Vi som kör self-hosting

Permalänk
Medlem

fan, vilken sjukt trevlig topic.
Massa bra tips, kör enpass nu men har funderat på att migrera till bitwarden... så håller på att kika på det.

Annars kör jag nog som många andra containrar här.
Det jag har som kanske sticker ut är nog "linuxserver/clarkson" för att rapportera bränsledata etc när man tankar och ha koll på kostnad.
Dock är den rätt kass och dåligt utvecklad så letar efter nått nytt om någon har något tips.

Annars är netbox ett tips om ni ska dokumentera nätverk/datorcenter. (kanske inte superviktigt hemma men fränt)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Har varit inne i selfhosting träsket ganska länge och gick i år över till att köra docker fullt ut.

ESXi i grunden på servern med ett gäng virtuella servrar.

* DNS server med Pi-hole
* Ubuntu server som torrent klient + vpn
* Windows server som agerar filserver med 8x6TB raidad och utdelat
* Ubuntu server som kör plex server
* Ubuntu server som kör en apache webserver och agerar reverse proxy åt mina docker appar.
* Ubuntu server som kör docker.

---- Docker ----

* Organizr https://github.com/causefx/Organizr -> En "Landing page"
* Sonarr https://github.com/Sonarr/Sonarr -> Automatisering och hantering av serier
* Radarr https://github.com/Radarr/Radarr -> Automatisering och hantering av filmer
* Sabnzbd https://github.com/sabnzbd/sabnzbd -> Usenet nedladdningklient
* Overseerr https://github.com/sct/overseerr -> Request applikation till Sonarr och Radarr
* Freshrss https://github.com/FreshRSS/FreshRSS -> RSS Webklient
* Bazarr https://github.com/morpheus65535/bazarr -> Automatisk nedladdning av undertexter till filmer och serier
* Nzbhydra2 https://github.com/theotherp/nzbhydra2 -> Usenet och Torrent sökningar
* Requestrr https://github.com/darkalfx/requestrr -> Discord bot som sköter alla notifikationer åt mina applikationer
* Tautulli https://github.com/Tautulli/Tautulli -> Monitorering av PLEX server
* wikijs https://js.wiki/ -> Egenhostad wikisida
* Jackett https://github.com/Jackett/Jackett -> Används för att få in torrent trackers i Sonarr och Radarr
* Flood https://github.com/Flood-UI/flood - WebGui för qBittorrent
* Portainer https://github.com/portainer/portainer -> Ett GUI för docker containers

Kul att se en så här stor miljö för smidig avnjutning av film och serier!

Varför väljer du att använda windows för filservern? Ser ut som att du föredrar ubuntu annars.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag tycker att Jellyfin funkar mycket bättre än vad Plex gör. Du har betydligt mycket mer kontroll över det du har på din Jellyfin-server. Du kan till och med ändra skådespelarna, vilket jag saknade hos Plex när jag använde det under 10-talet. Sen är ju även Jellyfins källkod helt öppen för alla, vilket inte Plex är, och Jellyfin kostar noll och ingenting.

Jag har inga problem alls med transcoding och synkronisering

Ok gött! Nu har jag fått tid till att sätta upp en VM och en subdomain med SSL-certifikat så jag kommer åt den från webben. Verkar trevligt än så länge. Lite synd att man inte kan synka ner till iOS, jag reser en del så hade varit super. Har sett på sub-redditen att det efterfrågats med så satsar på att det kommer i framtiden!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

God dag.

Såg att SweClockers inte har någon tråd gällande self-hosting, så tänkte skapa en där man anger vad man self-hostar och varför, samt vad för server man har. Länka gärna till det ni self-hostar (alltså, till deras officiella webbsida eller till deras Git-sida (till exempel, github.com/iv-org/invidious)). Jag kan börja

  • Gitea. Anledning: de flesta Git-sidorna (främst GitHub och Codeberg) kräver att man lägger till en license till alla ens publika förvaringsplatserna (repositories). Codeberg tillåter inte heller att man har många privata förvaringsplatser.

  • Miniflux. Anledning: det är så bökigt att ha ett flöde i telefonen och ett annat flöde i datorerna. Efter en lång tid tröttnade jag på krånglet och installerade Miniflux. Nu kommer jag åt alla mina RSS-flöden på vilken enhet som helst

  • webtrees. Anledning: jag som släktforskar och vill dela med mig av mina släktforskningsresultat till mina släktingar, finner jag webtrees som något helt underbart.

  • LinkAce. Anledning: jag använder inte något konto för någon webbläsare (till exempel Firefox), utan kör allt manuellt. Med LinkAce kan jag ha alla mina bokmärken samlade utan att behöva koppla upp mig till någon extratjänst.

  • RainLoop. Anledning: för att kunna komma åt min mail oavsett vilken enhet jag använder mig av. Att konfigurera en mailklient är nu ett minne blott.

  • Kanboard. Anledning: installerade Kanboard huvudsakligen för att använda tjänsten till mina projekt, men har under den senaste veckan märkt att tjänsten är även perfekt för vardagliga sysslor.

  • Bitwarden. Anledning: att ha ett konto på vault.bitwarden.com kostar $10 per år + extra om man vill dela konton till och från familjemedlemmar eller annat. Då min ekonomi är väldigt begränsad på grund av arbetslöshet, så installerade jag bitwarden_rs på servern. Har nu tillgång till alla betaltjänster + lite till för 0 kr per år.

  • Invidious. Anledning: har tyckt att Invidious-instanser är sega, vissa av dom sjukligt sega. Har därför velat installera Invidious på min egna server och använda den istället, så det gjorde jag för kanske en timme sedan. Funkar klockrent!

  • Jellyfin. Anledning: använde Plex Media Server under några år innan jag blev mer mån om min integritet 2016/2017. Efter några års mellanrum installerade jag Jellyfin i min stationära dator.

Försöker att använda docker-compose så ofta det bara går, då det är enklare att hålla koll på .yml-filer jämfört med enkla rader. Jag är dock ännu en nybörjare inom Docker.

Servern: https://airikr.me/device:server (ska uppgradera den när ekonomin tillåter det).

RainLoop och KanBoard ser riktigt intressanta ut för att börja köra applikationer istället för webbaserat. Kanboard påminner om Trello fast man slipper köra det i webben.

Kan man ställa in så att mottaget & skickat mejl från GMAIL och HOTMAIL vidarebefordras till programmet RainLoop?

Sedan en nybörjarfråga om just Github: hur kompilerar man källkoden som finns där efter att man laddat hem alla filer? Jag har VisualCode från Microsoft som jag kodar simpel HTML i men har ju aldrig behövt "kompilera" den. Måste man välja rätt kompilator för respektive språk som källkoden kodats i? Kan man behöva externa bibliotek som man importerar i VisualCode för att kunna kompilera vissa källkoder? Länka gärna någon steg-för-steg guide jag kan följa!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sedan en nybörjarfråga om just Github: hur kompilerar man källkoden som finns där efter att man laddat hem alla filer? Jag har VisualCode från Microsoft som jag kodar simpel HTML i men har ju aldrig behövt "kompilera" den. Måste man välja rätt kompilator för respektive språk som källkoden kodats i? Kan man behöva externa bibliotek som man importerar i VisualCode för att kunna kompilera vissa källkoder? Länka gärna någon steg-för-steg guide jag kan följa!

Det får du läsa på i respektive projekts dokumentation, och har du tur finns det steg-för-steg instruktioner där. Det finns ingen generell guide för detta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Ok gött! Nu har jag fått tid till att sätta upp en VM och en subdomain med SSL-certifikat så jag kommer åt den från webben. Verkar trevligt än så länge. Lite synd att man inte kan synka ner till iOS, jag reser en del så hade varit super. Har sett på sub-redditen att det efterfrågats med så satsar på att det kommer i framtiden!

Härligt Hm, ja, det var då bra konstigt att de inte har den funktionen till iOS än.

Skrivet av AplAy:

RainLoop och KanBoard ser riktigt intressanta ut för att börja köra applikationer istället för webbaserat. Kanboard påminner om Trello fast man slipper köra det i webben.

Kan man ställa in så att mottaget & skickat mejl från GMAIL och HOTMAIL vidarebefordras till programmet RainLoop?

Sedan en nybörjarfråga om just Github: hur kompilerar man källkoden som finns där efter att man laddat hem alla filer? Jag har VisualCode från Microsoft som jag kodar simpel HTML i men har ju aldrig behövt "kompilera" den. Måste man välja rätt kompilator för respektive språk som källkoden kodats i? Kan man behöva externa bibliotek som man importerar i VisualCode för att kunna kompilera vissa källkoder? Länka gärna någon steg-för-steg guide jag kan följa!

RainLoop och Kanboard är webbaserade (det vill säga, endast kan nås via en webbläsare). RainLoop är en så kallad webklient för dina e-postadresser. Man använder RainLoop genom att logga in på sin e-post (samma inloggningsuppgifter som till exempelvis Outlook) och så kan man hantera sina mails därifrån, precis som man gör i till exempel Thunderbird, fast i webbläsaren (som sagt).

Precis som vad @Phod skrev, så finns det ingen universal guide för det du är ute efter, då olika projekt har olika installationsprocesser. Följ guiden som finns i README.md för projektet du vill använda eller kolla om de har någon dokumentation på deras webbsida.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Kul att se en så här stor miljö för smidig avnjutning av film och serier!

Varför väljer du att använda windows för filservern? Ser ut som att du föredrar ubuntu annars.

Jag tror att det främst handlar om att det var så jag började för några år sedan och har inte riktigt vågat ta steget. Jag har för mig att hårdvarustödet för mitt raidkort inte riktigt fanns där då och jag hade inte så mycket RAM som var rekommenderat för att köra ZFS.

Permalänk

Har precis fått igång Apache Guacamole för att kunna ansluta till mina VMs från webben. Smidigt att kunna köra RDP i en webbläsare till min Windows VM!

Ingen annan här som kör SmartOS förresten?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Har precis fått igång Apache Guacamole för att kunna ansluta till mina VMs från webben. Smidigt att kunna köra RDP i en webbläsare till min Windows VM!

Ingen annan här som kör SmartOS förresten?

Jag kör det ~

Permalänk
Inaktiv

Bokmärken och anteckningar?

Vad använder ni för hosta bokmärken och anteckningar?

Funderar på följande.

Bokmärken

  • Linkding (saknar dock en app för Android)

  • Nextcloud (mycket mer än bara bokmärken?)

Anteckningar

  • Note Station (har en NAS från Synology)

  • Joplin

Fler förslag eller om ni använder nått för bokmärken och anteckningar, vad använder ni då?

Permalänk
Medlem

Här är några jag använder dagligen.

Memos
Slash
Mealie
Bookstack
Transfer.zip

Permalänk
Medlem

Om ni någonsin har efterlyst ett bra verktyg för modifiering utav Adobe PDF-filer, ja då har ni Stirling-PDF till räddningen.
Stirling-PDF

Orkar ni inte sätta upp en egen så når ni en instans på pdf.rhz.se

Jag översatte denna till svenska för ett tag sedan, sen har jag tyvärr inte haft tid att uppdatera svenska språkstödet och det har tillkommit en hel del nya funktioner, men får jag en lucka så ska jag passa på att skicka upp en ny PR med uppdaterad språkfil.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om ni någonsin har efterlyst ett bra verktyg för modifiering utav Adobe PDF-filer, ja då har ni Stirling-PDF till räddningen.
Stirling-PDF

Orkar ni inte sätta upp en egen så når ni en instans på pdf.rhz.se

Jag översatte denna till svenska för ett tag sedan, sen har jag tyvärr inte haft tid att uppdatera svenska språkstödet och det har tillkommit en hel del nya funktioner, men får jag en lucka så ska jag passa på att skicka upp en ny PR med uppdaterad språkfil.

Nämen helt perfekt ju
Ett program jag inte letat efter men verkligen behöver, speciellt när jag ska läsa PDF samt göra om PDF till PNG utan att behöva gå in i gimp för att exportera.
Tack så mycket för tipset, blir att kasta upp en sån efter jobbet.

Permalänk

Här är min lilla stack i ingen speciell ordning:

  • Jellyfin

  • Calibre/Calibre-web

  • Mealio

  • Nextcloud (AIO)

  • Homeassistant

  • Vaultwarden

  • Homepage

  • Portainer

Täcker det mesta jag använder dagligen, melio var nog årets skräll. Till och med tjejen använder det. Annars är det en liten nuc som har en nfs-share från en microserver som kör truenas. Har funderat på att släppa en ansible-playbook som sätter upp allt det där på en raspberry pi 4 eller liknande.

Enda jag egentligen saknar/behöver rekomendationer på är något som kan synca firefox-bookmarks mellan devices, deras python2 server är förlegad men den nya rust-versionen verkar inte riktigt vara redo, men i övrigt så funkar allting så bra så det är bara att använda, nästan lite tråkigt hur enkelt det var

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Snusfri

Har blivit lite mer nu på sista tiden, detta som rullar för närvarande.
Kanske ploppar i en GPU för transcoding i Jellyfin.
- Jellyfin
- Unifi Controller
- NextCloud
- TrueNAS Core
- LEMP
- HaOS
- WTorrentbox

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har vart en average Plex enjoyer i flera år men funderat på att gå över till Jellyfin. Verkar vara många som kör Jellyfin, tycker ni att det fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Har vart en average Plex enjoyer i flera år men funderat på att gå över till Jellyfin. Verkar vara många som kör Jellyfin, tycker ni att det fungerar bra?

Jag saknar lite funktioner i den ännu, speciellt browsningen av media får mig avstå.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd. Tack för en massa bra tips. Jag hostar inget idag, men det är under uppbyggnad.

Vad jag har:
* Edgerouter X som har flera subnät för att kunna separera admin-nät för proxmox och dylikt.
* Server med lite mellanting mellan vanlig konsument-hårdvara och "riktig" serverhårdvara. Asrockrack x570d4u (inte den med 10gbit alltså, tyvärr), Ryzen 5900x, 64 gb DDR4 , 2st 1tb NVME (speglade), 2st 12tb NAS-snurrdiskar (speglade t TrueNAS). En extra 1gbit-NIC har jag smetat in på PCIE också. Jag har kommit så långt att Proxmox är installerat och jag kan skapa och leka lite med VMs och LXCs.

Vad jag planerar för:
* NextCloud
* TrueNAS med passthrough till snurrdiskarna
* Kanske någon RPG-site (Foundry t.ex)
* Får se om jag testar JellyFin. Det verkar spännande men jag är ingen stor mediebibliotekssamlare. Man kanske borde börja med tanke på hur dåligt streamingtjänsterna fungerar.

Hur gör ni för åtkomst utifrån? nginx? Tailscale? Bara öppet in via rätt port? Min tanke är att ha ett sätt för närmsta familjen att komma åt typ nextcloud och lite sånt, och sen kanske ett annat sätt för vänner att komma åt vissa saker. Ett enkelt sätt att dela filer och sånt tänkte jag.

I praktiken går det långsamt och osäkert, men det är roligt och jag lär mig saker på vägen. Jag är inte i branschen, har krävande jobb, små barn och en del andra hobbies, så för att inte bränna ut mig så kör jag bara it-trixandet när jag har lust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Har vart en average Plex enjoyer i flera år men funderat på att gå över till Jellyfin. Verkar vara många som kör Jellyfin, tycker ni att det fungerar bra?

Största problemet för mig är bristen på appar.

Det finns bara en inofficiell beta till Apple TV som inte uppdaterats på bra länge och bara tillgänglig via TestFlight, annars får man prenumerera på InFuse Pro för att kunna spela allt.

Till min LG så måste man lyckas aktivera developer mode, bygga klienten själv och sideload:a.
Till min Samsung The Frame så finns det inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Största problemet för mig är bristen på appar.

Det finns bara en inofficiell beta till Apple TV som inte uppdaterats på bra länge och bara tillgänglig via TestFlight, annars får man prenumerera på InFuse Pro för att kunna spela allt.

Till min LG så måste man lyckas aktivera developer mode, bygga klienten själv och sideload:a.
Till min Samsung The Frame så finns det inte alls.

På farsans LG TV med WebOS installerade jag Emby appen vilket kunde ansluta till min Jellyfin-instans utan problem. Det var förvisså några år sedan så jag vet inte om Emby har skjutit ut någon uppdatering bara för att låsa ute Jellyfin, som ju är ett källkodsmässigt avhopp av Emby. Det ska även finnas Emby app för Apple TV.

Vad gäller Android så kan jag rekommendera Findroid då denna känns både rappar och har ett trevligare gui än original webb-klienten.
https://github.com/jarnedemeulemeester/findroid

Denna hade tidigare stöd för Apple-enheter, men utvecklaren lade ner stödet för detta då hen föredrog att utveckla med native Android-utvecklingsverktygen, samt då det redan fanns en bra tredjeparts-app för Apple-enheter vid namn Swiftfin. Men det var väl denna du syftade på vad gäller access via TestFlight?
https://github.com/jellyfin/Swiftfin

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Men det var väl denna du syftade på vad gäller access via TestFlight?
https://github.com/jellyfin/Swiftfin

Ja precis.

Får kolla om man kan gå via Emby, inte testat faktiskt. Har en ganska gammal LG med, webos 3.0 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Pew:

Fantastisk tråd. Tack för en massa bra tips. Jag hostar inget idag, men det är under uppbyggnad.

Vad jag har:
* Edgerouter X som har flera subnät för att kunna separera admin-nät för proxmox och dylikt.
* Server med lite mellanting mellan vanlig konsument-hårdvara och "riktig" serverhårdvara. Asrockrack x570d4u (inte den med 10gbit alltså, tyvärr), Ryzen 5900x, 64 gb DDR4 , 2st 1tb NVME (speglade), 2st 12tb NAS-snurrdiskar (speglade t TrueNAS). En extra 1gbit-NIC har jag smetat in på PCIE också. Jag har kommit så långt att Proxmox är installerat och jag kan skapa och leka lite med VMs och LXCs.

Vad jag planerar för:
* NextCloud
* TrueNAS med passthrough till snurrdiskarna
* Kanske någon RPG-site (Foundry t.ex)
* Får se om jag testar JellyFin. Det verkar spännande men jag är ingen stor mediebibliotekssamlare. Man kanske borde börja med tanke på hur dåligt streamingtjänsterna fungerar.

Hur gör ni för åtkomst utifrån? nginx? Tailscale? Bara öppet in via rätt port? Min tanke är att ha ett sätt för närmsta familjen att komma åt typ nextcloud och lite sånt, och sen kanske ett annat sätt för vänner att komma åt vissa saker. Ett enkelt sätt att dela filer och sånt tänkte jag.

I praktiken går det långsamt och osäkert, men det är roligt och jag lär mig saker på vägen. Jag är inte i branschen, har krävande jobb, små barn och en del andra hobbies, så för att inte bränna ut mig så kör jag bara it-trixandet när jag har lust.

Jag använder apache som reverse proxy för alla mina tjänster, de jag använder ska vara OK att exponera mot internet bara man ser till att följa dokumentationen. Framför allt Nextcloud tappar så extremt mycket funktionalitet om man måste krångla för att nå den. Att dela med länkar är så bekvämt, senast nu när svärmor fyllt år och jag kunde skapa en länk för "filedrop" av bilder, samt en länk där de sammanställda bilderna kunde laddas ner. Vill man använda den så är standard webläsaraccess det enda acceptabla imo. Jag använder länkdelning hela tiden, mest till folk där "logga in i min VPN" inte är gångbart. Det finns en openVPN server med som används om jag vill komma åt interna tjänster/NASen, men den används sparsamt.

Någon gång skall min gamla ASUS router bytas ut mot en pfsense/opensense router och då blir det kanske en annan proxylösning. Men nu går det lite under "if it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Någon gång skall min gamla ASUS router bytas ut mot en pfsense/opensense router och då blir det kanske en annan proxylösning. Men nu går det lite under "if it ain't broke, don't fix it"

Ja om man ändrar något som tidigare har fungerat hyfsat bra så kan det leda till andra problem som man inte väntar sig.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Skrivet av Dr Pew:

Hur gör ni för åtkomst utifrån? nginx? Tailscale? Bara öppet in via rätt port?

Reverse proxy är ”rätt” sätt att presentera webbtjänster utåt, så länge du är OK med säkerheten i dem och håller dem patchade. Proxyservern kan också agera fattigmans web application firewall (WAF), och innehålla logik för att svartlista vanliga angrepp, se till att bara vettiga anrop släpps igenom till webapparna, och så vidare.
Personligen kör jag HAProxy, men Nginx och Apache som nämnts är helt gångbara alternativ.

Jag presenterar dock inte managementinterface (säg exempelvis Proxmox i ditt fall) direkt mot Internet: det är en lite för attraktiv måltavla. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Pew:

Hur gör ni för åtkomst utifrån? nginx? Tailscale? Bara öppet in via rätt port? Min tanke är att ha ett sätt för närmsta familjen att komma åt typ nextcloud och lite sånt, och sen kanske ett annat sätt för vänner att komma åt vissa saker. Ett enkelt sätt att dela filer och sånt tänkte jag.

Jag kör Cloudflare tunlar, väldigt enkelt att sätta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Pew:

Hur gör ni för åtkomst utifrån? nginx? Tailscale? Bara öppet in via rätt port? Min tanke är att ha ett sätt för närmsta familjen att komma åt typ nextcloud och lite sånt, och sen kanske ett annat sätt för vänner att komma åt vissa saker. Ett enkelt sätt att dela filer och sånt tänkte jag.

Jag använder Wireguard, har satt up en klient åt sambon också. I LAN:et har jag även traefik så att jag kommer åt tjänster med dns-namn.

Permalänk
Medlem

Kör Fedora CoreOS på mina två "worker nodes", som kör k3s, samt ytterligare en maskin med storage, som kör truenas + en vm med min k3s master.
Bytte nyligen från Proxmox till Kubevirt, så nu kör alla mina k8s containers på bare metal.
Kör ungefär samma containers som övriga i den här tråden.

Har även en VPS hos Vultr med en Strongswan-tunnel till mitt lokala nät, så jag kan få en publik Ipv4. Den kör Haproxy och Postfix + Rspamd för inkommande mail.

Permalänk

Kan tipsa om LLDAP för er som vill doppa tårna i central inloggning
https://github.com/lldap/lldap

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Kan tipsa om LLDAP för er som vill doppa tårna i central inloggning
https://github.com/lldap/lldap

Annars är authelia rätt lätt att komma igång med, och har rullat väldigt stabilt hemma hos mig väldigt länge.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag har kört grejer hemma i snart 20 år, initialt mest skal/irc & brandvägg, men många andra tjänster ju längre tiden gått.

Radicale, miniflux, navidrome och home assistant är de jag använder bokstavligt talat varje dag. Sen är det massor mer, exempelvis en rätt överdriven infrastruktur.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode