Nvidia Geforce RTX 3080 Ti – ett dyrt och fullkomligt onödigt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Mindre än 20 kommentarer mer än 30 minuter efter artikeln släppts? Man märker hur lågt intresset för nya grafikkort är när det inte går att få tag i även om man skulle vilja.

I vanliga fall hade kommentarsfältet exploderat när det lanseras ett XX80 Ti-kort.

Sen hjälper det ju inte att 3000-serien är typ 9 månader "gammal" vid det här laget så det är ju inte något direkt nytt med kortet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vilken Svensk tid imorgon släpps korten om det är någon som vet.

Edit: klockan 15:00 för de som undrar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Mindre än 20 kommentarer mer än 30 minuter efter artikeln släppts? Man märker hur lågt intresset för nya grafikkort är när det inte går att få tag i även om man skulle vilja.

I vanliga fall hade kommentarsfältet exploderat när det lanseras ett XX80 Ti-kort.

Ja, ett Nvidia 80Ti-kort brukar ju vara det mest hypeade på grafikkortsåret, tycka vad man vill om Nvidia.

Permalänk
Medlem

Bara sorgligt. RIP PC gaming.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt tråkig utveckling. Helt ointressant kort. Detta lanseras enbart för att kunna ta ut högre marginal, producera fler 3080 så folk som beställde i September kan få sina kort istället. Jag bryr mig inte jag har inte beställt något och kommer inte köpa förrän priser blir vettiga igen.

Tråkigt att folk väljer att köpa dessa och driva utvecklingen åt fel håll.

Samtidigt läser man artiklar som dessa: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/myndigheter-foeres...

Hoppas verkligen inte folk sätter sig i skuld för en GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och med drömkortet så menar du att man kan bara drömma om att någonsin lyckas få tag på ett?

HA!

Permalänk
Medlem

Jag får hålla ut till nästa år av Geforce 4000, men då kommer det bli leveransproblem igen? Så om 3-4 år kanske man lyckas köpa ett kort till ett rimligt pris?

Permalänk
Medlem

vilka jävla priser...20k typ i Svedala...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Sen hjälper det ju inte att 3000-serien är typ 9 månader "gammal" vid det här laget så det är ju inte något direkt nytt med kortet.

1080Ti kom också nästan ett år efter 1080 men blev bättre mottaget. Onekligen skiljer situationen runtom, men också gällande produkten de försöker sälja. Här är prestandaskillnaden mellan Ti och icke-Ti ca 8%. Och med det prispåslaget. Jikes!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kanske lite annorlunda situation när man nu sitter med facit i handen

Lite samma som jag tyckte det var dumt att hoppa på folk för dom redan då visste att man inte ville lägga mer är 8000kr för ett grafikkort men ja du har absolut inte fel

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Nvidia försöker banka varenda öre så länge mininghystering håller i sig.

Kan föreställa mig Jensen i skinnpaj framför sin ugn och snacka massa PR-bullshit om de nya korten med grafer som inte visar någon som helst skala man kan jämföra saker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bara sorgligt. RIP PC gaming.

https://www.youtube.com/channel/UCQkd05iAYed2-LOmhjzDG6g

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

1080Ti kom också nästan ett år efter 1080 men blev bättre mottaget. Onekligen skiljer situationen runtom, men också gällande produkten de försöker sälja. Här är prestandaskillnaden mellan Ti och icke-Ti ca 8%. Och med det prispåslaget. Jikes!

Okej, se där! Det hade jag förträngt.
Detta kort verkar dock vara väldigt onödigt. Som du säger ~8% prestandaskillnad till extra premium priser.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Drömkortet!

Har du någon gång sagt något negativt om Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Har du någon gång sagt något negativt om Nvidia?

Jo, har anmärkt på att de ger mig dåligt samvete då jag inte hinner spela nog mycket med mitt RTX 3080, borde använda det mer! Jag fick kortet levererat till mig i november förra året. Beställde det dagen efter lanseringen så jag har inte upplevt bekymmer med väntetider direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jo, har anmärkt på att de ger mig dåligt samvete då jag inte hinner spela nog mycket med mitt RTX 3080, borde använda det mer! Jag fick kortet levererat till mig i november förra året. Beställde det dagen efter lanseringen så jag har inte upplevt bekymmer med väntetider direkt.

Skönt att jag inte är den enda, har en 5950X/3090 rigg som jag köpte av Inet i typ mars eller när det nu var och som jag än så länge bara hunnit använda till några korta rundor i CS GO och för att konstatera att Crysis 3 kunde sänka även en modern high end dator

Men hoppas för allas skulle att det snart blir lite ordning och reda på priser och tillgång på kort osv. Främst är jag lite orolig för att folk som kanske har det lite sämre ekonomiskt börjar ta lån och skit för att köpa GPU:er till fantasipriser. Men det kanske är en annan diskussion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

1080Ti kom också nästan ett år efter 1080 men blev bättre mottaget. Onekligen skiljer situationen runtom, men också gällande produkten de försöker sälja. Här är prestandaskillnaden mellan Ti och icke-Ti ca 8%. Och med det prispåslaget. Jikes!

980 Ti kom långt efter 980, 780 Ti kom långt efter 780. I bägge de fallen var det en kontring mot vad AMD höll på med (290X och Fury, respektive) och det kanske det är här också. Det är 2080 Ti som är undantaget från regeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

När det gäller grafikkorten som ligger i topp, följer ni någonsin upp med nya tester av dessa eller återanvänder ni alltid samma resultat? Tänker att det är intressant att veta hur prestanda skiljer sig med nya drivrutiner, fine wine osv. Oftast får väl ni tag i ett grafikkort ganska tidigt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Undra om folket som tyckte vi var dumma för vi köpte 3080 när 3080 ti skulle komma fortfarande ligger på samma bana?

Word 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

100% mot mitt 1080ti, sugen men skiter nog i det, varit grymt sugen på FE från 3000 serien, men är det redan omöjligt där så skipper jag det.

Permalänk
Medlem

Var fast beslutad på ett 3090 innan jul, men sedan det inte går att få tag på ett till vettigt pris så har det dragit ut på tiden, och nu tänker jag bara: Vem fan lägger nära 20 lök på ett kort mitt på sommaren, och utan några spelsläpp som är värda namnet?

Har fått sån avsmak på hårdvara att jag nästan har lust att spy.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

3080ti verkar hamna kring 20 000 kr dock om man kollar listpriserna hos svenska åf

Haha det är mer rimligt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Finns det någon återförsäljare som kan leverera FE till sverige? Passar bättre för luftgenomföringen i min sffpc

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt nöjd med att ha roffat åt mig ett RTX 3080 till listpris vid lanseringen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den här historien ser ut att bli hiskeligt dyr, både Komplett och Elgiganten har flera modeller för långt över 20 000..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kan ni möjligen luska lite mer i vad planen är för FE (generellt) i Europa? När shoppen försvann skulle de "återkomma med en bättre lösning", men tiden bara går och går och det är dåligt med uppdateringar. Har de släppt planerna på det helt och hållet?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den här historien ser ut att bli hiskeligt dyr, både Komplett och Elgiganten har flera modeller för långt över 20 000..

Dyrt ja. Men om vi ska vara petiga kostar kompletts dyraste kort 19.999 kronor medans vi, såvitt jag vet, inte har priser från elgiganten.

Så ”långt över 20k” stämmer inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Dyrt ja. Men om vi ska vara petiga kostar kompletts dyraste kort 19.999 kronor medans vi, såvitt jag vet, inte har priser från elgiganten.

Så ”långt över 20k” stämmer inte riktigt.

Var inte Kompletts listpriser dessutom placeholders då man inte fått listpriser än? Har för mig det när man reggade sig till utlottningen.

Permalänk
Medlem

jaha så går det när man går och väntar på nåt gott... som aldrig kommer... komplett lottar ju ut beställningar och palit låg väl runt 15000 och asus rog strix 19.999
jag hoppar nog över den här ti versionen och väntar igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Var inte Kompletts listpriser dessutom placeholders då man inte fått listpriser än? Har för mig det när man reggade sig till utlottningen.

Det hade du visst rätt i... så här står det på komplett
"I skrivande stund har vi ännu inte fått de slutgiltiga priserna från tillverkarna. Priserna kan komma att ändras fram till lansering. Observera att du erbjuds att köpa grafikkortet till det pris som gäller vid lansering. "

kan man hoppas att priserna sänks ?