AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Blir aldrig mer ett AMD kort för mig efter allt strul med deras drivrutiner.

Inget strul här så inget att klaga över. Tråkigt för dig om det strular. Vad exakt strular i drivisarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan det vara typiskt exempel på köpa tidigt exemplar innan drivisar och bios hunnit ikapp verkligheten och produkten "mognat" lite? Nu vet jag inte exakt när XFX kortet lanserades, men det låter så.

Inget jag ger mig in på...

Felet finns kvar, 6 månader senare. Tvivlar på att det är "omogna drivrutiner".
Snarare slapphet av AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor betydelse det har att nvidias kort är mycket effektivare i kryptobrytning?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det blir en lite skev bild av marknadsandelar när båda leverantörerna säljer "alla" sina kort. Blir liksom inte en bild av vad marknaden vill ha, utan vad leverantörerna lyckades klämma fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"Massvis", kolla prisjakt tex:
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206700
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206800
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206900
Några av dem har nästan (under rådande förhållanden) "vettiga" priser till och med

Börjar också dyka upp en del 3000-kort också senaste veckan eller så.

Lite märkligt att AMD inte säljer bättre isf. Visst 8000 kr för ett RX 6700 XT är långt ifrån prisvärt men prestandamässigt ligger de nära 3070 som går för runt 9000 kr. Är väldig glad att jag köpte ett RX 6800 på releasedagen för 7000 kr. Avundas inte köpare idag.

Permalänk
Medlem

TSMC 7 nm är betydligt mer efterfrågad kontra Samsung 8 nm. AMD har säkert högre marginaler på CPU och server komponenter vilket gör att dom allokerar mer för dessa än GPUer. Om jag inte har fel så kan det också vara att Samsung ger stor allokering till Nvidia medan AMD får en liten del av TSMCs 7nm.

Det är ju självklart att Nvidia säljs mer när det finns RTX kort och samtidigt fylls lagret vecka efter vecka. Hade det funnits RDNA kort på lager hade de sålt också, man kan inte sälja något man inte har.

Kommer ihåg från lanseringen här i Sverige att många återförsäljare sa att de hade drygt 100x kort från varje tillverkare medan AMD korten hade de drygt 10 för vissa tillverkare och kanske 50x för ex Sapphire.

Permalänk
Medlem

Ja man satsar väl oftast på "mest valuta för pengarna" vilket i detta fallet är 3000 serien av nvidia.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit svårt att hitta kort i lager, som nämnts tidigare. Tror det är de senaste två-tre veckorna man börjat se AMDs kort i lager (främst det jag kollar efter) men jag har ingen lust att betala priserna de ligger på nu. Jag lade ca 20 tusen på min dator, jag vill inte lägga lika mycket till på bara ett grafikkort. Spelar i det läget ingen roll om det är AMD eller Nvidia på chipet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Felet finns kvar, 6 månader senare. Tvivlar på att det är "omogna drivrutiner".
Snarare slapphet av AMD.

Vad är det för fel du refererar till? Har kört mitt 6800 XT i ett halvår snart och inte haft några problem över huvud taget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Felet finns kvar, 6 månader senare. Tvivlar på att det är "omogna drivrutiner".
Snarare slapphet av AMD.

Bara att beklaga i så fall... men vänta nu, är det detta kortet? https://www.xfxforce.com/shop/xfx-amd-radeon-tm-rx-6800xt-16g...

Då lutar jag mer åt lata jänkare, för det är ju XFX som står för drivrutiner och sånt där. Inte AMD även om man tycker de borde funka...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nvidias kort är betydligt bättre för produktivitet, AMD är rena gamingkort, men säg att man bara är intresserad av gaming så är det 6800XT som är russinet i kakan hos AMD. Det kortet har varit i princip omöjligt att få tag på i Sverige. Medans massor av 6700XT och 6900XT funnits att köpa, 6700XT går bort eftersom det får stryk av RTX3070 och inte är billigare, 6900XT går bort för att det knappt är snabbare än 6800XT men kostar dubbelt så mycket.

Så, börja leverera en massa 6800XT till vettiga priser så skall ni se att marknadsandelarna går upp!

Huvudet på spiken!

Skrivet av hyter:

OCH om du kollar hos inet så är det bara 6700 och 6900 som finns i lager. Och 6700 XT kostar vad 6800 XT kostade vid release.

Prissänkningar är att vänta (och nödvändiga) om inte miners köper upp korten

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att de som oftast köper AMD är mer priskänsliga, både att man inte kan eller vill betala extra för ett grafikort, vilket nu med dessa priser gör att dessa personerna helt enkelt inte handlar något?
Medan de som köper Nvidia skiter lite mer i vilket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

Är du inne på Inet en gång varannan timme kan du lätt hitta 30-100 stycken amd 6000 eller rtx 3000 varannan vecka.

Förra onsdagen fanns det typ 300 nvidia rtx 3000 inne på inets lager. Enkelt att hitta eftersom de sorterar efter vad som senast kommer in.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

AMD gör (numera) bra hårdvara, men det stora problemet är mjukvara. De ligger hopplöst efter Nvidia på den fronten, och så länge de gör det kommer de inte ta några jättekliv i marknadsandelar.

Som Yoshman också skriver: det måste till ett samarbete för GPGPU på något sätt, eller att AMD helt enkelt sväljer stoltheten och presterar sin egen version av CUDA som är fullt kompatibel med Nvidia. För många inklusive mig gäller att om ett kort inte stöder CUDA, då är det ointressant, oavsett pris och prestanda.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Cream of the crop är ju 6800 utan XT, finns fan ingenstans för att det är mest bang for the bucks.

Sjukt att 6700XT kostar nästan 11 000, mitt 6800 från XFX (merc 318 speedster eller ngt) kostade 7800 och då grät jag nästan en skvätt av skam, för det är inte min grej att köpa graifkkort till priset av en bättre begagnad bil.
Kan nog sälja det med god avkastning nu.

Kortet sväljer allt jag kastar på det, blir knappt varmt och har snygg RGB.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

nVidias kort är ju rent generellt bättre på mining, så där är orsaken.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett RX 6800 XT, det är det första AMD kortet som jag har haft sen HD5870 (2010?).. detta är pga att jag inte ville betala scalpers (Varken butiker eller privatpersoner.) och det tog en tid att få tag på kortet genom AMD. Jag kan tänka mig att det finns en del personer som har gjort samma sak och troligtvis därför inte kan räknas in i statistiken?
Vi kan inte köpa RTX 3080 till MSRP här dock. Frågan är också hur många RTX 30x0 som sålts till vanliga kunder och scalpers+miners med 500 bokningar i olika butiker.
De höga priserna på alla kort samt brist på det mest intressanta kortet, RX 6800 XT, lär ha påverkat AMD mer då de inte är bra på annat än gaming medan exempelvis RTX 3070 fungerar rätt bra för mining. Priserna var betydligt högre än MSRP redan vid släppet förra året.

Permalänk
Medlem

Min plan var egentligen att köpa AMD's kort detta släpp som var men eftersom jag inte ens sett ett kort finnas i lager fick det bli Nvidia denna gången också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

My bad, tycker dock inte 6700 och 6900 är konkurrenskraftiga. Dock verkar även 6800xt finnas i vissa butiker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

OCH om du kollar hos inet så är det bara 6700 och 6900 som finns i lager. Och 6700 XT kostar vad 6800 XT kostade vid release.

Ja? När sa jag något annat?

"Jag har inte sett någon av AMDs produkter i lager sedan release heller."
Och det finns uppenbart AMD produkter.

Permalänk
Medlem

"Om alla kort är dyra kan man gå dyrare" det är väl så man tänker ifall man skaffar Nvidia

Permalänk
Medlem

För min del var planen att skaffa antingen 3080 eller 6800XT beroende på pris/prestanda/tillgång vid "lanseringen". När tillgången (samt priserna) i svenska butiker blev kända var inte 6800XT ett val längre. Det 3080 jag köpte hade inte varit ett val heller med nuvarande butikspris, det har gått upp en del sedan jag köpte det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

som folk redan sagt så har amd tappat som position som prisvärd och de är numera lika dyra eller dyrare än konkurrenten, tyvärr är ju inslaget hos deras produkter fortfarande att de inte är lika stabila som konkurrenternas

Permalänk
Medlem

Har inte AMDs GPUer tidigare sålt eller ens bara funnits mest i de "lägre" prisklasserna (5000:- och nedåt)? Och mestadels sålt bra i klassen 1500-3000:-? Detta är ju en klass av kort som inte ens tycks ha existerat de senaste 6 månaderna i butik så att AMDs andel då rasar torde väl inte förvåna någon?

Permalänk
Medlem

Jag var redo att uppgradera datorn till 6800XT + 5900X till MSRP i höstas. Det sket sig ju rejält och efter några månader hade jag tappat köplusten helt. Nu har jag insett att gamla dator duger något år till och jag blickar framåt mot framtida generationer istället.

Permalänk
Medlem

AMD har alltid varit bang for the buck alternativet men nu när de inte är det så störtdyker naturligtvis deras andel av marknaden. Ska bli intressant att följa utvecklingen när FSR nu kommer ut och spelstödet ökar samt priserna går ned. Då kan andelen öka igen, vi får hoppas det för sådan här dominans av Nvidia är inte bra på sikt. Intels inträdde ska också bli kul att följa...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bara att beklaga i så fall... men vänta nu, är det detta kortet? https://www.xfxforce.com/shop/xfx-amd-radeon-tm-rx-6800xt-16g...

Då lutar jag mer åt lata jänkare, för det är ju XFX som står för drivrutiner och sånt där. Inte AMD även om man tycker de borde funka...

Det är konstaterat att det är vBIOS från AMD som är problemet. Enbart de med en viss verison av bios:et har felet.
XFX Merc korten har dessutom dubbla biosbanker som flashash som en, så fungerande vBIOS från t.ex. MSI's kort (som hade kvar den äldre versionen) fungerar inte =/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Blir aldrig mer ett AMD kort för mig efter allt strul med deras drivrutiner.

Men sluta, det är en gammal sanning från 4000-serien (GAMLA 4000-serien).
Letar du efter russin kommer du hitta russin, hade du lagt dina Nvidia-kort under samma förstoringsglas så är det försummad skillnad (Jag har haft subjektivt sett bättre stabilitet med AMD, dock kör jag främst Linux det senaste så det är inte relevant då Nvidia ligger årtal efter på den sidan)

Edit*
Blev lite väl dumt inlägg från min sida. Självklart är det skillnad mellan tillverkare, där en större budget ger ett större mjukvarustöd och antagligen snabbare release med fixes.
Personligen så har jag under alla år jag haft AMD (Endast kört Nvidia senaste året) inte haft några som helst större problem, men det kan självklart vara så att jag är en i miljarden som kunnat köra mina kort utan problem, eller att jag helt enkelt inte letar efter drivrutinsproblem...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Blir aldrig mer ett AMD kort för mig efter allt strul med deras drivrutiner.

Hade aldrig några problem med AMD då jag hade HD7950 och inga problem nu med mitt Vega 56.
Vad för AMD-kort hade du om du hade så mycket problem?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

Precis, visa vad jag kan köpa ett 6800XT för MSRP så ska jag köpa ett till grabben idag.

Det finns inga kort...
https://www.amd.com/en/direct-buy/se