Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Många på den här typen av forum är väl inte helt representativa för allmänheten, men undantaget "gamers" så känner jag knappt nån som köpt en ny stationär dator de senaste 5 åren. Snarare 10. Många som har så gamla datorer kommer inte att uppdatera från Windows 10 utan kommer att köra det till datorn skrotas. Några har Windows 7. Man kan diskutera om hårdvarukraven för Windows 11 är ett superproblem, så länge de inte ställer till det för installation och boot av andra operativsystem. Men återigen, inget folk flest håller på med.

Jag däremot har ofta kört de senaste windows på för dålig hårdvara. Windows XP på 32 MByte Ram på en P200, herregud, Windows 7 på en 1GHz PIII, Windows 8 och 10 har jag kört sedan developer-version och fortfarande inte vant mig med hur rörigt det är. Jag skulle givetvis vilja hoppa på Windows 11, men kommer inte att lägga en krona på det i dagsläget. Min huvudburk flyter riktigt bra undantaget när jag kör x264 och diverse filter på filmer.

Windows 11 måste väl gå att köra virtuellt? Någon version åtminstone?

https://blog.avast.com/pc-trends-reports från 2019 visar på att medel-datorn var (inte blev) 6 år gammal och av dessa var en majoritet laptopar. Att en desktop-dator används minst 10 år känns rimligt. Sedan kan man tänka sig att man om några år kan köpa en liten ARM-PC som totalt ersätter desktopdator för alla utom gamers, det är inte säkert att man år 2035 sitter med massa datorer från 2023 liksom. Det går ju lite i vågor vad som är minsta användbara konfiguration. En 12 år gammal dator med core i7 kan vara rätt ok fortfarande, med SSD, medan en 15 år gammal Pentium 4 sannolikt är färdig för soptippen.

Du verkar helt bortse från att olika användare har olika önskemål och behov, och att PC-användare inte är en stor homogen massa. Det är helt ok att sitta och vara nöjd med sin gamla Sandy Bridge, men det kanske samtidigt är ett tecken på att man inte tillhör kundgruppen som först kommer attraheras till nya grejer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 10 kommer ju finnas kvar för överskådlig framtid i datorvärlden.

Jo absolut, som XP eller sjuan. Men det har ju ett slutdatum efter vilket åtminstone jag inte kommer att vilja använda det. Men jag vill ju gärna köra det senaste också.

Citat:

Nej jag håller med! Förutser redan att lösa TPM-moduler kommer bli nästa produkt att säljas för fantasipriser, och dessutom till en massa folk som inte behöver dem.
Att Intel listar processorn som inkapabel till Intel TXT (Trusted eXecution Technology) är som du ser i inlägg #19141295 inte synonymt med att PTT inte fungerar.

Jo men hur i helvete kan man ta reda på det? Intels ark är inte tydlig och jag hittar inte någon relevant information någonstans. Kanske för att ingen har brytt sig tidigare förstås.

Citat:

PTT implementerades redan på 4:e generationens Intel Core, men sen måste det ju gå att aktivera i UEFI också, vilket minst sagt verkar vara en blandad kompott där t.o.m. vissa Z170-moderkort saknar optionen.

Jo precis.

Skrivet av Elgot:

@snajk än är väl allt utom Microsofts sparsamma information spekulationer, men om de säger 2.0 är det nog risk för att det blir det som gäller (även om kravet är artificiellt). Det verkar väl irrationellt att skrämma bort potentiella användare redan nu?

Nja kanske, samtidigt är ju MS information om sånt här ofta riktad mot OEM:er. Att de inte får sälja W11 förinstallerat eller med ett klistermärke om kompatibilitet på datorer som inte uppnår dessa krav. Vi "teknikentusiaster" som uppgraderar och sånt bryr de sig inte jättemycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men hur i helvete kan man ta reda på det? Intels ark är inte tydlig och jag hittar inte någon relevant information någonstans. Kanske för att ingen har brytt sig tidigare förstås.

Ingen aning, har varit på massa Intel-sidor de senaste dygnen utan att ens lyckas hitta någon detaljerad information om Intel PTT-implenteringen i white papers för specifika CPU-generationer. Antar att jag letar på fel ställe, men det är ingen info de lagt fram lättillgänligt hittills åtminstone.

Skrivet av snajk:

Nja kanske, samtidigt är ju MS information om sånt här ofta riktad mot OEM:er. Att de inte får sälja W11 förinstallerat eller med ett klistermärke om kompatibilitet på datorer som inte uppnår dessa krav. Vi "teknikentusiaster" som uppgraderar och sånt bryr de sig inte jättemycket om.

Jag har svårt att tro något annat än att Microsoft planerat för att hela ekosystemet ska hålla samma säkerhetsnivå, annars måste man börja dela upp Windows-klienter internt i säkerhetssammanhang, och det låter väldigt omotiverat när många befintliga system stödjer de nya säkerhetskraven.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Nja kanske, samtidigt är ju MS information om sånt här ofta riktad mot OEM:er. Att de inte får sälja W11 förinstallerat eller med ett klistermärke om kompatibilitet på datorer som inte uppnår dessa krav. Vi "teknikentusiaster" som uppgraderar och sånt bryr de sig inte jättemycket om.

Nä, men samtidigt håller de ju på även där de riktar sig till entusiaster. Det här till insider-testare till exempel: som tack för hjälpen får man fortsätta även om datorn inte uppfyller kraven, fast man blir utslängd om man stöter på problem eller när den skarpa lanseringen sker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ska vi snacka e-waste bör hårkorset flyttas mot mobilmarknaden snarare än PC/Windows som ger säkerhetspatchar i åtminstone 10+år.

Eller tillverkare som Asus som i många fall använder drivrutiner som är lite specialskrivna, som inte heller uppdateras mer än något åt efter datorns release...

Slutligen är inte helt osannolikt att Win10 kommer patchas även efter 2025. Men om de går ut och lova det idag så blir det mindre eld i baken på tillverkarna att se till atr fixa sina TPM inställningar.
Jag tror risken du målar upp är överdriven.

Jag har inget som helst intresse att spåra ur på här föreslagen what-aboutism.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har svårt att tro något annat än att Microsoft planerat för att hela ekosystemet ska hålla samma säkerhetsnivå, annars måste man börja dela upp Windows-klienter internt i säkerhetssammanhang, och det låter väldigt omotiverat när många befintliga system stödjer de nya säkerhetskraven.

Jag tycker dock det är märkligt att t.ex. min ThinkPad, som uppfyller alla krav, förutom just CPU. Vad är det som inte finns i en 6:e generations Intel Core i5 6300u som finns i en 8:e generations Intel Core i5? Vad jag hört är det i princip ingen skillnad. (iallafall inte folket på Reddit

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Många på den här typen av forum är väl inte helt representativa för allmänheten, men undantaget "gamers" så känner jag knappt nån som köpt en ny stationär dator de senaste 5 åren. Snarare 10. Många som har så gamla datorer kommer inte att uppdatera från Windows 10 utan kommer att köra det till datorn skrotas.

Windows 10 fortsätter ju stödjas i minst 4 år till oavsett, så de behöver ju knappast skrotas på direkten. Är de 10 år gamla nu så kanske de inte är så pigga om 4 år till heller. Av de sakerna som verkar vara exklusiva för W11 så är väl rätt få intressanta för de med äldre datorer ändå, som t ex DirectStorage.

Sedan varför MS envisas med TPM som krav kan jag inte riktigt förstå, och jag kan inte heller påstå att jag tycker det är positivt. Gör det något nytta om man inte använder full-disk encryption eller liknande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sedan varför MS envisas med TPM som krav kan jag inte riktigt förstå, och jag kan inte heller påstå att jag tycker det är positivt. Gör det något nytta om man inte använder full-disk encryption eller liknande?

Inte heller de snäva CPU kravet heller, dvs minimum 8:e generationens Intel Core CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man sitter just vid brytpunkten (3:e gen, ivy bridge), ja den funkar rätt bra än. Har en TPM header på modermodemet men det kommer i princip vara omöjligt att hitta en TPM modul som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker dock det är märkligt att t.ex. min ThinkPad, som uppfyller alla krav, förutom just CPU. Vad är det som inte finns i en 6:e generations Intel Core i5 6300u som finns i en 8:e generations Intel Core i5? Vad jag hört är det i princip ingen skillnad. (iallafall inte folket på Reddit

Det är nog sannolikt en del interna skillnader med avseende på säkerhetshål, vilket vore en vettig förklaring till varför Microsoft satt gränsen för Windows 11 vid 8:e generationens Intel Core.

Jag tror att någon som t.ex. @Yoshman är bättre lämpad att svara på det.

Permalänk
Medlem

Min "gamla" 7920X blev fullt godkänd för Windows 11 i Microsofts PC Health Check. Nu har den lovat mig så inga takesies backsies!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nån som har en aning när beta kanalen så att säga får tillgång till Win11 preview? Eller är det DEV kanalen som är först ut nu nästa vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizm0:

Nån som har en aning när beta kanalen så att säga får tillgång till Win11 preview? Eller är det DEV kanalen som är först ut nu nästa vecka?

Endast dev nästa vecka. Beta ”senare i sommar”

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/24/preparin...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Min "gamla" 7920X blev fullt godkänd för Windows 11 i Microsofts PC Health Check. Nu har den lovat mig så inga takesies backsies!

Buggig app det där. Startar inte utan att man kör installationsfilen ett par gånger. Skulle inte lita på den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För övrigt. Kommer W11 kräva att man är inloggad för jämnan, dvs att man inte kommer kunna logga in lokalt som med W10 längre? Verkar ju så utifrån hälsokontrollappen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För övrigt. Kommer W11 kräva att man är inloggad för jämnan, dvs att man inte kommer kunna logga in lokalt som med W10 längre? Verkar ju så utifrån hälsokontrollappen.

Vad är det specifikt som får dig att tolka det så? Systemkraven för Windows 10 och 11 har nästan exakt samma innebörd beträffande internetanslutning.

Systemkrav för Windows 10 under punkten "Internet Connection":

Citat:

Internet connectivity is necessary to perform updates and to download and take advantage of some features.

Windows 10 Pro in S mode, Windows 10 Pro Education in S mode, Windows 10 Education in S mode, and Windows 10 Enterprise in S mode require an internet connection during the initial device setup (Out of Box Experience or OOBE), as well as either a Microsoft account (MSA) or Azure Activity Directory (AAD) account.

Switching a device out of Windows 10 in S mode also requires internet connectivity. Learn more about S mode here.


Systemkrav för Windows 10 under punkten "Internet Connection":

Citat:

Windows 11 Home edition requires internet connectivity and a Microsoft account to complete device setup on first use.

Switching a device out of Windows 11 Home in S mode also requires internet connectivity. Learn more about S mode here.

For all Windows 11 editions, internet access is required to perform updates and to download and take advantage of some features. A Microsoft account is required for some features.

Folk som har kört Windows 11 har även konstaterat att det går att skippa MS-kontot under installationen av Windows 11 Home genom att trycka Alt + F4, och skapa ett lokalt konto istället.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om nya bios/uefi kommer ha skiten. host TPM på som standard efter detta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ska bli intressant att se om nya bios/uefi kommer ha skiten. host TPM på som standard efter detta.

Intressant. Vad händer om man även avaktiverar TPM efter installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ska bli intressant att se om nya bios/uefi kommer ha skiten. host TPM på som standard efter detta.

Windows Hardware Compatibility Program requirements and policy, för Windows 11:

3.6.1 Trusted Platform Module (TPM)
All device models, lines or series must implement and be in compliance with the International Standard ISO/IEC 11889:2015 or the Trusted Computing Group TPM 2.0 Library and a component which implements the TPM 2.0 must be present and enabled by default.

Alla nya moderkort och BIOS-uppdateringar till befintliga moderkort lär ha det aktiverat som default framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Intressant. Vad händer om man även avaktiverar TPM efter installation?

Antagligen samma sak som när du avaktiverar UEFI Secure Boot, Windows bootar inte på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man verkar kunna hoppa över kontrollerna av tpm och secureboot med lite registerpill: https://twitter.com/cadenzza_/status/1408866403743109125?s=21

Jag hittade även denna artikeln: https://allthings.how/how-to-install-windows-11-on-legacy-bio...

Permalänk
Avstängd

Thanks to Windows 11, Scalpers Buy Out Add-on TPM 2.0 Modules¨
https://www.techpowerup.com/283812/thanks-to-windows-11-scalp...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det specifikt som får dig att tolka det så? Systemkraven för Windows 10 och 11 har nästan exakt samma innebörd beträffande internetanslutning.

Systemkrav för Windows 10 under punkten "Internet Connection":

Systemkrav för Windows 10 under punkten "Internet Connection":

Folk som har kört Windows 11 har även konstaterat att det går att skippa MS-kontot under installationen av Windows 11 Home genom att trycka Alt + F4, och skapa ett lokalt konto istället.

Tolkade det så eftersom hälsokontrollappen verkar kräva inloggning för att ge ett positivt resultat för om W11 går köra på datorn eller inte. Men jag kan tolka fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows Hardware Compatibility Program requirements and policy, för Windows 11:

3.6.1 Trusted Platform Module (TPM)
All device models, lines or series must implement and be in compliance with the International Standard ISO/IEC 11889:2015 or the Trusted Computing Group TPM 2.0 Library and a component which implements the TPM 2.0 must be present and enabled by default.

Alla nya moderkort och BIOS-uppdateringar till befintliga moderkort lär ha det aktiverat som default framöver.

OK.
Då får man se om det kommer en 4.0000000000003 till mitt moderkort. 4.0 Hade det inte.
4.00 2021/4/20 14.59MB - Update AMD AGESA ComboAM4v2 1.2.0.2

Edit:
0000003 för att det var tre ändringar jag behövde göra.

Off:
Om man startar en mening med en siffra ska det vara liten eller stor siffra då? (tror någon kommer svara man startar inte en mening med (01001000 01100101 01101010)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tack för svar! ändrade till DEV så får man se hur det funkar nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Thanks to Windows 11, Scalpers Buy Out Add-on TPM 2.0 Modules¨
https://www.techpowerup.com/283812/thanks-to-windows-11-scalp...

Here we go again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Here we go again!

Men shit alltså..... 100 dollar

edit: finns det något scalpers inte går efter? usb minnen snart?

Permalänk
Skrivet av Halio:

Du kan söka på tpm.msc i Windows-sök och se vilken TPM version du har. Du behöver ha 2.0 för att kunna köra Windows 11.

Står 2.0 men som sagt är nog för att jag har fel cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Står 2.0 men som sagt är nog för att jag har fel cpu

Vilken CPU och grafikkort har du? Typ vilket som borde fungera egentligen, kraven är ju inte så höga. Kan vara så att Secure Boot inte är påslaget i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att du har samma moderkort som jag hade i min förra dator, Asus Z170 Pro Gaming. Jag kollade igenom manualen igår lite snabbt för att se var PTT/Firmware TPM-optionen låg men kunde inte hitta den då.

Intressant att höra att den finns och att det funkar.

Jag behövde flasha ny bios för att få rätt option men då kunde jag slå på det (Advanced -> Advanced -> PCH-FW Configuration -> TPM Device Selection: Firmware TPM, enligt denna). Windows säger då att jag har TPM 2.0 men "PC Health Check" säger fortfarande "This PC can't run Windows 11". På ett ASUS Z170 Pro Gaming med en i7-6700k.