Internet är nere 8:e juni - Reddit, Twitch, etc

Permalänk
Medlem

Internet är nere 8:e juni - Reddit, Twitch, etc

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kan inte mecka terraform, lika bra att gå ut på promenad!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fastly har problem med sin CDN https://status.fastly.com/

Gissar dock att problemet ligger i Internets infrastruktur med tanke på utspritt problemet är.

Permalänk
Medlem

tänkte just vafan är det som sker på så många siter , gött att swec ligger stabilt

Permalänk
Avstängd

Ingen större förlust att just Twitch och Amazon ligger nere! Får gärna fortsätta så i ett par decennier till!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sjukt tröttsamt!

Hela världens systemutveckling ligger nere nu, stackoverflow går ju inte att komma åt.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Fastly har problem med sin CDN https://status.fastly.com/

Gissar dock att problemet ligger i Internets infrastruktur med tanke på utspritt problemet är.

Vilken roll spelar Fastly i internets infrastruktur? (Jag känner ej till Fastly så därför jag frågar)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fastly har problem med sin CDN https://status.fastly.com/

Gissar dock att problemet ligger i Internets infrastruktur med tanke på utspritt problemet är.

Det är ju ett helt enormt outage, kan inte på rak arm minnas något liknande. Är det en CDN som gått ner vittnar det ju lite om hur sårbart det är med centraliseringen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Internet är bara en fluga!

Permalänk
Medlem

GitHub funkar inte korrekt heller. Funderade ett tag på varför några av min externa CSS:er inte funkade, visade sig att dom inte ens laddades från GitHub.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

GitHub funkar inte korrekt heller. Funderade ett tag på varför några av min externa CSS:er inte funkade, visade sig att dom inte ens laddades från GitHub.

Mmm, jag skulle tanka ner en binär. Nu blir det till att kompilera skiten själv. Hade gärna fått allt på silverfat som vanligt, men men.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur miljoner timmar arbetstid nu går till kaffe istället. 😆

Permalänk
Medlem

Säkert en praktikant som snubblat över internetslangen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Säkert en praktikant som snubblat över internetslangen.

Någon har utfört en felaktig kommandorörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vilken roll spelar Fastly i internets infrastruktur? (Jag känner ej till Fastly så därför jag frågar)

Fastly har ett CDN som många andra websidor förlitar sig på, går den ner går alla sidor som använder deras CDN ner helt eller delvis.

Permalänk
Medlem

Identified - The issue has been identified and a fix is being implemented.
Jun 8, 10:44 UTC

Verkar börja rulla igång igen. Twitter och Amazon verkar funka igen iaf.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erooo:

Sjukt tröttsamt!

Hela världens systemutveckling ligger nere nu, stackoverflow går ju inte att komma åt.

Skrivet av Beta:

GitHub funkar inte korrekt heller. Funderade ett tag på varför några av min externa CSS:er inte funkade, visade sig att dom inte ens laddades från GitHub.

Så då går det inte heller att fixa felet, moment 22...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Reddit kom upp precis verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag trodde först det var något fel med min telefon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fastly har problem med sin CDN https://status.fastly.com/

Gissar dock att problemet ligger i Internets infrastruktur med tanke på utspritt problemet är.

Skrivet av AplAy:

Vilken roll spelar Fastly i internets infrastruktur? (Jag känner ej till Fastly så därför jag frågar)

Det handlar väl mer om den generella trenden av centralisering och därmed att lägga alla ägg i samma korg.

När Fastly, Cloudflare eller liknande leverantör har problem så försvinner massor av tjänster på ett bräde.

Och ja, dagens uppmärksammade problem handlar bara om att Fastly haft en driftstörning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att se svettpärlorna på folket som felsökte febrilt.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Skulle vara skoj att se svettpärlorna på folket som felsökte febrilt.

Inte särskilt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det handlar väl mer om den generella trenden av centralisering och därmed att lägga alla ägg i samma korg.

När Fastly, Cloudflare eller liknande leverantör har problem så försvinner massor av tjänster på ett bräde.

Och ja, dagens uppmärksammade problem handlar bara om att Fastly haft en driftstörning.

Nu verkar de ha fixat problemet och det jag är nyfiken på är hur sådant här kan gå till tekniskt talat?

Även om vi inte vad felet var och därmed vad som gjordes för att lösa det så kan man ju ta hypotetiskt exempel.

Vad kan exempelvis av ren slump bli fel som orsakar att vissa delar av internets infrastruktur ligger nere? Och vad kan då IT-tekniker göra efter att de identifierat felet?

Sitter de och kodar likt i Mr. Robot eller går de och drar i sladdar i diverse servicehallar? Eller drar de bara ur strömsladden och stoppar in den igen? Det låter nästan magiskt det hela för mig som icke-insatt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kan inte mecka terraform, lika bra att gå ut på promenad!

ja ut med dig!, sitt inte hemma och lata dig nu när det är varmt o fint äntligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu verkar de ha fixat problemet och det jag är nyfiken på är hur sådant här kan gå till tekniskt talat?

Även om vi inte vad felet var och därmed vad som gjordes för att lösa det så kan man ju ta hypotetiskt exempel.

Vad kan exempelvis av ren slump bli fel som orsakar att vissa delar av internets infrastruktur ligger nere? Och vad kan då IT-tekniker göra efter att de identifierat felet?

Sitter de och kodar likt i Mr. Robot eller går de och drar i sladdar i diverse servicehallar? Eller drar de bara ur strömsladden och stoppar in den igen? Det låter nästan magiskt det hela för mig som icke-insatt!

Saker kan ju gå sönder t.ex. Det kan vara så att en switch har fått tuppjuck och inte är "nere" men inte heller flyttar data som den ska. Någon kanske har klantat sig lite och råkat göra en loop någonstans i nätet som inte syns. Massvis av den typen av problem kan, trots redundans, ställa till med stora problem som kanske inte är helt uppenbara att identifiera omedelbart.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av HazZarD:

ja ut med dig!, sitt inte hemma och lata dig nu när det är varmt o fint äntligen.

Lata och lata, jag får ju betalt

Det blev en långprommis på 7km, kom hem lagom till att internet fungerade igen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu verkar de ha fixat problemet och det jag är nyfiken på är hur sådant här kan gå till tekniskt talat?

Även om vi inte vad felet var och därmed vad som gjordes för att lösa det så kan man ju ta hypotetiskt exempel.

Vad kan exempelvis av ren slump bli fel som orsakar att vissa delar av internets infrastruktur ligger nere? Och vad kan då IT-tekniker göra efter att de identifierat felet?

Sitter de och kodar likt i Mr. Robot eller går de och drar i sladdar i diverse servicehallar? Eller drar de bara ur strömsladden och stoppar in den igen? Det låter nästan magiskt det hela för mig som icke-insatt!

"Vissa delar av Internets infrastruktur" är i detta fall precis just "Fastlys CDN-tjänst".
Massor av siter och tjänster väljer att använda någon stor CDN-tjänst som då t.ex. Fastly, Cloudflare eller liknande..

När då t.ex. Fastly (eller Cloudflare, eller vad de nu använder) har en driftstörning så försvinner potentiellt allt som sitter "bakom" deras CDN på ett bräde.

Att problemet skulle ha uppstått "av ren slump" känns väl rätt osannolikt, "av misstag" känns mycket mer sannolikt. Eller om något gått sönder för den delen.
Därmed inte sagt att någon gjorde fel just då (då hade de väl kanske kunnat fixa det snabbare), utan kanske någon gjort fel i ett tidigare skede vars konsekvenser sedan triggades av något mer normalt. Vem vet.

Med tanke på att felet verkade visa sig på alla Fastlys noder så känns det mer som någon form av konfigurationsfel än att någon dragit ur sladden någonstans. Om något så känns det mer som alternativet "Mr Robot" i din frågeställning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske ryssarna som är i farten, nån form av test ddos?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av crew seven:

Kanske ryssarna som är i farten, nån form av test ddos?

Givetvis. Så fort någonting strular på internet så rör det sig om en attack.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720