Noctuas fläktlösa flaggskepp NH-P1 prislistas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nimin:

Har Deepcools Castle just nu, pumpljudet från den är fan obefintligt. Men det varierar nog.

Hört det förr, men kan som sagt vara överkänslig. Upplever det som ett konstant surrande ljud som ligger som en kappa över hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Min senaste passivt kylda dator var en Amiga 500, den här kommer nog inte ändra på det. Jag skulle tro att man i vilket fall måste ha chassifläktar för att flytta på värmen. Jag tror enda chansen till en passivt kyld dator är om man tar ett helhetsgrepp och integrerar alla delar med chassit som får agera kylfläns. Det finns några sådana varianter, hur lyckosamma de är vet jag inte.

Rätt designad vatten tror jag går att få passivt kyld med, om man accepterar att prestandan inte blir amazing. Jag gjorde en egen för ett antal år sedan, och den gick flera veckor utan pumpen inkopplad av misstag. Ett bättre CPU block så hade det nog gått att köra spel utan varken pump eller fläkt, men som det var blev det lite för dåligt men avslagen pump+inga fläktar. Med flödesoptimerade block, ingen pump, och ingen överklockning hade det nog gått tror jag, framför allt om radiatorn hade kunnat göras med mer professionella metoder. Och det var med en 2500K+290X. Ett mindre effekthungrigt grafikkort hade absolut kunna köras passivt

Dock får man en STOR klump på chassiet som innehåller radiator

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av CubaCola:

Finns det uoogifter om vikt?

Jag har för mig att prototypen specades till dryga 1,5kg vilket inte känns orimligt även för slutgiltiga produkten, men jag hittar tyvärr inga direkta källor på vad det landat på tillslut Hann dessvärre inte se produktsidan innan den plockades ner så kan inte svara på om det stod i specifications eller ej tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Rätt designad vatten tror jag går att få passivt kyld med, om man accepterar att prestandan inte blir amazing. Jag gjorde en egen för ett antal år sedan, och den gick flera veckor utan pumpen inkopplad av misstag. Ett bättre CPU block så hade det nog gått att köra spel utan varken pump eller fläkt, men som det var blev det lite för dåligt men avslagen pump+inga fläktar. Med flödesoptimerade block, ingen pump, och ingen överklockning hade det nog gått tror jag, framför allt om radiatorn hade kunnat göras med mer professionella metoder. Och det var med en 2500K+290X. Ett mindre effekthungrigt grafikkort hade absolut kunna köras passivt

Dock får man en STOR klump på chassiet som innehåller radiator

Flödesoptimerat block utan cirkulationspump?
Du behöver ju ingen radiator heller i så fall.

Du får ca samma resultat med en klump koppar som är något sånär flat på en sida.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Man skulle ju faktiskt kunna bygga nåt kul i datorväg med inspiration från "sidopanel av", "aset" mm

https://i.ibb.co/C2zQjd3/041619-big-boxer-BMW-90332044-departed-by-custom-works-zon-582x388.jpg

Något i stil med ett Ghost S1 med stor tornkylare på både CPU och GPU kanske? 😄

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon201296:

Något i stil med ett Ghost S1 med stor tornkylare på både CPU och GPU kanske? 😄

Precis! Eller något helt öppet liknande XTIA XPROTO med en kylare på varje sida.
Har en sån hemma och leker lite med just nu, hade tänkt något annat med den men vem vet…

Visa signatur
Permalänk

"Hotrod" stilen, något liknande den här:

https://www.reddit.com/r/FormD/comments/jhc20d/t1_noctua_nhd1...

Borde fixa sidpanelen med en utskärning också bara för att det ska bli helt fantastiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Precis! Eller något helt öppet liknande XTIA XPROTO med en kylare på varje sida.
Har en sån hemma och leker lite med just nu, hade tänkt något annat med den men vem vet…

Ja det "chassit" passar ju ännu bättre, det hade jag missat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Något i stil med ett Ghost S1 med stor tornkylare på både CPU och GPU kanske? 😄

Testade lite att bygga utanför datorn i ett gammalt projekt, men likadant där så var det pumpen som lät för mycket. Blev rätt fult också imo AMD-fläkten testades mest för estetiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

"Hotrod" stilen, något liknande den här:

https://www.reddit.com/r/FormD/comments/jhc20d/t1_noctua_nhd1...

Borde fixa sidpanelen med en utskärning också bara för att det ska bli helt fantastiskt.

Heh, det är typ mitt drömchassi. Ett litet platt liggande mini-itx skal och en gigantisk fläktlös kylare som sticker upp utanför chassit rakt upp, precis som en gammal hotrod.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Usling:

Heh, det är typ mitt drömchassi. Ett litet platt liggande mini-itx skal och en gigantisk fläktlös kylare som sticker upp utanför chassit rakt upp, precis som en gammal hotrod.

Typ när motorn inte riktigt ryms och det blir lite opraktisk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Heh, det är typ mitt drömchassi. Ett litet platt liggande mini-itx skal och en gigantisk fläktlös kylare som sticker upp utanför chassit rakt upp, precis som en gammal hotrod.

Helt ärligt låter det fantastiskt och inte alls omöjligt att göra.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

på laptoppen vill jag ha passivt, annars är det värdelöst att använda i sängen.
stationära huvuddator kör jag överdimmotionerad custom vattenkylning så det håller sig rätt tyst även vid överklockning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hört det förr, men kan som sagt vara överkänslig. Upplever det som ett konstant surrande ljud som ligger som en kappa över hela rummet.

Jag vet precis vilket ljud du syftar på. Så lät min Corsair.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66