Rykte: Iphone 13 mini blir Apples sista försök med kompakt telefon

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Iphone 13 mini blir Apples sista försök med kompakt telefon

Enbart större telefoner och inloggning med fingeravtryck kan bli temat för Iphone-modeller som släpps nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar allt med iPhone 5s och hade gärna tagit dagens hårdvara i det skalet. Kanske bara mer skärm i stället för hemknappen då.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jobbtelefonen får gärna vara så liten som möjligt, privata så stor som möjligt som fortfarande går att hålla i en näve och ha i fickan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Saknar allt med iPhone 5s och hade gärna tagit dagens hårdvara i det skalet. Kanske bara mer skärm i stället för hemknappen då.

Är det inte just vad iPhone 12 mini är?

Permalänk
Medlem

Jag har både surfplatta och stationär dator (men saknar tv och laptop). Jag tycker att Iphone 12 mini har ett jättebra format som skulle ha passat mig jättebra, men den har Ios och hemsk batteritid.

Det känns som om det hade varit ett klockrent alternativ trots Ios - om de jobbat på designen så att den kan ha ett större batteri.

Jag har en alldeles för stor telefon idag, med en storlek som jag inte alls är nöjd med. Men jag behöver bara ladda den var tredje dag, eller var fjärde när det är helg. Jag har inget intresse av att använda en mobiltelefon när jag är hemma, för då sitter jag hellre med min surfplatta. Det kvittar hur mycket större mobiltelefoner blir, för de kommer alltid vara för små, eller bli surfplattor. Så jag vill hellre ha en som är bärbar, smidig och håller länge utan laddning. Smärtgränsen går vid 6" för mig, men helst vill jag ha ned mot 5.2".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Saknar allt med iPhone 5s och hade gärna tagit dagens hårdvara i det skalet. Kanske bara mer skärm i stället för hemknappen då.

Ta en titt på mini till hösten då, den är väldigt nära en 5s i storlek

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är det inte just vad iPhone 12 mini är?

Jo ganska nära

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Gillar att dom till skillnad från övriga Android tillverkare (dont quote me on this one) inte dumpade hårdvaran bara för att det är en mindre modell. Visst en kamera mindre, but still. Hade jag inte varit fortsatt nöjd med min 11:a och inte planerar en uppgradering förrän 14 så hade jag nog varit intresserad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 12 mini när den kom just för att jag ville ha nåt mindre, men nu efter mer än ett halvår med den så ångrar jag det lite pga batteritiden. Sure, klarar en hel dag men jämfört med min XS tidigare så är skillnaden stor i batteritid. Sen ibland känns skärmen nästan lite för liten så näh, tror en vanlig iPhone 14 när den kommer blir bra (kör abonnemang och mobil vart annat år).

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

vilka modeller tror ni fingeravtrycksläsare skulle kunna sitta i? De billigare? eller både fingeravtryck och FaceID i de ännu dyrare varianterna? själv saknar jag det verkligen inte alls, skulle inte kunna tänka mig något än FaceID just nu. Det fungerar riktigt bra i 99% av alla lägen för mig.
Så skönt att kunna signera bankärenden med ansiktet..

Permalänk

Mindre telefoner kommer igen. Samsung Galaxy Flip 3 ryktas om att bli upp till 20% billigare och få mindre synligt veck, bättre känsla osv. Det lär knappast bli en säljsuccé för det, men fler än idag skaffar. Och det blir precis som med smartphones, att det på 1990 talet mest var nördar som surfade på deras mobiler, runt 2002 blev det lite mer vanligt för att långt efter runt 2010 bli mainstream.

Vi får se när Apple gör deras första vikbara. Efter samsung har lanseras deras nästa generation får vi en bättre status om läget. Jag skulle gissa Apple släpper sin vikbara 2024, om nu Samsungs kommande blir bra.

Problemet med iPhone mini är enligt mitt tyckte att det är väldigt mycket pengar för en liten telefon. Där de som brukar vilja ha en väldigt liten telefon ofta säger att de ej använder mobilen så mycket till annat än att ringa. Ja, det hör ju inte riktigt ihop med att köpa en riktigt dyr mobil. Och försäljningen tyder på att detta samband finns.

-Alltså sambandet att inte göra mycket arbete på mobilen och inte vilja köpa en riktigt dyr mobil.

Sambandet att inte göra mycket på mobilen och inte behöva en stor mobil är inte glasklar. En ungdom har ju en fingerfärdighet som gör att de kan ha mindre prylar och styra dem bättre än vi äldre. Jag själv som är en gammal gubbe, känner lite sådär att gå inpå skarp produktionsserver från min mobil och göra några ändringar.
T.ex. slänga några sql satser som rensar rent skarp produktionsdatabas från mobilen.

Permalänk
Medlem

"Så stor som möjligt" - men jag tycker de har blivit lite väl långsmala. Det är inte mycket plats kvar i fickan på höjden, men gott om bredd. Utvikbara vill jag också ha, men priset på tex samsungs fold var bara lite väl högt.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av RVX:

Gillar att dom till skillnad från övriga Android tillverkare (dont quote me on this one) inte dumpade hårdvaran bara för att det är en mindre modell. Visst en kamera mindre, but still. Hade jag inte varit fortsatt nöjd med min 11:a och inte planerar en uppgradering förrän 14 så hade jag nog varit intresserad.

Min uppfattning är den motsatta här, på sätt och vis. Det är ju trevligt att prestandan är så pass god att telefonen säkerligen kommer att hålla i många år, men att para samma systemkrets med ett väldigt mycket mindre batteri är inte optimalt. Jag har just nu Iphone 7 som primär telefon och formatet är ju väldigt trevligt, men batteritiden har aldrig varit något vidare (nu är det katastrof efter 4 år). Däremot känns telefonen ganska rapp, så med en mer energieffektiv men sämre presterande krets hade Iphone 12 mini kunnat bli en värdig ersättare. Nu hoppas jag på att 13 mini satsar på batteritid

Permalänk
Medlem

Tycker att 12 Mini är klockren på alla punkter förutom en: batteritiden. Den är så pass dålig att jag, trots att jag egentligen inte vill det, kanske måste byta till en annan telefon enbart av denna anledning.

Har jag Spotify igång under arbetsdagen så är hela eller nästan hela batteriet dränerat när jag slutar, även om jag enbart spelar upp nerladdade låtar.
Jag tvingas begränsa min användning och ständigt hålla koll på batterinivån för att inte riskera att telefonen dör helt och gör mig okontaktbar. Med min gamla iPhone XS behövde jag aldrig ens fundera över om batteriladdningen skulle räcka till, för den höll utan problem i ett och ett halvt dygn, ibland två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Min uppfattning är den motsatta här, på sätt och vis. Det är ju trevligt att prestandan är så pass god att telefonen säkerligen kommer att hålla i många år, men att para samma systemkrets med ett väldigt mycket mindre batteri är inte optimalt. Jag har just nu Iphone 7 som primär telefon och formatet är ju väldigt trevligt, men batteritiden har aldrig varit något vidare (nu är det katastrof efter 4 år). Däremot känns telefonen ganska rapp, så med en mer energieffektiv men sämre presterande krets hade Iphone 12 mini kunnat bli en värdig ersättare. Nu hoppas jag på att 13 mini satsar på batteritid

Nej batteriet är ju en del som är omöjligt att implementera från dom större syskonen. Hur får man nåt lika stort in i nåt mindre ?
Svår ekvation.
Batteritid överlag är det jag faktiskt är mest nöjd med hos min 11:a, får ut snart efter 2 år (september) fortfarande 6-7h screen time. Men aja, oavsett vad så verkar det ju inte finnas nåt mini efter denna om man ska gå efter nyheten, och jag har ingen lust att uppgradera just nu, eller snart...bara för att

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tar gärna en mindre telefon men jag är inte beredd att betala 500-600kr i månaden eller typ 10k kontant eller vad en ny iphone mini kostar, annars hade jag gärna haft en iphone mini eller annan kompakt telefon.

Permalänk
Medlem

Har en iPhone 12 mini i jobbet och problemet med den är att den fortfarande är för stor.
Som nämnts tidigare hade jag hoppats på samma känsla man fick med iPhone 5s, där man nådde hela skärmen enkelt med enhandsgrepp. Det gör jag tyvärr inte med mini.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att Iphone 12 Mini säljer dåligt för att de flesta tror att man får en sämre mobil för att den heter "Mini". Om det stämmer blir jag mörkrädd av konsumenterna.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

JAg hoppas att batteritiden kommer förbättras i nästa "mini" som sannolikt kommer ha nyare strömsnåla 5G chip och kanske ett något kraftfullare batteri.
Formatet är perfekt

Permalänk
Inaktiv

Skippas baksidan i glas på minimodellen så byter jag från Android till IOS.

Permalänk
Medlem

Tror att den tappar mycket sälj på att vara "snikmodellen"

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Jag betalade åtskilligt antal tusenlappar extra för att 11 Pro var marginellt mindre i storlek än icke-pro, något som inte längre är fallet. Såg fram emot att äntligen få krympa nästa gång det blir dags.. men det är sannolikt inte på några år.

Ett verktyg som är fullständigt behändigt med ett enhandsgrepp är vad jag är ute efter. Jag lever inte mitt digitala liv exklusivt genom min telefon, utan har andra enheter med stora skärmar på riktigt när det behövs. Telefonen ska bara slinka med och vara ur vägen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Varg:

Jag läste någonstans att Iphone 12 Mini säljer dåligt för att de flesta tror att man får en sämre mobil för att den heter "Mini". Om det stämmer blir jag mörkrädd av konsumenterna.

Jag minns runt 1996, då var det lite status att ha en sådan liten mobil som möjligt. Det går att diskutera när detta ändrades. I vilket fall så vet jag ingen undersökning som har gjorts på mini att folk ej väljer den för att den heter just mini. Och namnet är ju egentligen bara en bra beskrivningen så folk vet vad de får.

Det finns en massa andra faktorer som att man för en väldigt liten summa får en större mobil, detta gör att det mer är en nischad grupp användare som väljer den. iPhone SE köpte många för att den var mycket billigare, inte för att de tyckte den var bättre än iPhoxe Xs.

Ett problem som iPhone mini har är att telefonen ser billig och enkelt ut. Och jag vill påstå att det är detta som är det stora problemet. Och som jag tidigare skrev, får Apple bara till en telefon som är som typ Samsung Galaxy flip med riktig premiumkänsla rakt igenom. Ja då kan plötsligt små mobiler igen bli eftertraktade igen och den där "tävlingen" som fanns runt 1996 om minst mobil återkommer. -Tävling är kanske fel ord, men folk ville supergärna ha mindre och mindre mobiler då.
Idag är det lite som bilar, det är en väldigt liten skara som vill ha en sådan kompakt som möjlig bil och ändå betala lika mycket som en suv av samma märke för den.

*edit*
Ser man historisk så började mobilerna krympa rejält på 90talet. En mindre mobil var i princip alltid lika med en bättre och nyare mobil. Då bortsett från smartphones. Men idag så har smartphones hela tiden växt i storlek och ser man en mindre smartphones så tänker man, aha det är en sådan mobil som jag hade för 5 år sedan eller något.
Jag tror detta har betydligt större betydelse än just namnet mini.

Men nu när mobilerna blir vikbara, så är det ytterst få som tänker. Aha en sådan vikbar mobil hade jag för 5år sedan, det blir snarare något helt nytt. Där kanske mer kompakt igen känns som en nyare produkt.

*edit2*
En rendering hur någon trodde Samsungs flip3 kommer se ut. Enligt rykten får de mindre skärm.
Min poäng är tänk om Apple lanserar en sådan mobil som ser ut som den nedanför och har riktigt bra kvalite. Ja, då är jag nästan säker på att efterfrågan på allt mindre mobiler igen ökar.
https://www.tomsguide.com/news/samsung-galaxy-z-flip-3-render...

Permalänk
Medlem

Enda jag kan klaga på med den är batteriet, rena katastrofen. Kan ladda ur 30% under natten.

Permalänk
Medlem

Mini alla dar i veckan för min del, hoppas de fortsätter...vill inte gå runt med en tegelsten i fickan och att man bryter fingrarna när man ska navigera över skärmen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Enda jag kan klaga på med den är batteriet, rena katastrofen. Kan ladda ur 30% under natten.

Vad har det för betydelse? Telefonen laddas ju över natten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miljon3:

Tror att den tappar mycket sälj på att vara "snikmodellen"

Vad betyder "snikmodell"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad har det för betydelse? Telefonen laddas ju över natten

Jag har nog aldrig laddat mobilen över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad betyder "snikmodell"?

"Fusk" modellen. Den billigare "off-brand" varianten typ

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla som funderar på iPhone borde stödköpa mini'n så jag kan få köpa en riktig toppmobil på androidsidan sen i framtiden. Det är väl inte för mycket begärt?