Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Medlem

Jag är inte tjock så jag klarar mig.

Värme > Kyla

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Iskalla dushar före sängdags eller åka till jobbet, portabel AC med två-slangs lösning som sänker tempen och luftavfuktar i sovrummet, en 40cm diameter fläkt i vardagsrummet.

Inte alla som kan installera luftvärmepump trots allt.

Lagom temp för att sova bekvämt är 15-16C, lite svårt att uppnå på sommaren även med AC

15-16 grader...Brrr rena vintern ju.

Räcker med 22-23 grader så sover man gott:)

Permalänk
Medlem

hade 36 grader i dator rummet förra veckan, så fick bli en ac, nu inställt på 24c

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

En skog av fläktar, två golvfläktar varav en pelarfläkt vid datorn och en ny golvfläkt med fjärr vid sängen.
En 230v bordsfläkt och ett gäng usb-fläktar samt powerbankar å strömbulor.
Till sist en portabel AC om fläktarna inte hjälper samt brukar spruta på mig vatten med sprayflaska för extra kyla.

Huset är från 2018 så drabbas tyvärr av att det energitäta huset är hopplöst att få svalt i, inte ens på vintern med avstängda element och öppet fönster blir det riktigt kallt. Ja går det ner mot 20-30 minus kanske men det inträffar sällan här i Skåne.

Permalänk
Snusfri

Jag kör KK.
Korsdrag och kalsonger.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jäklar vad många har massa knep å knåp. Man tar röret, slänger ut det genom fönstret, startar AC’n sen sover man i 17c hela sommaren, simpelt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

hade 36 grader i dator rummet förra veckan, så fick bli en ac, nu inställt på 24c

36 grader!!!??? You must be joking!

Skrivet av BadNewsBrod:

Jäklar vad många har massa knep å knåp. Man tar röret, slänger ut det genom fönstret, startar AC’n sen sover man i 17c hela sommaren, simpelt.

Så länge man inte bor utmed en stor huvudväg, då låter det en del från vägen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hus vars källare (där tv, hembiosystem, Xbox och dator finns) håller 21-22 grader oavsett temperatur ute kombinerat med en luftvärmepump på entréplan. Pumpen står på 23 grader så även min kära fru, världens mest frusna människa, klarar sig.

Vi klarar oss helt enkelt väldigt bra! 🙂

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tycker det är behagligt med ca 30°.
Bor i hörnlägenhet med morgonsol ca kl 05-13 så det har inte varit under 26° inomhus på en månad. Rekordet hittills i år är 31°. Ytterväggarna så uppvärmda att även om det är 15° på natten så blir det inte lägre. Innergardiner för på natten och till kl 8-9 för att solen inte ska värma upp för mycket.
Köksfönstret öppet ca 10-15 cm dygnet runt och ett annat på dagen så det blir tvärdrag om det inte blåser för mycket. Stadsmiljö med oväsen.
Har i alla år haft en irriterande bordsfläkt på, utseende och ljud, vid tv och datorn men nu köpte jag en bordspelarfläkt på Lidl som inte låter och knappt syns när den oscillerar.
över 28° inget täcke bara lakan om ens det.
Alltid en flaska Sodastream i kylen och en till med colasmak för att hålla vätskebalansen mellan ölen, te-o kaffekopparna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjb:

Tycker det är behagligt med ca 30°.
Bor i hörnlägenhet med morgonsol ca kl 05-13 så det har inte varit under 26° inomhus på en månad. Rekordet hittills i år är 31°. Ytterväggarna så uppvärmda att även om det är 15° på natten så blir det inte lägre. Innergardiner för på natten och till kl 8-9 för att solen inte ska värma upp för mycket.

Alla persienner neddragna dagtid också?
Jag har sol som ligger på från solen går upp tills solen går ner; öst, söder, väst. På förmiddagen är det inte lika illa då enbart badrumsfönstret ligger ditåt, men söder/väst är det mycket fönster.
Har klarat mig med typ 27.5 som mest hittills med strategisk vädring och persienner. Typ 28.5 som mest ute.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vi har peakat runt 25 grader inne, tror det är typ 18 grader i källaren där jag har datorn just nu.

Just ja, bor i fucking Umeå så det är inte så att vi direkt håller på att förgås av värmen, vi är iaf uppe från 12 grader och regn nu iaf.

Permalänk
Medlem

Markiser på solsidor är egentligen #1, det hindrar det mesta av direkt sol-värme att alls ta sig in, även om man har AC så gör de att den kan jobba betydligt mindre.

Markiser kan göra att du får "i skuggan"-temperatur inne istället för 35-45C med direkt solvärme in.

Permalänk
Medlem

En taktik jag brukade ha var att ta ledigt under den fina försommaren istället och spendera den jobbiga högsommaren på ett tyst, lugnt och svalt kontor.

Heh, jag har också byggt en "bordsfläkt" av en PC-fläkt, men med kolfilter i för att ha när jag löder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Här behövs inga knep. Det har inte varit någon särskilt varm sommar för oss här i norr.

Permalänk
Medlem

AC hemma, så man kan sova! Annars passar på att njuta av det fina vädret.

Visa signatur
Permalänk

Har AC hemma och i stugan, plus fläktar!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Hantera värmen?! Allt under 25 grader är ju kallt så här ska de njutas av värmen!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

hade 36 grader i dator rummet förra veckan, så fick bli en ac, nu inställt på 24c

Fyfan..hade 30 grader i min gamla lägenhet,håll på att döö

Permalänk
Medlem

Har en portabel ac av äldre modell i sovrummet, saknar ordentligt utblås så kör genom otätat fönster. Den får kämpa på dagen men det blir kallt på kvällen när solen inte längre ligger på så man kan sova. I övrigt vädrar jag så mycket det går. Blir det riktigt svettigt händer det att jag tar en kalldusch.

Har både morgon och kvällssol mot min lägenhet så det blir varmt men tycker inte det är jätte jobbigt iom ac'n. Nackdelen är ljudnivån men jag tar det framför värmen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur gjorde du åt kondensen då?

Bodde på 24kvm och var så lite så det var inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Här behövs inga knep. Det har inte varit någon särskilt varm sommar för oss här i norr.

Den suger faktiskt lite, inte total katastrof men faan...

Permalänk
Medlem

Vi har en ganska simpel metod:

När sambon åker till jobbet drar hon ner markiserna. När jag går upp några timmar senare drar jag för gardinerna till några fönster och dubbelkollar att alla fönster och dörrar är stängda.

När det blir svalare ute än inne öppnas dörrarna och gardinerna dras bort.

Vi har en luft/luft-pump men den används nog inte ens tio timmar totalt under sommrana trots att sambon är ganska känslig mot värme.

Skrivet av BadNewsBrod:

Jäklar vad många har massa knep å knåp. Man tar röret, slänger ut det genom fönstret, startar AC’n sen sover man i 17c hela sommaren, simpelt.

Dyra i inköp, dyra i driftkostnad, de för oväsen, de släpper in oväsen utifrån, kräver lite pyssel för att få tätt vid fönster och slutligen så är de dåliga för miljön.

Visst, det kanske är simpelt med ac men de är inte utan nackdelar. Många ac-ägare här i Sverige skulle nog klara sig utan en ac om de ville.

Skrivet av pjb:

Bor i hörnlägenhet med morgonsol ca kl 05-13…

…Innergardiner för på natten och till kl 8-9 för att solen inte ska värma upp för mycket.
Köksfönstret öppet ca 10-15 cm dygnet runt och ett annat på dagen så det blir tvärdrag om det inte blåser för mycket. Stadsmiljö med oväsen.

Jag kanske missförstår dig men det låter som att du snarare gör det värmare inomhus om du drar för gardinerna nattetid och öppnar de då solen ligger på.

Permalänk
Medlem

Har bara en simpel "portabel" AC med en slang, men den gör jobbet fullgott. Just nu räcker det däremot att bara ha fönstrena öppna för jag har endast lite kvällssol och temperatur i skuggan är på perfekt behaglig nivå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Svensk sommar är nice. Gör ingenting mer än att öppna fönster och har en bordsfläkt mot mig när man sitter vid datorn. Man kan acklimatisera rätt bra till ännu varmare temperaturer ganska lätt om man vill. I Sverige ska man försöka njuta och absorbera så länge det går innan vintern kommer igen. Jag hatar snö.

Permalänk
Medlem

Blev en AC förra året och den har gått varm iår. Tål inte värme alls och har tyvärr söderläge med stora fönster så det är mörkläggningsgardiner fördraget där året runt.
Det räcker med värme nu! Får gärna regna resten av sommaren och vintern får gärna landa i september med metervis med snö och -30c!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Balja kallt vatten under skrivbordet att ha fötterna i.

Permalänk
Medlem

Det är 18 grader och mulet nästan varje dag och inomhus är det 27 grader. Så det lättaste sättet att få svalka är att sätta sig på balkongen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Raka skallen + takfläktar är sjukt effektivt. Sen skadar inte en eller två luftvärmepumpar... Ska hit en kylfirma om några timmar och kika på ena pumpen som är dags att byta ut.

Som också nämnts är markiser väldigt bra, hindrar värmen riktigt bra, speciellt i söderläge.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Passiv och aktiv kyla

Knep vet jag inte men.
Cirkulerande centralkyla genom passivkyla hus 1: Ca 200W effektförbrukning för hela huset mest pga av omodern fläkt
Till helgen har jag bytt ut det gamla Mitubishi Heavy splitaggregatet i sommarstygan till en Daikin Stylus 35 A+++ maskin

Permalänk
Medlem

Inga knep, kör en portabel AC helt enkelt. Funkar bra för att kyla ned rummet.
Har däremot en ganska avlång lägenhet och sovrummet som ligger en lång korridor bort från ACn kyls inte ned lika bra. Funderar på att köpa en mindre luftkylare (sån som kyls av vatten) att ha där inne.