Ringa från dator utan mobil

Permalänk

Ringa från dator utan mobil

Hej, där jag bor är mobilnätet kasst vilket resulterar i att samtal bryts. Däremot har jag fiber. Jag ringer rätt mycket i jobbet och vill alltså kunna använda min dator som går på internetsladd till att ringa. Vill att det ser ut som att jag ringer från telefonen. Windows telefon app funkar inte då den bara kopierar över det som sker på telefonen till datorn = samtal bryts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hej, där jag bor är mobilnätet kasst vilket resulterar i att samtal bryts. Däremot har jag fiber. Jag ringer rätt mycket i jobbet och vill alltså kunna använda min dator som går på internetsladd till att ringa. Vill att det ser ut som att jag ringer från telefonen. Windows telefon app funkar inte då den bara kopierar över det som sker på telefonen till datorn = samtal bryts.

Har du provat Skype? Förut gick det i alla fall att ringa "vanliga" telefoner.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ha softphone via företag och er telefonväxel?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag använde en mjukvarutelefon för länge sedan som heter 3cx. Bara att skaffa voip-abonnemang och köra

Permalänk
Medlem

Dom flesta förtagsväxlar har idag softphone eller kopplingar till teams. Hör med din IT avdelning på jobbet så har dom kanske ett alternativ som fungerar. Det finns ju även fasta ip telefoner.

Många mobiler klarar wifisamtal idag. Du kan inte slå på det på din mobil? Då kan du ju ringa vida din vanliga mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Vilken operatör har du? Vissa operatörer har stöd för WiFi-samtal så att du kan ringa med din mobil som vanligt så länge den är ansluten till ditt WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hej, där jag bor är mobilnätet kasst vilket resulterar i att samtal bryts. Däremot har jag fiber. Jag ringer rätt mycket i jobbet och vill alltså kunna använda min dator som går på internetsladd till att ringa. Vill att det ser ut som att jag ringer från telefonen. Windows telefon app funkar inte då den bara kopierar över det som sker på telefonen till datorn = samtal bryts.

Om det är just 4G mottagningen som är bristfällig, så skulle jag tipsa om att prova slå av VoLTE i telefonen. Detta då samtal över 4G tenderar brytas/låta riktigt dåligt när 4G mottagning är på gränsen. Vanligare än vad man tror inomhus ...
Wifi samtal kan också vara värt att prova, men min upplevelse är att detta inte fungerar så bra som man skulle kunna tro.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Tack för era svar! Det kan tilläggas att det är 4G som är dålig/ obefintlig och att jag driver egen firma o inte har någon IT-avdelning att gå till tyvärr...

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Om det är just 4G mottagningen som är bristfällig, så skulle jag tipsa om att prova slå av VoLTE i telefonen. Detta då samtal över 4G tenderar brytas/låta riktigt dåligt när 4G mottagning är på gränsen. Vanligare än vad man tror inomhus ...
Wifi samtal kan också vara värt att prova, men min upplevelse är att detta inte fungerar så bra som man skulle kunna tro.

Förresten, vad är det som du anser är negativt med wifisamtal?

Permalänk
Medlem

Över lag är det så klart positivt att kunna ringa över wifi, men det jag menar är att jag upplever att det inte funkar så bra som man kanske skulle kunna önska.

Prova om du har möjligheten.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många ip telefonitjänster men du får ju ett eget nummer till dem, troligen går det ju att byta om du har en företagstjänst men de brukar kosta mera om du vill ha samma nummer både till fast och mobil telefoni.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilken operatör har du? Vissa operatörer har stöd för WiFi-samtal så att du kan ringa med din mobil som vanligt så länge den är ansluten till ditt WiFi.

Tror man också behöver en mobil som stödjer detta. T.ex. nyare samsung.

Så detta är faktiskt vad jag tänkte föreslå också. Verkar som alla operatörer stödjer det idag?
https://www.pts.se/sv/privat/radio/tackning/inomhustackning/w...

Kuriosa: Original 4G/LTE stödjer inte samtal utan endast data. Ska man ringa kopplar telefonen om till 2 eller 3G och kopplar sen tillbaka till 4G. Finns idag VoLTE som funkar likt wifi-samtal och stödjer samtal över 4G

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Det fanns eller finns ju nåt som heter ip telefoni. Ip telefoni var nåt man försökte lura på gamlingarna när man ansåg att det var för dyrt att underhålla det gamla koppar nätet. Det funkar som med kopparkabel men går via fibern istället så har du fiber borde du kunna teckna ett sånt abonemang med vem som helst av dom stora bolagen som Telia etc etc.