kan skapa jävssituationer. Bättre att be en granne eller kompis som inte har någon koppling till gåvan. Och ska hon ge en bostadsrätt eller del av bostadsrätt till dig så ska du rakt inte bevittna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det du eller hon som äger bostaden?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det du skriver på är att du intygar att det är hon som skrivit sin namnteckning på gåvobrevet. Det som kan hända är att någon utmanar det och hävdar att det inte är hon som skrivit på, och är du då inte säker på det så kan det ju få konsekvenser.

Dock så skulle jag säga att det helst inte ska vara ens partner som bevittnar underskrifter eftersom det kan skapa jävssituationer. Bättre att be en granne eller kompis som inte har någon koppling till gåvan. Och ska hon ge en bostadsrätt eller del av bostadsrätt till dig så ska du rakt inte bevittna.

Det är varken jag eller min partner som ska ärva utan hennes syskon. Så förälder ger till syskon och bevittnas av partner.

Finns det något "proffs" som kan göra det istället? Notarius Puplicus t ex?

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Ett "proffs" för att intyga att personen i fråga är vem hen påstår sig vara? Finns säkert men lär kosta pengar helt i onödan. Jag tycker annars att det låter som att du är just det "proffset" du söker. Du lär ju veta om det är din partners syskon eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Bibliotekarier är vidimerare (?) normalt.
Även kopior ska vidimeras.
Men annars ta 2 grannar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vet inte varför du känner dig obekväm. Att intyga att det är en annans namnteckning är inget konstigt. Jag fick göra det när min kompis pojkvän skulle skicka in sina universitetsbetyg, det enda du skriver under är att underskriften hör till den personen som den utger dig för att vara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte varför du känner dig obekväm. Att intyga att det är en annans namnteckning är inget konstigt. Jag fick göra det när min kompis pojkvän skulle skicka in sina universitetsbetyg, det enda du skriver under är att underskriften hör till den personen som den utger dig för att vara.

Fast i en gåvosituation som sådan som ts skriver skulle nog iaf jag ta 2 oberoende människor.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att Styrelsen måste godkänna den nya hyresgästen om det rör sig om en bostadsrätt. I de flesta fall en bagatell men måste göras.

Sen vet jag inte riktigt vad som gäller vid en ett överlåtande likt detta om det går att göra hur som helst, men jag tror det bör gå bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Bara att skriva på som ni säger. No biggie!

Tack för alla svar! Uppskattas!