Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du får alltså bättre kvalitet än ovan nämnda komprimerade 720p? Hur går du tillväga?

Det vet jag inte. Enda jag säger är att jag inte ser någon skillnad på kvalitén SVT Play vs vanliga TV sändningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Tycker inte heller att det är dålig kvalité på SVTs sändning. BredbandsTV. Det stod ju HD 5.1 också när sändningen började. Kanske är olika beroende på vad man har för tjänst?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det vet jag inte. Enda jag säger är att jag inte ser någon skillnad på kvalitén SVT Play vs vanliga TV sändningen

Det har jag inte sagt. Det är lika värdelöst på båda.

Jag har prövat med tre olika "tjänster", lika värdelöst på alla. Antagligen då 720p komp. som någon ovan informerade om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker inte heller att det är dålig kvalité på SVTs sändning. BredbandsTV. Det stod ju HD 5.1 också när sändningen började. Kanske är olika beroende på vad man har för tjänst?

Kanske. Jag har IPTV/bredbandsTV (från Ownit) hemma hos mig, och hos föräldrarna har de bara de gratiskanalerna som man kan hitta utan någon box med vanlig TV

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Lossless 720p hade sett fantastiskt ut.

Jo, lossless-material i omlopp är ju science fiction. 160 gig data för en fotbollsmatch i 720p lossless.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jo, lossless-material i omlopp är ju science fiction. 160 gig data för en fotbollsmatch i 720p lossless.

Klipp jag sett från Sydkorea visar att de har otroligt mycket bättre kvalitet på sport. Har sett boxning och fotboll. Vet du vad de har för kvalitet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Klipp jag sett från Sydkorea visar att de har otroligt mycket bättre kvalitet på sport. Har sett boxning och fotboll. Vet du vad de har för kvalitet?

Säkert mycket bättre än i Sverige. När de kör live-sändning så skickar FIFA eller vilka det nu är ut en komprimerad ström till de som sänder i de olika länderna. Denna ström är nog inte så hårt komprimerad, men det har jag ingen riktig koll på. Sedan tar t.ex. SVT eller CMore och lägger på sin grafik och komprimerar en gång till. Det är alltså upp till varje operatör att komprimera så hårt de vill. Nu är vi tydligen snåla i Sverige, så här komprimerar vi hårdare än i Sydkorea, varför vet jag inte.

Det här ska ju ske i realtid, så det är hårdvara som sköter om komprimeringen och . Vad jag vet så är den ännu inte snabb nog att göra jobbet lika bra som när någon rippar en Blu-Ray och gör en piratkopia, då behöver man ju inte komprimera snabbar än realtid. Så därför får man sämre kvalitet i förhållande till storleken på videon man komprimerar vid live-sändningar än när man skapar material till en Blu-Ray eller en piratkopia.

På den tiden man hade kabel-TV så råkade man ut för det här problemet. Där är det ju verkligen begränsad bandbredd. Så när man skaffade HD så såg det bra ut, men sedan kom det ju fler HD-kanaler och operatörerna kom på att istället för att skicka ut två kanaler på ett "band" (eller vad det nu kallas, har glömt) kan man skicka tre om man komprimerar hårdare. Så efter ett tag såg det ju ut som skit igen, men få kunder brydde sig eftersom det var ju "HD".

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av frong:

Helv... Vad dålig kvalitet det är på SVT. Kan inte ens vara 720p???

Finns det någon utländsk tjänst som är enkel att komma åt? Ser ju knappt bollen på denna skiten och spelare som är i solområde ska vi inte prata om.

SvtPlay är 1080p medans alla svt's hd kanaler på tv är 720p.

Några utländska tjänster:

BBC finns, är gratis och inkluderar 4K sändningar men fungerar endast på ett begränsat antal enheter samt kräver VPN/DNSProxy.

Allente(Nent) har rättigheterna för EM i Danmark, allt du behöver är ett ViaPlay konto spelar ingen roll vilket paket då EM är inluderat även på det billigaste paketet vilket också inluderar 4K sändningar(Vilket är den direkta motsatsen med Cmore som kräver det dyraste paketet och endast hos de) men kräver VPN/DNSProxy.

Permalänk
Medlem

SVT får matchen i 4K och komprimerar det till 1080 50P
tror de är därför någon på svt sporten skrev UHD den personen har nog missuppfattat.

Ett tips på hur man ser matcherna i 4K så har jag kört via österike där sänder orf tvthek i 4K HDR10 (gratis tjänst)
Bara att ladda ner på android tv sedan köp en vpn som har österike som land.

Körde sedan airplay från svt play på min ipad till stereon för att få svenskt ljud funkade kanon matcha upp sändningarna.

Permalänk
Skrivet av TvAnton:

SVT får matchen i 4K och komprimerar det till 1080 50P
tror de är därför någon på svt sporten skrev UHD den personen har nog missuppfattat.

Ett tips på hur man ser matcherna i 4K så har jag kört via österike där sänder orf tvthek i 4K HDR10 (gratis tjänst)
Bara att ladda ner på android tv sedan köp en vpn som har österike som land.

Körde sedan airplay från svt play på min ipad till stereon för att få svenskt ljud funkade kanon matcha upp sändningarna.

Yle(Finlands public service TV) kör också med 4K dock var det svårt att få det att fungera för mig i början.
Både Finska och Svenska(Finlands Svenska) kommentatorer.
Fick endast direkt TV samt ett mindre antal innehåll att fungera.
Jag har inte testat med en 4K kompatibel enhet än.
VPN/DNS proxy behövs.

Permalänk
Medlem

Man måste kolla SVT play om det ska vara ok.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Duktigt besviken på Discovery+ som jag köpte för att kunna se TV4-matcherna, olidligt dålig kvalite på streamen via Nvidia Shield TV. Sjukt att det inte finns bättre 2021, om man inte vill betala 499 för Cmore...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frong:

Du får alltså bättre kvalitet än ovan nämnda komprimerade 720p? Hur går du tillväga?

Hoppar in lite vilt mitt i diskussionen här, men min uppfattning är att SVT HD via DVB‑T brukar uppvisa högre kvalitet än SVT Play, pga högre bitrate.

Ska inte uttala mig specifikt om EM dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Duktigt besviken på Discovery+ som jag köpte för att kunna se TV4-matcherna, olidligt dålig kvalite på streamen via Nvidia Shield TV. Sjukt att det inte finns bättre 2021, om man inte vill betala 499 för Cmore...

Skyll inte på Discovery+, skyll på Cmore/Telia då de har blockerat 4K strömmare för andra tjänster som erbjuder Cmore vilket gör att du endast kan ske på 4K direkt via Cmore eller Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Skyll inte på Discovery+, skyll på Cmore/Telia då de har blockerat 4K strömmare för andra tjänster som erbjuder Cmore vilket gör att du endast kan ske på 4K direkt via Cmore eller Telia.

Förvisso, men streamen är ju knappt 1080p, och sjukt låg bitrate. Får ju bättre kvalite via online streams...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt dålig bild nu. Undra om de har sänkt bitraten ytterligare nu när vi är många som kollar...

Permalänk

Dålig bild på vad? Cmore UHD såg lika skarp ut som den gjort hela turneringen för mig.

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem

Är det någon som har mer koll på ”det tekniska” gällande denna cmore 4k stream?
Dvs bitrate m.m.

Har en 77” oled och kör nu canal digital parabol och ca-modul i tvn för minsta möjliga ytterligare försämring av bild.

Värt att köpa cmore 4k stream för slutspelet? Dvs är det en väsentlig skillnad tro?

Det jag tänker är att parabol sändning 720p/1080i eller whatever tv4 sänder i vs 4k streaming.
Parabol i sig är ju >> streaming i detta sammanhang.
Inte parabol tekniken i sig men parabol vs cmore streaming…

Skam att man inte kunde få testa innan man lägger 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av box4mm:

Är det någon som har mer koll på ”det tekniska” gällande denna cmore 4k stream?
Dvs bitrate m.m.

Har en 77” oled och kör nu canal digital parabol och ca-modul i tvn för minsta möjliga ytterligare försämring av bild.

Värt att köpa cmore 4k stream för slutspelet? Dvs är det en väsentlig skillnad tro?

Det jag tänker är att parabol sändning 720p/1080i eller whatever tv4 sänder i vs 4k streaming.
Parabol i sig är ju >> streaming i detta sammanhang.
Inte parabol tekniken i sig men parabol vs cmore streaming…

Skam att man inte kunde få testa innan man lägger 500kr

Citerar mig själv och säger att suget att prova 4k fotboll blev för stort

Men nu innan match verkar det vara ”vanlig” kanal c more live 4, antar att det växlar om vid match

Permalänk
Skrivet av box4mm:

Är det någon som har mer koll på ”det tekniska” gällande denna cmore 4k stream?
Dvs bitrate m.m.

Har en 77” oled och kör nu canal digital parabol och ca-modul i tvn för minsta möjliga ytterligare försämring av bild.

Värt att köpa cmore 4k stream för slutspelet? Dvs är det en väsentlig skillnad tro?

Det jag tänker är att parabol sändning 720p/1080i eller whatever tv4 sänder i vs 4k streaming.
Parabol i sig är ju >> streaming i detta sammanhang.
Inte parabol tekniken i sig men parabol vs cmore streaming…

Skam att man inte kunde få testa innan man lägger 500kr

4K går endast via CMore streaming tjänst med abonnemang köpt direkt från de, ej via TV-opratör. Ifall du missat det.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat Cmores 4K/UHD via Samsungs App i TVn? På deras hemsida står det bara att Apple 4K eller Chromecast Ultra funkar med deras 4k men jag ser inte varför det inte skulle funka med den inbyggda appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Är det någon som har provat Cmores 4K/UHD via Samsungs App i TVn? På deras hemsida står det bara att Apple 4K eller Chromecast Ultra funkar med deras 4k men jag ser inte varför det inte skulle funka med den inbyggda appen?

Frågade deras support precis detta och det bör funka men "dom kan inte garantera att det fungerar".