Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flightsim18:

Den gyllene regeln för ALL luftkonditionering är isolering isolering isolering. Att häva ur slangen genom ett öppet fönster eller balkongdörr är lika effektivt som att köra ACn i bilen med halvöppet fönster. Kanske funkar om det inte är alltför varmt ute men vid de värmeböljor som blir allt vanligare i Sverige (och då man behöver ACn) så är det no no. Ännu värre är butiker som eldar (kyler?) för kråkorna med helöppna dörrar.

Det finns isoleringskit till fönster att köpa, de går inte på något sätt att jämföra med en riktig AC med externt aggregat men det blir bättre. Kylningen blir mer konsekvent utan områden i rummet som är varmare än andra delar.

De fönsterkitt jag sett kallar jag inte att isolera, det är ju bara myggnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kikade lite på det och det verkar gå att få rätt bra faktiskt. Dock måste man ju installera med hjälp av firma då du måste vara godkänd kyl-tekniker eller vad det nu är.

Det borde gå att göra, vem vet kanske till och med BF går med på det om det förstör väldigt lite och kanske inte ens syns. tänker lägenhet högt upp där utedelen står på botten längs in på balkongen och är dom så tysta som nu kommer ingen störas heller. är man RIKTIGT seriös ser man även till att leda ut vattnet på sidan av balkongen så att grannen under inte kan klaga på det droppande vattnet.
kan till och med ge mer värde till lägenheten om BF går med på det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Köpte en EXP26U338CW för några veckor sedan och är nöjd med den - får ner temperaturen från 26 till 22 grader på dagarna. Det verkar dock lagras så in i helsike mycket värme i huset, för så fort jag stänger av den på kvällen så stiger temperaturen igen även om det är under 20 grader utomhus vid den tidpunkten. Får väl sova med den på, I guess.

Har samma problem. Bor i ett nybyggt lägenhetshus. När det väl värmts upp "för säsongen" spelar det ingen roll vad utetemperaturen är, det kan vara 15 grader ute på natten och ändå 28 inne trots att AC:n gått under hela dagen i flera veckor nu. Har hittills inte sett någon tillstymmelse till långvarig "avkylningseffekt" av väggar och inredning. Förutom tjocka och välisolerade väggar misstänker jag också att det sker någon passiv värmeväxling mellan från- och tilluft.

"Energihus" i all ära men fasen vad jobbigt inomhusklimat det är. Svinkallt på vintern och bedrövligt varmt på sommaren. Det är typ 3-4 månader per år som det faktiskt är behaglig temperatur.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Körde min chillflex pro på dry läget idag istället för cool. 22 grader var det och ca 5 liter vatten i dunken efter 6 timmar. Och betydligt behagligare luft, håller sig på 23 med den avstängd nu istället för att glida upp till 24/25.

Tack för tipset som var några sidor sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Så här kan man göra, har fått frågor om wifi men min kom med en fjärrkontroll.

https://youtu.be/PHdpa4XY6SE

Adventsstjärnan framme redan innan midsommar. Nu har man sett allt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Adventsstjärnan framme redan innan midsommar. Nu har man sett allt!

Ärsch, är väl inget. Jag tog ner mina juldekorationer i fönstret typ i maj eller nåt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

En Electrolux Chillflex Pro behöver dränering och min rekommendation är helt enkelt en 10L billig skurhink från Hornbach på 15 kr
Kolla upp vad som gäller för din AC.

Har du läst instruktionsboken?
Ingen Electrolux maskin i chillflex serien behöver dränering i cool läget.

citerar instruktionsboken "Man behöver inte använda
tömningsslangen i ”kylnings”-läge."

länk till instruktionsboken https://www.electrolux-medialibrary.com/scoop/public/1463539?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har samma problem. Bor i ett nybyggt lägenhetshus. När det väl värmts upp "för säsongen" spelar det ingen roll vad utetemperaturen är, det kan vara 15 grader ute på natten och ändå 28 inne trots att AC:n gått under hela dagen i flera veckor nu. Har hittills inte sett någon tillstymmelse till långvarig "avkylningseffekt" av väggar och inredning. Förutom tjocka och välisolerade väggar misstänker jag också att det sker någon passiv värmeväxling mellan från- och tilluft.

"Energihus" i all ära men fasen vad jobbigt inomhusklimat det är. Svinkallt på vintern och bedrövligt varmt på sommaren. Det är typ 3-4 månader per år som det faktiskt är behaglig temperatur.

Låter inte helt rätt, behöver nog insistera låter det som

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Har du läst instruktionsboken?
Ingen Electrolux maskin i chillflex serien behöver dränering i cool läget.

citerar instruktionsboken "Man behöver inte använda
tömningsslangen i ”kylnings”-läge."

länk till instruktionsboken https://www.electrolux-medialibrary.com/scoop/public/1463539?...

Har en kompis som har en sådan och kontinuerligt låter den släppa ifrån sig vatten i "cool".
Om man inte har kontinuerlig tömning, kommer man då inte behöva tömma tanken med jämna mellanrum?

Tänker att det är skillnad på "behöver inte" och "får/bör inte".

Permalänk
Medlem

jag har kört min electrolux på dry hela dagen, öppnade alla pluggar och inget vatten i någon av rören kom ut, Har åskat och regnat igår så borde vara endel vatten i luften tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Köpte en EXP35U538CW våren/sommaren 2019. Körde med gummipluggen insatt både förra och förrförra året utan att tänka en tanke på att den behöver dräneras ibland. Ska nämnas att den alltid har fungerat felfritt trots det och aldrig läckt något. Magi? Jag vet inte, eller så har den bara en gigantisk tank. Eller så har vattnet dunstat. Ingen aning! Fungerar gör den iaf.

Extra intressant är det ju eftersom jag i år började köra slangen inkopplad hela tiden, och min 5L-hink vid sidan om fylls upp på typ ett dygn... kom hem idag till en fullproppad hink och ett blött golv.
Kanske ska stoppa in gummipluggen igen?
Hm....

Det är inte magi i varje fall.

Den använder värme för att förånga kondensvattnet och sedan blåser den ut detta med varmluften.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det borde gå att göra, vem vet kanske till och med BF går med på det om det förstör väldigt lite och kanske inte ens syns. tänker lägenhet högt upp där utedelen står på botten längs in på balkongen och är dom så tysta som nu kommer ingen störas heller. är man RIKTIGT seriös ser man även till att leda ut vattnet på sidan av balkongen så att grannen under inte kan klaga på det droppande vattnet.
kan till och med ge mer värde till lägenheten om BF går med på det.

På jobbet så har vi en på balkongen och en på taket då fastighetsägaren inte vill sabba fasaderna, men då är det förstås inte ett bostadshus. Men i princip så finns det inget som hindrar den installationen på ett bostadshus och fastighetsägaren godkänner.

På en fast installerad anläggning så kan man leda ned kondensvattnet i avloppet inomhus, gärna med hjälp av gravitationen om det går men man kan även använda en flottörstyrd pump och en tunn pvc-slang. Så det är ingenting man behöver dra ut genom fasaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

jag har kört min electrolux på dry hela dagen, öppnade alla pluggar och inget vatten i någon av rören kom ut, Har åskat och regnat igår så borde vara endel vatten i luften tycker jag.

Om du kört den i torkläge och det inte kommer något kondensvatten skulle jag säga att det är något fel på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Har en kompis som har en sådan och kontinuerligt låter den släppa ifrån sig vatten i "cool".
Om man inte har kontinuerlig tömning, kommer man då inte behöva tömma tanken med jämna mellanrum?

Tänker att det är skillnad på "behöver inte" och "får/bör inte".

Min dumpar också någon halvliter vatten i timmen i dunken i kylningsläget om jag låter slangen sitta i. Men hela förra veckan körde jag den med stängd plugg, så jag antar att den bara dumpar ut kondensen i luften då istället?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Låter inte helt rätt, behöver nog insistera låter det som

Förlåt men förstår inte vad du menar. Insistera på vad?

Skrivet av Arzei:

Min dumpar också någon halvliter vatten i timmen i dunken i kylningsläget om jag låter slangen sitta i. Men hela förra veckan körde jag den med stängd plugg, så jag antar att den bara dumpar ut kondensen i luften då istället?

Spanar man in QRikard's excellenta galleri där han demonterat en EXP35 så ser det ju ut som det sitter ett uppsamlingstråg i botten som överflödigt kondensvattnet rinner ner i. Detta pumpas sedan upp och förångas på kondensorn. Har man inte pluggen i så rinner det väl ut innan det hinner pumpas upp, så din slutsats är nog riktig.

Jag har kört min EXP34 pluggad hela tiden och har inte behövt tömma.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Har en kompis som har en sådan och kontinuerligt låter den släppa ifrån sig vatten i "cool".
Om man inte har kontinuerlig tömning, kommer man då inte behöva tömma tanken med jämna mellanrum?

Tänker att det är skillnad på "behöver inte" och "får/bör inte".

Du kommer inte behöva tömma tanken, den förångar vattnet och skickar ut den med varmluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Det är inte magi i varje fall.

Den använder värme för att förånga kondensvattnet och sedan blåser den ut detta med varmluften.

På jobbet så har vi en på balkongen och en på taket då fastighetsägaren inte vill sabba fasaderna, men då är det förstås inte ett bostadshus. Men i princip så finns det inget som hindrar den installationen på ett bostadshus och fastighetsägaren godkänner.

På en fast installerad anläggning så kan man leda ned kondensvattnet i avloppet inomhus, gärna med hjälp av gravitationen om det går men man kan även använda en flottörstyrd pump och en tunn pvc-slang. Så det är ingenting man behöver dra ut genom fasaden.

Lättare och enklare att leda vattnet via utedelen eftersom innedelen ofta är rätt nära. Bättre än att dra en slang kanske via flera rum till ett avlopp. Dessutom om du vill värma med den kommer utedelen även den droppa vatten som du troligtvis inte vill leda in till ett avlopp.
Men visst har man ett närbeläget avlopp så gör man givetvis så.
Min avfuktare i källaren har ett avlopp en meter bort bara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fuktigt lakan eller handduk på sig och fläkt riktad mot en. Man blir väldigt sval på överkroppen runt hals, bröstkorg och midja. Så gjorde vi i jungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Fuktigt lakan eller handduk på sig och fläkt riktad mot en. Man blir väldigt sval på överkroppen runt hals, bröstkorg och midja. Så gjorde vi i jungeln.

Fuktiga lakan är ju värre än värme :X

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fuktiga lakan är ju värre än värme :X

Jag tycker det är en väl fungerande metod som han beskriver. Jag kör utan fläkt men har ofta en fuktig handuk till pass dom varmaste dagarna på året.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Har du läst instruktionsboken?
Ingen Electrolux maskin i chillflex serien behöver dränering i cool läget.

citerar instruktionsboken "Man behöver inte använda
tömningsslangen i ”kylnings”-läge."

länk till instruktionsboken https://www.electrolux-medialibrary.com/scoop/public/1463539?...

Verkar inte som att du har läst mina tidigare inlägg. Se inlägget här: #19134203
Jag pratar såklart om torkningsläget och inte nedkylningsläget
Vi har som sagt kört på torkningsläget den här veckan och upplevt att det har blivit en betydligt bättre klimat här hemma. Det ligger en otroligt mängd fukt i luften som sätter sig på kroppen och klibbar, men torkningsläget löser problemet!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Fuktigt lakan eller handduk på sig och fläkt riktad mot en. Man blir väldigt sval på överkroppen runt hals, bröstkorg och midja. Så gjorde vi i jungeln.

Kan hålla med om att det känns svalt och skönt till en början, men ganska så snart blir det olidligt.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Kör med solfilm året runt. Hade det funnits AC med ute del som hade inne del på 40 cm längd hade jag nog investerat i det. Men denna 10 000 kr maskinen verkar intressant även om den kräver lite arbete med jämna mellanrum.
https://i.ibb.co/56ZJ50c/Sk-rmbild-2021-05-15-104301.jpg
https://youtu.be/6uB1s0bTMyY

Eller så färdig tvåslang AC/värmare (12 000 kr)

https://youtu.be/mseVRHFQ06Y

Men undrar lite över vart man tar strömmen. Ser ingen sladd alls på videorna?

Detta är en scam. Det är enkel fysik. Leder den inte ut värmen ur rummet är effekten kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Detta är en scam. Det är enkel fysik. Leder den inte ut värmen ur rummet är effekten kass.

Tittade du ens på Youtubeklippet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan hålla med om att det känns svalt och skönt till en början, men ganska så snart blir det olidligt.

Man måste ha en fläkt som blåser och flyttar på värmen som skapas av kroppen samt att det är just avdunstningen av vatten som kyler.

Skulle ju bli äckligt varmt annars med bara fuktig trasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Man måste ha en fläkt som blåser och flyttar på värmen som skapas av kroppen samt att det är just avdunstningen av vatten som kyler.

Skulle ju bli äckligt varmt annars med bara fuktig trasa.

Ja, och jag tycker det känns ganska behagligt först. Men efter ett tag så klarar jag inte av det längre. Så är det bara.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt påstå att min enhet har fått jobba hårt under dom senaste dagarnas mildväder eller vad man kalla det. Lågtryck? Hur som helst skönt med svalt även ute

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan inte direkt påstå att min enhet har fått jobba hårt under dom senaste dagarnas mildväder eller vad man kalla det. Lågtryck? Hur som helst skönt med svalt även ute

Håller med, kan gärna vara 20 grader hela sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Håller med, kan gärna vara 20 grader hela sommaren

För mig ligger sweatspoten runt 25°
Allt över det är inget jag direkt njuter av, fast det beror också hur hög luftfuktighet det är.
Strax under 30° kan vara skönt också om det som sagt inte är för hög luftfuktighet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Förlåt men förstår inte vad du menar. Insistera på vad?

Spanar man in QRikard's excellenta galleri där han demonterat en EXP35 så ser det ju ut som det sitter ett uppsamlingstråg i botten som överflödigt kondensvattnet rinner ner i. Detta pumpas sedan upp och förångas på kondensorn. Har man inte pluggen i så rinner det väl ut innan det hinner pumpas upp, så din slutsats är nog riktig.

Jag har kört min EXP34 pluggad hela tiden och har inte behövt tömma.

Motor snurrar ett 'vattenhjul' mellan kondensorhalvorna som helt enkelt stänker upp kondensen så att dropparna av luftströmmen trycks in i lamellerna på kondensorn - det är inte som den gamla maskinen jag har med en 'scrubber' med nakna rör med dusch som håller dem våta hela tiden där rumsluften och de varma rören ångar upp kondensen och senare sugs in i 'torrdelen' med kylflänsar som är betydligt varmare och gör att luftströmmen ut mot slangen inte ligger på imgränsen och har en kylmarginal för slangar och utloppstuss innan kondensen eventuellt blöder ut igen!

Med vatten fick man en boost på 20-30% kylkapacitet och chassiet var helt klart byggd för att kunna ställa in dunk för boosting i 6-8 timmar och kylmässigt tävlar med maskinen jag kör nu, men med ca 650 Watts förbrukning istället för runt 800 Watt...

Problemet med en evaporativ del av kondensorn med vatten - kranvatten har kalk och mineraler och det blir mycket av det med tiden... maskiner med bostnings-dunk (säljs främst i Australien - eller åtminstone såldes och dessa versioner i princip inte synts i Europa) hade avhärdningsfilter och lite annat just för att minska påslaget av avlagringar på den våta scrubberdelen

Permalänk
Medlem

Så, tog bort sidoluckan för insåget för att jag tänkte modda de lite, så lättare att ha den borttagen. Såg då att radiatorn såg ut såhär

Tycker ju inte det ser normalt ut. Den hade lite konstigt ljud i början, men då jag aldrig hört en portabel AC så noterade jag inte så mycket på de.

Axeln sitter ju där, så känns ju som det måste bygas runt på något sätt. Men, jag kan inte tänka mig att det ser ut så från fabrik.

Även sidan ser ju lite konstig ut, syns lite i bilden.

Är av märket Nedis och inköpt på webhallen, ska ta kontakt med webhallen men vill ha lite kött på benen

@Infocus vet att du också köpte en, har du lust att kolla hur det ser ut på din?