Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det hög luftfuktighet så blir det så. Det blir väldigt mycket kondens av en AC och det vattnet ska ta vägen någonstans. Minns själv en sommar när det var så varmt och fuktigt att jag fick tömma tanken ungefär var tredje timme, andra gånger när luftfuktigheten varit låg har jag kunnat köra uppemot två dygn utan att tömma.

Verkar rimligt. Tycker dock att det är konstigt att den inte sade till att den var full som den hade för någon där ovan? Alltså gav felmeddelande P1? Och att den istället började läcka ut på golvet... står ju heller inget om att det kan vara bra att ha slangen ikopplad vid cool mode i manualen. Raka motsattsen

"During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach maximum performance"

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vet inte om detta nämnts tidigare, men har någon ett bra tips (utifrån egen erfarenhet) på en bra portabel AC för endast ett rum? Det verkar vara helt omöjligt att hitta; så liten kan väl inte marknaden vara?

Jag sitter i ett rum som är ca 12 kvm, och som ligger på konstant 32 grader. Stänger jag av datorn går det kanske ner till 30 men inte mindre än så. Det är som att gå in i en bastu; resten av lägenheten är hyfsat varm men åtminstone svalare. Antar att det är för att detta rum är relativt litet och ligger mot öster, så solen ligger på på förmiddagen. Dock är det ingen större skillnad på kvällen/natten. Det ligger på 30 grader; detta också med två stora tornfläktar igång och fönstret på glänt. Persiennerna är konstant neddragna. Dörren måste dock tyvärr vara stängd (eftersom jag har en katt som gärna vill förstöra ALLT i rummet annars) så förstår att det påverkar lite.

Vad kan jag köpa för att få ner temperaturen? Vad är felet med detta rum? Hur kan det bli så satans varmt? Kommer det bli nån större skillnad om jag köper nån värmereducerande fönsterfilm? Rullgardin? Eller är det bara en AC som gäller?

Vill gärna höra era erfarenheter.

Jag har denna, kyler mitt datorrum på ca 11 kvm, funkar bra. Slang ut genom fönsterglipa och fukten går också ut genom slangen (kondens) så man behöver inte tömma maskinen på vatten (verkar det som). https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kalluft/luftkonditionering/luftkonditionering-013946/.

Tänk på att köra den i fläktläge 5 minuter innan du stänger av den från att ha kört AC/COOL läge, så slipper du fukt som stannar i maskinen som kan ge lukt efter ett tag (lärt mig från gamla AC). Ok behöver lägga till att den låter lite jobbigt (när kompressorn är på), visserligen gör dom flesta AC det.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Verkar rimligt. Tycker dock att det är konstigt att den inte sade till att den var full som den hade för någon där ovan? Alltså gav felmeddelande P1? Och att den istället började läcka ut på golvet... står ju heller inget om att det kan vara bra att ha slangen ikopplad vid cool mode i manualen. Raka motsattsen

"During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach maximum performance"

Minns bara hur min fungerade. Slangen användes aldrig då den stod så att det inte gick. Tanken hade en flottör som när tanken blev full flöt upp och tryckte mot en brytare som då stängde av och larmade.

För mig låter det som det är något fel på din om den inte larmar när tanken är full, det borde den rimligen göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har föregångaren från ca 2013, med x antal timmar körd och nix det är inget jag känner igen. Den har en tendens att "porla" lite vid start om den har en del vatten samlat, men annars inte. Dock lite halvsvårt att avgöra vad du syftar på för ljud, prova att spela in och ladda upp?

Här kommer ett försök till att spela in det. Börjar strax efter 10 sekunder i klippet.

https://drive.google.com/file/d/1KTqCxMxzZ_q4aJWCTorR8tTIYKHs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Här kommer ett försök till att spela in det. Börjar strax efter 10 sekunder i klippet.

https://drive.google.com/file/d/1KTqCxMxzZ_q4aJWCTorR8tTIYKHs...

Lite svårt att avgöra, men tror det är lite samma läte min gör, om än mer högljutt bara:

Precis när den sparkar igång låter den typ likadant, och så håller den på så i några sekunder innan den tystnar igen.

Min låter högre irl än i videon.

Edit: Märkte att när jag kollade på datorn så hör man inte mitt överhuvudtaget <.<

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tömde nu, kom ut kanske en half deciliter om ens det /: kör den igen nu, cool, 22 grader, hi, och ska se om den läcker igen och vartifrån isåfall.

edit: Kopplat in "drain hose" nu också. Du, eller vem det var som skrev, verkar ha rätt. Den ska ju egentligen inte behöva vara inkopplad men luften verkar vara så fuktig att tanken fylls extremt snabbt även på "cool mode".

Var ju även någon ovan som klagade på att han fick felmeddelande för full tank efter typ bara 7 timmar.

Min tank fylls en gång i timmen 😂 måste ha drain hose inkopplad dygnet runt för att slippa tömma hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Min tank fylls en gång i timmen 😂 måste ha drain hose inkopplad dygnet runt för att slippa tömma hela tiden.

Varnar din när den är full? För min började istället läcka ut vatten över hela golvet /: testar att köra utan drain hose igen för att se om samma sak händer och varitfrån det isåfall börjar läcka. För den ska väl varna vid fulltank genom att stängas av och köra felmeddelande P1?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd

Till er båda nedan

Jag köpte denna till morsan i lördags, otroligt supereffektiv, mycket bättre än jag trott.

https://www.webhallen.com/se/product/333001-Nedis-Portabel-Lu...
Är man medlem i webhallen får man den för 649kr.
Gick åt ungefär 1L vatten från ca 15-tiden tills hon gick och lade sig.

Skrivet av danielwerner:

Vet inte om detta nämnts tidigare, men har någon ett bra tips (utifrån egen erfarenhet) på en bra portabel AC för endast ett rum? Det verkar vara helt omöjligt att hitta; så liten kan väl inte marknaden vara?

Jag sitter i ett rum som är ca 12 kvm, och som ligger på konstant 32 grader. Stänger jag av datorn går det kanske ner till 30 men inte mindre än så. Det är som att gå in i en bastu; resten av lägenheten är hyfsat varm men åtminstone svalare. Antar att det är för att detta rum är relativt litet och ligger mot öster, så solen ligger på på förmiddagen. Dock är det ingen större skillnad på kvällen/natten. Det ligger på 30 grader; detta också med två stora tornfläktar igång och fönstret på glänt. Persiennerna är konstant neddragna. Dörren måste dock tyvärr vara stängd (eftersom jag har en katt som gärna vill förstöra ALLT i rummet annars) så förstår att det påverkar lite.

Vad kan jag köpa för att få ner temperaturen? Vad är felet med detta rum? Hur kan det bli så satans varmt? Kommer det bli nån större skillnad om jag köper nån värmereducerande fönsterfilm? Rullgardin? Eller är det bara en AC som gäller?

Vill gärna höra era erfarenheter.

Skrivet av klotim:

Jag hade satsat på vatten ac, alltså du fyller en tank med vatten istället för utsläpp med slang.
Håller ca 8h per fyllning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Glömt tömma tanken? *lilla knobben där nere bör du montera en slang*

Kör man på cool ska man inte behöva tömma den eller koppla slang. Du bör reklamera den, ska absolut inte läcka vatten när du använder cool läget.

Skrivet av Shape1:

Här kommer ett försök till att spela in det. Börjar strax efter 10 sekunder i klippet.

https://drive.google.com/file/d/1KTqCxMxzZ_q4aJWCTorR8tTIYKHs...

Det jag hör efter 10sek är kompressorn som går igång och börjar kyla. Det är helt normalt eller är det något annat ljud du tänker på?

Permalänk
Medlem

Själv behövde jag inte tömma mina på hela förra sommaren, och har inte tömt hittills. Låter som en tråkig modell ni fått tag i...

Permalänk
Medlem

Min portabla AC behövde inte tömmas en enda gång första året, men förra sommaren bestämde den sig för att dumpa allt vatten på golvet istället för att samlas i tanken.
Den ska kunna varna samt stänga av vid full vattentank, men det gör den inte då den istället dumpar allt vatten under sig.
Någon som vet vad som kan vara fel? Någon vattenpump som gått sönder? Inspekterat plasttråget i botten men hittar inga hål/sprickor.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Själv behövde jag inte tömma mina på hela förra sommaren, och har inte tömt hittills. Låter som en tråkig modell ni fått tag i...

Mina 2 som jag har haft minst 2-3 år, har jag aldrig tömt, och ingen läcka heller, så allt verkar åka ut.

Skrivet av Mr Higgs:

Min portabla AC behövde inte tömmas en enda gång första året, men förra sommaren bestämde den sig för att dumpa allt vatten på golvet istället för att samlas i tanken.
Den ska kunna varna samt stänga av vid full vattentank, men det gör den inte då den istället dumpar allt vatten under sig.
Någon som vet vad som kan vara fel? Någon vattenpump som gått sönder? Inspekterat plasttråget i botten men hittar inga hål/sprickor.

Kollat högre upp? kanske läcker i en slang eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mina 2 som jag har haft minst 2-3 år, har jag aldrig tömt, och ingen läcka heller, så allt verkar åka ut.

Kollat högre upp? kanske läcker i en slang eller nåt.

Yes, haft isär den flera gånger och kört den utan plastkåpor också, men verkar som den inte vill bilda kondensvatten när den är "naken" av någon anledning.
Det konstiga är att om man tittar vart vattnet kommer ifrån så droppar det ner längs med plastgrillen på baksidan av AC:n och sen ner på golvet via den vägen, iallafall en del av läckaget kommer därifrån. Kan det vara så att det inte är något fel på AC:n och att det bara är väldigt hög luftfuktighet just nu, och att det leder till att det bildas så mycket kondensvatten på kondensatorfinsen att det helt enkelt bara "blöder ut"?
Är någon no-name Kina-modell inhandlad på Elgiganten år 2018 så finns ingen vettig information om den online gällande funktioner och egenskaper.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Higgs:

Yes, haft isär den flera gånger och kört den utan plastkåpor också, men verkar som den inte vill bilda kondensvatten när den är "naken" av någon anledning.
Det konstiga är att om man tittar vart vattnet kommer ifrån så droppar det ner längs med plastgrillen på baksidan av AC:n och sen ner på golvet via den vägen, iallafall en del av läckaget kommer därifrån. Kan det vara så att det inte är något fel på AC:n och att det bara är väldigt hög luftfuktighet just nu, och att det leder till att det bildas så mycket kondensvatten på kondensatorfinsen att det helt enkelt bara "blöder ut"?
Är någon no-name Kina-modell inhandlad på Elgiganten år 2018 så finns ingen vettig information om den online gällande funktioner och egenskaper.

Körde igång båda mina idag när jag kom hem.

Den stora på 18k BTU, har jag på "auto", den drog igång dehydrate direkt, så just nu är det stor luftfukthet där jag bor.

Permalänk
Medlem

Det är några saker att kolla. Att den portabla AC står plant och helt vågrät, och om det ändå börja läcka vatten men ändå inte stänger av sig automatiskt (i läge när man inte har slang inkopplad) så kanske flottör-funktionen har fastnat och vill inte lyfta sig av olika orsaker (intorkad smuts mm. ) och om den har klarat sig bra utan att man behöver dränera kondensat tidigare men plötsligt producerar vatten, så bör man kolla om vattenstänkhjulet roterar - ofta, när man tagit av kåpan, ser man en motor med lång axel som går rakt in i kondensorpaketet och den skall snurra när man kör läge 'cool' (snöflinga) men står still om man kör i läget 'dry' (droppe) - snurrar inte denna motor och långa axel så kommer man snart få översvämning med antingen flottör i sumpen som stoppar driften, om den inte vill röra sig, snart vatten på golvet om man inte har extern dränage inkopplad.

Om vattenhjulet fungerar så kanske man kan höra någon skillnad i ljud mellan dry och cool-lägen (märkbart något extra brum eller skaller, och dry-läget bör också snart resultera att AC:n stannar med felmeddelande pga. för mycket vatten i sumpen (när det inte är kopplad till extern dränage) och därmed kvitto att flottören fungerar efter en tid), fungerar vattenhjulet i cool-lägetså bör man också höra i brummet något som liknar plask och 'droppar' efter ett tags körande (när det blivit tillräckligt med vatten i sumpen)

Problemet för att kolla flottörfunktionen och vattenhjulets funktion visuellt så måste man ta av kåpan och det kan vara lite pyssligt, kräver viss händighet och mod (för den som aldrig gör sådant annars) och kanske påverka garanti om man senare vill ha garantiåtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Yes, haft isär den flera gånger och kört den utan plastkåpor också, men verkar som den inte vill bilda kondensvatten när den är "naken" av någon anledning.
Det konstiga är att om man tittar vart vattnet kommer ifrån så droppar det ner längs med plastgrillen på baksidan av AC:n och sen ner på golvet via den vägen, iallafall en del av läckaget kommer därifrån. Kan det vara så att det inte är något fel på AC:n och att det bara är väldigt hög luftfuktighet just nu, och att det leder till att det bildas så mycket kondensvatten på kondensatorfinsen att det helt enkelt bara "blöder ut"?
Är någon no-name Kina-modell inhandlad på Elgiganten år 2018 så finns ingen vettig information om den online gällande funktioner och egenskaper.

Det bör finnas dränage som gör att vattnet leds på rätt sätt med till sumpen - om det blöder så mycket och dessutom att galler ligger emot flänsarna så kan kapillärkrafterna göra att det leds av annan väg som följer gallret istället och då är det en konstruktionsfel och man får försöka bända till etc. att gallret inte längre ligger emot evaporatorns flänsar med ett par mm luft och helst lite mer i mellanrum (droppe skall kunna rulla nedför fritt utan att beröra gallret). Om det rinner över i nederdelen av evaporatorn så kan man misstänka dränerings-blockage för den normala vägen ned till sumpen (precis som AC i bilar med blockerad dränage och det blir väldigt vått inne i kupéen med kanske över 40 liter vatten insugen i all klädnad och mattor redan efter några dagars körning i värme och fukt...).

Permalänk
Inaktiv

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Nu kanske du har missat att det var drygt 30 grader varmt under iallafall tre dagar. Då är det skönt att få lite svalka. Personligen bryr jag mig inte om det går åt onödigt mycket energi eller väsnas lite mycket, bara man kan sova ordentligt. 😁

Tyvärr har inte vi alla turen att klara av den höga temperaturen lika bra. Vissa personer far verkligen illa i värmen.

Tur att det snart blir höst och vinter igen, då försvinner de här problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Bor man högst upp i en byggnad, med stora fönster (~3m i höjd) som ligger i söderläge, plus omöjlighet att bygga om. Ja då har man (jag) inte så mycket alternativ. Jag har dock löst vattentanken med en slang direkt ut på balkongen så slipper tänka på det åtminstone.

Sen, att klä sig bra under dagtid är inte det svåra, jag kör endast min AC på natten då det är ett helvete att försöka sova i värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Fan vad jag stör mig på sån dryg stil du kör med.
Bara för att du orkar med värmen betyder det inte att alla gör det.

Jag samt kidsen har svettats arslet av oss de senaste dagarna, samt att barnen blir dåliga av för mycket korsdrag.
Kortbyxor? Vi sitter med boxershort helt utslagna om dagarna.

Hämtade min gamla portabla AC från morsan och FAN vad skönt det är helt plötsligt hemma. Svalt och helt underbart.
Så du kan kalla de ineffektiva hur mycket du vill, det låter mest som att du är bitter för att du inte har en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Med den metoden kan du aldrig få det svalare inne än ute och om man tycker 25+ C är för varmt finns det inte så många alternativ till AC.

Skrivet av anon56869:

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Haha... detta är nog ett ämne för en annan tråd där du kan utveckla lite mer vad du "tror" på. Visst är AC energikrävande, men det finns bättre och sämre lösningar. T.ex. så underlättar det att vi i Sverige generellt har välisolerade hus så att det går åt mindre energi att värma/kyla dem. Det motverkas förstås om man måste skicka en portabel ACs utluft genom ett öppet fönster som inte håller tätt. Man borde kunna hålla ett rum svalt relativt energieffektivt. Till skillnad från uppvärmning behöver man kylning då det finns gott om soltimmar, så är man intresserad av att begränsa sitt CO2-avtryck kan solceller vara en bra energikälla.

Så jag tycker det nog är rimlgit att diskutera AC, precis som det diskuteras om allt möjligt annat på swec. Det är ju frivilligt att delta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Kör man på cool ska man inte behöva tömma den eller koppla slang. Du bör reklamera den, ska absolut inte läcka vatten när du använder cool läget.

Det jag hör efter 10sek är kompressorn som går igång och börjar kyla. Det är helt normalt eller är det något annat ljud du tänker på?

Nä det är det ljudet jag tänker på. Dock fortsätter ljudet även när den stått igång ett tag, men det kanske är normalt då

Skrivet av Ostbullen:

Lite svårt att avgöra, men tror det är lite samma läte min gör, om än mer högljutt bara:

https://www.youtube.com/watch?v=KBk6ciSs_u8

Precis när den sparkar igång låter den typ likadant, och så håller den på så i några sekunder innan den tystnar igen.

Min låter högre irl än i videon.

Edit: Märkte att när jag kollade på datorn så hör man inte mitt överhuvudtaget <.<

Låter de snarlikt är det nog inget att oroa sig över mao

Permalänk
Medlem

Köpte ny mitsubitshi ninja värme pump och har mellan 17 och 19 grader c i huset. Utanför var det 28 grader så den är effekitv och gör även skäl för namnet då både ute och innedelen är extremt tysta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Beställe en igår Kazan 25 Extreme - Mitsubishi Heavy Industries. Trött på att ha 30c inne får se om man blir nöjd när den kommer på plats.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av stgr:

Till er båda nedan

Jag köpte denna till morsan i lördags, otroligt supereffektiv, mycket bättre än jag trott.

https://www.webhallen.com/se/product/333001-Nedis-Portabel-Lu...
Är man medlem i webhallen får man den för 649kr.
Gick åt ungefär 1L vatten från ca 15-tiden tills hon gick och lade sig.

Ser ut att passa mig, men hur är ljudnivån jämfört med en vanlig golvfläkt? Går den att ha i närheten av sig när man sitter vid datorn?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Ok...vi andra antecknar och kör vidare.
För mig är den ovärderlig under vissa dagar, säger inte mer än så då det räcker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köpte ny mitsubitshi ninja värme pump och har mellan 17 och 19 grader c i huset. Utanför var det 28 grader så den är effekitv och gör även skäl för namnet då både ute och innedelen är extremt tysta.

Skrivet av palusa:

Beställe en igår Kazan 25 Extreme - Mitsubishi Heavy Industries. Trött på att ha 30c inne får se om man blir nöjd när den kommer på plats.

Det där är dock inte någon portabel AC. Det är luftvärmepumpar, dem är också extremt mycket bättre på precis allt.
Problemet är för oss i lägenhet att vi inte kan eller får installera utedel och måste ha allting inomhus.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på fönsterkit länge nu men kan inte bestämma mig för något. Verkar vara blandade betyg på alla och visst kan man acceptera lite krångel för något tätare än öppetfönster med slang.

Några tips på bra fönsterkit? 😁 Fönsteröppningen ca 1 m^2.

Har en sån här Electrolux ChillFlex Pro 3.4 kW på ca 36 kvm med 3m i tak https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Jag har kikat på fönsterkit länge nu men kan inte bestämma mig för något. Verkar vara blandade betyg på alla och visst kan man acceptera lite krångel för något tätare än öppetfönster med slang.

Några tips på bra fönsterkit? 😁 Fönsteröppningen ca 1 m^2.

Har en sån här Electrolux ChillFlex Pro 3.4 kW på ca 36 kvm med 3m i tak https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Trotec eller homee 100/300/400 eller vad nu omkretsen(tror det är det dem räknar på) blir på ditt fönster.
Bara välj ett, jag har båda och är mer eller mindre nöjd. Såklart bättre med MDFskiva osv som andra gjort men också mycket krångligare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte denna i fredags:
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-5000btu-med-fjar...

Den kyler endast vårt sovrum inför natten. Varit över 30 grader här inne och helt olidligt, så nu sover hela familjen i samma rum. Den låter så klart som fan. Rummet är ungefär 20kvm. Ville egentligen köpa en på 7000BTU, men den var slut. 10000 kostade nästan dubbelt och jag gillar att överdimensionera, men var för dyr. Tog en skiva OSB (det som fanns hemma, osnyggt!) och skar ut ett hål för utluften.

Hur fungerade den då? Jo, nu är jag förkyld!

Edit: Sömnläget på den är ingen skillnad alls i ljud. Bara några dioder som släcks.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?