Vad tror ni om detta upplägget för att hosta web-sidor och web-appar från egen server?

Permalänk

Vad tror ni om detta upplägget för att hosta web-sidor och web-appar från egen server?

Hej!

Håller på att lära mig bygga hemsidor och har som mål att hitta kunder att bygga åt. Vill därför hitta en bra lösning för att hosta både mina egna projekt och kunders sidor (och appar längre fram). Är trött på att betala webhosting och tänkte därför att man kanske skall sätta upp en egen server (har 100 mbit ut så tänker att det borde räcka ett tag i alla fall).

Jag bygger egna sidor och planerar även att bygga appar i framtiden, och säg att jag vill kunna hosta 10 mindre företags hemsidor på burken.

Vill gärna hålla kostnaderna nere så gott det går.

Skulle en sådan här burk fungera?

https://www.dustin.se/product/5011171709/emc-poweredge-t40

Tänker att man bygger ut den med några fler hårddiskar och sen sätter up så att den har automatiska backuper på separat disk om den skulle krascha.

Vill gärna lära mig detta då jag tycker det är kul men är relativt ny på det hela (programmerat 1 år snart).

Har haft lite kontakt med Linux och tänker att jag skall köra det som operativsystem med en virtuell Bitnami-klient för Django (vilket är min förvalda back-end). Vad tror ni?

Mottar gärna tips kring detta, då jag som sagt är relativt grön på fältet men gärna vill lära mig.

Tack!

Permalänk
Medlem

Du får inte hosta kommerciella "saker" på din privata bredbands anslutning enligt kontrakt, så du vet.

Permalänk
Sötast

Var lite oroad då temat på sweclockers brukar vara:
"Räcker den här servern för 56.000kr?"

Svaret på din fråga är ett rungande ja, den räcker fint för ändamålet.

Webbservrar som inte har tusentals träffar i timmen brukar ligga på mindre än 5% cpu usage under hela sin livstid.

Permalänk
Medlem

Visst det kostar att köpa webhostning, men tänk också på att det är ganska krångligt. Kanske inte självatse webben, men E-post. Sedan har du allt säkerhets gäller idag.

Om du skall sälja lösningar till kunder, så kommer dom kräva 24 h uptime och när mailen krånglar så kommer kunderna bli mindre glada.

Den därr Dell burken klara av hosta det mesta, den passar jättebra i hemma eller kontors miljö. Men den dagen du skall ställa sakerna i en server hall, då kommer den bli dyr eftersom man vill ha datorerna i rack i server hallen, du betar per U enhet.

Permalänk

Svaret på frågan kommer i två delar.
Dellen du länkade kommer gott och väl räcka för det du beskriver. Låter som ett superkul projekt för att komma igång.

Men, skulle inte rekommendera att du kör kundprojekt på egen hårdvara, i hemmiljö. Det kan bli svårt att möta kundens krav och att kunna garantera att sidan ska vara uppe, strömavbrott, brand, inbrott, etc. Så att du ska slippa lägga tid på drift, och kan fokusera på själva hemsidan. Och har du ett webhotell behöver du inte bry dig om driften på samma sätt. Och om du vill sköta mjukvarubiten själv finns bra VPS-servrar som inte kostar speciellt mycket per månad.

Permalänk
Medlem

Hemmaserver för labb, utveckling, proof of concept är väl jättebra.
Men om du får betalande kunder så skulle jag också rekommendera att du lägger dom i en VPS eller liknande i ett riktigt datacenter.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med en webhoster som har återförsäljaravtal, tror tex Oderland har det. Dvs du lägger upp dina kunder på deras egen plats som du tillhandahåller.
Att själv ombesörja hosting låter kanske som en bra ide sålänge du har KlasKranar.se med 15 besök i månaden, men så fort företagen du har börjar ställa affärskrav på sin sida är du till råttorna. Sen får du som sagt inte använda din privata lina komersiellt av uppenbara skäl.

Det finns en anledning till att man exremt sällan ser webbyrås själva drifta hostingen.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kan du om IT-säkerhet? Bortsett alla poänger som redan tagits upp, tänk också på att ska du hosta själv måste du verkligen hänga med i hackerutvecklingen och följa nyheter och hålla din server uppdaterad. Små misstag i en setup kan innebära svåra problem för dig och dina kunder.

En till grej är att du måste skaffa certifikat för SSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

En till grej är att du måste skaffa certifikat för SSL.

Det är det minsta problemet här, fem minuter med Certbot och det är fixat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Det är det minsta problemet här, fem minuter med Certbot och det är fixat.

Visst, men det är ändå Ännu En Sak.