Kenneth byter vatten i sin arbetsdator

Permalänk
Melding Plague

Kenneth byter vatten i sin arbetsdator

Kenneths vattenkylda arbetsdator har nu fått jobba i drygt ett halvår och det har blivit dags att byta vatten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga husdjur hemma eller barn som är små kör med glykol så slipper du problemet med vatten byte. (Glykolen smörjer även pumpen för längre livslängd.)
Färger som finns.
Volvo=grön
Renault=gul
BMW=blå

(OBS: Läs Brodholms inlägg om glykol i systemet. /Kenneth)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag vet inte om jag missade nåt här men jag förstod inte varför vattnet behövde bytas? Annars ett intressant klipp!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Varför inte sätta igång pumpen bara och låta den göra jobbet? 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Pumpen pajar om den kör torrt, så det är riskfyllt att försöka det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Aquacomputer DP Ultra med vattenkvalitetsmätare High Flow Next Vision. Då ser man på skärmen när det är dags att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Pumpen pajar om den kör torrt, så det är riskfyllt att försöka det.

Gör alla pumpar det???
Vad värdelöst konstruerat då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De flesta dränkbara pumparna är designade så. Vatten avleder värme och smörjer.

Permalänk
Medlem

En stor dunk med dest vatten.
Öppna dränerings port.
Öppna tanken
Kör pump fyll på efterhand med dest vatten så tömmer man loopen på gammalt gunk.
Renilga kan droppa i lite rengöringsmedel alt. lite citronsyra eller ättika.
Kör då blandningen i stängd loop några minuter och töm sedan loopen med att köra igenom dest vatten.
Brukar räcka med två 5 liters dunkar dest vatten.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Vatten byte efter 6 månader, det var ambitiöst . Jag brukar köra 2 år innan jag byter vatten.

Permalänk
Medlem

Byta vatten?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inga husdjur hemma eller barn som är små kör med glykol så slipper du problemet med vatten byte. (Glykolen smörjer även pumpen för längre livslängd.)
Färger som finns.
Volvo=grön
Renault=gul
BMW=blå

Glykolen ska väl vara inne i datorn, så vad skulle det spela för roll?

Hur som helst kan man använda propylenglykol om man tänker spilla. Det är i stort sett ofarligt i de mängder man kan tänkas slicka i sig från ett spill. Då i första hand ren PEG, som finns som frostskyddsvätska för vattensystem, inte varianten för motorkylning, som även innehåller massa hjälpämnen som stabiliserar, rostskyddar och annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SCORPIUS:

Gör alla pumpar det???
Vad värdelöst konstruerat då.

Varför lägga en massa extra tid och pengar på att konstruera en pump som funkar både i luft och vatten, när majoriteten av livstiden kommer vara nedsänkt i vatten? Som tidigare noterats, vatten smörjer och leder bort värme från motor och slitdelar vilket tar bort behovet av smörjmedel, typ fett eller liknande. Och det vill du definitivt inte ha i din vattenloop.

Så var sak på sin plats, och har du en dränkbar pump (dvs en pump som SKA användas under vatten) så ska den inte köras torr eftersom du riskerar att den havererar. Detta är verkligen inget konstigt när det gäller design av maskindelar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra så här.

1. anslut en mjuk slang från dräneringsventilen ned i en hink.
2. starta vattenpumpen från en extern strömkälla.
3. öppna dräneringsventilen och töm ned i hinken tills reservoaren nästan är tom. Töm ej helt!
4. fyll på reservoaren med fräsch vätska.
5. upprepa några gånger. Jag brukar köra igenom några liter destillerat vatten för att sedan fylla på med pre-mix eller koncentrat/destillerat vatten.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt vatten i min dator på minst två år har ca 6 till 8 % miljövänlig glykol i ..
Har fått fyllt på ca två till tre centerliter destillerat vatten under tiden.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är snyggt med vattenkylning men va skönt och bekvämt det är med en vanligt luftfläkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Inte bytt vatten på flera år, och jag har inga tillsatser i. Med gummislang dunstar det bort så man får fylla på. Ta vatten från torktumlaren, det är destillerat.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Inga husdjur hemma eller barn som är små kör med glykol så slipper du problemet med vatten byte. (Glykolen smörjer även pumpen för längre livslängd.)
Färger som finns.
Volvo=grön
Renault=gul
BMW=blå

Finns också röd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns också röd.

ok vilket bilmärke kör med röd?

För övrigt

Glykol som är till bilar är en fantastisk bra sak att ha som värme ledare.

Skyddar metallen
Dödar bakterier
Smörjer pumpen
Fryser inte vid minus grader.
Har kört i över 10år med samma pump (Zalman Reserator XT)

Vill du ta rekord köp långa slangar och sätt radiatorn ute när det är kallt då kan du utan problem mata din CPU/grafikkort med -5c utan kondens (har inte provat lägre då vi inte får så kallt väder i småland.) När det är kallt ute så har vi så torr luft inomhus så tvivlar på att du får kondens om du kör ner till -15 om du har fläktar som går inne i chassit.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inga husdjur hemma eller barn som är små kör med glykol så slipper du problemet med vatten byte. (Glykolen smörjer även pumpen för längre livslängd.)
Färger som finns.
Volvo=grön
Renault=gul
BMW=blå

Röd, Rosa, Orange och alla möjliga färger finns om man letar lite

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok vilket bilmärke kör med röd?

Saab t.ex. och många äldre volkswagen

Röd var liksom standardfärgen på "vanlig" glykol.

Alla kylarvätskor är för den delen inte den giftiga etylenglykolen (oftast blå och röd) utan finns också propylenglykol (oftast grön) som inte är i närheten av lika giftig (för att säga inte säga inte giftig ö.h.t).

Viktiga där då är att inte använda longlife etylenglykol då tillsatserna som gör den "long life" kan käka koppar.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varför lägga en massa extra tid och pengar på att konstruera en pump som funkar både i luft och vatten, när majoriteten av livstiden kommer vara nedsänkt i vatten? Som tidigare noterats, vatten smörjer och leder bort värme från motor och slitdelar vilket tar bort behovet av smörjmedel, typ fett eller liknande. Och det vill du definitivt inte ha i din vattenloop.

Så var sak på sin plats, och har du en dränkbar pump (dvs en pump som SKA användas under vatten) så ska den inte köras torr eftersom du riskerar att den havererar. Detta är verkligen inget konstigt när det gäller design av maskindelar.

Skillnad på dränkbar pump och dränkbar pump. Finns flertalet pumpar som klarar att köras torrt en längre tid utan att ta skada. Nu är de förvisso inte direkt ämnade för användning i kylkretsen för en dator.

Normalt sett så är dränkbara pumpar försedda med skydd som ska hindra dem från att köras torrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Röd, Rosa, Orange och alla möjliga färger finns om man letar lite

Indeed, eftersom färgen inte säger något om vad det egentligen är för vätska. Därför man aldrig bara hinkar i, oavsett färg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns också röd.

Jag har lila i min bil.

Permalänk
Föredetting

Besviken på att rubriken inte var "Kenneths vatten har gått".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bogg:

Saab t.ex. och många äldre volkswagen

Röd var liksom standardfärgen på "vanlig" glykol.

Alla kylarvätskor är för den delen inte den giftiga etylenglykolen (oftast blå och röd) utan finns också propylenglykol (oftast grön) som inte är i närheten av lika giftig (för att säga inte säga inte giftig ö.h.t).

Viktiga där då är att inte använda longlife etylenglykol då tillsatserna som gör den "long life" kan käka koppar.

Till saken hör att man inte skall bland etylengykol med propylenglykol.
Det är för övrigt min Saab som har röd vätska (etylengykol).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag kör en silver skruv och bitema batterivatten och gjort det i många år på både server och dator
enda gången jag skulle fundera på att byta vatten är när jag uppgraderar, däremot får jag fylla på lite vatten var vannat år.
(syns inga avslagningar än, men silverskruvarna är nog dags att byta, dom har börjat bli svarta)

funderade på en sak, skulle man inte kunna köra kobaltsilvervatten i stället?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Till saken hör att man inte skall bland etylengykol med propylenglykol.
Skulle nog säga att även propylenglykol är giftig, har hänt att hundar dött, som slickat i sig den.
Det är för övrigt min Saab som har röd vätska (etylengykol).

Nej, precis, inte blanda.

Propylenglykol används i mat, inklusive i viss hundmat på burk för att hålla fukten i den, och i hudkrämer, snus och lite allt möjligt.
Folk röker det t.o.m. i så kallade vapes...

Så skulle inte säga att propylenglykol är giftigt i sig. Om något får man kraftig diarré av det om man hinkar i sig en deciliter och får se till att dricka ordentligt med vatten bara.

Ge mig en källa på en hund som dött av propylenglykol tack

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle allmänt rekommendera att inte färga vattnet. Visst, det ger viss effekt men infärgningen är ett jätteproblem i mina ögon, plus hela grejen med att man kanske tröttnar på färgen och då får man byta allt vatten och skölja ur hela systemet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inga husdjur hemma eller barn som är små kör med glykol så slipper du problemet med vatten byte. (Glykolen smörjer även pumpen för längre livslängd.)
Färger som finns.
Volvo=grön
Renault=gul
BMW=blå

(Gammal) VW = Röd