Problem med att skaffa SIM-kort till E3372H 4G modem

Permalänk

Problem med att skaffa SIM-kort till E3372H 4G modem

Jag har skaffat ett Huawei E3372H modem för att ordna Internetanslutning till en Raspberry Pi4 och det verkar som att den upptäcker modemet vid start.
Nu är problemet att hitta ett SIM-kort till det.
Trodde det bara var att gå in hos Hallon.se och beställa men nu inträffar detta konstiga:
Under processen så ska man identifiera sig med personnummer och då hittar Hallon mina data, som de har för att jag testade mobilt bredband en månad för ett år sedan.
Bara att köpa då? Men icke! När man skall betala dyker det kort upp som jag använde då och som har gått ut i maj (jag har fått ett nytt med nytt slutdatum).
OCH DET GÅR INTE ATT ÄNDRA!
Utan i stället visas ett felmeddelande att kortet har gått ut. Fortfarande ingen möjlighet att ändra kort...

Är det någon här som kan tipsa om hur man kan gå runt detta eller om man kan använda ett annat kort för slutlig testning? Modemet använder ett mellanstort kort medan jag har ett mikro-kort i min mobil...
Jag vill ogärna binda mig för ett dyrt annat abonnemang med bindningstid bara för att slutgiltigt kolla att denna uppkoppling funkar hela vägen.

Permalänk
Medlem

Är det ett "neutralt"(obundet) modem du skaffat? Dvs, det har inte logotyp för någon operatör?

För övrigt om simkortet tillåter, så bör det väl gå att stoppa in denna i en telefonen för att bekräfta att det fungerar som tänk, det är väl bara att peta tillbaka simkortet i den större ramen efteråt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har skaffat ett Huawei E3372H modem för att ordna Internetanslutning till en Raspberry Pi4 och det verkar som att den upptäcker modemet vid start.
Nu är problemet att hitta ett SIM-kort till det.
Trodde det bara var att gå in hos Hallon.se och beställa men nu inträffar detta konstiga:
Under processen så ska man identifiera sig med personnummer och då hittar Hallon mina data, som de har för att jag testade mobilt bredband en månad för ett år sedan.
Bara att köpa då? Men icke! När man skall betala dyker det kort upp som jag använde då och som har gått ut i maj (jag har fått ett nytt med nytt slutdatum).
OCH DET GÅR INTE ATT ÄNDRA!
Utan i stället visas ett felmeddelande att kortet har gått ut. Fortfarande ingen möjlighet att ändra kort...

Är det någon här som kan tipsa om hur man kan gå runt detta eller om man kan använda ett annat kort för slutlig testning? Modemet använder ett mellanstort kort medan jag har ett mikro-kort i min mobil...
Jag vill ogärna binda mig för ett dyrt annat abonnemang med bindningstid bara för att slutgiltigt kolla att denna uppkoppling funkar hela vägen.

Det låter mest som bara operatörn kan svara på så kontakta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mest som bara operatörn kan svara på så kontakta dem.

Det är bara det att deras kontaktväg är:
- Meddelande, som de anger besvaras inom 3-5 arbetsdagar...
- Chatfunktion som jag provade, när jag började vid 14:30-tiden hade jag plats 11 i kön och när jag till sist gav upp drygt två timmar senare hade jag haft plats 2 i en halvtimme eller så.
De har inget telefonnummer man kan ringa på tex.

Det är ju helt otroligt korkat att de på detta sätt utesluter tidigare kunder från att köpa något abonnemang i framtiden...

Så: Finns det nån annan liknade operatör där man inte behöver binda sig för lång tid?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Är det ett "neutralt"(obundet) modem du skaffat? Dvs, det har inte logotyp för någon operatör?

För övrigt om simkortet tillåter, så bör det väl gå att stoppa in denna i en telefonen för att bekräfta att det fungerar som tänk, det är väl bara att peta tillbaka simkortet i den större ramen efteråt?

Jag köpte modemet olåst i en elektronikaffär och jag testade det sedan med en ASUS-Router och det fungerade OK för Internet-access med Hallon-SIM.
Men eftersom jag ville kunna sätta en server bakom så behövde jag en publik IP-adress att koppla min DDNS till och detta har inte Hallon! Så då avslutade jag abonnemanget i höstas.
Nu har jag löst detta med ett trick på RaspberryPi-enheten så jag ville fortsätta testandet men direkt på RPi. Och då var ju SIM-kortet inaktiverat eftersom jag sade upp abonnemanget i höstas.
Och nu kan jag inte köpa något nytt...

SIM-kortet var för mobilt bredband så jag tror inte att det skulle funka i en telefon. Men det är inte min fråga, jag vet att detta SIM är avaktiverat eftersom jag sade upp abonnemanget.
Jag behöver ett nytt aktivt SIM-kort.

Permalänk
Medlem

Har du loggat in på mina sidor på deras hemsida för att se om du kan beställa nytt därifrån?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du är ute efter at sätta upp en server "utanför" tillgång till din vanliga internetanslutning med mobilt bredband...
Då modemet är olåst så kan du ju välja vilken operatör som helst.
Du har ju redan utrustning så du behöver inte binda dig till något, möjligtvis 1 månads uppsägningstid.

Jag ser inget problem till varför det tex inte skulle fungera med den vanliga mobilens simkort i modemet om du bara är ute efter att prova funktionalitet. Du kan ju peta in detta simkort i en tex en surfplatta med simkortsplats om du så önskar.

Eventuella problem med hallon, kan du endast lösa mot deras kundtjänst om det inte kan komma åt "kund-inställningar" via tex bankid.