Permalänk
Medlem

Strömadapter TV

Tja

jag har fått en trasig Sony TV som jag tror bara har fel på strömadaptern Sony apdp-100a1a 19,5V 5,2A 100W.

Eftersom jag inte vet om TV är ok vill jag inte lägga för mycket pengar.

Har hittat några som är till Sony Vaio

Laddare för Sony Vaio 19.5V 4.7A 92W 6.5x4.4mm för 299:-

frågan är om dom 8W och 0.5A gör någon skillnad?

Vad tror ni

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Du kan inte testa nätadaptern till den gamla TVn?
Kolla att den ger rätt spänning med multimeter och ett mindre belastningstest att den fortfarande ger omkring 19V.

Många gånger går det med lite klenare adaptrar, men om det inte fungerar så vet du inte om det är nätadaptern eller TVn...
Tänk på att belastar du den 100% kontinuerligt, blir den troligen betydligt varmare och kan därmed medföra en större brandrisk.

Men ett test för att se om den startar borde fungera.

Permalänk
Medlem

Du kan få låna en 19.5 V nätadapter av mig om du vill provköra TV:n.

Det finns nästan alltid lite marginal så en nätadapter på 8% lägre effekt borde inte vara några problem. Om du är orolig kan du alltid sänka ljusstyrkan ett eller två steg från max för att få ner strömförbrukningen på TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du kan inte testa nätadaptern till den gamla TVn?
Kolla att den ger rätt spänning med multimeter och ett mindre belastningstest att den fortfarande ger omkring 19V.

Många gånger går det med lite klenare adaptrar, men om det inte fungerar så vet du inte om det är nätadaptern eller TVn...
Tänk på att belastar du den 100% kontinuerligt, blir den troligen betydligt varmare och kan därmed medföra en större brandrisk.

Men ett test för att se om den startar borde fungera.

Tja jag har testat och den ger 0 helt död

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Du kan få låna en 19.5 V nätadapter av mig om du vill provköra TV:n.

Det finns nästan alltid lite marginal så en nätadapter på 8% lägre effekt borde inte vara några problem. Om du är orolig kan du alltid sänka ljusstyrkan ett eller två steg från max för att få ner strömförbrukningen på TV:n.

tack var finns du

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

tack var finns du

Se PM.