Permalänk
Medlem

SFX-100 DIY Motion Simulator

SFX-100
Open Source DIY 3D-printed 3DOF motion sim rig bestående av 4 actuators (linjärmotorer), motion controller samt mjukvara som tolkar telemetri från spel och översätter det till motorrörelser. Utbyggbar med Surge (brake/accelerate), Traction Loss (sway/strafe) och annat kul som Belt Tensioner, seat mover etc.

Motorerna arbetar i 250mm/s, kan generera upp mot 2G och en enda motor kan belastas upp till 200kg vilket är i klass med proffesionella motion sims av samma typ.

För intresserade finns detaljbilder på hur motorerna är sammansatta nedan.

Note:
På opensfx.com tillhandahålls den officiella designen kostnadsfritt för privatbruk för såväl hårdvara som mjukvara.

Projektet är inte sponsrat på något sätt och det har inte skett något samarbete med någon av nedan nämnda tillverkare.

Så varför skulle man ge sig på att göra något sånt här?
Förutsatt att man faktiskt vill uppleva tex. turbulens i DCS/FS2020 när man flyger in i ett oväder eller få känna på lite g-krafter när bilen lättar vid ett krön på Nürburgring så är ett uppenbart skäl priset, en motsvarande high end färdigbyggd motion sim (250mm/s, 2G, 200kg++) från tex. Prosimu eller D-BOX kan kosta upp mot 100.000-300.000kr medans hårdvaran för SFX-100 kostar någonstans runt 15-30k beroende på val av komponenter och vart det inhandlas. Notera att priset endast omfattar själva hårdvaran för motionsystemet och inkluderar ej cockpit, ratt/joystick, monitorer etc.

Finns så klart mer prisvärda alternativ men här är ett prisexempel på motsvarande system från D-BOX som dock endast lyfter 7cm och 114kg för nätta 270.000kr (https://sim-lab.eu/shop/product/d-box-4250i-g3-haptic-system-...)

En annan stor fördel är att man kan serva och reparera ställdonen själv då de flesta slitdelar går att 3d-printa och övriga delar är standardkomponenter som går att hitta på tex. Aliexpress.

Skulle man sen inte tycka att 3DOF är tillräckligt går den bygga ut med Surge (rörelse framåt/bakåt för simulering av tex. acceleration/inbromsning) samt Sway (sidleds rörelse för simulering av traction loss/drift) mm.

Projektet är helt klart extremt lärorikt och otroligt givande när man tillslut får allt att funka men gillar man inte avgrundsdjupa rabbit holes bör man hålla sig långt borta. Finns många fallgropar och vissa saker måste göras rätt första gången, i synnerhet när det kommer till elarbetet. Fyra 750w motorer med dedikerade PSUer som sitter skruvade i en metallstol som ständigt är i rörelse kräver djup förståelse och noggrannhet.

Kompatibla spel
De flesta populära racing/space/flight spelen fungerar men det beror i slutändan på vilken mjukvara man använder där det finns en rad olika, jag använder SRS (Sim Racing Studio) som är extremt intuitiv och kräver inga inställningar om man inte vill utan är mer eller mindre plug and play.

Komplett lista över kompatibla spel finns här: https://www.simracingstudio.com/download

Sim Rig
P1-X sim racing cockpit från Sim lab (https://sim-lab.eu), stolen är en racing bucket seat från Prosimu. Joystickfäste/armstöd är från Monstertech (https://www.monster.tech) med modifierade profiler för passa P1-X och är monterade på riggen med gångjärn varav de går att öppna som en dörr för att enkelt komma in.

Allt finns fast monterat oavsett typ av spel:
-Dubbla joysticks för space-sim
-Ratt, växelspak, handbroms och pedaler för racing
-Throttle, rudder pedals och joystick för flygsim.

Tangentbordet är monterat på en justerbar arm som går att justera i höjd/vinkel och går att skjuta in helt så att det inte är i vägen.

Motion
Motion: SFX-100 4DOF DIY Motion platform (https://opensfx.com/)
Motion controller: Thanos AMC Motion controler

Denna motion sim skiljer sig alltså i val av motion controller och mjukvara från guiden på opensfx.com där jag använder Thanos Motion Controller (https://www.stealth-motion.eu/products/thanos-amc-controler-r...) och Sim Racing Studio istället för Arduino och SimFeedback.

Hårdvara
Monitors: 3 x MSI Optix MAG322CQRV VA QHD 144 Hz Curved + 2 x iPad mini running GameGlass
VR: Pimax 8KX
Head tracking: Tobii Eyetracking
Keyboard: Asus Claymore with detachable numpad and retractable keyboard mount
Wheelbase: ClubSport Wheel Base V2.5
Handbrake: ClubSport Handbrake V1.5
Race pedals: ClubSport Pedals V3 inverted
Rudder pedals: VKB Sim T-Rudders Mk.IV
Wheel 1: ClubSport Steering Wheel Formula Carbon (snap on/off)
Wheel 2: ClubSport Steering Wheel GT BMW Motorsport (snap on/off)
Shifter: ClubSport Shifter SQ V 1.5
Joystick 1: Virpil VPC Mongoos T-50CM Grip
Joystick 2: Virpil VPC Mongoos T-50 LH BE Grip
Joystick base: 2x VPC WarBRD Base
Throttle: VPC MongoosT-50 Throttle

PC
In Win 925, I7-10700K, Intel Optane, RTX 3090, custom EK liquid cooling.

*Bildbeskrivning kommer uppdateras löpande.

Besök galleriet här

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

@Naicro Mycket imponerande måste jag få säga, en snabb fråga, vad är det för "kabelstrumpa" du använder mellan datorn och "sitt-riggen"?

Permalänk
Medlem

Sån här setup skulle man ha till Star Citizen! Riktigt nice bygge

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Naicro Mycket imponerande måste jag få säga, en snabb fråga, vad är det för "kabelstrumpa" du använder mellan datorn och "sitt-riggen"?

Flätad flexibel kabelstrumpa i nylon, finns lite överallt tex. Dustin, sök annars efter "braided cable sleeve" på amazon där de har en uppsjö av olika varianter sett till storlek och färg

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Wow helt otroligt. Hoppas det känns värt all nedlagd tid när du sitter och spelar 😄

Permalänk
Musikälskare

- Vad kostade det?
- Ja

Extremt imponerande och ser sjukt skoj ut att spela på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Extremt! I flera bemärkelser. Imponerande!
Vore roligt att se en video in-action med något lämpligt spel. 😊

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Häftigt! skulle också vilja se den i rörelse.
Sedan funderar jag lite över märken på golv etc, när det ser ut som att den har axeln rakt ner i mot golvet?

Skulle vara kul att ha till min bilstolsrigg dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Bravo 👏👏👏👏

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nörd.

Vill också ha

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Perfekta bilder till Tinder istället för fisken.

Permalänk
Medlem

Thisssss looks expensive

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan funderar jag lite över märken på golv etc, när det ser ut som att den har axeln rakt ner i mot golvet?

Med vad denna Rig säkerligen kostar så är några märken i golvet inte särskilt betydelsefullt skulle jag tycka..

byta golvet är nog en väldigt liten del av kostanden ...hehe

Man kan ju inte annat än bli avundsjuk..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Sån här setup skulle man ha till Star Citizen! Riktigt nice bygge

Ja det är riktigt grymt, tills Star Citizen buggar ur och stolen gör en backflip.

Skrivet av noobs:

Wow helt otroligt. Hoppas det känns värt all nedlagd tid när du sitter och spelar 😄

Jo man myser på ganska bra där nu

Skrivet av flashen:

- Vad kostade det?
- Ja

Extremt imponerande och ser sjukt skoj ut att spela på

Lite så

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Extremt! I flera bemärkelser. Imponerande!
Vore roligt att se en video in-action med något lämpligt spel. 😊

Skrivet av CubaCola:

Häftigt! skulle också vilja se den i rörelse.
Sedan funderar jag lite över märken på golv etc, när det ser ut som att den har axeln rakt ner i mot golvet?

Skulle vara kul att ha till min bilstolsrigg dock

Ska försöka ordna en video på den in action

Blir inga märken i golvet, änden på kolven har en rundad fot som sedan sitter i en 2cm tjock gummikopp så den överför minimalt med vibrationer.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

Käken är fastlåst i öppen position, så extremt imponerad

Vet inte om jag vill veta svaret på denna frågan, men hur många timmar tog det(hård överslagsräkning)

Permalänk
Medlem

Det här kan vara en dum fråga, men hur sätter du dig i stolen? Är det klättring som gäller? Ser hur som helst helt underbart ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Käken är fastlåst i öppen position, så extremt imponerad

Vet inte om jag vill veta svaret på denna frågan, men hur många timmar tog det(hård överslagsräkning)

Beror på hur man ser det! Vissa delar är från den första spelstolen jag hade för några år sedan som var en väldigt enkel ihopvikbar variant från playseat och sedan dess har man hunnit genom 4 till och då långsamt ackumulerat alla delar.

Denna satte jag igång med i november 2020 och blev klar med grovgörat 2-3 månader senare. Men man har helt klart ställts inför en hel del utmaningar, alltifrån ellära till att 3D-printa hållbart och mycket annat

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvanlol:

Det här kan vara en dum fråga, men hur sätter du dig i stolen? Är det klättring som gäller? Ser hur som helst helt underbart ut!

Absolut ingen dum fråga undrade det själv när jag byggde ihop den Gjorde en lösning där armstöden/fästena för joysticks sitter monterade med kompressionsgångjärn, så de går att öppna som en vanlig dörr.

Här är ett klipp på hur det ser ut när den öppnas:
https://i.imgur.com/jODPctc.mp4

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Imponerande bygge!

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt, har du några framtidsplaner för denna rigg?

Kanske inte finns så mycket mer man kan göra, men VR headset eller så vore kanske inte helt tokigt!

Permalänk
Medlem

Eller så skippar man allt det där och behåller HOTAS och skaffar HP G2 VR-Headset, så får man den coolaste närvaroupplevelsen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Riktigt fränt, har du några framtidsplaner för denna rigg?

Kanske inte finns så mycket mer man kan göra, men VR headset eller så vore kanske inte helt tokigt!

Inga planer just nu, denna används främst med VR (se headsetet på datorn i första bilden)

Skrivet av corb06:

Eller så skippar man allt det där och behåller HOTAS och skaffar HP G2 VR-Headset, så får man den coolaste närvaroupplevelsen någonsin.

Tills du provat denna ihop med Pimax 8KX 170FOV

G2an är grym, men det är bra svårt att gå tillbaka när man vant sig med 170 grader FOV.

VR i kombination med motion sim där man dessutom känner när man växlar, bromsar eller svänger är ganska insane.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Se där

Fixade du "sponsring" via deras hemsida eller köpte efter inköpslistan?
Själv blev det en Simrig SR1, motion är urkul och har jag inte motion igång så kan jag banne mig inte köra.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Se där

Fixade du "sponsring" via deras hemsida eller köpte efter inköpslistan?
Själv blev det en Simrig SR1, motion är urkul och har jag inte motion igång så kan jag banne mig inte köra.

Ingen sponsring utan gick snällt efter listan

Instämmer fullständigt, de gånger man glömt slå på motion så är det ju bara avbryta direkt

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Grymt bygge! Det är nog ganska mycket skills som krävs för att lyckas med det här.

Har du kollat hur det står sig mot den här lösningen (Yaw 2) ? https://youtu.be/61MD3bv1qeQ

Antar att det är lite olika approach till att uppnå ungefär samma sak. Yaw2 kan förmodligen inte belastas med speciellt tung utrustning i jämförelse men samtidigt så det ju antagligen en billigare/enklare lösning som kanske passar en del.

Vore riktigt kul att få se den här "maskien" in action!!

Det här ser ut som ett bygge som man gör när man inte har någon begränsning! No LiMiT!

Permalänk

En sådan ska jag bygga! Hur kul som helst!

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem

Gud va vackert. Precision.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Grymt bygge! Det är nog ganska mycket skills som krävs för att lyckas med det här.

Har du kollat hur det står sig mot den här lösningen (Yaw 2) ? https://youtu.be/61MD3bv1qeQ

Antar att det är lite olika approach till att uppnå ungefär samma sak. Yaw2 kan förmodligen inte belastas med speciellt tung utrustning i jämförelse men samtidigt så det ju antagligen en billigare/enklare lösning som kanske passar en del.

Vore riktigt kul att få se den här "maskien" in action!!

Det här ser ut som ett bygge som man gör när man inte har någon begränsning! No LiMiT!

Tack!

Har följt Yaw sedan första kickstarten och tycker absolut de levererade. Utan att ha testat den skulle jag nog ändå våga säga att det är en av de bättre lösningarna för VR sett till priset.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Tack!

Har följt Yaw sedan första kickstarten och tycker absolut de levererade. Utan att ha testat den skulle jag nog ändå våga säga att det är en av de bättre lösningarna för VR sett till priset.

Ja du får väl köpa hem och jämföra när den väl blir tillgänglig. Det måste vara en liten kostnad i jämförelse med ditt projekt.

Hursomhelst. Hur många grader kan stolen flyttas fram/tillbaka/sidledes? Hur blir det när man använder VR samtidigt? Man måste väl kompensera för stolens förflyttning på något vis, går det? Har du koll på hur mycket fördröjning det handlar om i stolrörelser? Antar att det måste ner på ganska låga latenser för att man inte ska bli åksjuk?

(Jag har testat en simulator med ganska långsam latens - mådde illa efter fem minuter)