Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyber Judas:

De Buyers kolståls pannor. Är supernöjd med mina. Lät att att hålla rent och ger ingen grym yta på kött.

Kan bara hålla med, bättre än vilka andra pannor som helst jag haft.

Just kolstål då, lätt att hålla rent, leder värmen som gjutjärn.

Permalänk
Medlem

@issue: Jag har inte mätt stekytan. Men undersidan är lika stor som den största värmeytan på spisen så jag har aldrig tänkt på det.
Väldigt sällan jag behövt ha mer stekyta och då har jag tagit fram en stekpanna till.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Fettlösare ska ej användas i gjutjärnspannor. Det är det inträngda fettet som gör att det inte bränner fast och blir en fin stekyta.

Polymeriserat fett mer exakt, och har man gjort det ordentligt tål det diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Gjutjärnspanna som man efter varje användning diskar rent med yes.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon särskild anledning till det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Någon särskild anledning till det?

Yes original är överlägset diskmedel & jag gillar att ha hög renlighet på de ytor som kommer i direkt kontakt med saker som senare entrar min kropp.

Gjutjärnspannor släpper till viss del ifrån sig mineralämnet järn, som veganers kost annars har brist utav & tänker mig att varje stödåtgärd hjälper snarare än stjälper. Personligen äter jag enbart saker som blöder eller har kommit i kontakt med blod(O+ bloddonerare), typ ägg, så jag klarar mig men ibland har man ju gäster på besök osv. 🐇

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Yes original är överlägset diskmedel & jag gillar att ha hög renlighet på de ytor som kommer i direkt kontakt med saker som senare entrar min kropp.

Gjutjärnspannor släpper till viss del ifrån sig mineralämnet järn, som veganers kost annars har brist utav & tänker mig att varje stödåtgärd hjälper snarare än stjälper. Personligen äter jag enbart saker som blöder eller har kommit i kontakt med blod(O+ bloddonerare), typ ägg, så jag klarar mig men ibland har man ju gäster på besök osv. 🐇

Att bara äta "saker" som blöder och bloddonerare låter lite vampyrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi har testat många pannor genom åren men tyvärr återgår vi alltid till teflon, de är enkla att få helt rena, de kräver minimalt med fett och går man inte över 230 grader så håller de förvånansvärt länge. Vi köpte på oss ett par Ronneby bruk pannor som vi stångandes med under 1 år tills vi gav upp och gick över till teflon igen. Efter det gjorde vi ett nytt försök men insåg att det krävdes på tok för mycket fett för vissa rätter.

Vi har ett mindre Ronneby bruk Ultra light och ett större, det stora tror jag ska klassas som 28 cm men mäter man det så är yttre diamanter 31. Själva ytan man steker på är ganska liten så sargen lutar en hel del vilket jag inte gillar.

Nu tänkte jag testa ett De Buyer Mineral B järn, denna gången är tanken att det blir mer ett komplement, ex pyttipanna kör vi vidare med i teflon panna men ex kött kan säkerligen bli riktigt fint i ett kolstål järn. Så frågan är vilken storlek man ska sikta på? Vanligtvis köper vi 28 cm men Ronneyb bruk järnet tog upp så pass mycket plats och De Buyer verkar tyvärr ha liknande lutning så kanske ett 26 cm?

Varför ett kolstål om vi redan har ett gjutjärn Ultralight? För att gjutjärnet har en ojämn yta vilket gör att man inte kan rengöra det rejält, tanken är säkert att gammalt ska lagras upp här och hjälpa till att skapa nonstick i kommande matlagning. Kolstål har en slät yta och verkar därmed enklare att hålla ren iallafall från de lite större bitarna, dessutom väger de mindre.

Så storlek, vilken är er all around favorit? Kan 26 vara rimligt att börja med?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så storlek, vilken är er all around favorit? Kan 26 vara rimligt att börja med?

32

Bara du kan svara på vad du vill få plats med i pannan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet med rengöring. En gjutis kan du ta en stålboll och skrapa ren om du brännt fast något ordentligt. En kolstål sabbar man ju den upparbetade ytan om man gör samma sak. En teflon dör av den behandlingen... Använder du bara diskmedel och en diskborste? Jag tycker det underlättar att använda någon grövre borste eller stålboll om det sitter illa (använder dock sällan diskmedel i).

Jag tycker generellt att gjutis är enklare att hantera än kolstål, bortsett från att de väger 3ggr mer då.
Min kolstål tycker tex inte om tomat, den blir helt sträv i ytan och det är hopplöst att steka något i rimliga mängder fett efteråt. Gjutis bara tuffar på trots upprepad misshandel.

Men är man van att maten glider runt på ett plastlager utan fett oavsett hur mycket Yes du skrubbar pannan med så tror jag det blir svårt att bli nöjd med något annat än teflon.
(ska tilläggas att jag ej provat de så kallade keramik pannorna). De andra pannorna behöver ju lite vård för att skina...

Gällande storlek så beror det väl helt på vad du tänkt använda den till. Är ni två och ska steka varsin en liten köttbit så behövs ju ingen bauta panna direkt. 24cm kanske? 26 är säkert en bra mellanmjölkstorlek.

Jag tycker det är skönt att ha åtminstone en "liten" panna så man kan kompleteringssteka vid behov. Tex några skivor Haloumi.

Permalänk
Medlem

Testa en Onyx panna, tål det mesta och steker helt suveränt bra, bästa panna jag haft under mina 45 år som kock
https://onyxcookware.se/?gclid=EAIaIQobChMIzJeZrcye8QIVB7wYCh...

Visa signatur

MSI ProZ690 A/ Intel12700KF/16GBDDR4/ EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA / Samsung Odyssey G9 49"/ SimuCUBE/ Granity / Polsimer wheel/ INVICTA pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Kan bara hålla med, bättre än vilka andra pannor som helst jag haft.

Just kolstål då, lätt att hålla rent, leder värmen som gjutjärn.

Absolut. Jag fick en DeBuyer Mineral-B i julklapp och är helt kär. Köpte nyligen en mindre i samma serie bara för att de är så jävla bra.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick Nor:

Testa en Onyx panna, tål det mesta och steker helt suveränt bra, bästa panna jag haft under mina 45 år som kock
https://onyxcookware.se/?gclid=EAIaIQobChMIzJeZrcye8QIVB7wYCh...

Får uppfattningen att även har en beläggning av Teflon? Och såfall kan det såklart vara något att prova när nuvarande teflon pannor slits ut men det tar ett bra tag till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hjälpsam

Jag gör det enkelt för mig, kör Tefal till vardags, lätt att använda och städa ur till ett OK pris även om man får byta efter några år.
Ska jag laga gott kött så kör ja med urgamla gjutjärnspannor som hustrun haft hur länge som helst, lagrar mycket värme för fin karamelisering av kött.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Förstår inte problemet med rengöring. En gjutis kan du ta en stålboll och skrapa ren om du brännt fast något ordentligt. En kolstål sabbar man ju den upparbetade ytan om man gör samma sak. En teflon dör av den behandlingen... Använder du bara diskmedel och en diskborste? Jag tycker det underlättar att använda någon grövre borste eller stålboll om det sitter illa (använder dock sällan diskmedel i).

Jag tycker generellt att gjutis är enklare att hantera än kolstål, bortsett från att de väger 3ggr mer då.
Min kolstål tycker tex inte om tomat, den blir helt sträv i ytan och det är hopplöst att steka något i rimliga mängder fett efteråt. Gjutis bara tuffar på trots upprepad misshandel.

Men är man van att maten glider runt på ett plastlager utan fett oavsett hur mycket Yes du skrubbar pannan med så tror jag det blir svårt att bli nöjd med något annat än teflon.
(ska tilläggas att jag ej provat de så kallade keramik pannorna). De andra pannorna behöver ju lite vård för att skina...

Gällande storlek så beror det väl helt på vad du tänkt använda den till. Är ni två och ska steka varsin en liten köttbit så behövs ju ingen bauta panna direkt. 24cm kanske? 26 är säkert en bra mellanmjölkstorlek.

Jag tycker det är skönt att ha åtminstone en "liten" panna så man kan kompleteringssteka vid behov. Tex några skivor Haloumi.

Egentligen ville jag inte argumentera om hur man sköter om pannor, borde kanske utlämnat den biten helt.

Men ja, vi använder YES för att rengöra våra teflon pannor även om den knappt behövs, de blir 100% rena. Det är väldigt sällan något verkligen sätter sig i dem och skulle det hända så börjar troligen teflonen slitas ut. Generellt använder vi en teflonpanna kanske i 5 år innan den behöver bytas, i regel handlar det om att man råkat köra för hög värme så att non-stick försvinner från mittan av pannan.

När det gäller gjutjärnspannor vill jag tro att vi läst på merän vad man vanligen gör för att få det att fungera, trotts det har det inte fungerat i längden, kanske har vi för höga krav. Det är egentligen huvudsakligen 3 problem vi stött på och som vi har svårt att jobba bort :

1. Rengöring, pannan är inte jämn vilket innebär att när saker bränner fast så blir de svårare att få bort. Här har vi provat det mesta, koka vatten i dem, rengöra dem varma o.s.v. Känns dessutom inte säkert att rengöra ett flera kg tungt järn i diskhon som är 100 grader varmt. Man vill undvika stålborste\stålull så långt som möjligt eftersom det ska ta bort den non-stick ytan man byggt upp under en tid. Oftast får man rekommendationen att bränna om järnet om man behöver köra med stålborste\stålull.

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Jag pratade med en kompis som också kör en del gjutjärn, han ville såklart bevisa att det inte var några problem men även han fick samma problem.

3. Järnet lämnar någon form av järnsmak efter sig, detta har vi främst märkt av ex i köttfärssåsen. Numera göra vi dock köttfärssåsen i kastruller men ändå intressant att pannan påverkar smaken.

Jag säger inte att gjutjärn är dåligt, det finns uppenbarligen många som älskar sina gjutjärn och använder dem till allt, i vissa fall är det nära på en region. Man får nog bara konstatera att man har olika kunskap och krav runt prylarna.

Min tanke nu är att köra vissa grejer i kolstol och andra i teflon, lite beroende på vilka resultat man får fram. Vi kör en del suous vide numera och då tror jag ett kolstål kan ge bättre yta.

Det låter som att jag ska köpa mig ett 26 eller 28 cm, kanske lika bra att köra 28 ändå. Blir det bra resultat kan man köpa ett mindre längre fram.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

/thread

Permalänk
Medlem

En sak, har läst på par ställen att handtaget på Mineral B Stekpanna blir varmt? Stämmer det? Finns det någon lösning för det? Vill gärna inte behöva hålla på med grytvantar o liknande? Kanske är det pro versionen man måste köpa?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Egentligen ville jag inte argumentera om hur man sköter om pannor, borde kanske utlämnat den biten helt.

Men ja, vi använder YES för att rengöra våra teflon pannor även om den knappt behövs, de blir 100% rena. Det är väldigt sällan något verkligen sätter sig i dem och skulle det hända så börjar troligen teflonen slitas ut. Generellt använder vi en teflonpanna kanske i 5 år innan den behöver bytas, i regel handlar det om att man råkat köra för hög värme så att non-stick försvinner från mittan av pannan.

När det gäller gjutjärnspannor vill jag tro att vi läst på merän vad man vanligen gör för att få det att fungera, trotts det har det inte fungerat i längden, kanske har vi för höga krav. Det är egentligen huvudsakligen 3 problem vi stött på och som vi har svårt att jobba bort :

1. Rengöring, pannan är inte jämn vilket innebär att när saker bränner fast så blir de svårare att få bort. Här har vi provat det mesta, koka vatten i dem, rengöra dem varma o.s.v. Känns dessutom inte säkert att rengöra ett flera kg tungt järn i diskhon som är 100 grader varmt. Man vill undvika stålborste\stålull så långt som möjligt eftersom det ska ta bort den non-stick ytan man byggt upp under en tid. Oftast får man rekommendationen att bränna om järnet om man behöver köra med stålborste\stålull.

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Jag pratade med en kompis som också kör en del gjutjärn, han ville såklart bevisa att det inte var några problem men även han fick samma problem.

3. Järnet lämnar någon form av järnsmak efter sig, detta har vi främst märkt av ex i köttfärssåsen. Numera göra vi dock köttfärssåsen i kastruller men ändå intressant att pannan påverkar smaken.

Jag säger inte att gjutjärn är dåligt, det finns uppenbarligen många som älskar sina gjutjärn och använder dem till allt, i vissa fall är det nära på en region. Man får nog bara konstatera att man har olika kunskap och krav runt prylarna.

Min tanke nu är att köra vissa grejer i kolstol och andra i teflon, lite beroende på vilka resultat man får fram. Vi kör en del suous vide numera och då tror jag ett kolstål kan ge bättre yta.

Det låter som att jag ska köpa mig ett 26 eller 28 cm, kanske lika bra att köra 28 ändå. Blir det bra resultat kan man köpa ett mindre längre fram.

1: Billig gjutjärnspanna? Är det kvalité är den inte ojämn.

2: För hög temperatur. Jag får aldrig pytt att bränna fast i min gjutjärnspanna och använder inte särskilt mycket fett.

3: Återigen, låter inte som bästa kvalitén på gjutjärnet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

1: Billig gjutjärnspanna? Är det kvalité är den inte ojämn.

2: För hög temperatur. Jag får aldrig pytt att bränna fast i min gjutjärnspanna och använder inte särskilt mycket fett.

3: Återigen, låter inte som bästa kvalitén på gjutjärnet.

1. Kan hända du missuppfattade mig här, järnet i sig är jämnt det ligger fint på hällen, problemet är att ytan inte är jämn som i ett kolstål järn. Min uppfattning är att alla gjutjärnpannor har en ojämn\skrovlig yta, den är inte sandpapper skrovlig men det är kännbart.

2. Jo, så sa de också när jag gjorde testet men nej, lägre värme så hade det inte stekts.

3. Mycket möjligt, har dock fått för mig att Ronneby bruks ultralight gjutjärn ska vara ganska omtyckta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

1: Billig gjutjärnspanna? Är det kvalité är den inte ojämn.

2: För hög temperatur. Jag får aldrig pytt att bränna fast i min gjutjärnspanna och använder inte särskilt mycket fett.

3: Återigen, låter inte som bästa kvalitén på gjutjärnet.

När det nämns YES så får det mig att tänka de tvättar bort lagret före det ens får en chans att forma.
Hittade en gjutjärnspanna som när jag började använda (efter olja och värmebehandlig för den var knappt använd) inte var riktigt bra förän jag använt den i en månad.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Får uppfattningen att även har en beläggning av Teflon? Och såfall kan det såklart vara något att prova när nuvarande teflon pannor slits ut men det tar ett bra tag till.

Det är Teflon de använder. https://onyxcookware.se/pages/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

När det nämns YES så får det mig att tänka de tvättar bort lagret före det ens får en chans att forma.
Hittade en gjutjärnspanna som när jag började använda (efter olja och värmebehandlig för den var knappt använd) inte var riktigt bra förän jag använt den i en månad.

Gjutjärnspannor har absolut en inkörningsperiod. Sköter man dem dock rätt från början så är den inte särskilt lång. Jag vet det finns de som menar man visst kan använda diskmedel i gjutjärnspannor men själv har jag aldrig gjort det och har heller aldrig behövt "bränna" om den. Torkar bara ur överskottsfett. Har jag stekt något som lämnar en del rester, t.ex. köttbullar, så blir det en snabbis med diskborste under kranen men då smörjer jag in den direkt efteråt också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

1. Kan hända du missuppfattade mig här, järnet i sig är jämnt det ligger fint på hällen, problemet är att ytan inte är jämn som i ett kolstål järn. Min uppfattning är att alla gjutjärnpannor har en ojämn\skrovlig yta, den är inte sandpapper skrovlig men det är kännbart.

2. Jo, så sa de också när jag gjorde testet men nej, lägre värme så hade det inte stekts.

3. Mycket möjligt, har dock fått för mig att Ronneby bruks ultralight gjutjärn ska vara ganska omtyckta.

Okej, men den ska vara lite skrovlig. Det är ju en av detaljerna som gör gjutjärnspannan så överlägsen.

Sedan kan det mycket väl vara så att järnsmaken är något som blir när pannan är ny. Jag minns dock inte, har haft mina i 35 år och upplever ingen järnsmak. Kanske var så i början men det är inget jag minns. Alternativt är det en effekt av att den inte sköts rätt men kan också tro att det beror på dålig kvalité på själva järnet i pannan eller tillverkningsprocessen. Jag bara gissar men som sagt, har själv inget minne att jag upplevt någon sådan bismak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För att klargöra, jag använde aldrig diskmedel i de gjutjärn som vi har, endast diskborste och stålull. Yes fungerar dock utmärkt i teflonpannorna.

Vi körde gjutjärn under minst 1 år, men vi blev aldrig kompisar med dem tyvärr. Det kändes som ren lyx att gå tillbaka till teflon. Problemet är dock att teflon inte är vidare bra så därför blir det ett ryck lite då och då att för liv i något annat än teflon pannor. Denna gången tänkte jag att man skulle prova kolstål eftersom det är många som är väldigt nöjda med dem och de används ganska mycket i konventionell kök.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Egentligen ville jag inte argumentera om hur man sköter om pannor, borde kanske utlämnat den biten helt.

Men ja, vi använder YES för att rengöra våra teflon pannor även om den knappt behövs, de blir 100% rena. Det är väldigt sällan något verkligen sätter sig i dem och skulle det hända så börjar troligen teflonen slitas ut. Generellt använder vi en teflonpanna kanske i 5 år innan den behöver bytas, i regel handlar det om att man råkat köra för hög värme så att non-stick försvinner från mittan av pannan.

När det gäller gjutjärnspannor vill jag tro att vi läst på merän vad man vanligen gör för att få det att fungera, trotts det har det inte fungerat i längden, kanske har vi för höga krav. Det är egentligen huvudsakligen 3 problem vi stött på och som vi har svårt att jobba bort :

1. Rengöring, pannan är inte jämn vilket innebär att när saker bränner fast så blir de svårare att få bort. Här har vi provat det mesta, koka vatten i dem, rengöra dem varma o.s.v. Känns dessutom inte säkert att rengöra ett flera kg tungt järn i diskhon som är 100 grader varmt. Man vill undvika stålborste\stålull så långt som möjligt eftersom det ska ta bort den non-stick ytan man byggt upp under en tid. Oftast får man rekommendationen att bränna om järnet om man behöver köra med stålborste\stålull.

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Jag pratade med en kompis som också kör en del gjutjärn, han ville såklart bevisa att det inte var några problem men även han fick samma problem.

3. Järnet lämnar någon form av järnsmak efter sig, detta har vi främst märkt av ex i köttfärssåsen. Numera göra vi dock köttfärssåsen i kastruller men ändå intressant att pannan påverkar smaken.

Jag säger inte att gjutjärn är dåligt, det finns uppenbarligen många som älskar sina gjutjärn och använder dem till allt, i vissa fall är det nära på en region. Man får nog bara konstatera att man har olika kunskap och krav runt prylarna.

Min tanke nu är att köra vissa grejer i kolstol och andra i teflon, lite beroende på vilka resultat man får fram. Vi kör en del suous vide numera och då tror jag ett kolstål kan ge bättre yta.

Det låter som att jag ska köpa mig ett 26 eller 28 cm, kanske lika bra att köra 28 ändå. Blir det bra resultat kan man köpa ett mindre längre fram.

Jag vill inte framstå som en gjutjärnspuritanist som vaggar sina pannor till sömns med en rimligt mängd olja. Vill bara förstå upplevelsen/problemet

Jag väntar tills pannan är sval/kall. Torkar av det värsta fettet med hushållspapper. Sen åker den under varmvatten kranen och skrubbas med en kraftigare diskborste som nöter bort det mesta, alternativt stålbollen vid behov.
Ibland räcker det även med den klenare diskborsten med mjukare borst.
Känns pannan fortfarande "äcklig" efter vanliga rengöringen så blir det ett mildare diskmedel som avslut. Visst sitter vissa misslyckade stekningar lite hårdare, men jag har säkert vant mig vid det.

Tror det handlar mycket om förväntan.
Jag har absolut inte upplevt samma non-stick med gjutjärn som på en ny teflon. Kanske kan järn/stål pannor få liknande yta om man tar hand om den som ett litet barn.
Men det orkar jag inte, jag har andra intressen än att klappa pannorna.

Men jag tycker dock att pannan lever "för alltid" väger upp för enstaka fastbränning och lite mer stekfett.
Får fettet bli helt varmt i pannan brukar det gå bättre. Sen har man ju järnredskap till sitt förfogande med stålpannor, vilket hjälper

Skrivet av Neon:

En sak, har läst på par ställen att handtaget på Mineral B Stekpanna blir varmt? Stämmer det? Finns det någon lösning för det? Vill gärna inte behöva hålla på med grytvantar o liknande? Kanske är det pro versionen man måste köpa?

Min kolstål är Debuyer, osäker på exakt modell. Den blir varm, framförallt om man låter något puttra länge. Men vid normalkort stekande (15min eller så) är det inte ett problem som jag kan minnas.

Edit: Provstekte debuyer nu. På 7/9 så är hela handtaget hållbart efter 15min.
Efter 20min är första tummen för varm för tummen.
Efter 30min skulle jag säga att halva pannan är för varm för att hålla i, men sista halvan är fortgarande ok. Och nu är jag färdigstekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag väntar tills pannan är sval/kall. Torkar av det värsta fettet med hushållspapper. Sen åker den under varmvatten kranen och skrubbas med en kraftigare diskborste som nöter bort det mesta, alternativt stålbollen vid behov.
Ibland räcker det även med den klenare diskborsten med mjukare borst.
Känns pannan fortfarande "äcklig" efter vanliga rengöringen så blir det ett mildare diskmedel som avslut. Visst sitter vissa misslyckade stekningar lite hårdare, men jag har säkert vant mig vid det.

Har en relativt billig gjutjärnspanna från ikea, och kör samma metod som dig, dock med skillnaden att istället för diskmedel så får den stå med vatten någon timme. Upplever aldrig problem att få den ren med varmvatten och diskborste då

Sen kan jag tänka mig att det beror lite på vad man brukar steka i sin panna också. Steker mestadels kött i min, och brukar knappt behöva använda stekfett. Hade dock en period förra sommaren när jag stekte mycket grönsaker, tomater och zucchini mm, och efter ett tag blev den jäkligt glad i att hålla fast i saker. Fick börja steka med en massa fett för att det skulle återgå som tidigare och få tillbaka sin fina stekyta.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Jag pratade med en kompis som också kör en del gjutjärn, han ville såklart bevisa att det inte var några problem men även han fick samma problem.

3. Järnet lämnar någon form av järnsmak efter sig, detta har vi främst märkt av ex i köttfärssåsen. Numera göra vi dock köttfärssåsen i kastruller men ändå intressant att pannan påverkar smaken.

Låter som att du är lite otålig när du steker, låt saker få yta innan du petar på det så brukar det släppa. Jag råsteker potatis i min rostfria panna, går hur bra som helst bara man lugnar sig. Allt fastnar först men släpper när det fått yta. I en instekt gjutjärnspanna släpper det betydligt snabbare än i en rostfri panna.

Angående järnsmak, det är syran i tomaterna som gör att det smakar järn när man kör i en gjutjärnspanna som inte är emaljerad. Skaffa en emaljerad gryta eller fortsätt i någon form av kastrull.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Låter som att du är lite otålig när du steker, låt saker få yta innan du petar på det så brukar det släppa. Jag råsteker potatis i min rostfria panna, går hur bra som helst bara man lugnar sig. Allt fastnar först men släpper när det fått yta. I en instekt gjutjärnspanna släpper det betydligt snabbare än i en rostfri panna.

Tro mig, vi har testat det mesta, har varit i otaliga diskutions med folk om hur gjutjärn ska hanteras. Oftast är kontentan att vi använder för lite olja\fett och att man ska ge det tid att släppa. Inget av det hjälper, eller ja, det släpper ju med tillräkligt mycket olja\fett och tid men resultatet är inte vad vi vill ha. Kanske är det i grunden en smaksak, gjutjärn kräver mer olja/fett vilket vi inte gillar.

Det är möjligt att kolstål blir precis samma problem men då har vi iallafall testat även ett sådant järn. Sen tänker jag att även om det inte funkar all around för oss så kanske jag iallafall kan använda det till att ge yta till sous vide mat.

Men, det var egentligen inte detta som jag ville prata om utan snarare kol stol järn. Det är väll sanolikt att vi får något liknande resultat med kolstål som med gjutjärn men då har vi iallafall ett järn som inte väger fullt så mycket och som förhoppnignsvis kan användas snabbt och enkelt för att ge yta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har en relativt billig gjutjärnspanna från ikea, och kör samma metod som dig, dock med skillnaden att istället för diskmedel så får den stå med vatten någon timme. Upplever aldrig problem att få den ren med varmvatten och diskborste då

Sen kan jag tänka mig att det beror lite på vad man brukar steka i sin panna också. Steker mestadels kött i min, och brukar knappt behöva använda stekfett. Hade dock en period förra sommaren när jag stekte mycket grönsaker, tomater och zucchini mm, och efter ett tag blev den jäkligt glad i att hålla fast i saker. Fick börja steka med en massa fett för att det skulle återgå som tidigare och få tillbaka sin fina stekyta.

Bra tips med vatten. Det brukar funka bra de få gånger jag kommit ihåg den metoden, men ofta blir jag otålig och vill bara få köket klart. Då blir det nöta lite istället

Permalänk
Medlem

Ni som har De Buyer Mineral B, hur upplever ni handtaget, blir det så pass varmt att man behöver använda grytlapp?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ni som har De Buyer Mineral B, hur upplever ni handtaget, blir det så pass varmt att man behöver använda grytlapp?

Nej, aldrig behövt.
Enda jag kan tänka mig är att folk som säger det tar väldigt långt in på handtaget, där blir det givetvis värme.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."