Permalänk

Byte av kylpasta / gammal kylpasta

Tjena!
Ska byta grafikkort nu och funderar på att dra ut CPU kylaren och byta ut kylpasta när man ändå är där och gräver. Är det onödigt eller är det en bra vana att byta ut kylpastan nån gång per år eller så? Undrar även om gammal kylpasta går att använda eller om man måste skaffa nytt? Det jag har är minst 1 år gammalt

Har dessutom lite misstankar om att jag förra gången tog lite för lite kylpasta då jag har lite högre temps än vad jag hade förväntat mig. 40-50 i idle. Har en Be quiet Dark rock 4. Har ni några tips på bra sätt att ta på tillräckligt med kylpasta?

Tack på förhand!😄

Permalänk
Medlem

Finns mängder med guider på youtube ang detta.
Jag personligen brukar lägga ett riskorn i mitten av proppen och sen på med kylaren.

Och du bör inte återanvända gammal kylpasta. Däremot är det inga problem om du har kylpasta kvar i tuben och använder den.
Se till att få bort all gammal pasta bara och gör extra rent med isopropanol eller liknande.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

1. Skaffa ny pasta. Minsta tuben räcker. Bra applicerad pasta håller några år.

2. Gör ett test. Lägg ett riskorn i mitten. Montera kylaren. Ta av kylaren och se om det spridit sig över hela cpu.
Om så, gör om, montera och var glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lägg en klick och sprid ut ett tunt lager över hela CPUn med hjälp av något plastverktyg eller dylikt, då vet du 100% att det är tillräckligt och täcker allt. Är kylpastan inte ledande(i stort sett allt förutom typ liquid metal) är det ingen fara att använda för mycket förutom att du slösar och det blir kladdigt om du behöver ta bort det i framtiden.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

hart några småtuber ac5 med nån skvätt här och där i kylen som är från tidigt 2000 tal och de gör jobbet utmärkt även idag är för lite i varje för en hel cpu ihs men till en lite gpu utan ihs räcker varje tub till typ en gpu var.

kör för tillfället på min 30g tub mx2 ja köpte typ 2008 och den funkar utmärkt ännu typ samma konsistens nu som när den köptes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows