Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Permalänk
Medlem

649:- för ett MP spel i en värld full av Free2play MP spel...
Ser dock lovande ut, men som andra redan nämt, efter blivit bränd av de tre senaste BF-spelen så väntar jag nog en stund.

Permalänk
Medlem

Antagligen säljer Microsoft och Sony konsoler till förlust och tjänar pengar på spel istället. På det ska man betala för att kunna spela online också, skräp är vad det är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

lul jag tycker PC priset är typ 100-200 kr för högt. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Jo, men nintendo har ju alltid varit giriga.

Kassetten kunde vara halva kostnaden av spelet.
Playstationspel kunde ligga på 500+ kr vilket var mer ocker då skivan i sig nästan var gratis.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Jag håller med, det är absolut bara ren girighet. Tvivlar inte en sekund på det. Det var mest att argumentet jag vände mig emot att om man inte har pengar kan man inte köpa spel, vilket såklart är sant oavsett prislapp i så fall. Tänker att om man inte har några pengar så lär spel vara ens sista problem egentligen.

Det sållar säkert bort en del köpare, men de hade aldrig höjt priset så mycket om de inte trodde att de tjänat på det i längden.

EDIT: Egentligen är det extremt billig underhållning med spel. Om man köper ett spel för 800kr och lägger 500h på det så har man lagt... 1,60 kr per timme? Lägger man på en konsol på det timpriset så blir det fortfarande billigare underhållning än typ bio.

Jo absolut. Tänker att det blir svårare att övertala en förälder att köpa spel åt en med den prislappen (Om man är i den åldern, jag försöker köpa mina egna spel ).

Ännu mer sjukt att de höjer priset och sen kommer det ju knappast bli bättre med MTX i alla spel 850 kr för ett konsollspel hade jag också känt att det sved lite i plånboken. Speciellt för spel som inte är ett MP man lägger ner hundratals timmar i. Men som du säger, de hade väl inte gjort det om de inte trodde de skulle förlora på det. Förhoppningsvis kommer det falla tillbaka ner till mer normala priser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nice, köper om två år på rea för 50% till PC. Skulle inte i min vildaste fantasi betala 600+ för ett endaste spel, oavsett PC eller konsol. Och nej jag ful laddar inte heller, men någonstans börjar det bli märkligt att priserna bara ska upp och upp hela tiden... Trots större och större kundbas... Borde ju snarare pressa priserna än öka dem....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LocSin:

649:- för ett MP spel i en värld full av Free2play MP spel...
Ser dock lovande ut, men som andra redan nämt, efter blivit bränd av de tre senaste BF-spelen så väntar jag nog en stund.

Finns ju inget F2P som håller denna kvalité dock. Då tänker jag pre BF1/V

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kanske billigare licenskostnader än att betala provision till microsoft och sony?

Hoppas bara inte folk förbokar spelet som galningar. Företag som EA brukar lata sig extremt vid de fallen, så pre order nissar är största hotet mot spelet

Skrivet av TheFlyingFin:

Vet inte om det fick sin början just då, eller om jag bara inte var med tidigare, men kan inte minnas att spelen skulle ha varit dyrare till PS2 och Xbox än till PC, medans PS3 och Xbox 360 spel definitivt var 100-200 kronor dyrare än dito för PC.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det lever kvar sedan gammla tider innan DLC osv till konsoller.

PC infördes ju standarden med femtioelva dlc eller Expansioner som de hette då till varje spel redan när PS2 var aktuellt och t.om. innan det men var väl först vid release av xbox 360/Ps3 som dlc tog fäste till konsoller iom att föregående konsoller i princip endast varit offline eller saknat lagringsenheter där dlc data kunde sparas (med vissa undantag).

vill minnas att NYA ps2 spel om man köpte direkt på release oftasast kostade någon hundralapp mer jämfört med nysläpta pc spel.

så min teori är att standarden att lägga sig 100:- över pc varianten till konsoll för lite bonus cash lever kvar trots att dlc osv extrainkomster idag oftast finns tillgängligt både på konsoll och pc de drog helt enkelt aldrig av den där extrasumman.

Skrivet av hg:

Både Sony och Microsoft säljer sina konsoler med förlust. Spelen till dessa konsoler är därför dyrare för att kompensera.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

Billigt med rakapparat men dyrt med gilettehyvlar (i längden)
Man vill casha in på sin plattform helt enkelt.

Skrivet av Ortovox:

Det är väl för att Sony och MS ska ha en del av kakan och med det få tillbaka en del av de pengarna som går till att subventionera konsolerna där de troligen tar underpris för hårdvaran. (Har i varje fall hört att de tidigare gått back för varje maskin som säljs)

Skrivet av Defender:

Föra att det är royalty på Konsollspel.

Skrivet av Peter77:

Lite plåster på såren för att vi får betala mer för grafikkorten 🤭

Misstänker att det är royalties eller licenser som är boven. många svar fick jag iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dyrt spel tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Sony och Microsoft vill ha betalt runt 30% när det säljs via deras butik. Marginalerna på konsoler är obefintlig så det är så dom tjänar pengar, på att sälja spel alltså.

På pc så säljs spelet via EAs egen butik och dom slipper betala procent åt någon så därav billigare.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

För dom kan, konsoler är låste system där sony/ms har full kontroll.

Satt och trashtalka min polare när sony bestämde sig att dra ifrån digitala nyckalr från butiker och skapa monopol, därefter höjde man till det ''nya'' priset.

Men det riktiga skälet är för att gamers är dom mest apatiska konsumenterna på marknaden.

Permalänk
Testpilot

För mig är en hög prislapp något bra. Agerar som ett anti-fusk i sig självt.

Kostar ett spel 600-900kr tänker man sig nog för en gång extra innan man testar den där gratis aim-botten högst upp på sin Google sökning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Vart kan man boka spelet till PC, @webhallen har inte till PC än. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tycker det är obegripligt dyrt, särskilt då de kommer försöka locka med season passes. Känns som en dålig idé för ett spel som bygger på en stor användarbas. Om du nu inte byggt någonting helt revolutionerande och fantastiskt.

Permalänk
Medlem

För 650 spänn så får det vara något jäkligt speciellt och efterlängtat spel, absolut inte en grisen-i-säcken-titel som denna efter två såna minor som BF1 och BFV var.

Det sjuka med priserna upp till 1150 spänn är ju att man kommer att tjäna på det mot att köpa alla DLC som kommer släppas, förutsatt att man verkligen vill spela. I vanlig ordning ser det ut att bli segmentering så att det inte går att spela vissa kartor, samt att man inte kommer kunna låsa upp alla klasser, om man inte köper minst Gold Edition för 300 kr extra.

Nej, detta blir ett rea-spel, och då kommer det antagligen vara proppfullt av fuskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vart kan man boka spelet till PC, @webhallen har inte till PC än. :/

Please, for the love of all that is good and holy in the world, please don't.......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du får starta en OnlyFans så du har råd att konsumera det du vill ha.

"Klart grabben ska ha en Königsegg Epa!"

Kryllar av gratis underhållning, annat när många av oss andra var yngre där alternativen var radio, tv, biblioteket och piratkopiering. Idag slänger underhållningsindustrin produkter efter en.

Vi fick nyligen vår väldigt ryckiga bonus omvandlas till ett fast påslag på lönen varje månad. Så nog har jag råd. Handlar mer om att det inte är värt det för mig. Möjligen ändrar jag inställning om det i princip blir en reboot på 2142 med Camp Gibraltar. Det kan jag tänka mig betala för. Men annars, nej.

Alla har ju Onlyfans nuförtiden så det känns sådär att ge mig in på en mättad marknad. Men om folk skulle betala för att jag förebrår dem för att de är miners endast iförd slips så kan det ju vara något att överväga bilderna du precis fick i huvudet bjuder jag på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper allt på g2play, nya spel kostar runt 450kr, skulle aldrig pröjsa direkt till steam eller origin för 649kr..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle nog säga att spelet är 200kr dyrare till konsol då normalt pris är runt 649kr för en AAA-titel.
Känns som att spelen nu för tiden bara blir dyrare och dyrare då de ofta säljs i standard, lux och deluxmodell. Man får också räkna med att det kommer det komma dlc:er att köpa till.

Det är väl mest mjölkningsspel som gör så, typ cod, battlefield etc, dessutom samma typ av spel där skillnaderna mellan utgåvorna är relativt små, tex battlefield 3 vs 4 osv.

För egen del så kommer det inte att bli ett köp. Har knappt spelat battlefield 5 trots att jag kan lira det via gamepass, eller om det var battlefield 1, de kanske är samma spel?

Permalänk
Medlem

Har man råd med att köpa grafikkort kör uppåt 30 papp så har man nog råd med ett spel för 650 kr..
Hundring i månaden tills dess det släpps kan nog folk avsätta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Avvaktar, låter tveksamt men om det är superbra/påminner om 2142 är jag med!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det här kommer som en överraskning för vissa. Det här har man ju pratat om länge att spelen ska bli dyrare den här generationen.

Skrivet av Lagerlöf:

Brutalt, hur ska unga, utan eller med låg inkomst, ha råd att köpa spel med dessa priser till konsoll? Iofs är det väl ingen som har en konsoll, så det löser ju en del av problemet.

Om de inte har någon inkomst köper de förmodligen inga spel alls

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

649 kr för PC
949kr för Gold

Var liknande priser när BFV släpptes. Köpte EA Play Pro istället då för 1,000kr och fick fri tillgång till spelet i 12 månader + alla andra spel EA står som utgivare till på Origin.
Får väl fundera på om man skall betala 1000kr för PRO igen då. Då kan man kanske testa Biomutant (även om det inte intresserar mig).
Finns kanske något annat spel i pipen hos EA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag håller med, det är absolut bara ren girighet. Tvivlar inte en sekund på det. Det var mest att argumentet jag vände mig emot att om man inte har pengar kan man inte köpa spel, vilket såklart är sant oavsett prislapp i så fall. Tänker att om man inte har några pengar så lär spel vara ens sista problem egentligen.

Det sållar säkert bort en del köpare, men de hade aldrig höjt priset så mycket om de inte trodde att de tjänat på det i längden.

EDIT: Egentligen är det extremt billig underhållning med spel. Om man köper ett spel för 800kr och lägger 500h på det så har man lagt... 1,60 kr per timme? Lägger man på en konsol på det timpriset så blir det fortfarande billigare underhållning än typ bio.

På bio köper du inte extra grejer för att få tillgång till låst content. Fine med extended/directors cut. Men du slipper pride and acomplishment och ett ofärdigt film.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

På bio köper du inte extra grejer för att få tillgång till låst content. Fine med extended/directors cut. Men du slipper pride and acomplishment och ett ofärdigt film.

Kan man räkna vip stolar som låst content? Eftersom att du inte får bruka dom annars 🤔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

På bio köper du inte extra grejer för att få tillgång till låst content. Fine med extended/directors cut. Men du slipper pride and acomplishment och ett ofärdigt film.

Huvudspelet = en film som förhoppningsvis är bra, vem vet. Kan vara lågbudget och dålig fast marknadsfört på annat sätt

DLC = Svindyra tillbehör, drickor, godis, popcorn, vip stolar och soffor

Vi har nog väldigt olika syn på bio, vadå inte köper extra grejer? Klart man gör, förbutiken är ju halva grejen på en stor biograf.

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte spela FPS på konsol. Får bli PC om det finns något tillgängligt grafikkort för rimliga pengar som klarar det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Tycker även 649kr är helt galet. Brukar vänta någon månad tills det är rea. Då går dom för lite drygt 400 vilket ändå är i dyraste laget med tanke på att jag bara kör SP läget. 4-5 kvällar så är spelet slut. Borde inte var svårt att göra ett SP läge för typ 150kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Tycker det mest oroande är om det blir nån evig grind för att låsa upp diverse prylar och givetvis genvägen att betala för att få allt direkt.

Tänk om de kunde göra spel igen där alla prylar liksom är tillgängliga direkt utan någon jobbig skinnerbox mekanismer. Som det var på den gamla goda tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Vart kan man boka spelet till PC, @webhallen har inte till PC än. :/

Du ska inte boka. Spelet kommer inte ta slut. Vänta på reviews!

Om alla slutar förboka kommer kvalitén på spel att öka.

Visa signatur

Mr. Scriptman