Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Permalänk
Medlem

Får man tipsa om digitala böcker?
Läser just nu följande Webnoveller.

Azarinth Healer (by G. Harthane)
"A new world with nearly unlimited possibilities. A status, classes, magic and monsters. Sounds good? Well, for Ilea it didn't come quite as expected as for some other protagonists, nor was there a king or god to welcome her."
https://www.royalroad.com/fiction/16946/azarinth-healer
https://www.scribblehub.com/series/86368/azarinth-healer/

Cultivation Online (by MyLittleBrother)
"Yuan was born with an incurable illness that left him blind at a young age and crippled a few years later, rendering everything below his head useless. Deemed hopeless and irredeemable, his parents quickly gave up on him, and the world ignored him.
In this dark and still world, his younger sister became his sole reason for living.
Watch as this young man reaches for the apex as a genius in Cultivation Online, the newest VRMMORPG, becoming a legendary figure in both worlds."
https://www.webnovel.com/book/cultivation-online_185490081050...

God of Fishing (by Pig That Can Howl Like A Wolf)
lite annorlunda kineskiskt cultivation system. Inte direkt vanligt fiske.
"In a world where humanity lives in suspended space, children undergo a fishing test when they come of age. Those with immaculate talents have the possibility of becoming great fishing masters.
In the endless sea, every life is imbued with a sacred mission. There are fish that can fly, turtles that have absorbed the worldly essence, and whales that can devour the heaven and earth… There are also countless fishers.
Fishing is an art."
https://www.webnovel.com/book/god-of-fishing_1600538740564410...

I Can Turn into a Fish (by Little Fish Eats Dragon Meat)
"A chance to change, challenge destiny, make dreams a reality, and live a legend! A regular man gains a system that allows him to turn into a fish!
In the modern world, a young man gains an unconventional system that gives him the power to transform into a fish! With this strange power, he shoots for the stars!"
[Tyvärr långsam översättning på denna, får se om hela översätts någon gång]
https://www.webnovel.com/book/i-can-turn-into-a-fish_95452132...

Super Gene Optimization Fluid (by 9 lightyears per second)
"Due to an unexpected turn of events, Xia Fei consumed a Super Gene Optimization Fluid that bore no brand, expiry date, instructions or stated its place of origin.
Our story begins here..."
https://www.webnovel.com/book/super-gene-optimization-fluid_1...

Permalänk
Medlem

Ser att Shogun redan nämnts men alla Clavells böcker rekommenderas, speciellt Taipan, Noble House och King Rat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Så då borde du veta hemligheten med att flyga utan att använda hjälpmedel. 😀

Allt gick bra tills ett party träffade mig i ryggslutet.

Permalänk
Medlem

A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin (Game of Thrones-böckerna)

Jana Kippo-sviten av Karin Smirnoff.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul! Australisk grafisk designer emailar och busar med folk.
Pressmeddelandet till de anställda hos MCdonalds där personalen måste blåsa folk i drivetrhoughen?
Ja det var han
Eller hur betalar man en räkning med en bild på en spindel?
Exempel: https://27bslash6.com/overdue.html
Finns massor kul på hemsidan. Men ännu mer i böckerna.
Har allihop och fnissar som en skolflicka medans jag läser dom
Hoppas några beställer böckerna, ni kan tacka mig senare!
David Thorne, https://27bslash6.com/index.html

Permalänk
Medlem

Metro 2033! Har mig veterligen aldrig läst en bättre bok, tyvärr är 2034 och 2035 inte riktigt lika bra.

Spejarens lärling serien må vara ämnad för yngre läsare, men jag själv läser dessa böcker rätt ofta även nu fastän jag börjar närma mig 30.

Gillar Jo Nesbo (får inte fram rätt bokstav med telefonen), Harry Hole böckerna i synnerhet.

Någon nämnde också Conn Iggulden, speciellt Kejsaren serien är väldigt bra, plöjt genom den flertalet gånger.

Den serie jag dock läst överlägset flest gånger är Harry Potter, den läser jag med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Bok: Emails from an a**hole (John Lindsay)
“It's like Sasha Baron Cohen on the internet.” - Jane Wells, CNBC
Han svarar på annonser och skojar med folk, fantastiskt kul!
Exempel:
Dolda Vapen: http://www.emailsfromanasshole.dontevenreply.com/top.php
Riktigt kul bok! Missa inte!

Permalänk
Medlem

Tredje (och sista) delen av Marcus Olaussons Serahema Saporiumtrilogi som förhoppningsvis släpps på torsdag nästa vecka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vansinnigt rolig bok som många säkert redan läst.
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

På senare tid har jag blivit någon form av deckarmissbrukare, och där finns det ju väldigt mycket som är typiskt lättsamt att tröska igenom på semestern.

  • Ahnhems serie med start i "Offer utan ansikte" är kanske favoriten och det finns väl 5-6 böcker nu, som också är trevliga.

  • Natt och Dags 1700-talsförlagda historiska deckare "1793" är också mycket läsvärd, där jag nu har uppföljaren (med det kreativa namnet "1794") som ligger och väntar.

  • Mårtensons alla deckare om antikhandlaren Johan Kristian Homan är också ett stående tips. Serien som startade på 70-talet har i stort sett utökats årligen och det är väldigt mysig läsning, även om det tydligt finns ett lite repetitivt moment i böckerna.

  • I andra genrer är det väl främst Strindberg jag kikar på för tillfället, mestadels för att det är intressanta tidsdokument. Helt klart läsvärt

Lyssnar nu på Motiv X / Ahnhem
Vissa delar är bra, andra är lite kryptisk. Sjuk mördare ännu vad jag har förstått utifrån hans tillvägagångssätt
Annars gillar jag Jussi Adler Olssen speciellt bok nummer 2. Senaste var lite sådär. Kristoffer Carlsson serie om Leo Junker den är bra.

John Grisham är klassiker. Speciellt Rainmaker och Painted House

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Buddaz112:

Lyssnar nu på Motiv X / Ahnhem
Vissa delar är bra, andra är lite kryptisk. Sjuk mördare ännu vad jag har förstått utifrån hans tillvägagångssätt
Annars gillar jag Jussi Adler Olssen speciellt bok nummer 2. Senaste var lite sådär. Kristoffer Carlsson serie om Leo Junker den är bra.

John Grisham är klassiker. Speciellt Rainmaker och Painted House

Haha, ja det brukar ju vara hyfsat sjuka mördare Har kilat in lite andra böcker sedan senaste Ahnhem, men har både "Motiv X" och "X sätt att dö" som väntar!

Läste en Adler Olssen (Selfie) i vintras men blev lite besviken... känns som att översättningen från danskan kanske gör texten lite mindre levande. Ytterst tveksamt om den för mig fungerar bättre på originalspråk dock Grisham läste jag också relativt nyligen, men då var det snarare någon spänningsroman i domstolsmiljö (Advokaten, kanske den hette) och den var ju också ganska trevlig. Får kika på Junker!

Permalänk
Medlem

Varför inte goodnight mr.Tom (lite sorglig dock)

Tycker väldigt mycket om Arn böckerna med 🤓

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat:
The Wheel of time med Robert Jordan?

En fantasy Epic i 14 delar+ prequel som håller låda hela sommaren, och beroende på lästempo, en bit in på hösten!
Visst det är magi, svärd och lite andra ”onaturliga grejer” men inget som är så helt uppåt väggarna som i t.ex Harry P. Eller Eragon.
Lite vuxnare än de båda sistnämnda är det med.
Följde upp med Brandon Sanderson, och nu behöver jag nog lägga av fantasy spåret nån timme, om jag inte ska snåra in mig helt!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat:
The Wheel of time med Robert Jordan?

En fantasy Epic i 14 delar+ prequel som håller låda hela sommaren, och beroende på lästempo, en bit in på hösten!

En bit in på hösten, hur snabbt läser du? Det är väl ca 14000+ sidor varav ca 8000 (troligen en viss överdrift ) av dem behandlar folks kläder.

Intressant just att Sanderson avslutade det hela, blev lite bättre tempo igen när han tog vid.

Edit: On topic, Steven Eriksson, Malazan Book of The Fallen, börjar med Gardens of The Moon. Också episkt episk fantasyserie som räcker minst till hösten.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Bland de bästa jag läst:

Shantaram - Gregory David Roberts
https://en.wikipedia.org/wiki/Shantaram_(novel)

Flyga drake - Khaled Hosseini
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyga_drake

Permalänk
Avstängd

Hans Rosling - Factfullness. 39kr på typ ICA, snabbt att läsa igenom. Önskar folk läste lite mer av den här typen av böcker.

Carl Sagan - Demon Hunted World. Klassiker för skeptiker.

Jackie Chan - Never Grow Up. Mestadels lättsam läsning, tar väl max 2 dagar.

John Grogan - The Longest Trip Home: A Memoir. Köpte får många år sedan utan att veta något om författaren alls, har inte ens sett Marley and Me, men det här är att de roligaste memoarerna jag har läst

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Haha, ja det brukar ju vara hyfsat sjuka mördare Har kilat in lite andra böcker sedan senaste Ahnhem, men har både "Motiv X" och "X sätt att dö" som väntar!

Läste en Adler Olssen (Selfie) i vintras men blev lite besviken... känns som att översättningen från danskan kanske gör texten lite mindre levande. Ytterst tveksamt om den för mig fungerar bättre på originalspråk dock Grisham läste jag också relativt nyligen, men då var det snarare någon spänningsroman i domstolsmiljö (Advokaten, kanske den hette) och den var ju också ganska trevlig. Får kika på Junker!

Selfies är rätt långt fram i historien. Blir lite fel om du började där.
Junker är 4st böcker. Hoppas han vill komma med en till. De är bättre än hans andra. Försökte mig på en. Det var svårt för han skriver så korrekt och blr mer stelt. Junker är lätt att läsa. Numera lyssnar jag bara. Starta från början och inte på sista.

Permalänk
Medlem

Läser typ aldrig men nu betar jag av The Chronicles of Thomas Covenant av Stephen Donaldson.

"The main character of the stories is Thomas Covenant, an embittered and cynical writer, afflicted with leprosy and shunned by society, and fated to become the heroic savior of the Land, an alternate world. In ten novels, published between 1977 and 2013, he struggles against Lord Foul, "the Despiser", who intends to escape the bondage of the physical universe and wreak revenge upon his arch-enemy, "the Creator". " https://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicles_of_Thomas_Covena...

Permalänk
Medlem

A farewell to arms - Hemingway
The name of the wind - Patrick Rothfuss
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Återstoden av dagen - Kazuo Ishiguro

och Shantaram som någon nämnde högre upp.

Permalänk
Medlem

Nu till sommaren, vad kan passa bättre än en rejäl, god bok om nazister? Jag tänker på "De välvilliga" av Jonathan Littell som kom runt 2008 eller så. Den handlar om andra världskriget, men ganska lite om Hitler. Det är en mycket påläst bok, men det är inte en faktabok utan skönlitteratur. Den är skriven i första person, och berättare är Maximilien Aue, SS-officer under kriget som undkommit rättvisan och framlever en respektabel tillvaro i Frankrike. ”Bröder, låt mig berätta vad som hände” börjar han, och sedan gör han just det.

Det är en sällsam bok. Här skrev jag mer om den:
https://dantilert.se/2015/11/18/den-totala-lasningen/

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bästa boken jag har läst hittills är "Way of Kings" av Brandon Sanderson. En fantastiskt bra fantasy som även har bra uppföljare. Sanderson är grym på att hitta på trovärdiga men ändå helt främmande världar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat:
The Wheel of time med Robert Jordan?

En fantasy Epic i 14 delar+ prequel som håller låda hela sommaren, och beroende på lästempo, en bit in på hösten!
Visst det är magi, svärd och lite andra ”onaturliga grejer” men inget som är så helt uppåt väggarna som i t.ex Harry P. Eller Eragon.
Lite vuxnare än de båda sistnämnda är det med.
Följde upp med Brandon Sanderson, och nu behöver jag nog lägga av fantasy spåret nån timme, om jag inte ska snåra in mig helt!

Det är redan tipsat om två gånger tidigare i tråden, men en gång till skadar inte. Förbannat bra serie med riktigt bra slut. Tänker på slutet ibland, otroligt bra 😊

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

Foundation och de två efterföljande böckerna i trilogin. Av Isaac Asimov.
The Stars My Destination av Alfred Bester.
Eller varför inte läsa Dune nu innan den nya filmen kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat:
The Wheel of time med Robert Jordan?

Läst för många år sedan, bra ungdoms fantasy i liknande stil som Sagan om Ringen.
Kanske lite större värld och mer att utforska känns det som iaf.

Har dom själv som blandat Svenska och Engelska i bokhyllan.

Var faktiskt inne nyligen på Thor books hemsida och kikade på om dom såldes digitalt, blev besviken då dom endast säljs i Nordamerika vad det verkar som... varför har vi regions låsningar på en global marknadsplats, makes no sense!

Robin Hobb (Megan Lindholm) är också en bra fantasy författare.
http://www.robinhobb.com/images/rhinfographic-large.jpg

Permalänk
Medlem

Lura inte in ännu en själ i den eviga väntan på bok 3.

When you wait a few span or month to hear a finished song, the anticipation adds savor. But after a year excitement begins to sour." -Kvothe, The Name of the Wind

Permalänk
Medlem

Många bra tips. The Blade Itself och Mistborn är två favoriter. Även Gentleman Bastards är mycket bra men varning för att serien inte är komplett.

Glöm inte heller bort Witcher böckerna, man kan börja med The Last Wish och sedan får man bestämma själv hur man vill fortsätta tycker jag. Man behöver inte läsa alla böckerna i serien och de är inte strikt kronologiska. Men många bra böcker är det, kul om man spelat spelen.

Om vi pratar klassisk sci-fi tycker jag även man kan titta på serien Hyperion Cantos av Simmons, Foundation av Asimov, Childhood's End av Clarke, Do Androids Dream of Electric Sheep av K. Dick, Ender's Game av OSC, Forever War av Haldeman. Finns nästan hur många som helst såklart.

Permalänk
Medlem

Dune, alltid Dune av Frank Herbert
Kunzelmann och Kunzelmann av Carl-Johan Wallgren
Brobyggarna series av Jan Guillou
War and Peace Av Leo Tolstoy

Etc

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ah justa alla sci-fi böcker från Allastair Reynolds

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vill ni ha någonting lättläst och inte så långt, så är Ask the Dust en otroligt bra bok.
Det mesta från Burroughs, Kerouac och Ginsberg är också trevlig sommarläsning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Stephen King - IT. Säga vad man vill om Stephen King, men i IT lyckas han med något som få andra författare kommer nära. Att fånga barndomens- och vänskapens essens på ett sätt som är på samma gång rörande som gripande. Alltsammans i ett mer än tusen sidor långt skräckepos om en av historiens intressantaste antagonister. Boken har filmatiserats två gånger, men i min mening har ingen av regissörerna ens förmått att snudda vid berättelsens kärna. Synd, för den är fantastisk. Tycker att alla borda läsa boken minst en gång.

King har en del bra böcker, läser just nu om The Stand (vad annars passar under en pandemi? Ett litet virus som smiter ut från ett labb och… ), den håller fortfarande så här halvvägs in i den och jag gillade The Dark Tower böckerna (men det var länge sen jag läste dom)

Quote Stephen King: ”People want to know why I do this, why I write such gross stuff. I like to tell them I have the heart of a small boy... and I keep it in a jar on my desk.”

Visa signatur

Dator: Mac