Permalänk

Spotify pausar ofta.

Sen ett par veckor kanske har Spotify för android pausat med jämna mellanrum. Senaste dagarna har jag märkt att notisen för Spotify, där man kan trycka plats/paus och byta låt haft så man kan svepa åt sidan för att spela upp på annan ljudenhet, ett par andra blåtandslurar.
Ett tag så spelade Spotify bara när skärmen var på men det har lyckligtvis gått över.
Lite fakta: s20 ultra och peltorkåpor. Har även galaxy buds, de som kom upp som annan enhet.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Samma skit här. Oneplus 6 har jag. Lyssnar på podcasts och rätt vad de är så pausar den. Spotify syns inte heller i notifikationsfältet och uppspelningsvyn är fryst. Funderar på att avsluta Spotify och gå över till Youtube Music. Spotify är för buggigt.

Permalänk
Avstängd

Spotify har verkligen börjat bugga en del på sistone. För mig började det med att den bara pausade när jag spelade upp saker i Google Home för några månader sedan, men det verkade lugna sig efter några veckor, sen började det strula även med hörlurar. Typ igår började det strula i bilen ganska rejält. Appen i telefonen reagerar inte på vad jag gör, kan inte pausa eller något, samtidigt som displayen i bilen visar helt fel låt. Stänger jag av bilen fortsätter musiken att spela i telefonens högtalare. Så jag har fått manuellt stänga av Spotify ett tiotal gånger sedan igår bara för att kunna byta låt eller stoppa musiken.

Dessutom tog de för något år sedan bort funktionalitet relaterat till A2A, Android to Auto. Tidigare kunde jag bläddra i spellistor, söka och sånt via bilens gränssnitt och BT och jag fick upp en bild på albumet och så, men allt de tog de bara bort utan förklaring.

Jag har redan Youtube Premium så egentligen är det bara att växla över, men jag har inte orkat ta tag i att migrera över playlists och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Spotify har verkligen börjat bugga en del på sistone. För mig började det med att den bara pausade när jag spelade upp saker i Google Home för några månader sedan, men det verkade lugna sig efter några veckor, sen började det strula även med hörlurar. Typ igår började det strula i bilen ganska rejält. Appen i telefonen reagerar inte på vad jag gör, kan inte pausa eller något, samtidigt som displayen i bilen visar helt fel låt. Stänger jag av bilen fortsätter musiken att spela i telefonens högtalare. Så jag har fått manuellt stänga av Spotify ett tiotal gånger sedan igår bara för att kunna byta låt eller stoppa musiken.

Dessutom tog de för något år sedan bort funktionalitet relaterat till A2A, Android to Auto. Tidigare kunde jag bläddra i spellistor, söka och sånt via bilens gränssnitt och BT och jag fick upp en bild på albumet och så, men allt de tog de bara bort utan förklaring.

Jag har redan Youtube Premium så egentligen är det bara att växla över, men jag har inte orkat ta tag i att migrera över playlists och sånt.

Nöjd med Youtube Premium? Finns det inget som kan hjälpa till med export?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudeln:

Nöjd med Youtube Premium? Finns det inget som kan hjälpa till med export?

Tja nöjd och nöjd. Det är väldigt fint att slippa reklam på Youtube (mer än den reklam som finns i själva videorna då förstås) men samtidigt är det ju ganska mycket pengar bara för det, så mycket kollar jag inte på YT liksom. Men med musik där också så är det förstås mer prisvärt. Dock har jag Spotify Duo med tjejen, vi hade family innan men sonen lyssnar inte så mycket ändå så när priserna gick upp så bytte jag ner oss, men YT har väl inget sånt vad jag förstår.

Att man kan fortsätta lyssna på videos på telefonen utan att ha skärmen igång kan väl vara fint men för mig är det mer irriterande, om jag kollar på något och måste flytta uppmärksamheten så vill jag ju inte att videon ska fortsätta spelas efter att jag har låst telefonen liksom. Men det går säkert att stänga av på något sätt, det är inte ofta jag kollar på YT på telefonen så jag har inte tagit tag i det.

Det fanns egentligen ingen tanke hos mig med Youtube Premium, det ingick tre månader när jag köpte något, tror det var den nya Chromecasten, och det var skönt att slippa reklamen så jag lät det bara rulla på.

Men det finns säkert något sätt att migrera över musiken. Jag vet inte om allt jag lyssnar på finns i samma utsträckning i båda tjänsterna men säkerligen är utbudet likartat. Samtidigt känns det ju tråkigt, jag har nog haft Spotify Premium i åtminstone åtta år eller så, så det finns ju en hel del playlists där inklusive en del delade och så.

Permalänk

Låter ju som att jag inte är ensam och att det är själva appen som strular.
Hoppas på en uppdaterad version som fungerar snart då, börjar bli less på att pilla upp telefonen när jag kör bara för att få på musiken igen. Ofta men inte alltid kan jag slå på musiken med klockan.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Det betedde sig likadant för mig, tills jag la in att Android inte skulle optimera appen (stänger ner den när skärmen stängs av).
Via Inställningar->Appar->Spotify->Batteri->Optimera batterianvändning och välja att den inte ska optimeras.

Ovan gäller en S20, så det bör vara likadant menymässigt för dig.

Förtydligade mobil
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Det betedde sig likadant för mig, tills jag la in att Android inte skulle optimera appen (stänger ner den när skärmen stängs av).
Via Inställningar->Appar->Spotify->Batteri->Optimera batterianvändning och välja att den inte ska optimeras.

Det finns något liknande för Samsung (S21 Ultra).
Settings> Battery and device care> Battery> Background usage limits> Never sleeping apps.
Sedan lägger ni till Spotify som undantag.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk

Och bara för att jag gått från att knyta handen i fickan till att verbalt förolämpa telefonen så har det börjar fungera, utan åtgärd. Märkligt.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat drygt fel på Spotify på mobilen (datorn funkar klockrent) på min Samsung Galaxy S21 FE 5G (yaddah yaddah) och det är att efter man inte använt appen på några timmar och startar den igen så gnäller den hela tiden att den inte har internet (ved felmeddelande banner "No internet connection) och jag måste döda appen och starta den igen. Hjälper inte att låtar är sparade eller liknande, den bara tvärvägrar kolla igenom menyer osv också.
Skitsamma om man har WiFi eller 5G.

Det med undantag gjorde man sen dag ett då jag också upplevt pause osv när man lyssnat, särkilt på podcast när man snabbar upp uppspelningen.

Aja, räknar inte med en lösning men tycker att Spotify appen har blivit buggigare och buggigare sen 6 månader tillbaka. Kanske för man bytte lur och fick ny version av Android 11 vs Android 9 som man hade på sin Galaxy S8+.

Visa signatur

// ZooiK

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ZooiK:

Jag har ett annat drygt fel på Spotify på mobilen (datorn funkar klockrent) på min Samsung Galaxy S21 FE 5G (yaddah yaddah) och det är att efter man inte använt appen på några timmar och startar den igen så gnäller den hela tiden att den inte har internet (ved felmeddelande banner "No internet connection) och jag måste döda appen och starta den igen. Hjälper inte att låtar är sparade eller liknande, den bara tvärvägrar kolla igenom menyer osv också.
Skitsamma om man har WiFi eller 5G.

Det med undantag gjorde man sen dag ett då jag också upplevt pause osv när man lyssnat, särkilt på podcast när man snabbar upp uppspelningen.

Aja, räknar inte med en lösning men tycker att Spotify appen har blivit buggigare och buggigare sen 6 månader tillbaka. Kanske för man bytte lur och fick ny version av Android 11 vs Android 9 som man hade på sin Galaxy S8+.

S21 FE 5G har jag bara sett som ett rykte, men jag misstänker att det är en S20 FE 5G. Fin telefon, oavsett! Jag har inte upplevt några Spotifyproblem på telefonen på sistone som jag kan komma ihåg, men det låter ju också som att det kan vara något relaterat till ett energisparläge eller datasparläge som slår till? Kan du testa tipset ovan att appen inte ska ingå i det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att jag inte upplevt några problem de sista dagarna. Hur är det för er andra? Verkar det vara åtgärdat för er med?