Permalänk
Medlem

42000, jobbar inom statlig verksamhet. Jobbat där 9 månader och får se var jag landar nästa år vid löneförhandlingen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Ibland när man läser vissas löner undrar man om det inte är ett visst "internetpåslag" på dessa.
Jag minns när jag arbetade som gruppchef/personalchef för ett stort bolag, hade 14 personer i min arbetsgrupp och arbetade i upp till 12 timmar om dagen. För detta fick jag runt 26500kr i månaden.
Då vi gick på kollektivavtal så gick lönen inte att förhandla, utan det man fick till svar av chefen var att "passar det inte så byt jobb". Borde gjort precis det redan då, men var för korkad för det.
Har ett annat jobb nu dock.
Så, nu håller jag mig låååångt bort från arbeten med lön enligt ett kollektivavtal.

Varför ljuga? Halva poängen med tråden är att se om man är underbetald. Nu skrev du inget årtal för din tjänst men en heltidsanställd på Coop har ungefär samma lön om inte mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

42000, jobbar inom statlig verksamhet. Jobbat där 9 månader och får se var jag landar nästa år vid löneförhandlingen.

Som? Ciscoutbildare (saxat från profil)?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför ljuga? Halva poängen med tråden är att se om man är underbetald. Nu skrev du inget årtal för din tjänst men en heltidsanställd på Coop har ungefär samma lön om inte mer...

Kanske det, men jag är ändå skeptisk.

Det var år 2014. Arbetsplats i norra delen av Stockholm.
Jag sa upp mig ganska snart ändå. Lönen var kass, men enligt kollektivavtal. Därav kommer jag aldrig arbeta en plats igen som kör med lön enligt sådana avtal.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Kanske det, men jag är ändå skeptisk.

Det var år 2014. Arbetsplats i norra delen av Stockholm.
Jag sa upp mig ganska snart ändå. Lönen var kass, men enligt kollektivavtal. Därav kommer jag aldrig arbeta en plats igen som kör med lön enligt sådana avtal.

Tror inte heller att folk här ljuger, tror snarare att de som har lite lägre löner drar sig från att skriva någonting alls här

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Var finns mina under 30K slavar?

Processoperatör inom kretskortstillverkning.
Hanterar monteringsmaskinerna och allt som hör till,(rigga, programmera kapslar och kort osv) screentryckaren och avsyning. 3D-AOI programmering och avsyning. Har även ansvar för service på maskinerna vi kör.
Ingen utbildning, snart 4 års erfarenhet
25200kr

Lågt betalt tycker jag även fast jag fått bättre än de flesta i löneökning på företaget. ingånglön 20000. Jobbet kan vara otroligt stressigt, massa bollar i luften, ska flyta på hela tiden. Förväntas jobba massa flex, vara en teamplayer, svårt att få övertid betalt, jobb där man inte bara kan släppa o gå hem om processen är igång. Blev en massa drama o skit när jag slutade jobba massa flex vintras, då blev det möte om att man inte en teamplayer. Kan säga att jag tröttnat och sökt en utbildning nu till hösten, hoppas man kommer in, annars söka nytt.

Känner igen mig väldigt väl i detta då jag jobbade inom industri, exkl svårt att få betalt för övertid (det ska ALDRIG vara ett problem om man är anställd imho). Vissa människor trivs ju och är nöjda med en sådan situation och det är inget fel i det, men jag gjorde precis som du och sökte mig vidare då jag vantrivdes något oerhört på alla sätt och vis. Det är dock en bra erfarenhet att ha med sig i livet framöver imho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Tror inte heller att folk här ljuger, tror snarare att de som har lite lägre löner drar sig från att skriva någonting alls här

De som skriver i den här tråden är väldigt långt från något tvärsnitt av befolkningen så ja, det är troligen många med lägre löner som undviker skriva här. Tycker det är lite synd faktiskt, risken blir annars att de med högre får för sig att det är någon slags norm. Lite som ministern/riksdagskvinnan, minns inte exakt vem det var, som i början av 90-talet uttalade sig om att ingen tjänade under 15000 i månaden. Var väldigt många som tjänade under det då så de som sitter där med höga löner riskerar bli lite världsfrånvända.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Känner igen mig väldigt väl i detta då jag jobbade inom industri, exkl svårt att få betalt för övertid (det ska ALDRIG vara ett problem om man är anställd imho). Vissa människor trivs ju och är nöjda med en sådan situation och det är inget fel i det, men jag gjorde precis som du och sökte mig vidare då jag vantrivdes något oerhört på alla sätt och vis. Det är dock en bra erfarenhet att ha med sig i livet framöver imho!

Man tycker det. Dom gångerna då jag frågat om det är övertid betalt t.ex när något "måste" bli gjort så har min manager blivit skit sur och sagt "skitsamma jag tar över, åk hem du". Då åker man hem såklart, men man funderar ju på varför det ska vara så svårt och betala lite mer. Nu ska detta inte bli en rant ^^

Blev bra inspirerad av denna tråd, vad folk tjänar och har för yrken. Speciellt när jag såg att en snubbe tjänade 10k mer med mindre erfarenhet och gör samma arbetsuppgifter.
Om 1 månad får jag veta om jag kom in på VR utvecklar utbildningen, ny framtid😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jäklar vad "vanliga" konsultbolag måste göra stora vinster!

Större bolag har nog mycket av marginalerna uppättna av kontor, HR, etc etc

Mindre bolag har riktigt bra marginal och kan därför betala betydligt mer än de flesta andra.

Timpris 600 - 1000 kr/timmen beroende på uppdrag

Så, 800 kr x 168 = 134 400
Lön: 60 000, kostnad = -83 216
Försäkring, telefon, blabla = -5000

Totalt:
+ 50 684/månad (-21% bolagsskatt på all vinst som inte dras av på andra kostnader)

Sedan får du ju vara beredd att betala semester, sjuklön etc, så det sjunker ytterligare, men det är fortfarande en kraftig marginal på konsulter

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Man tycker det. Dom gångerna då jag frågat om det är övertid betalt t.ex när något "måste" bli gjort så har min manager blivit skit sur och sagt "skitsamma jag tar över, åk hem du". Då åker man hem såklart, men man funderar ju på varför det ska vara så svårt och betala lite mer. Nu ska detta inte bli en rant ^^

Blev bra inspirerad av denna tråd, vad folk tjänar och har för yrken. Speciellt när jag såg att en snubbe tjänade 10k mer med mindre erfarenhet och gör samma arbetsuppgifter.
Om 1 månad får jag veta om jag kom in på VR utvecklar utbildningen, ny framtid😍

Usch, kan inte alls relatera till det där med att inte få betalt enligt kollektivavtal om chefen bett mig stanna över. Det har alltid varit självklart där jag har arbetat.

Ontopic:

Nyexad från YH inom webbutveckling. Fått anställning som konsult i ett större bolag
Skåne
Ingångslön: 32000 under provanställning i 6 månader.

Det jag framförallt får ut jämfört med tidigare arbetsliv är ett riktigt roligt och givande arbete med en arbetsgivare som uppskattar mig och mitt värde och att jag nu lär mig en kompetens det råder begränsad tillgång på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Som? Ciscoutbildare (saxat från profil)?

Nä, jag har slutat jobbat som ciscoutbildare och jobbar mer praktiskt med nätverk numer 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De som skriver i den här tråden är väldigt långt från något tvärsnitt av befolkningen så ja, det är troligen många med lägre löner som undviker skriva här. Tycker det är lite synd faktiskt, risken blir annars att de med högre får för sig att det är någon slags norm. Lite som ministern/riksdagskvinnan, minns inte exakt vem det var, som i början av 90-talet uttalade sig om att ingen tjänade under 15000 i månaden. Var väldigt många som tjänade under det då så de som sitter där med höga löner riskerar bli lite världsfrånvända.

Medianlönen i Sverige är 31 700Kr: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...
Är man runt det så kan man nog vara rätt nöjd. Värt att satsa på att få runt 45 000Kr då man maxar allmänna pensionen då, det mesta över det har ju lite "diminishing returns" om man säger så vid en vanlig anställning.

Det är alltid en bra idé med en reality check. Jag kollar mina nuvarande och framtida kollegors lön med Ratsit samt kollar lönestatisitik på nätet vid löneförhandlingen för att få ett hum om vad de marknadsmässiga lönerna är. Det känns överlag som att de flesta är glad över att få ett jobb medans jag är lite tvärtom, arbetsgivare ska vara glad att jag valde just den. Men jag sitter kanske i en lyxposition där. Jag vet att det är knepigare för offentligt anställda t ex sjuksköterskor och liknande. Dock läste jag på rikatillsammans häromdagen om en sköterska som startade eget och sen hyrde ut sig till ett sjukhus istället och ökade på lönen rejält. Finns lösningar på det mesta. Nu generaliserar jag som attan men det känns som att svenskar generellt är ganska dåliga på att förhandla, går in helt oförbereda, tar inte reda på fakta osv. Förberedelse inför ett möte, ett samtal till banken för att förhandla bolånet med mera kan spara en massor men folk lägger inte ner 1-2h för det av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Medianlönen i Sverige är 31 700Kr: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...
Är man runt det så kan man nog vara rätt nöjd. Värt att satsa på att få runt 45 000Kr då man maxar allmänna pensionen då, det mesta över det har ju lite "diminishing returns" om man säger så vid en vanlig anställning.

Det är alltid en bra idé med en reality check. Jag kollar mina nuvarande och framtida kollegors lön med Ratsit samt kollar lönestatisitik på nätet vid löneförhandlingen för att få ett hum om vad de marknadsmässiga lönerna är. Det känns överlag som att de flesta är glad över att få ett jobb medans jag är lite tvärtom, arbetsgivare ska vara glad att jag valde just den. Men jag sitter kanske i en lyxposition där. Jag vet att det är knepigare för offentligt anställda t ex sjuksköterskor och liknande. Dock läste jag på rikatillsammans häromdagen om en sköterska som startade eget och sen hyrde ut sig till ett sjukhus istället och ökade på lönen rejält. Finns lösningar på det mesta. Nu generaliserar jag som attan men det känns som att svenskar generellt är ganska dåliga på att förhandla, går in helt oförbereda, tar inte reda på fakta osv. Förberedelse inför ett möte, ett samtal till banken för att förhandla bolånet med mera kan spara en massor men folk lägger inte ner 1-2h för det av någon konstig anledning.

45000 är verkligen inte något alla kan uppnå så att "satsa på" det är för ganska många en utopi.

Många grupper är också inlåsta i avtal där det helt enkelt inte finns något att förhandla om. Jag har den situationen själv då hela branschen (bussförare) är knuten till ett ganska dåligt kollektivavtal med enhetslöner utan någon som helst individuell del. Att byta arbetsgivare hjälper således inte och då branschen är ganska hårt konkurrensutsatt finns det ingen vilja att betala andra löner än vad avtalet säger heller. Att starta eget i bussbranschen är oerhört svårt med enorma investeringar och en osäker marknad. Det finns andra yrkesgrupper som har en liknande situation.

Alternativet är då att byta till något annat helt och hållet vilket kan vara väldigt svårt för många, särskilt de som inte har så mycket utbildning. För min egen del har jag kommit upp i den ålder där den svenska arbetsmarknaden är i princip stendöd. Trots att jag besitter kunskaper och erfarenheter som jag absolut skulle kunna dra nytta av så finns det ingen som vill anställa mig inom de områdena. Tro mig, jag har provat åtskilliga gånger.

Jag har större chans med att starta en karriär på youtube än att få ett bättre betalt jobb i reklambranschen som jag ändå har flera års erfarenhet från. Trots att jag har en utbildning till supporttekniker så verkar många företag tro att har man passerat 50 så kan man ingenting, trots 40 års erfarenhet av datorer, nätverk och annat associerat. Har ingen lust att starta eget heller om jag ska vara ärlig. Min bror har kört eget i många år och hans barn såg honom nästan aldrig under deras uppväxt. Så vill jag definitivt inte ha det.

Jag klarar mig dock på den lön jag har, är inte alls missnöjd på det sättet, och jag missunnar inte de som tjänar mer att göra det. Jag kan dock reagera ibland på attityden från en del som är välbetalda med "det är bara att" vilket inte alls är verkligheten för ganska många.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

45000 är verkligen inte något alla kan uppnå så att "satsa på" det är för ganska många en utopi.

Många grupper är också inlåsta i avtal där det helt enkelt inte finns något att förhandla om. Jag har den situationen själv då hela branschen (bussförare) är knuten till ett ganska dåligt kollektivavtal med enhetslöner utan någon som helst individuell del. Att byta arbetsgivare hjälper således inte och då branschen är ganska hårt konkurrensutsatt finns det ingen vilja att betala andra löner än vad avtalet säger heller. Att starta eget i bussbranschen är oerhört svårt med enorma investeringar och en osäker marknad. Det finns andra yrkesgrupper som har en liknande situation.

Alternativet är då att byta till något annat helt och hållet vilket kan vara väldigt svårt för många, särskilt de som inte har så mycket utbildning. För min egen del har jag kommit upp i den ålder där den svenska arbetsmarknaden är i princip stendöd. Trots att jag besitter kunskaper och erfarenheter som jag absolut skulle kunna dra nytta av så finns det ingen som vill anställa mig inom de områdena. Tro mig, jag har provat åtskilliga gånger.

Jag har större chans med att starta en karriär på youtube än att få ett bättre betalt jobb i reklambranschen som jag ändå har flera års erfarenhet från. Trots att jag har en utbildning till supporttekniker så verkar många företag tro att har man passerat 50 så kan man ingenting, trots 40 års erfarenhet av datorer, nätverk och annat associerat. Har ingen lust att starta eget heller om jag ska vara ärlig. Min bror har kört eget i många år och hans barn såg honom nästan aldrig under deras uppväxt. Så vill jag definitivt inte ha det.

Jag klarar mig dock på den lön jag har, är inte alls missnöjd på det sättet, och jag missunnar inte de som tjänar mer att göra det. Jag kan dock reagera ibland på attityden från en del som är välbetalda med "det är bara att" vilket inte alls är verkligheten för ganska många.

Jag sa inte att 45k var uppnåeligt för alla, bara att man kan se det som maxgränsen för att man, som sagt, får mest tillbaka av staten då. Men jag vet, det låter arrogant. När jag kom ut på arbetsmarknaden för snart 10 år sedan tog jag timanställning som städare och fick ca 11 000Kr i månaden. Var det drömjobbet att städa upp skit? Nej inte direkt, men man får börja någonstans och byta upp sig från det. Är man nöjd med sin lön och sitt jobb så är det ju bara att gratulera. Min sambo är nöjd med sitt jobb men inte sin lön (ca 22k) en finns inte så mycket att göra där utan att starta eget vilket inte är aktuellt i nuläget.

Jag förstår mig inte på arbetsgivare som utövar åldersdiskriminering. Tvärtom så har ju 50+ oftast inga småbarn så det blir inte massa vabb, fulla med massor av erfarenhet och kommer troligtvis stanna en längre tid då de är lite mer bekväma av sig. Kan också motivera att ifall man anställer en 50-åring så kommer den personen antagligen vara kvar tills pensionen för att den inte hittar något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetox:

Fått min första löneökning efter snart 2 år. Gäller från 1a november.
Nya lönen är 37’ brutto. Sen har företaget lagt till 2500kr/år i friskvård bland förmånerna.

Nya lönen är för att jag klättrat ett steg, till steg 2 i en 5 gradig erfarenshets-skala. Har samma tjänst och samma arbetsuppgifter så inget förändrat utom lönen.
Utöver detta planeras en lönerevision retroaktivt från 1 november i år. Men vet inte vad utgången av den blir än.

Ny lön, samma tjänst som innan.
39500kr/mån brutto.

Civilingenjör maskinteknik
Jobbar inom fordonsutveckling
2.5års erfarenhet som ingenjör (totalt 12 år inom industri och fordon)

Samma förmåner som innan.
2500kr friskvård
Bonus baserad på företags omsättning (15-55’ /år)
5 veckor semester
Betald övertid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag sa inte att 45k var uppnåeligt för alla, bara att man kan se det som maxgränsen för att man, som sagt, får mest tillbaka av staten då. Men jag vet, det låter arrogant. När jag kom ut på arbetsmarknaden för snart 10 år sedan tog jag timanställning som städare och fick ca 11 000Kr i månaden. Var det drömjobbet att städa upp skit? Nej inte direkt, men man får börja någonstans och byta upp sig från det. Är man nöjd med sin lön och sitt jobb så är det ju bara att gratulera. Min sambo är nöjd med sitt jobb men inte sin lön (ca 22k) en finns inte så mycket att göra där utan att starta eget vilket inte är aktuellt i nuläget.

Tolkade det inte som du menade det heller, bara kommenterar att det är ouppnåeligt för många. Mitt första riktiga jobb efter lumpen gav mig 9000 brutto för heltid 1988. Det blev man inte fet på ens då.

Jag är absolut inte nöjd med lönen men jag klarar mig och klagar inte på den så. Anser bara att vi bussförare är kraftigt underbetalda med tanke på den arbetsmiljö, kraftiga variation av arbetstider och många gånger väldigt långa arbetsdagar som vi har samt det ansvar vi har för andra människors liv. Menar inte att vi borde tjäna någon fantasisumma men då maximala grundlönen är strax under 29000 så tycker jag det är på tok för lågt. Trivs ändå hyfsat men skulle gärna byta jobb till något med fasta arbetstider, att ha olika tider varenda dag blir ganska slitsamt.

Skrivet av Baxtex:

Jag förstår mig inte på arbetsgivare som utövar åldersdiskriminering. Tvärtom så har ju 50+ oftast inga småbarn så det blir inte massa vabb, fulla med massor av erfarenhet och kommer troligtvis stanna en längre tid då de är lite mer bekväma av sig. Kan också motivera att ifall man anställer en 50-åring så kommer den personen antagligen vara kvar tills pensionen för att den inte hittar något annat.

Nej, jag förstår det inte heller. Det verkar dock som attityden finns att man blir tvärdum i huvudet och förmågan att anpassa sig försvinner när man blivit 50. Det är ändå rätt märkligt då många som sitter i ledarposition och som rekryterar själva är i den åldern så jag vet inte alls hur de resonerar.

Jag vet inte hur många supportteknikerjobb jag sökt. Det är oräkneliga och jag får inte ens svar på dem. Jag suger åt mig kunskaper lika lätt idag som när jag var 20, det kanske är en av fördelarna med att vara en aspie, så det tar mig oerhört kort tid att sätta mig in i något nytt. Dock kan man inte skriva att man är autistisk i en jobbansökan för det finns så sjukt mycket fördomar och felaktiga uppfattningar om vad det faktiskt är och innebär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Företaget jag driver passar in på "mindre konsultbolag" och mina anställda har en bra lön relativt de större konsultbolagen. När jag har pratat med personer att potentiellt anställa är det "säkerheten" som de större bolagen erbjuder som gör att de godtar en lägre lön.

Förra året hade sina utmaningar i och med att ett projekt där 4 personer var sysselsatta avbröts och plötsligt stod alla utan uppdrag när de egentligen var närmare 2 år kvar på uppdraget. Var en stressad period för mig som ledare och ägare men inom 3-4 månader var alla ute på uppdrag igen. Självklart syntes detta på sista raden i årsboksslutet men jag är glad att ingen behövdes säga upp.

Vid löneutbetalningarna har jag vant mig vid att jag får minst utbetalt medans de anställdas bruttolön ligger på mellan 60-80k per månad. Självklart har de även tjänstepension och försäkringar som sig bör även fast jag inte har kollektivavtal.

Min stora utbetalning kommer i samband med årsboksluten om jag lyckas skapa vinst i företaget och hittills har det gått bra trots förra årets utmaningar. Fick till och med möjligheten att anställda ytterligare en person nu i veckan vilket känns väldigt roligt.

Permalänk
Medlem

Fastighetstekniker/Fastighetsskötare
28736:-
Utbildad fastighetstekniker via YrkesAkademin. Arbetat som vitvaruinstallatör och snickare innan.

Hade 28.000 ingångslön, fick alltså 736kr i höjning vid medarbetarsamtalet, färdigförhandlat av VDn själv.
Har ett bestånd på ca 350 lägenheter varav hälften av dem är 20 minuter bort med bil, utemiljö, badrumsrenoveringar och diverse andra grejer att ta hand om. Jour under dagtid.

Är missnöjd som fan för det arbete jag gör. Allting är alldeles för rörigt och "teamworket" mitt företag jämt pratar om är ensidigt. Jag ska jobba i team, men resten av kollegorna gör allting bakom min rygg. Pratade med VDn häromdagen att jag enbart vill arbeta utomhus med utemiljö och då inte bara med gräs och sånt utan en del byggnationer och renoveringar osv men han sa då att "Du är för bra inne för att jag ska kunna släppa ut dig".

Dags att söka nytt jobb.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De som skriver i den här tråden är väldigt långt från något tvärsnitt av befolkningen så ja, det är troligen många med lägre löner som undviker skriva här. Tycker det är lite synd faktiskt, risken blir annars att de med högre får för sig att det är någon slags norm. Lite som ministern/riksdagskvinnan, minns inte exakt vem det var, som i början av 90-talet uttalade sig om att ingen tjänade under 15000 i månaden. Var väldigt många som tjänade under det då så de som sitter där med höga löner riskerar bli lite världsfrånvända.

Det är väldigt intressant det du skriver där för det är ju ett problem på riktigt som också egentligen påverkar den egna lyckan. Nu tror jag inte en tråd som denna gör så jättemycket för det men de man umgås med kan ju verkligen bidra till att skapa en bubbla. Jag vet ju med mig att jag tjänar rätt bra men jämför jag det med många vänner så är det ju egentligen brutalt dåligt, inget jag mår dåligt av direkt men det gör ju att jag verkligen jagar mer hela tiden.

Permalänk
Medlem

36000 kr brutto (och då har jag inte haft lönesamtalet för i år ännu där den sannolikt kommer höjas ytterligare).
3 års högskoleingenjörsutbildning på universitet.
Systemutvecklare i Östergötland.
5 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag förstår det inte heller. Det verkar dock som attityden finns att man blir tvärdum i huvudet och förmågan att anpassa sig försvinner när man blivit 50. Det är ändå rätt märkligt då många som sitter i ledarposition och som rekryterar själva är i den åldern så jag vet inte alls hur de resonerar.

Handlar det om lågkvalificerade / instegstjänster så resonerar de nog att man borde kommit längre vid 50.
Det här med att vissa är nöjda på en "lägre" nivå är inte alla som förstår

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Fastighetstekniker/Fastighetsskötare
28736:-
Utbildad fastighetstekniker via YrkesAkademin. Arbetat som vitvaruinstallatör och snickare innan.

Hade 28.000 ingångslön, fick alltså 736kr i höjning vid medarbetarsamtalet, färdigförhandlat av VDn själv.
Har ett bestånd på ca 350 lägenheter varav hälften av dem är 20 minuter bort med bil, utemiljö, badrumsrenoveringar och diverse andra grejer att ta hand om. Jour under dagtid.

Är missnöjd som fan för det arbete jag gör. Allting är alldeles för rörigt och "teamworket" mitt företag jämt pratar om är ensidigt. Jag ska jobba i team, men resten av kollegorna gör allting bakom min rygg. Pratade med VDn häromdagen att jag enbart vill arbeta utomhus med utemiljö och då inte bara med gräs och sånt utan en del byggnationer och renoveringar osv men han sa då att "Du är för bra inne för att jag ska kunna släppa ut dig".

Dags att söka nytt jobb.

Tyvärr, tar aldrig lönehöjningar hänsyn till inflationen. Även om du fick en höjning på ~2,6% så är den verkliga höjning 0,1% eftersom dagens inflation ligger på 2,5%

Trist att du inte trivs på jobbet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Yrke: Missbruksbehandlare, kommunal verksamhet
Stad: Ca 5 mil utanför Göteborg
Utbildning: Socionom. Saknar dock 7.5p till examen pga livskris, spädbarn och långflytt som gjorde att jag inte orkade göra klart.
Erfarenhet: 2.5 år
Lön: 32 300
Ålder: 31
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr och ett flexsystem som jag inte direkt ser som förmån då jag tenderar att ligga +-0. Den stora förmånen är väl att jobbet är så varierat, att jag får vara med och bidra eller åtminstone stötta personer som vänder sina liv och att jag har hittat den absolut bästa personalgruppen jag någonsin kommer beblanda mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Ibland när man läser vissas löner undrar man om det inte är ett visst "internetpåslag" på dessa.
Jag minns när jag arbetade som gruppchef/personalchef för ett stort bolag, hade 14 personer i min arbetsgrupp och arbetade i upp till 12 timmar om dagen. För detta fick jag runt 26500kr i månaden.
Då vi gick på kollektivavtal så gick lönen inte att förhandla, utan det man fick till svar av chefen var att "passar det inte så byt jobb". Borde gjort precis det redan då, men var för korkad för det.
Har ett annat jobb nu dock.
Så, nu håller jag mig låååångt bort från arbeten med lön enligt ett kollektivavtal.

Jag själv skulle vilja gissa att det har att göra med att

1: Dom som har högre löner är mer benägna att skriva i tråden
2: Folk överlag är mer intresserade av teknik/it på det här forumet och bör således i högre grad jobba med IT / som ingenjörer. Därmed lite högre lön. Tror alltså inte att det är en "normal" spridning av yrken på swec utan att det ligger mer vikt på sidan mot STEM.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Då debuterar jag i tråden efter att ha läst (och imponerats av) era inlägg under en tid.

Yrke: IT-ansvarig/systemförvaltare, privat
Stad: Helsingborg
Utbildning: Gymnasieexamen Teknik
Erfarenhet: 7 år på företaget (började på lagret och var där i 3 månader innan jag fick börja som inköpsassistent)
Lön: 36 000
Ålder: 26
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr och ett årligt bonussystem som baseras på lön och avgörs baserat på företagets resultat.
Har snittat cirka 1,4 ggr lön i bonus sedan start (2019 nådde vi 2ggr månadslön i bonus!).

I höstas tjänade jag 30tkr i månaden och blev i princip headhuntad av en konsultfirma som erbjöd 38tkr, jag skrev på och var glad men ångrade mig när nuvarande firma erbjöd 36tkr och en betald längre utbildning på arbetstid.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Då debuterar jag i tråden efter att ha läst (och imponerats av) era inlägg under en tid.

Yrke: IT-ansvarig/systemförvaltare, privat
Stad: Helsingborg
Utbildning: Gymnasieexamen Teknik
Erfarenhet: 7 år på företaget (började på lagret och var där i 3 månader innan jag fick börja som inköpsassistent)
Lön: 36 000
Ålder: 26
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr och ett årligt bonussystem som baseras på lön och avgörs baserat på företagets resultat.
Har snittat cirka 1,4 ggr lön i bonus sedan start (2019 nådde vi 2ggr månadslön i bonus!).

I höstas tjänade jag 30tkr i månaden och blev i princip headhuntad av en konsultfirma som erbjöd 38tkr, jag skrev på och var glad men ångrade mig när nuvarande firma erbjöd 36tkr och en betald längre utbildning på arbetstid.

Så du rev kontraktet med konsultfirman då eller hur gick det till?

Permalänk
Medlem

Yrke: 2nd line/In-house klient-support, installation av utrustning on-site (allt från PCs och skärmar till Switchar och AP:s) samt även support kring traditionell AD och Azure AD, exchange. (Första jobbet kan vara bra o nämna)
Erfarenhet: Inget, lite från gymnasiet
Lön: 26500 brutto. (eventuell höjning snart)
Ålder: 20
Utbildning: Gymnasieexamen.
Placering: Stockholm
Förmåner: Tjänstebil och 2.5-3000kr i friskvårdsbidrag?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Så du rev kontraktet med konsultfirman då eller hur gick det till?

Exakt så, det handlade om några dagar efter att kontraktet skrivits på och jag hade goda anledningar.
Allt sköttes väldigt snyggt och jag kan absolut tänka mig att söka jobb där igen i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Yrke: IT tekniker
Erfarenhet: Jobbat på 4 olika arbetsplatser. Totalt 6 års erfarenhet inom serverdrift/nätverksdrift samt konsultation.
Lön: 36000 brutto + provision (brukar landa på 37-38 totalt).
Ålder: 32
Utbildning: Nätverksdesign och datordrift på Högskolan
Placering: Halmstad
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr.

Tycker att jag ligger helt ok lönemässigt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Tenchi:

Kanske det, men jag är ändå skeptisk.

Det var år 2014. Arbetsplats i norra delen av Stockholm.
Jag sa upp mig ganska snart ändå. Lönen var kass, men enligt kollektivavtal. Därav kommer jag aldrig arbeta en plats igen som kör med lön enligt sådana avtal.

Lite kul att de fått dig tro att det var kollektivavtalets fel att du fick för låg lön

Visa signatur