Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag själv skulle vilja gissa att det har att göra med att

1: Dom som har högre löner är mer benägna att skriva i tråden

Ungefär som när man läser trådar om privatekonomi så har de flesta minst en halv miljon i sin aktiedepå och ett års nettolön som buffert. När en stor del av den svenska befolkningen skulle ha svårt att klara sin ekonomi om deras månadskostnader ökade med ett par tusenlappar i månaden.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb, ny lön i Singapore

Inom SRE, nio års arbetslivserfarenhet

Grundlön: 17,000 SGD per månad ​(106,000 SEK med nuvarande valutakurs)
Bonus: prestationsbaserad, 10% eller mer
Aktier: RSU motsvarande 135,000 USD över fyra år (~280k SEK per år med nuvarande valutakurs)
Sjukvårdsförsäkring
20 dagar semester

Blir cirka 13% skatt med den här lönen. Det kan löna sig att leta sig utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack @Dimman!

Sökte mig till annat konsultbolag med provisions baserad lön och har nu samma arbetsuppgifter som innan men plockar ut 60 000Kr/månaden istället.
(6 veckor semester inräknat och 9000Kr till tjänstepensionen. Dessutom har detta bolaget kollektivavtal vilket inte mitt gamla hade så det är ju bra!)

Jäklar vad "vanliga" konsultbolag måste göra stora vinster!

Även intressant hur pass lite vanliga fastanställningar betalar. Sökte andra jobb som fast också och kom långt i rekryteringsprocesserna men ingen ville gå över 40k/månaden.

Så stor marginal har inte vanliga konsultbolag. Väldigt sällan en konsult har 100% beläggning om du inte arbetar heltid hos en och samma kund. Annars är det stor tid presale och internarbete etc. Ska även finansiera semester, utbildning och certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lite kul att de fått dig tro att det var kollektivavtalets fel att du fick för låg lön

Hur menar du då?
Jämförde med mina kollegor och de hade samma enligt kollektivavtal. Så inte bara jag som hade få låg lön.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Min stora utbetalning kommer i samband med årsboksluten om jag lyckas skapa vinst i företaget och hittills har det gått bra trots förra årets utmaningar. Fick till och med möjligheten att anställda ytterligare en person nu i veckan vilket känns väldigt roligt.

Aktieutdelningen kan trösta många företagare, speciellt när man vet vad "min anställning är nästan som att driva eget företag" brukar betala i skatt på sina löner Om det sen borde vara så kan man väl fundera på, fine om man tar egna personliga risker och investerar sitt egna kapital i att byga upp ett företag, men som typ enmanskonsult inom IT eller liknande är det väl sällan så. Samtidigt är det väl så att om man är anställd inom IT med en bra ersättning så har man det nog rätt bra ändå överlag jämfört med många (sen finns det så klart annat som kan påverka livet också).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Tenchi:

Hur menar du då?
Jämförde med mina kollegor och de hade samma enligt kollektivavtal. Så inte bara jag som hade få låg lön.

Jo det jag menar är att generellt så är ett kollektivavtal en garant för att diverse saker som försäkringar, tjänstepension och minimilön finns på företaget som är anslutet. Finns liksom inget tak inskrivet utan mer som ett golv. I tjänstemannaavtalen är det väldigt tydligt att lönerna ska sättas individuellt.
Bankar chefen i huvudet på dig att det är kollektivavtalets fel att hen inte kan sätta en högre lön på just dig så ljuger hen. En undanflykt helt enkelt. Vill ansvarig chef lägga in en högre post i sin budget för löner och inte får igenom det så är det iaf inte per automatik kollektivavtalets fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byter jobb.

41k -> 48k
6v semester
arbetstidsförkortning
förtroendetid
friskvårtstimme + bidrag
Telefon osv.

Ingenjör inom elektronik. Bor inte i sthlm/gbg.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jo det jag menar är att generellt så är ett kollektivavtal en garant för att diverse saker som försäkringar, tjänstepension och minimilön finns på företaget som är anslutet. Finns liksom inget tak inskrivet utan mer som ett golv. I tjänstemannaavtalen är det väldigt tydligt att lönerna ska sättas individuellt.
Bankar chefen i huvudet på dig att det är kollektivavtalets fel att hen inte kan sätta en högre lön på just dig så ljuger hen. En undanflykt helt enkelt. Vill ansvarig chef lägga in en högre post i sin budget för löner och inte får igenom det så är det iaf inte per automatik kollektivavtalets fel

I många kollektivavtal på LO-sidan är det en helt annan konstruktion på avtalen än på tjänstemannasidan och förekommer ofta satta lönejusteringar för avtalets löptid vilket kan sätta käppar i hjulet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Penguin:

I många kollektivavtal på LO-sidan är det en helt annan konstruktion på avtalen än på tjänstemannasidan och förekommer ofta satta lönejusteringar för avtalets löptid vilket kan sätta käppar i hjulet.

Samma sak där, det är en miniminivå och inget annat. Det står arbetsgivaren fritt att ha högre löneökningar än de i centrala avtalen. Även LO avtalen faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Nytt jobb, ny lön i Singapore

Inom SRE, nio års arbetslivserfarenhet

Grundlön: 17,000 SGD per månad ​(106,000 SEK med nuvarande valutakurs)
Bonus: prestationsbaserad, 10% eller mer
Aktier: RSU motsvarande 135,000 USD över fyra år (~280k SEK per år med nuvarande valutakurs)
Sjukvårdsförsäkring
20 dagar semester

Blir cirka 13% skatt med den här lönen. Det kan löna sig att leta sig utomlands.

Vore intressant att höra lite om levnadskostnader. Tittade på lite statistik och ser generellt ut som att lönerna ligger väldigt högt (25% tjänar över 24k SGD/mån, i Sverige ligger inte ens 1% där).
Minns att restaurangmat var billigt men alkohol dyrt. Också hört att det är bland världens dyraste land att äga bil i. Nu är det snart 10 år sen jag var där så det kan ha ändrat sig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Första jobbet efter examen, eller ja examen tar jag i slutet augusti men börjar jobba i mitten på augusti.

Yrke: Konsult med inriktning på it-säkerhet börjar med 1 års "talang" program.
Erfarenhet: 0 år
Lön: 32k
Ålder: 30+
Utbildning: Civilingenjör Datateknik
Placering: Karlstad

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Ibland när man läser vissas löner undrar man om det inte är ett visst "internetpåslag" på dessa.
Jag minns när jag arbetade som gruppchef/personalchef för ett stort bolag, hade 14 personer i min arbetsgrupp och arbetade i upp till 12 timmar om dagen. För detta fick jag runt 26500kr i månaden.
Då vi gick på kollektivavtal så gick lönen inte att förhandla, utan det man fick till svar av chefen var att "passar det inte så byt jobb". Borde gjort precis det redan då, men var för korkad för det.
Har ett annat jobb nu dock.
Så, nu håller jag mig låååångt bort från arbeten med lön enligt ett kollektivavtal.

Amerikanska bolag betalar bra om man levererar. Men det har tagit sin lilla tid att komma dit.
När jag började som säljare i it-branschen för 15 år sedan hade jag 19800 kr i baslön och provisionssystemet var i princip gjort för att blåsa folk så man fick aldrig ut någon provis. Stannade ett och ett halvt år byggde kundrelationer och skaffade kontakter i branschen och gick sedan till en annan firma. Jag har kunnat höja min lön genom att byta jobb med 3-4 års mellanrum och inte backat för att hoppa på grejer som är utmanande, snarare har jag haft det som ett driv, den största anledningen till att jag bytt jobb är egentligen inte lönen utan att jag har börjat känna att det gamla jobbet har blivit slentrian.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vore intressant att höra lite om levnadskostnader. Tittade på lite statistik och ser generellt ut som att lönerna ligger väldigt högt (25% tjänar över 24k SGD/mån, i Sverige ligger inte ens 1% där).
Minns att restaurangmat var billigt men alkohol dyrt. Också hört att det är bland världens dyraste land att äga bil i. Nu är det snart 10 år sen jag var där så det kan ha ändrat sig.

  • Restaurangmat - Billigt

  • Mat i matbutiker - Dyrt, ofta blev det både billigare och godare att äta i hawker centers

  • Taxi - Billigt

  • Alkohol - Som här

  • Boende - Som här (Stockholm) fast med skillnaden att du kan få ett hyreskontrakt inom några dagar/någon vecka till skillnad från sthlm som kräver +10år bostadskö...

  • Kläder - Som här

  • Bil - Svindyrt och potentiellt ännu dyrare, dem har tokiga importskatter på bilar samt att dem reglerar hur många bilar som finns i trafiken varje år för att inte få helt sjuka trafikköer, det regleras genom prisetpå CEOs (Certificate of Entitlement) som kan liknas vid ett ägarbevis

  • Kollektivtrafik - Billigt, iaf när jag bodde där så var det också helt gratis att åka tunnelbana vid rusningtid i.e. på moronen och eftermiddag

Jag valde att inte bo kvar där mest pga en rätt sjuk arbetskultur (iaf inom finans) tex att det ofta sågs ner på fotfolket om dem vågade ta ut någon semesterdag här eller där.

Vidare är det ett ganska horribelt land om du skulle råka hamna snett då dem i princip inte har några social benefits (OBS detta kan också ha ändrats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Jag valde att inte bo kvar där mest pga en rätt sjuk arbetskultur (iaf inom finans) tex att det ofta sågs ner på fotfolket om dem vågade ta ut någon semesterdag här eller där.

Vidare är det ett ganska horribelt land om du skulle råka hamna snett då dem i princip inte har några social benefits (OBS detta kan också ha ändrats).

Minns jag fel eller är det inte även en diktatur med en polis som ha rätt långtgående befogenheter?

Permalänk
Medlem

Lön: 73 000 kr
Ålder: 31
Utbildning: Gymnasium och 2 år YH
Område: Stockholm
Yrke: Konsult inom stadsutveckling
Erfarenhet: 8-9 års erfarenhet
Semester: Frivilligt, ifjol ca 7 veckor
Friskvård 5000:-
Förmåner: Förmånsbil, mobil, dator, arbetskläder, flexibilitet, etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurifaxx:

Lön: 73 000 kr
Ålder: 31
Utbildning: Gymnasium och 2 år YH
Område: Stockholm
Yrke: Konsult inom stadsutveckling
Erfarenhet: 8-9 års erfarenhet
Semester: Frivilligt, ifjol ca 7 veckor
Friskvård 5000:-
Förmåner: Förmånsbil, mobil, dator, arbetskläder, flexibilitet, etc

Vad innebär din arbetsroll, vad får du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Minns jag fel eller är det inte även en diktatur med en polis som ha rätt långtgående befogenheter?

Det skulle inte förvåna mig. Jag minns däremot att samtliga av mina singaporeanska vänner var väldigt rädda för att "göra fel" offentligt, exempel, en fradag natt var vi på väg mot bar nummer 2. På andra sidan vägen såg jag en bekant så jag vinkade och ropade, direkt så tog mina singaporeanska vänner tag i min arm och bad mig att dämpa mig för att det inte skulle bra ut om polisen åkte förbi. Det lustiga är att jag inte ropade särkilt högt heller

Sen det här med dödstraff var något som för min del var ideologiskt okompatibelt. Singapore är som sagt ganska nice om du passar in den relativt snäva mallen för en model citizen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Det skulle inte förvåna mig. Jag minns däremot att samtliga av mina singaporeanska vänner var väldigt rädda för att "göra fel" offentligt, exempel, en fradag natt var vi på väg mot bar nummer 2. På andra sidan vägen såg jag en bekant så jag vinkade och ropade, direkt så tog mina singaporeanska vänner tag i min arm och bad mig att dämpa mig för att det inte skulle bra ut om polisen åkte förbi. Det lustiga är att jag inte ropade särkilt högt heller

Sen det här med dödstraff var något som för min del var ideologiskt okompatibelt. Singapore är som sagt ganska nice om du passar in den relativt snäva mallen för en model citizen.

Nu tycker jag du överdriver, det är inte mer annorlunda än annat asiatiskt land i den aspekten.

Jag vet att det röks rätt bra med braja runt Jurong exempelvis. Ingen är rädd att polisen stoppar en för att man gått över gatan fel, osv.

Maten i Singapore gör det värt det, damn shiok la.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Nytt jobb, ny lön i Singapore

Inom SRE, nio års arbetslivserfarenhet

Grundlön: 17,000 SGD per månad ​(106,000 SEK med nuvarande valutakurs)
Bonus: prestationsbaserad, 10% eller mer
Aktier: RSU motsvarande 135,000 USD över fyra år (~280k SEK per år med nuvarande valutakurs)
Sjukvårdsförsäkring
20 dagar semester

Blir cirka 13% skatt med den här lönen. Det kan löna sig att leta sig utomlands.

Ser fint ut! Men då bor du utomlands och finansierar din egen pension 🤔

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nu tycker jag du överdriver, det är inte mer annorlunda än annat asiatiskt land i den aspekten.

Jag vet att det röks rätt bra med braja runt Jurong exempelvis. Ingen är rädd att polisen stoppar en för att man gått över gatan fel, osv.

Maten i Singapore gör det värt det, damn shiok la.

Different folks different strokes, de jag umgicks / arbetade med rökte inte gräs i Jurong.

Håller däremot med om att maten var gudomlig, drömmer fortfarande om en sambal stingray som såldes utomhus i ett hawker center nära Raffles...

Permalänk
Medlem

Jobbar statligt som systemadministratör (IT).
37600kr i månaden
Ingen relevant utbildning, men ~10 års jobb som IT-konsult innan i varierande grad av svårighet, dock främst mot SME-segmentet.
6v semester. Inga direkta förmåner förutom det uppenbara som telefon och arbetsdator (och friskvårdsbidrag+friskvårdstimme), men då jag enbart använder dessa i jobbet så är det ju mer arbetsmateriel än en fördel för mig.
Flexibla arbetstider och trygg anställning räcker bra för mig.

Statens kaka är liten men garanterad, som det heter. Jag hade säkert kunnat knuffa upp min lön ett par tusen genom att byta till konsult igen, men jag trivs så bra på min arbetsplats att det inte hade varit värt det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har alltid varit lojal person och de flesta av mina jobb har jag stannat 3-5 år på och där lärt mig från grunden och arbetat mig uppåt. Nu senast sen jag skolade om mig så jämför jag mig med mina klasskamrater som bytt jobb 1-2 ggr på senaste 4-5 åren så har dom mellan 10-20k mer i månaden än mig. Likvärdiga kunskaper och tjänster.
Enda skillnaden är att de bytt företag..

Om det är _enda_ skillnaden bör du omförhandla lönen mer aggressivt. En av fördelarna med att byta jobb är att omförhandla hela lönen och inte göra en lönerevision.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skrev förra året min nu är det uppe i 31800 så en ökning på 700kr sedan förra året. Jobbar som IT-Tekniker i kommunen, inne på 3:e året här nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Om det är _enda_ skillnaden bör du omförhandla lönen mer aggressivt. En av fördelarna med att byta jobb är att omförhandla hela lönen och inte göra en lönerevision.

Ja det bör jag göra, man är ju lite bekväm också. Skulle ju kunna gå ut och träffa lite företag, få erbjudanden och ställa mot mitt nuvarande företag.
Men jag trivs riktigt bra och för att göra så måste man ju även vara beredd på att byta om de inte skulle gå med på ökningen.
Känner fortfarande efter 4+ år att jag lär mig och får fortfarande all den stöttning jag behöver på detta företaget, men jag är helt med, jag borde försöka förhandla bättre.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ca 33.000:- i månaden, jobbar som undersköterska.

Men oftast blir det mer då jag gärna går in och jobbar kval övertid(utbeordring), som ger 240%. Ger ungefär 5000:- om man jobbar en natt extra.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Ca 33.000:- i månaden, jobbar som undersköterska.

Men oftast blir det mer då jag gärna går in och jobbar kval övertid(utbeordring), som ger 240%. Ger ungefär 5000:- om man jobbar en natt extra.

Snyggt. På sjukhus eller? Är också utb undersköterska men jobbar inte som det.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

NOC tekniker (Monitorering, drift etc av fiberkablar och utrustning på siter runt om i världen) i Karlstad, fast lön på 31100 före skatt, ob/beredskap/övertid ger snittlön på året ca 45-50k före skatt de senaste 3-4 åren har jobbat i 6 år med detta och 9 år i företaget.

Vet inte heller varför det ska vara så tabu med att prata löner, det gynnar allt som oftast företagen då de kan spela ut lönesättningen mot varandra vid lönesamtal/lönebesked.

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Ser fint ut! Men då bor du utomlands och finansierar din egen pension 🤔

Andra länder har pensionssystem de med.

I Japan betalade min arbetsgivare 9% över min lön, sen drogs ytterligare 9% från lönen. När jag flyttade därifrån kunde jag begära att få en stor del av det utbetalt i en klumpsumma som nu sitter på Avanza.

Här i Australien betalar arbetsgivare minst 9.5% över lönen till ens "superannuation fund," som jag kan kontrollera helt och hållet själv om jag så vill. Skulle jag lämna landet kan jag även få ut dessa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

IT konsult inom Nätverk och Kommunikation
Drift enheten så sitter mestadels på fasta avtal dvs inget krav på inkomst prestation (även om såna jobb händer ibland ändå)
5000:- friskvård + Telefon och dator etc.
Flexibel arbetstid under ansvar
Lön 37000:- + ca 6000 i ersättning för beredskap m.m.
4 Veckors avtalad semester men blir ofta 5
Ingen utbildning men ca 5-6 år inom yrket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

IT konsult inom Nätverk och Kommunikation
Drift enheten så sitter mestadels på fasta avtal dvs inget krav på inkomst prestation (även om såna jobb händer ibland ändå)
5000:- friskvård + Telefon och dator etc.
Flexibel arbetstid under ansvar
Lön 37000:- + ca 6000 i ersättning för beredskap m.m.
4 Veckors avtalad semester men blir ofta 5
Ingen utbildning men ca 5-6 år inom yrket

Inte i Sverige?