Nvidia bekräftar: "Den sista Kepler-drivrutinen släpps i augusti"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar: "Den sista Kepler-drivrutinen släpps i augusti"

Under sensommaren förses de forna flaggskeppen Geforce GTX Titan och GTX 690 med en sista laddning drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ägde du ett "Kepler"-kort, eller använder du kanske fortfarande ett? Berätta i kommentarstråden!

"There's dozens of us! Dozens!"

Tänkte uppgradera i höstas, men det var jag inte ensam om.. GTX 680 lever än.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag vet att det kommer komma bittra inlägg om hur Nvidia avslutar supporten för aktuell hårdvara i den här tråden så ställer jag redan nu frågan -- vilka andra datorkomponenter eller datortillbehör har lika lång eftermarknadssupport?

Nio år i datorvärlden är ju en evighet, plus de ytterligare tre åren med säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Man får väl anta att som vanligt så fortsätter dom att uppdatera för Quadro korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom jag vet att det kommer komma bittra inlägg om hur Nvidia avslutar supporten för aktuell hårdvara i den här tråden så ställer jag redan nu frågan -- vilka andra datorkomponenter eller datortillbehör har lika lång eftermarknadssupport?

Nio år i datorvärlden är ju en evighet, plus de ytterligare tre åren med säkerhetsuppdateringar.

Vilket konstigt inlägg, varför föregå något som du inte vet ens kommer ske? Du ställer dock en intressant fråga, vet iallafall att Dell är rätt hyffsade som släpper bios-uppdateringar till uråldriga Poweredgemaskiner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du ställer dock en intressant fråga, vet iallafall att Dell är rätt hyffsade som släpper bios-uppdateringar till uråldriga Poweredgemaskiner.

Bra poäng. Jag syftade på konsumentinriktade grejer, vilket jag missade att få med i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom jag vet att det kommer komma bittra inlägg om hur Nvidia avslutar supporten för aktuell hårdvara i den här tråden så ställer jag redan nu frågan -- vilka andra datorkomponenter eller datortillbehör har lika lång eftermarknadssupport?

Nio år i datorvärlden är ju en evighet, plus de ytterligare tre åren med säkerhetsuppdateringar.

Tänker inte påstå att att de behöver stödja korten längre då drivrutinstöd i detta fall framförallt handlar om support för nya spel vilka börjar bli irrelevant på dessa. MEN vilka andra datorkomponenter eller datortillbehör har lika lång eftermarknadssupport?

....Typ samtliga? Eller hur menar du?
Vilka saker i din dator inköpta 2012 kommer inte längre gå att använda med nya spel?

CPU - inga problem
Moderkort - inga problem
RAM - inga problem
Nätagg - inga problem
Disk/SSD - inga problem
Kringutrustning - inga problem

Gissar att du syftar på att inga av dessa aktivt släpper nya drivrutiner av något slag för att optimera för spel osv.
Men det är ett lite konstigt argument då ingen av dessa behöver göra det. Jag kan garantera att om det istället var så att intel eller AMD meddelade att deras processorer från 2012 inte kommer fungera i windows från och med nu så skulle det bli en del drama.

GPU's som dessa som omnämns i denna artikel har ju spel som sitt huvudsyfte så nog är det lite trist att de inte kommer får stöd för nya saker som de sannolikt hade kunnat driva helt okej på låga settings. Grafikkortstillverkarna har ju väldigt slutna drivrutiner och en del av vad man betalar för är drivrutinerna. Det kanske vore bra om det skrevs i artiklarna när man köper hur länge de garanterar drivrutinsupport- om det finns har jag aldrig sett det så pass tydligt att jag märkt av det iallafall.

Å andra sidan måste jag säga att jag föredrar att de är ärliga framför att de låter saker fungera skitdåligt och låtsas supporta det- bytte för tre-fyra år till mig ett par GTX 580 varav jag skulle ha ena i en dator enbart kopplad till TV för att slöspela dark souls 3. Visade sig att GTX 580 och hela den serien hade haft problem med Dark Souls 3 rätt länge till den nivå att det var ospelbart, lösningen var att rulla tillbaka till redigt gamla drivrutiner, då flöt det helt okej. I det fallet kändes det rätt tydligt att 580 ignorerats under ett bra tag, och support för det var bara ett påhitt så hade vart schysst om de bara varit ärligt med det från början.

EDIT: Undrar om senare serier kommer får samma behandling- GT 710 osv är ju knappaste relevanta för moderna spel men det är ju kort som ändå säljs aktivt även idag, undrar om de blir ett särfall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det har sina sidor, NVidia leverar drivrutiner i ett "Mega-Pack" istället för en drivrutin per kort. Det blir enklare att hantera men när ett kort inte längre supportas så blir det kanske inte heller uppdateringar av drivrutiner ifall det upptäcks ett allvarligt säkerhetshål.

Risken är att det blir "tough luck" för dem som det drabbar. Men då skall man tänka på att det kan vara en del företagsdatorer som rasslar på med riktigt gamla kort i speciella tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag kan garantera att om det istället var så att intel eller AMD meddelade att deras processorer från 2012 inte kommer fungera i windows från och med nu så skulle det bli en del drama.

Fast nu är det ju inte så att dessa antika Nvidia-kort inte kommer gå att använda till sina respektive DirectX-feature levels för lång tid framöver, utan att Nvidia inte lägger mer resurser på att ta fram optimeringar för nya speltitlar.

Det är en värld av skillnad där.

Skrivet av Shiprat:

Grafikkortstillverkarna har ju väldigt slutna drivrutiner och en del av vad man betalar för är drivrutinerna. Det kanske vore bra om det skrevs i artiklarna när man köper hur länge de garanterar drivrutinsupport- om det finns har jag aldrig sett det så pass tydligt att jag märkt av det iallafall.

Det man kan konstatera är att de får uppdateringar till långt efter att de slutat vara aktuell hårdvara.

Skrivet av Shiprat:

EDIT: Undrar om senare serier kommer får samma behandling- GT 710 osv är ju knappaste relevanta för moderna spel men det är ju kort som ändå säljs aktivt även idag, undrar om de blir ett särfall.

Microsoft kommer genom Windows sannolikt att se till att ålderdomlig hårdvara funkar för överskådlig framtid. Drivrutinerna lär ju så att säga vara "färdigutvecklade" för ett kort som GT 710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Men då skall man tänka på att det kan vara en del företagsdatorer som rasslar på med riktigt gamla kort i speciella tillämpningar.

Och då är det kanske inte så relevant med de senaste speloptimeringarna ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det har sina sidor, NVidia leverar drivrutiner i ett "Mega-Pack" istället för en drivrutin per kort. Det blir enklare att hantera men när ett kort inte längre supportas så blir det kanske inte heller uppdateringar av drivrutiner ifall det upptäcks ett allvarligt säkerhetshål.

Risken är att det blir "tough luck" för dem som det drabbar. Men då skall man tänka på att det kan vara en del företagsdatorer som rasslar på med riktigt gamla kort i speciella tillämpningar.

Citat:

------
Det här betyder dock inte att korten blir obrukbara och nödvändiga säkerhetsuppdateringar kommer att rullas ut till och med september år 2024

2024 blir det tough luck.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast nu är det ju inte så att dessa antika Nvidia-kort inte kommer gå att använda till sina respektive DirectX-feature levels för lång tid framöver, utan att Nvidia inte lägger mer resurser på att ta fram optimeringar för nya speltitlar.

Det är en värld av skillnad där.
Det man kan konstatera är att de får uppdateringar till långt efter att de slutat vara aktuell hårdvara.
Microsoft kommer genom Windows sannolikt att se till att ålderdomlig hårdvara funkar för överskådlig framtid. Drivrutinerna lär ju så att säga vara "färdigutvecklade" för ett kort som GT 710.

Mjo, som sagt tycker inte att de bör fortsätta optimera för korten- tror att en del av mitt missnöje med det hela är nuvarande situation där nya spel ofta inte fungerar bra utan optimering från nvidia eller AMD eller även med optimering släpps i halvbra skick.

Vet att man inte riktigt kan vrida tillbaks klockan men känner lite att en del av problem med eskalerande gpu-priser, dåligt konkurrens i gpu-marknaden, tillverkarlåsta features eller saker som hela kaoset med hairworks osv är ett direkt resultat av att symbiosen mellan nvidia/AMD och spelutvecklare växt fram.

Saknar de dagar där man kunde installera ett spel som utdaterade ens GPU och system med ett par år och bara installera vilken version av DX som nu låg med spelet och köra utan problem.

Körde igenom många singleplayer-spel hos min morsa på en Athlon 1100Mhz med ett Geforce 256, den datorn var aldrig ansluten till internet alls- windows installerat och drivrutiner/DX låg ofta med på installationsmediat. Hos min farsa hade jag P4 med Geforce 4 och körde alla multiplayerspel samt laddade ner spelen att köra hos min morsa. Den nivån av färdighet som spel hade när de släpptes då kanske aldrig kommer tillbaka.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Sitter med ett gtx660 i stationära hemmadatorn. Fanns funderingar på att byta till ett nytt amd-kort i höstas, men priserna stack och tillgängligheten dök. Får väl hoppas att rx6600 inte blir alltför dyrt, och finns med hyfsad tillgänglighet så det finns en chans att byta under hösten utan att bli ruinerad.

Att Nvidia slutar utveckla för Kepler är dock fullt rimligt, då kort baserade på den är snart upp mot tvåsiffrigt i ålder...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och då är det kanske inte så relevant med de senaste speloptimeringarna ändå?

Optimeringar är en sak, buggfixar är en annan. Om ett spel med simpel grafik, som rimligen torde fungera på vilket Kepler-kort som helst, får grafikbuggar eller krascher som beror på drivrutinen, så läggs nu allt ansvar på varje studio att jobba runt problemet medan de tidigare kunde fått det åtgärdat genom drivrutinen.

När man har flera gamla datorer så märker man ibland att t.ex. ett HD 6970 inte kan starta ett spel eller att spelet dras med olika buggar, medan t.ex. GTX 550 inte gör det. Eller som att Worms WMD inte ens startade på mitt HD 5770 men urgamla GTX 280 (DX10.0) klarar det.

Även sånt som hårdvaruaccelerering för webbläsaren kan bli ett problem framöver, t.ex. förra året så svartlistades HD 5770 i Chrome med hänvisning till för gamla/instabila drivrutiner.

Ett löfte om att i alla fall få säkerhetsuppdateringar kanske man inte heller ska vara så förhoppningsfull med, under Fermis Legacy-period släpptes aldrig en ny drivrutin trots att Nvidia flera gånger under året släppte säkerhetsuppdateringar för Kepler och uppåt.

Skrivet av Sveklockarn:

Microsoft kommer genom Windows sannolikt att se till att ålderdomlig hårdvara funkar för överskådlig framtid. Drivrutinerna lär ju så att säga vara "färdigutvecklade" för ett kort som GT 710.

Microsoft borde klara att inte förstöra kompatibiliteten, eller fixa det om det upptäcks, vilket de har klarat även för DX9-generationens grafikkort.
Då tror jag problemet snarare blir om Windows 11 plötsligt kräver WDDM 3.0 och Kepler ju då inte får en uppdaterad drivrutin.

Det är inte så att det befintliga drivrutinsstödet bara varit på papperet heller, fram tills nu så har Kepler faktiskt fått stöd för WDDM 2.7 och Shader Model 6.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och då är det kanske inte så relevant med de senaste speloptimeringarna ändå?

Nej, men med säkerhetsuppdateringar så är det relevant.

Permalänk
Inaktiv

Läste Pascal först och tyckte det var lite väl tidigt. Men ja, Kepler är åt det äldre hållet men tveksam till om det inte är lite för tidigt.

Att Nvidia slutar supporta Windows 7 och 8 tycker jag är bra och på tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Då tror jag problemet snarare blir om Windows 11 plötsligt kräver WDDM 3.0 och Kepler ju då inte får en uppdaterad drivrutin.

Men då är vi framme 2024-2025 för grafikkort som släpptes 12-13 år före det.

Folk har extremt gott om tid att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Hade på känn att Maxwell 750 Ti skulle bli ett bra köp (:

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Den nivån av färdighet som spel hade när de släpptes då kanske aldrig kommer tillbaka.

Tror du har rejäla nostalgibrillor här faktiskt.

Det fanns buggar även då, och före de automatiska uppdateringarnas tidevarv så var det vanligaste att spelen fick någon enstaka patch eller två och att många buggar som följde med i releasen aldrig patchades. Situationen är annorlunda idag när grafikkortsmarknaden blivit så stor att grafikkortstillverkarna har råd att lägga resurser på att göra vad de kan för en optimal upplevelse.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt GTX780, 2018 begagnat och det funkar fortfarande kanon för 1080p och gör 60FPS+ i de flesta spel även om några få bara rullar i 45FPS, jag hoppas det kommer fungera tills grafikkortsbubblan spricker, men det borde den göra innan 2024.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man sitter med ett så här gammalt grafikkort så kanske det är dags att uppgradera. Eller vänta, nej just det...

Vore ju rätt klädsamt av Nvidia att extenda supporten för sina äldre modeller så länge grafikkortbristen varar.

Permalänk
Medlem

Mitt Titan kort tuffar på som vanligt sedan mars 2013 tillsammans med en i7 3770k
Blir dock inte så mycket spelande nu jämfört med för 8 år sedan. 2013 ansågs man vara en galning som köpte ett grafikkort för hela 8900 kr! Lite skillnad jämfört med dagens priser av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore ju rätt klädsamt av Nvidia att extenda supporten för sina äldre modeller så länge grafikkortbristen varar.

Hur många grafikkort håller ens tio år när de används regelbundet och utsätts för tusentals termiska cykler av att folk stänger av datorn dagligen?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många grafikkort håller ens tio år när de används regelbundet och utsätts för tusentals termiska cykler av att folk stänger av datorn dagligen?

De flesta överlever säkert om de får sitta i en dator som hålls ren från damm. Men många skrotas nog pga sin usla prestanda före de fyller 10 år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inthya:

Mitt Titan kort tuffar på som vanligt sedan mars 2013 tillsammans med en i7 3770k
Blir dock inte så mycket spelande nu jämfört med för 8 år sedan. 2013 ansågs man vara en galning som köpte ett grafikkort för hela 8900 kr! Lite skillnad jämfört med dagens priser av grafikkort.

Det finns ett fåtal spel som inte startar pga. att Kepler bara har DX12 fl11_0, men överlag får man ändå en bättre spelupplevelse med dessa kort än med en PS4.
Jag har tänkt tanken att köpa ett nytt grafikkort, men i nuvarande läge får man ju inte ens tag på ett grafikkort även om man är villig att betala priset.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande ett GTX 670. Givetvis förstår jag att de inte kan fortsätta släppa drivrutiner för så gamla kort, men i det nuvarande läget, då det knappt går att få tag i nya grafikkort, så kanske det hade varit värt att i alla fall förlänga tiden med ett år. Min tanke var att köpa en ny dator vid slutet av 2020, men det var ganska omöjligt att få tag i de delar jag ville ha.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom jag vet att det kommer komma bittra inlägg om hur Nvidia avslutar supporten för aktuell hårdvara i den här tråden så ställer jag redan nu frågan -- vilka andra datorkomponenter eller datortillbehör har lika lång eftermarknadssupport?

Nio år i datorvärlden är ju en evighet, plus de ytterligare tre åren med säkerhetsuppdateringar.

Skrivet av Sveklockarn:

Fast nu är det ju inte så att dessa antika Nvidia-kort inte kommer gå att använda till sina respektive DirectX-feature levels för lång tid framöver, utan att Nvidia inte lägger mer resurser på att ta fram optimeringar för nya speltitlar.

Det är en värld av skillnad där.
Det man kan konstatera är att de får uppdateringar till långt efter att de slutat vara aktuell hårdvara.
Microsoft kommer genom Windows sannolikt att se till att ålderdomlig hårdvara funkar för överskådlig framtid. Drivrutinerna lär ju så att säga vara "färdigutvecklade" för ett kort som GT 710.

Linux stödjer fortfarande Intel 486
Problemet för Windows användare är nog relativt liten gällande detta, Linux lite värre då inga nya drivrutiner betyder att du inte kan ladda ner senaste kerneln vilket i sin tur skapar problem om du vill ha nya features. Intel och AMD är ljusår bättre gällande detta.
Du kan hitta ett AMD kort från 2000 R100 (Radeon 7200) och kommer funka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har ett GTX780 referens jag är super nöjd med. Satt i mainriggen i 5 år 24/7. Repast för några år sedan, går i labb burken numera.

Blir det problem i framtiden har jag några nyare kort med samma eller nåt sämre prestanda jag kan slänga in.

780 orkar med allt just fine jag behöver och det är så jävla snyggt i referens utförande med.

Permalänk
Medlem

Betyder det att nya drivrutiner inte kommer fungera för dessa kort eller helt enkelt att "optimeringar" inte gäller för korten?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Spelar fortfarande på mitt 680 visserligen inga nya spel men det rullar på fint än. Funderar på att köpa nytt men insåg att jag bara har PCI Express 2,0 på mitt moderkort. Jag har varit borta rätt länge från datorvärlden så har dålig koll nu. Skulle det fungera att köpa ett typ 6700 XT och stoppa i min dator? Eller behöver jag byta moderkort så jag får PCI Express 4,0?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T