AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

I samtal med SweClockers avslöjar återförsäljare att Nvidia numera äter upp över 90 procent av den svenska kakan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt, jag har alltid köpt AMD för att de kändes prisvärda. Jag upplever att det inte är fallet denna generationen. Dessutom ligger de efter rätt hårt i t ex RTX.

Nej, nvidia är inte heller prisvärda just nu med de sjuka priserna. Men känner ändå att om jag nu ska betala dessa summorna så ska jag ha det bästa.

Permalänk
Medlem

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

Permalänk
Medlem

Har köpt blandat över tid men de senaste är Radeon, men tycker mjukvaran, Radeon Software, är lite överkomplicerad och buggig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara men tar man 3070 och 6700 XT så upplever jag att 3070 rent generellt är en objektivt bättre produkt om man tittar på funktioner som raytracing, mjukvara, hårdvaruencoder och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Någon får gärna förklara men tar man 3070 och 6700 XT så upplever jag att 3070 rent generellt är en objektivt bättre produkt om man tittar på funktioner som raytracing, mjukvara, hårdvaruencoder och dylikt?

95% håller ju med dig så behöver det verkligen förklaras?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Behöver Nvidia kort för 3d visualisering :/

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

AMD's kort har ju varit betydligt mindre prisvärda i Sverige.
Sedan har ju Nvidia kvar kronan för bäst prestanda, så dem som inte bryr sig om pris köper också Nvidia.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

Jadå. Det har dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Någon får gärna förklara men tar man 3070 och 6700 XT så upplever jag att 3070 rent generellt är en objektivt bättre produkt om man tittar på funktioner som raytracing, mjukvara, hårdvaruencoder och dylikt?

Jag har inte sett någon av AMDs produkter i lager sedan release heller.

Och iom att AMD har FXSR för både AMD och Nvidia-kort så blir det ju bara fler fördelar med RTX 3000 serien?
Personligen hade jag kunnat tänka mig AMDs plattform som nästa PC (både CPU och GPU) om prestanda / krona hade varit likgiltig. Detta då inklusive funktioner som DLSS och RTX.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nvidias kort är betydligt bättre för produktivitet, AMD är rena gamingkort, men säg att man bara är intresserad av gaming så är det 6800XT som är russinet i kakan hos AMD. Det kortet har varit i princip omöjligt att få tag på i Sverige. Medans massor av 6700XT och 6900XT funnits att köpa, 6700XT går bort eftersom det får stryk av RTX3070 och inte är billigare, 6900XT går bort för att det knappt är snabbare än 6800XT men kostar dubbelt så mycket.

Så, börja leverera en massa 6800XT till vettiga priser så skall ni se att marknadsandelarna går upp!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

"Massvis", kolla prisjakt tex:
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206700
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206800
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206900
Några av dem har nästan (under rådande förhållanden) "vettiga" priser till och med

Börjar också dyka upp en del 3000-kort också senaste veckan eller så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gissar på att det mesta beror på priset och tillgänglighet.

AMD har ju traditionellt varit aningen billigare än Nvidia, men då priserna är helt uppåt skogen i över ett halvår nu så resonerar säkert många att man lika gärna kan köra på Nvidia om man ändå tvingas betala dubbelt mer.

Permalänk
Medlem

6800XT kostar runt 12000 för h-e..... vems fel var det nu då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

6800XT kostar runt 12000 för h-e..... vems fel var det nu då?

Alla, förutom AMD själv...

Permalänk
Avstängd

Hade gärna skaffat 6800 eller 6800xt men inte till dessa priser

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nvidia har bättre product offering för pengarna. AMD är efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har inte sett någon av AMDs produkter i lager sedan release heller.

Och iom att AMD har FXSR för både AMD och Nvidia-kort så blir det ju bara fler fördelar med RTX 3000 serien?
Personligen hade jag kunnat tänka mig AMDs plattform som nästa PC (både CPU och GPU) om prestanda / krona hade varit likgiltig. Detta då inklusive funktioner som DLSS och RTX.

Har du ens kollat?

Inet

Webhallen

NoN

Permalänk
Medlem

Blir aldrig mer ett AMD kort för mig efter allt strul med deras drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Enligt detta är jag dum i huvudet då haha eftersom att jag byte ett 3070 mot 6800 med ett par kr i mellan.
Men jag har inte ångrat mig än i alla fall, kanske får ett uppvaknande senare vem vet.

Låter som att AMD lider fortfarande av att folk inte litar på att det fungerar. Hoppas att det ändras tillslut.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har så gott som alltid haft Nvidia i mina datorer, förutom några laptops med AMD/Radeon.
Nu i början av året fick jag en bonus och tänkte "Nu jäklar ska jag unna mig det fetaste kortet jag kan få för ca 10 000kr" och fick tag på ett XFX 6800XT med 16gb vram - NICE!. Det skulle vara bästa versionen av 6800XT enligt Alla recensioner, mer eller mindre.
Shi på mig - kortet gick sönder efter knappt en dag(!). Tänkte att jag bara fått ett måndags ex, så jag skickade tillbaka det till Komplett som skickade ut ett nytt efter ca 3 veckor. Lite anorlunda design på fläktkåpan så jag tänkte att denna måste vara "fixad" från tidigare felet.
Nope ... knappt två dagar senare händer Exakt samma sak.
Fick pengarna tillbaka och köpte någon månad senare ett Asus 3070, vilket nu har fått arbeta hårt i snart tre månader Helt utan problem. NOLL problem.

Efter att sen ha läst på bla reddit och MSI's forum så förstod jag att det är ett fel på bioset i radeon 6000 serien, en bugg som kom Efter att recensionsexemplaren hade kommit tillbaka till fabrikerna. Felet är fortfarande närvarande när jag läste i trådarna för någon vecka sedan =/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Så AMD har sålt 1 grafikkort och Nvidia 9 då?

Skrivet av lindahlj:

Blir aldrig mer ett AMD kort för mig efter allt strul med deras drivrutiner.

Mina gamla R9 390 och ett R9 290 rullar fortfarande i mina barns maskiner och har inte haft minsta bekymmer. Kan till och med köra de flesta spel i 1080p utan att de klagar fortfarande. Samtidigt har jag själv på mitt 1080ti haft drivrutiner som gjort spel stundtals ospelbara eller där fönster i windows som drogs över skärmen inte rensades så det såg ut som en lång orm :)... Så jag undrar lite om det är någon specifik kombination som ställer till det när det blir strul då det kan vara så olika.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kör alltid AMD, kommer nog alltid att göra, såvida ting inte ändrar sig drastiskt. Principsak, eftersom jag inte gillar Nvidias fulspel med att göra allting proprietärt. Gillar att AMD för det mesta kör open source.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Jag har så gott som alltid haft Nvidia i mina datorer, förutom några laptops med AMD/Radeon.
Nu i början av året fick jag en bonus och tänkte "Nu jäklar ska jag unna mig det fetaste kortet jag kan få för ca 10 000kr" och fick tag på ett XFX 6800XT med 16gb vram - NICE!. Det skulle vara bästa versionen av 6800XT enligt Alla recensioner, mer eller mindre.
Shi på mig - kortet gick sönder efter knappt en dag(!). Tänkte att jag bara fått ett måndags ex, så jag skickade tillbaka det till Komplett som skickade ut ett nytt efter ca 3 veckor. Lite anorlunda design på fläktkåpan så jag tänkte att denna måste vara "fixad" från tidigare felet.
Nope ... knappt två dagar senare händer Exakt samma sak.
Fick pengarna tillbaka och köpte någon månad senare ett Asus 3070, vilket nu har fått arbeta hårt i snart tre månader Helt utan problem. NOLL problem.

Efter att sen ha läst på bla reddit och MSI's forum så förstod jag att det är ett fel på bioset i radeon 6000 serien, en bugg som kom Efter att recensionsexemplaren hade kommit tillbaka till fabrikerna. Felet är fortfarande närvarande när jag läste i trådarna för någon vecka sedan =/

Kan det vara typiskt exempel på köpa tidigt exemplar innan drivisar och bios hunnit ikapp verkligheten och produkten "mognat" lite? Nu vet jag inte exakt när XFX kortet lanserades, men det låter så.

Inget jag ger mig in på...

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

Nu har priserna varit helt galna under ca ett halvår, så svårt att riktigt veta vilket pris de kort som sålts faktiskt haft.

Men som redan nämnts i tråden, även om RDNA2 är ett rejält fall framåt i spelprestanda, helt i nivå med Nvidia, så gissar jag att många resonerar som jag: som läget ser ut nu kan inte AMD ta lika mycket för RDNA2 kortet som Nvidia kort med motsvarande spelprestanda.

Orsakerna är att Nvidia har mer finesser som DLSS och bättre raytracing. För egen del är det tyngsta argumentet att all fler applikationer får stöd för GPGPU. Nvidia är har inte bara överlägset stöd p.g.a. CUDA, det stöd som AMD ändå hade med CGN har i praktiken blivit sämre med RDNA. För egen del ska det till en rätt rejäl prisfördel för att AMD GPUer ska bli intressanta för tillfället (fast är då inte representativ för SweC, använder GPU mer för GPGPU än för spel).

Förhoppningsvis kan AMD och Intel slå sina påsar ihop runt GPGPU, de lär behöva det för att på något sätt utmana den position Nvidia har just nu. Handlar inte bara om spel-GPUer, "marknaden" tror också väldigt mycket på Nvidia givet att deras börsvärde är ungefär dubbelt så högt som Intels...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Priserna är ju inte direkt tilltalande, oavsett om det är AMD eller Nvidia.
Men AMD borde vara billigare då man inte har RTX.
Mitt Vega56 får tuffa på tills det inte går längre.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Efterfrågan är högre [på Nvidias produkter, reds. anm.] där många AMD-modeller inte säljer slut direkt som i princip allt Nvidia gör."

Jag förstår inte, har de ens funnits i lager nånstans?

Ibland kan man se 6900XT i lager ett längre tag. Men 6700-6800XT ryker nog fort som sjutton.

Sedan verkar det ju knappt tillverkas AMD kort, de har fortfarande inte dykt upp på Steam Survey, medan RTX 3000-serien ligger på 3.5%. Detta betyder att inget kort i 6000-serien har kommit över 0.15% och hela serien ligger på max 0.56%. Så på varje RX 6000-kort har det sålts 7 stycken RTX 3000-kort. Stämmer bra med siffrorna i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nvidias kort är betydligt bättre för produktivitet, AMD är rena gamingkort, men säg att man bara är intresserad av gaming så är det 6800XT som är russinet i kakan hos AMD. Det kortet har varit i princip omöjligt att få tag på i Sverige. Medans massor av 6700XT och 6900XT funnits att köpa, 6700XT går bort eftersom det får stryk av RTX3070 och inte är billigare, 6900XT går bort för att det knappt är snabbare än 6800XT men kostar dubbelt så mycket.

Så, börja leverera en massa 6800XT till vettiga priser så skall ni se att marknadsandelarna går upp!

3070 är definitivt bättre, men skulle nog säga att 6700XT är hyfsat mycket billigare om man inte pratar om fantasi-priser som enbart gällde väldigt tillfälligt, om man tittar på kort som faktiskt finns i lager på till exempel inet så handlar det ju om 7000kr jämfört med 9000 kr som det är nu, dock är säkert just de varianterna av 3070 som finns i lager just nu bra but bättre än FE medan det 6700XT som finns är mer eller mindre referens.
Jag tycker inte att några av de nvidia-korten som finns i lager just nu är värda priserna om man inte antingen tänker mina för att få tillbaka lite av kostnaden eller om man absolut måste uppgradera.

Om man har en tidsmaskin kan man väl få tag i 3070 till ett vettigt pris, alternativt om priserna börjar sjunka igen- man kan ju hoppas att 6700XT också går ner isåfall dock.

Håller med om 6800XT, skulle säga att även 6800 ser rätt bra ut i efterhand. Jag har försökt separera "workstation" grejer från min gamingburk generellt så skiter i den delen- 5600X + 6800XT för gaming och 3900X + 3090 för annat just nu.

Om jag skulle behöva köra bara ett så hade det nog ändå varit 6800XT då jag betalade 10499kr för det mellan 3090 kostade 21000kr så nästan exakt dubbla. Om ens arbete dock kräver nvidia så vet man det ju, då är det ingen diskussion ändå.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Sötast

När jag köper hårdvara så utgår jag ifrån best bang for the buck (stabilitet och kvalitet inkluderat)

När det kommer till CPUer så har jag pendlat mellan AMD och intel sedan min första egna dator runt år 2000.
AMD grafikkort har jag bara haft ett fåtal gånger.

Priserna tycker jag inte har varit så pass mycket lägre att det varit motiverat samt har alltid haft svårt med deras kontrollpanel som hade reklam och allt inbyggt.

Nu när jag köpte mitt 3070 i julas så fanns det inte ens amd alternativ släppta.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt att avsaknad av raytracing och sämre mining låg bakom. Sen har de ju knappt gått att köpa men det var ju typ samma med Nvidia...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]