Permalänk
Medlem

Behöver köpa ny mobil

Hej

I går blev min Huawei Y6 2018 stulen. Så nu måste jag köpa en ny mobil. Använder mobilen för att ringa, googla, facebook, sms en del foto men ingenting som ska bevaras för eftervärden. Har varit nöjd med min Huwei men med deras licensproblem antar jag att det inte är något alternativ längre. Gärna så billigt som möjligt och går mobilen att köpa i fysisk butik i Stockholm är det en stor fördel. Så förslag på mobil? Vad ska jag tänka på vid köpet i största allmänhet?

Tack på förhand och vänliga hälsningar

Maria

Permalänk
Medlem

Xiaomis Poco-serie är rätt prisvärd. Testade en Poco X3 under en tid och den var rätt schysst om man väger in priset. Dock är den ganska stor och tung.

Permalänk
Medlem

Nord N100 kanske? Långt ifrån ett prestandamonster men borde duga bra till ditt användningsområde.

https://www.teleco.se/handla/oneplus-nord-n100-64gb/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Om det är din huvudkamera kanske något snäpp upp med bättre kamera är av intresse?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Med Oneplus Nord N100 så får du en riktigt prisvärd mobil dock så är den lite laggig i scrollande, svag skärm belysning samt en rätt trist kamera. Men batteritiden är alldeles utmärkt och för dryga 1000 kr så är det ett kap. Men om du har en något högre budget så skulle jag kika på t.ex. Poco, Oneplus Nord CE etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Xiaomis Poco-serie är rätt prisvärd. Testade en Poco X3 under en tid och den var rätt schysst om man väger in priset. Dock är den ganska stor och tung.

Är det inte samma sak med Xiaomi att dom ej får google-tjänster osv pga handels-förbud eller något sånt? Har inte själv riktigt koll på vad som hände men det blev väl så för Kinesiska företag?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Motorola har bra billiga mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Är det inte samma sak med Xiaomi att dom ej får google-tjänster osv pga handels-förbud eller något sånt? Har inte själv riktigt koll på vad som hände men det blev väl så för Kinesiska företag?

USA tog bort Xiaomi från sin svarta lista tidigare i vår så för tillfället är det nog lugnt men det var någonting med kinesiska lurar och Google tidigare i år.

Körde nyligen en Mi 11 utan problem. Däremot Huawei bör man hålla sig borta från ur den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

USA tog bort Xiaomi från sin svarta lista tidigare i vår så för tillfället är det nog lugnt men det var någonting med kinesiska lurar och Google tidigare i år.

Körde nyligen en Mi 11 utan problem. Däremot Huawei bör man hålla sig borta från ur den aspekten.

Ah, kanske blir att kolla upp lite Xiaomi mobiler när man tänker uppgradera. Har haft en Huawei p20 pro i ett par år nu och den har jag tyckt varit riktigt bra mobil för pengarna, lite tråkigt att känna att man inte kan köpa mobiler från dom längre.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Ah, kanske blir att kolla upp lite Xiaomi mobiler när man tänker uppgradera. Har haft en Huawei p20 pro i ett par år nu och den har jag tyckt varit riktigt bra mobil för pengarna, lite tråkigt att känna att man inte kan köpa mobiler från dom längre.

Jo, mycket fin hårdvara men tyvärr så blir det rätt ointressant pga. svartlistningen. Trist!

Permalänk
Medlem

Stort tack för inköpsförslag och allmän input. Lutar mot att en Nord N100. Behöver inget fancy som sagt var. Gällande licensfrågan funkade min Huawei finfint tills i fredags men licensaspekten gör att det inte är aktuellt att köpa en ny Huawei. Som jag har förstått det är det licensläget vid inköpstillfället som är avgörande. Återigen stort tack det här forumet är verkligen fantastiskt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Stort tack för inköpsförslag och allmän input. Lutar mot att en Nord N100. Behöver inget fancy som sagt var. Gällande licensfrågan funkade min Huawei finfint tills i fredags men licensaspekten gör att det inte är aktuellt att köpa en ny Huawei. Som jag har förstått det är det licensläget vid inköpstillfället som är avgörande. Återigen stort tack det här forumet är verkligen fantastiskt,

Det är ett klokt val. Personligen så gillar jag Oneplus operativsystem OxygenOS.