Windows 10 når vägs ände år 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://web.archive.org/web/20201108125315/https://docs.micro...

stod samma datum när sidan arkiverades första gången 2020-09-20.

Misstänkte att det skulle vara så. Jag tror inte ett sista datum för support är ett tecken på att det kommer ett nytt Windows. Nu finns det förstås lite annat som indikerar det men datumet i sig säger inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Misstänkte att det skulle vara så. Jag tror inte ett sista datum för support är ett tecken på att det kommer ett nytt Windows. Nu finns det förstås lite annat som indikerar det men datumet i sig säger inget.

Nej, personligen blir jag inte direkt chockerad om det visar sig att detta datum är en ren formalitet där de visar sitt nuvarande supportåtagande, och att de mycket väl kan ha haft ett sådant datum sedan Windows 10 först släpptes som de bara bumpat allteftersom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad bra att jag gick över till linux tidigare i år.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle inte Win10 bli det sista windows och bara uppdatera det hädanefter, likt IOS?

Detta!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle inte Win10 bli det sista windows och bara uppdatera det hädanefter, likt IOS?

Skrivet av Nikodemous:

Jo, det är väl det senaste som Microsoft sagt i frågan.
Vi har inget nytt uttalande som motsäger det ännu, bara antydningar om något slags större förändring än så länge. Men det kan ju vara något nytt som levereras i t.ex. Windows 10 21H2.

Utöver det så är det ju bara ren spekulation i media (inkl. sociala dito).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Prenumerations modell framöver förmodar jag, slantar du inte varje månad slutar det fungera, sannolikt ingår då några åtråvärda tjänster så folk inte skall känna sig helt blåsta - ljusa tider för Linux

Dom gör ju om Xbox tex så att det skall fungera på alla tänkbara plattformar, det viktiga är inte vilket OS utan att du prenumererar i sig = stadigt kassaflöde

Skrivet av Grumbledock:

Microsoft, som alla företag, har bara en idé och det är att tjäna pengar. Deras snack om Windows 10 var bara PR och om de erbjuder en "gratis" uppgradering så kommer det nog bli med månadskostnad framöver. Se bara på Office, förr köpte man en licens och så var det bra men numera ska man betala varje månad (stadigt kassaflöde, samt de blir aldrig rea).

Tyvärr har folk inte så bra koll på ekonomi, de ser bara en månadskostnad som de "har råd med" men tänker inte på slutpriset. Allt ska avbetalas över tid, gärna många år för då blir de låg kostnad oavsett hur mycket de fläskar på...huvva. Inte konstigt folk hamnar i lyxfällan med mobiler, bilar och hårdvara köpt på avbetalning

Jag undrar det. Som företag så tjänar ju microsoft en massa pengar idag på datainsamling av alla kunderna dom har oavsett hur kunderna kommit över sin kopia. Skulle man då gå över till en månadskostnad och då riskera att tappa stora delar av sin inkomst från datainsamlingen, samtidigt som man då släpper in andra aktörer på marknaden pga månadskostnaden? Linux skulle definitivt blomstra om så är fallet tror jag.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Tycker win 10 funkar bra som det är men kan man optimera så det blir lägre belastning på hårdvaran så är jag all for.

Är det någon som verkligen köper Windows för över 1000:-? Kan inte komma ihåg när jag inte köpte pro licens från vip-scdkey.com eller liknande för dryga hundringen, alternativt uppdaterat från en äldre win version...

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med nytt Windows. Ska bli kul att se vad de har gjort den här gången. Förhoppningsvis får vi bara en kontrollpanel också.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle inte Win10 bli det sista windows och bara uppdatera det hädanefter, likt IOS?

Det var vad de sade. Så deras nästa OS kommer kanske inte att heta Windows, även om det råkar bygga på samma kodbas och är kompatibelt med Windows. Gör de så, så har de ju tekniskt sett inte ljugit.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om nästa Windows har inbyggd övervakning av användarna och att polisen kan gå in i valfritt system. Nästa Windows kan mycket väl vara skräddarsytt för polis och myndigheter. Att kunna vara anonym på nätet är nog ett minne blott inom en 10 års period.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Inaktiv

Kan ha med en övergång till ARM att göra. Windows 11 skulle då kunna vara ARM-baserat men kan köra x86-applikationer i någon sorts emulering/översättning. Kan Apple kan Microsoft.

Problemet med en övergång till ARM är att få stopp på folk att bygga x86-maskiner. Bara Microsoft kan tvinga fram det och då genom att strypa tillgången till framtida Windows för x86-maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag undrar det. Som företag så tjänar ju microsoft en massa pengar idag på datainsamling av alla kunderna dom har oavsett hur kunderna kommit över sin kopia. Skulle man då gå över till en månadskostnad och då riskera att tappa stora delar av sin inkomst från datainsamlingen, samtidigt som man då släpper in andra aktörer på marknaden pga månadskostnaden? Linux skulle definitivt blomstra om så är fallet tror jag.

Jag tror inte att de skulle våga. OS förväntas vara gratis numera, som hos deras konkurrenter. Känner mig relativt säker på att MS nästa OS blir gratis, och pengarna dras in på sakerna runt. Försäljning av programvara i Windows store samt office/onedrive månadsvis och detta kräver att de fortsätter ha folk på platformen.

MS plats på OS marknaden måste väll vara skagigare än på länge? Plattor/mobiler och Chrome OS måste vara ett stort hot för MS, en månadskostnad för OSet skulle vara rent korkat i det sammanhanget

Permalänk
Medlem

Det där med att Windows 10 skulle vara den sista utgåvan var ju bara ett dumt uttalande och ett skott i foten, som jag personligen inte kommer ställa dem till svars för, även om jag inte har mycket till övers för Microsoft på senare år. Alternativt handlar bara om någon slags rebranding och det i praktiken inte är något annat än en mer omfattande halvårsuppdatering.

Mest nyfiken på vad som gör att de inte kan eller vill fortsätta med "Windows 10". Linux-kärna och/eller ARM-version låter ju spännande (även om jag inte vet vad det skulle innebära i praktiken), men också ganska osannolikt. Att bryta x86-kompatibilitet är ju uteslutet iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Just spel som kräver DirectX förstår jag är en stor anledning till att mycket folk fortfarande "tvingas" använda MS operativsystem.

Men detta har ju Valve satt i ordentlig gungning med Proton-tjofräset...

Av ren nyfikenhet, vad är det förutom DirectX som får så många att fortsätta använda Windows?
Här inne är vi ju alla någon form av entusiaster med ett djupt intresse och nyfikenhet kring allt som har med datorer att göra, rent naturligt borde de flesta föredra Linux över Windows och iOS

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Nu blir det Windows på linux-kernal. Det är enda vägen framåt!

Håller med - MS behöver en OS som inte är så hårt knutet till NTFS som filsystem då de med nuvarande windows har målat sig in i till en väldigt lite fläck i ett hörn idag, deras försök med ny filsystem som ReFS har inte fallit väl ut och heller inte koncentrerat på vad för filsystem MS verkligen behöver för att hålla sin plattform fungerande framöver.

Det handlar om att hantera flash-minnen, zoner på SSD/NVMe och snurrdiskar (tex 32 MB-block som minsta skrivstorlek mot SSD/NVMe eller mot snurrdiskar med SMR-teknik.) och en hel del annan optimeringar för dagens användning och sökmönster som man inte med bästa vilja kunde se framför sig när NTFS en gång designades.

Jag gissar att det blir mer eller mindre är en linux-liknande kärna i botten eller vart fall drivrutin-paket för att kunna använda i linuxvärlden vanligt använda filsystem och sedan olika emuleringslager för NTFS-specifika funktioner och kanske VM-lager för bakåtkompabiliteten med tex. win10-funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Av ren nyfikenhet, vad är det förutom DirectX som får så många att fortsätta använda Windows?

Räcker inte det som anledning menar du?

Skrivet av Kasken:

Här inne är vi ju alla någon form av entusiaster med ett djupt intresse och nyfikenhet kring allt som har med datorer att göra, rent naturligt borde de flesta föredra Linux över Windows och iOS

Detta måste jag ifrågasätta. Varför skulle det vara naturligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriksson850:

Tycker win 10 funkar bra som det är men kan man optimera så det blir lägre belastning på hårdvaran så är jag all for.

Inget OS kommer bli mer lättdrivet... då skulle ingen behöva köpa ny hårdvara
Sedan vill alla att det ska bli mer o mer flashigt med mer o mer funktioner och automatiserat så allt sköter sig själv när man pluggar in nya enheter osv.
Det kräver mer.. Tänk hur win2000 skulle vara på en modern hårdvara.. Det skulle inte ens synas i minnesanvändningen att OSet ens var startat.. cpun skulle vara på 0 osv.
Om du hade haft så lättdrivet OS, hade du köpt den datorn du har idag i så fall
Mjukvaran gör att ny hårdvara säljs

Jag hade blivit överlycklig om jag kunde fortsätta använda första generationens dualcore

Permalänk

Det är ändå lite spännande med något nytt. Hoppas det ingår gratis om man har Windows 10.

Permalänk

Det mest irriterande av allt är inte bara att W10 skulle bli det sista, utan att W10 aldrig blev "färdigt".
Känns fortfarande som ett enda långt BETA TEST.

Man sa att det var massa barnsjukdomar när W10 släpptes, och att "titta på det om några år så är det moget", men det har inte äns blivit moget nog att överleva halvårsuppdateringar på ett tillförlitligt sätt. Massa buggar, tokig migrering från kontrollpanelen till settings, där mer o mer skalas bort (massa viktiga saker o inte bara bloat - tex sånt som rör Skrivare, Nätverk och MIDI), ingen vettig GUI customization, mycket mer tungdrivet än dom initiala versionerna som i princip bjöd på W8-prestanda, men numera helt hopplösa på AMD-E serie och äldre Atom CPU's, och tyngre RAM/CPU/Lagringsanvändning än tidigare Win trots att man påstås ha klippt bort legacystöd. Man tar bort funktioner samtidigt som man gör det nästan lika tungt (eller kanske tom tyngre än) Vista.

Ja, bara blaj från början till slut.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det mest irriterande av allt är inte bara att W10 skulle bli det sista, utan att W10 aldrig blev "färdigt".
Känns fortfarande som ett enda långt BETA TEST.

Man sa att det var massa barnsjukdomar när W10 släpptes, och att "titta på det om några år så är det moget", men det har inte äns blivit moget nog att överleva halvårsuppdateringar på ett tillförlitligt sätt. Massa buggar, tokig migrering från kontrollpanelen till settings, där mer o mer skalas bort (massa viktiga saker o inte bara bloat - tex sånt som rör Skrivare, Nätverk och MIDI), ingen vettig GUI customization, mycket mer tungdrivet än dom initiala versionerna som i princip bjöd på W8-prestanda, men numera helt hopplösa på AMD-E serie och äldre Atom CPU's, och tyngre RAM/CPU/Lagringsanvändning än tidigare Win trots att man påstås ha klippt bort legacystöd. Man tar bort funktioner samtidigt som man gör det nästan lika tungt (eller kanske tom tyngre än) Vista.

Ja, bara blaj från början till slut.

Personligen är jag skitnöjd med windows 10, att det blir mer tungdrivet under 6 år är väl ganska uppenbart, det har ju alla andra Windows-versioner sen innan blivit också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kasken:

Just spel som kräver DirectX förstår jag är en stor anledning till att mycket folk fortfarande "tvingas" använda MS operativsystem.

Men detta har ju Valve satt i ordentlig gungning med Proton-tjofräset...

Av ren nyfikenhet, vad är det förutom DirectX som får så många att fortsätta använda Windows?
Här inne är vi ju alla någon form av entusiaster med ett djupt intresse och nyfikenhet kring allt som har med datorer att göra, rent naturligt borde de flesta föredra Linux över Windows och iOS

Det är socioekonomiskt utsatta som använder sig av Linux. Så nu vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Räcker inte det som anledning menar du?

Detta måste jag ifrågasätta. Varför skulle det vara naturligt?

Vi leker att vi lever i en verklighet där samtliga grafikgränssnitt är neutrala och fullt kompatibla sins emellan.

Alla spel och annan grafiskt tung mjukvara går alltså att använda med exact samma grafiska kvalité och med exact samma prestanda oavsett operativsystem...

Vilka incitament skulle det då finns för en entusiast med stort kunnande och ett djupt intresse för datorer att använda ett operativsystem som inte är fullt anpassningsbart, eller inte är byggt på öppen källkod?

Eftersom jag själv just nu är mitt i småbarnsåren så blir det en liknelse med att lära sig cykla.
I början gör stödhjulen nytta, de sänker kraftigt kunskapskraven på användaren, så att användaren kan testa på och komma igång med aktiviteten. Om inte dessa hjälpmedel fanns så skulle många som testade på aktiviteten snabbt avsluta i ren frustration eftersom det helt enkelt var för svårt att komma igång för den som inga kunskaper har.
Men så fort användaren kommit en liten bit på vägen med att utveckla sina färdigheter och kunskaper så inser h*n ganska snabbt att dessa hjälpmedel även blir begränsande, h*n ser sina äldre syskon och vänner som slutat använda dessa hjälpmedel och vad de kan utföra med sina cyklar.... Utvecklar man sen ett brinnande intresse och entusiasm för aktiviteten, då håller det ju inte med stödhjul på hojen om man ska köra tour de France, eller nån extrem mtb-tävling?

Windows och iOS har sina användningsområden och är det självklara valet för vissa scenarion.
Det jag ifrågasätter är varför någon entusiast eller "datanörd" med stort kunnande och ett djupt datorintresse skulle föredra att använda dessa kraftigt begränsande operativsystemen. Vad kan du göra i dessa som du inte kan göra bättre i Linux?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

X11 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tänk hur win2000 skulle vara på en modern hårdvara.. Det skulle inte ens synas i minnesanvändningen att OSet ens var startat.. cpun skulle vara på 0 osv.

Det fina är att Windows Server 2003 R2 i många fall är allt man behöver. Har kunnat köra en komplett "On Premise" installation av SharePoint, Exchange, AD, DC, m.m. virtuellt med under 8GB RAM genom att blanda olika versioner av Windows.

Hade jag valt Windows 10, så hade nog inte ens 32 GB RAM varit tillräckligt, samt att prestandan i sig också blivit lidande.

Windows 10 (Windows 10 LTSC är undantaget) förblir skräp i mina ögon. Men kul att det får gamers att kasta pengar i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333637:

Det är socioekonomiskt utsatta som använder sig av Linux. Så nu vet du.

Så alla som föredrar att "betala" för sitt operativsystem genom ett "gratis" abonnemang där du är tvingad att dela med dig av dina användardata har det gott ställt ekonomiskt?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Microsoft, som alla företag, har bara en idé och det är att tjäna pengar.

Nä, det är faktiskt inte så att alla företag har en (1) enda idé som är att tjäna pengar.
Är så trött på denna förlegade syn på företag. Att tjäna pengar är en stor del i det för, absolut.
Men om det det bara vore att tjäna pengar så hade vi troligen stått kvar på stenåldern.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Om Microsoft slutar med Windows 10 får väl folk gå över till Windows 95.

Jag tror inte på det där med endast ARM i nästa Windows-version. Microsoft har fortsatt jättelänge med 32-bitarsversioner just för att folk ska kunna fortsätta att använda gamla datorer och då beslutar man nog inte med fyra års förvarning att sluta komma med uppdateringar till Intel-processorer, som ju fortfarande är jättevanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Av ren nyfikenhet, vad är det förutom DirectX som får så många att fortsätta använda Windows?

Antagligen för att det inte krävs en examen för att kunna använda det, att det presterar bra på all slags hårdvara och att man inte förr eller senare blir fånge i CLI.

Permalänk
Medlem

Linux är fortfarande såpass buggigt, särskilt grafiskt, att det inte är en fråga om om utan när X/Wayland lägger av. Kan man då inte köra bash från en annan maskin och editera filer blir det bara svart varje gång man startar. Finns ingen möjlighet att komma till något "felsäkert läge" i dom flesta nuvarande distros. dom har dummat ner starten för mycket för att "verka enkla" fast det egentligen är komplicerat. Äldre distros brukade det bli CLI när X kraschade, nu blir det bara svart, man vill av någon anledning inte visa CLI för slutanvändaren.

Windows fungerar automagiskt och har färre totala showstopper buggar, även om dom finns. Sen stöd för en rad kommersiella program som för många är oumbärliga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nästa är helt enkelt inte Windows utan något helt nytt från grunden. Microsoft OS, eller mos kort o gott.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3