Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem

Känns ju sjukt att behöva uppgradera väldigt relevant hårdvara som min 4790k på grund av en ny windowsversion.
Blir nog att hoppa över tills stöd för win10 löper ut, och därefter en riktig funderare på om man ska löpa linan ut och en gång för alla bli linuxanvändare.

Permalänk
Medlem

Alla vet kanske redan, men om man trycker win+r, och skriver tpm.msc så finns ett program som visar vilken TPM-support man har.

Jag har TPM 2.0 via min Intel 9600k på den här datorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

sad face z490-i verkar inte vilja funka med ptt.. fler som har samma problem, den återställer sig efter att man startar om burken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men hur många datorer kommer ens utan TPM chip?
Jag har haft det i alla mina arbetsdatorer åtminstonde de senaste 10 åren.
Har det även i min nuvarande privata stationära som är över 3år.

Vanligen är TPM dock avstängt helt i onödan, vilket Win 11 kommer lösa i och med detta krav.

Jag har aldrig haft någon dator MED detta. Köpte senaste datorn 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

sad face z490-i verkar inte vilja funka med ptt.. fler som har samma problem, den återställer sig efter att man startar om burken..

Finns det någon UEFI uppdatering? Kan vara bugg.
Har du dubbellkollat så du inte behöver en TPM modul? Kan vara så att du kan aktivera det utan modul, men så återställer det sig när det inte kan hitta den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har aldrig haft någon dator MED detta. Köpte senaste datorn 2017.

Finns inbyggt i CPU:erna de senaste åren, kollat det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det finns vägar runt kravet på TPM, vet inte om det postats innan, men skapa upp en ny nyckel som heter "LabConfig" här;
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup

Sedan skapa upp följande två entries;
BypassTPMCheck=dword:00000001
BypassSecureBootCheck=dword:00000001

Detta fungerar både vid en Inplace-upgrade och direkt från WinPE under installationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Psy_Lover:

Det finns vägar runt kravet på TPM, vet inte om det postats innan, men skapa upp en ny nyckel som heter "LabConfig" här;
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup

Sedan skapa upp följande två entries;
BypassTPMCheck=dword:00000001
BypassSecureBootCheck=dword:00000001

Detta fungerar både vid en Inplace-upgrade och direkt från WinPE under installationen.

Det är förmodligen så de gör för att släppa in insider-testare som inte uppfyller kraven, men man skall nog inte bli förvånad om det slutar fungera när Windows 11 släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns det någon UEFI uppdatering? Kan vara bugg.
Har du dubbellkollat så du inte behöver en TPM modul? Kan vara så att du kan aktivera det utan modul, men så återställer det sig när det inte kan hitta den.

Allt är uppdaterat , secure boot aktiverat och allt som behövs(kollat asus reddit) fler som har samma problem, finns ingen tpm plats, bara ett ptt läge att aktivera i bios, som återställer sig till off när man startar om datorn

Permalänk
Medlem

Det märks att Windows 11 är i tidig utveckling. Det är lite småbuggat.
File Explorer;
1. (Compact View) funkade inte direkt. Fick pilla runt för att trigga det.
2. (Navigation Pane Show/Hide) syntes inte direkt. Samma som ovan, fick pilla lite.
3. Lyckades få fram menyn från Win10 "ribbon" när jag ändrade mapp inställningar via properties. Var tvungen att återställa mapp inställningarna för att få tillbaka W11 utseendet.

Fick också att halva skärmen blev grå när jag installerade ett program. (Har gett feedback).

På tal om feedback...

Vissa personer borde se över sin engelska innan de ger feedback eller fundera en runda till kring titeln...
Läste nyligen en buggrapport som var mer eller mindre oläslig, fattade inte vad som ville sägas och en titel löd ungefär "I am running Windows 11 Beta and I found a bug".

Dold text

------------

Skrivet av cooldfs:

Allt är uppdaterat , secure boot aktiverat och allt som behövs(kollat asus reddit) fler som har samma problem, finns ingen tpm plats, bara ett ptt läge att aktivera i bios, som återställer sig till off när man startar om datorn

Inte omöjligt att det alltid varit såhär, men upptäcks nu som först när folk aktiverar det. Förhoppningsvis så kommer det en fix från Asus inom en snar framtid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som brukar öppna ex den här datorn genom att windows-knappen och söka? Är extremt smidigt för mig om jag är uppe i ett annat program och behöver åtkomst till mina diskar och etc. Nu dyker inte den upp när jag söker. Övriga mappar som foton, musik och filmer dyker ju upp? Vad separerar den här datorn från den sökningen?
Tips, eller bugg?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är jag den enda som brukar öppna ex den här datorn genom att windows-knappen och söka? Är extremt smidigt för mig om jag är uppe i ett annat program och behöver åtkomst till mina diskar och etc. Nu dyker inte den upp när jag söker. Tips, eller bugg?

Vad söker du på? Diskens namn eller?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad söker du på? Diskens namn eller?

Nej, bara den här datorn. Det namnet den har på skrivbordet, anledningen är att jag har 4 diskar som jag växlar emellan titt som tätt.
Edit. ska tilläggas att jag endast testat på min Surface Pro som enbart har en disk, men den hittar inte ens C: disken om jag söker, never the less den här datorn.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Btw, nån som också upplever extremt lagg när ni scrollar i i vänster fältet (eller vad det kallas) i utforskaren? Dra manuellt upp och ner genererar inget lagg, men scroll....omg. Man kan bokstavligen linjer som inte renderas ordentligt och som tar en sek på sig. Att scrolla hela listan från top to bottom tar flera sek. Jo jag veta, early beta. Detta får mig att backa och invänta en mer stabil release direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ok, vart ett snabbt test och jag är på väg tillbaka till 10. Upplevde samma krascher i inställningarna som @JonasT & @UndaC fick, det och laggigheten i scrollanimationen räckte för att backa och invänta en mer stabil dev.
Jag blir inte klok på vad Microsoft baserar sina krav på? Har precis som sagt rullat tillbaka från testversionen, men enligt dom själva:

Så uppfyller inte datorn kraven, ok ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Så uppfyller inte datorn kraven, ok ?

Som testare går det bra att köra ändå, men kraven är ju som sagt minst åttonde generations Core eller andra generationens Zen (samt tpm m.m.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Btw, nån som också upplever extremt lagg när ni scrollar i i vänster fältet (eller vad det kallas) i utforskaren? Dra manuellt upp och ner genererar inget lagg, men scroll....omg. Man kan bokstavligen linjer som inte renderas ordentligt och som tar en sek på sig. Att scrolla hela listan från top to bottom tar flera sek. Jo jag veta, early beta. Detta får mig att backa och invänta en mer stabil release direkt.

Upplever inget som helst lagg. Vare sig med touchscreen eller med touchpad.
Det enda jag märker är att det skrollar ett item i taget istället för mjukt och fint.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Som testare går det bra att köra ändå, men kraven är ju som sagt minst åttonde generations Core eller andra generationens Zen (samt tpm m.m.).

Makes sence I guess.
Tycker ändå det är lite konstig, om nu datorn inte uppfyller kraven men ändå kan köra previews…kan man stanna kvar ändå till skarpa och uppdatera? Nånting säger mig att det borde fungera. Eller jag kanske tänker helt utanför boxen här.

Skrivet av ELF:

Upplever inget som helst lagg. Vare sig med touchscreen eller med touchpad.
Det enda jag märker är att det skrollar ett item i taget istället för mjukt och fint.

Är just i (vet inte vad det kallas, men sidomenyn till vänster inuti mappar) som det laggar nåt helt horribelt med scroll. Tar jag tag med musen och drar reglaget så är det smooth, men så fort den ska köra vanlig scroll….jag kan se ränder i botten innan mappnamnet dyker upp.
Visserligen är min snart 4 år gammal, men systemet känns rappt i övrigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Navigation Pane, om det är den som innehåller Quick Access du menar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Navigation Pane, om det är den som innehåller Quick Access du menar.

Ah ok, så navigationspanelen på korrekt svenska då?
Aja, om dom fixar den detaljen först och främst, vilket jag antar då det rimligen borde vara fler än jag som upplevt det. Då är det riktigt vasst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Makes sence I guess.
Tycker ändå det är lite konstig, om nu datorn inte uppfyller kraven men ändå kan köra previews…kan man stanna kvar ändå till skarpa och uppdatera? Nånting säger mig att det borde fungera. Eller jag kanske tänker helt utanför boxen här.

Mycket med kraven är konstigt och oklart, men de har sagt att just detta är som tack för hjälpen med testat. Det tar dock slut när lanseringen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns inbyggt i CPU:erna de senaste åren, kollat det?

Jo det finns såklart. Menade bara att det inte finns någon separat TPM-modul.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt halva dan på att fixa UEFI och GPT. Fick använda ett disktool för att ändra bootdisken till GPT ocg sedan bios.

Nu klagar den på att mina säkerhetsinställningar behöver justeras, "Vi åtgärdar det nu, du behöver starta om datorn sen"
Den verkar inte göra något och jag får inga meddelande om att det klart heller.

Någon som har ett bra tips?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

körde in via windows update på Spel och Plex burken utan problem, verkar fungera bra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Installerade igår via Windows Insider, allt funkar kalas, drog startmenyn till vänster direkt.. Finns en anledning att den är där nere, bara dra ner musen dit, behöver inte sikta direkt.

MEN, kan man sänka opaciteten på fönster och aktivitetsfältet?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

MEN, kan man sänka opaciteten på fönster och aktivitetsfältet?

Ja, någon stans i Settings. Minns ej var
Jag kan dock inte få tillbaka det till original längre. Antingen så är det inte genomskinligt eller så är det helt genomskinligt så man bara ser texten och ikonerna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Körde Windows 11 i några dagar men va tvungen att gå tillbaka till Windows 10 då datorn kraschade ofta och filer blev korrupta. Något jag inte sett tidigare (iaf inte att varje krasch ledde till korrupta filer).

Permalänk

Är detta rätt inställning för Insider?
Någon som kan förklara eller berätta om jag gjort alla rätta inställningarna för att få testa Windows 11?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Är detta rätt inställning för Insider?
Någon som kan förklara eller berätta om jag gjort alla rätta inställningarna för att få testa Windows 11?

Jag följde guiden här och lyckades ladda ner via win update sen:
https://www.youtube.com/watch?v=fk5B-a7vZ_w&t=228s

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Är detta rätt inställning för Insider?
Någon som kan förklara eller berätta om jag gjort alla rätta inställningarna för att få testa Windows 11?

Än så länge finns den väl bara i Dev-kanalen?