Finnns det någon router som klarar att flytta mycket data via kabel?

Permalänk
Medlem

Finnns det någon router som klarar att flytta mycket data via kabel?

Jag behöver ofta flytta stora filer mellan mina datorer som är uppkopplade i ett lokalt nätverk. Tyvärr lyckas jag inte hitta en router som klarar det utan att krascha. Som det verkar så klarar dom inte att hantera arbetsbördan utan kraschar och behöver startas om vilket jag finner helt tokigt, dom borde ju bara sänka hastigheten om det blir för jobbigt för dom.

Jag har avverkat tre stycken på några månader. Jag är väl medveten om att dom är billiga men även en billig router borde ju kunna göra det den är till för utan att krascha.

Började med en TP-Link Archer C50 AC1200 som faktiskt aldrig kraschade men då den saknar gigabyte portar så tog det en evighet att flytta filer.

Nästa blev en TP-Link Archer C80 AC1900 MU-MIMO som var helt värdelös. Försökte man göra något annat medans man flyttade filer så kraschade den. Det räckte med att man fick ett mail eller försökte surfa. Trodde det var ett defekt exemplar så jag fick den bytt men nästa var likadan så den är inte bättre än så.

Bestämde mig för att bojkata TP-Link efter den hemska upplevelsen och skaffade en D-Link DIR-X1560 AX1500 istället. Den är snäppet bättre och här går det ibland att surfa samtidigt som man flyttar filer. Men ungefär var tredje gång man försöker kraschar även denna.

Måste jag köpa en riktigt dyring för att få en som klarar att göra två saker samtidigt, och funkar det ens med en sådan? Vill helst undvika att köpa en riktigt dyr då jag inte är ute efter grym wi-fi prestanda (har cat6 kablar mellan alla datorer).

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är en switch, inte en router. Routrarna du nämner har inbyggd switch, men det är fortfarande bara switchdelen som är relevant för överföring i det lokala nätverket.

Om du har problem med att utrustningen kraschar konsekvent även efter du bytt ut till en annan modell låter det mer som att du stoppar in den i ett skåp utan ventilation och den överhettar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Netgear eller Asus om du vill ha vanliga konsumentgrejer. Ubiquiti om du kan tänka dig ”prosumer” grejer. Inget som går under tusenlappen.

Rör inte TP-link eller D-link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det du vill ha är en switch, inte en router. Routrarna du nämner har inbyggd switch, men det är fortfarande bara switchdelen som är relevant för överföring i det lokala nätverket.

Om du har problem med att utrustningen kraschar konsekvent även efter du bytt ut till en annan modell låter det mer som att du stoppar in den i ett skåp utan ventilation och den överhettar.

Har provat med en switch men det blev ingen påtaglig skillnad. Dock var det en tokbillig sak som troligtvis inte var speciellt bra D-Link DGS-1005D. Har planer på att köpa en 2.5 GB switch för att få ännu snabbare överföringar men ville först hitta en router som inte kraschar men det kanske är fel tänkt av mig? Borde kanske satsa på en rejäl switch direkt och skita i routern så länge?

Routern står helt öppet för sig själv i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatabasePrevious:

Rör inte TP-link eller D-link.

Helt klart kommer jag inte vara sugen på något från dessa företag efter detta. För massvis av år sedan köpte jag ett extra dyrt modem från Ericson för att det då var ett företag med ett bra ryckte. Har aldrig haft något så uselt, det var glapp i det så jag fick örfila i gång det varje gång jag skulle ut på nätet. Har aldrig köpt något från dom efter det, är långsynt på det sättet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Har provat med en switch men det blev ingen påtaglig skillnad. Dock var det en tokbillig sak som troligtvis inte var speciellt bra D-Link DGS-1005D. Har planer på att köpa en 2.5 GB switch för att få ännu snabbare överföringar men ville först hitta en router som inte kraschar men det kanske är fel tänkt av mig? Borde kanske satsa på en rejäl switch direkt och skita i routern så länge?

Routern står helt öppet för sig själv i köket.

Du har testat switch och det krascha iallafall?
Hade du då enbart datorerna i fråga som du gör filöverföringen emellan anslutna enbart i switchen, så du inte hade en i routern och en i switchen?

Jag sitter dels med en monsterswitch som jag inte tänker rekommendera för privat bruk, dels låter de då de har fläktar, samt de är dyra.
Men jag har även en TP-Link TL-SG108E i ett rum för att dela ut till tv-dator, laptops och om jag ska ansluta något tillfälligt.. för att spara in kabeldragning och extra uttag där inne... Men den har aldrig svikit mig under alla år jag haft den och det går mängder av data via den emellanåt.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är router/switch som kraschar och inte i något av datorerna som du lämnar/hämta data med.

- Bara för att det går igång igen efter en strömcykling på switchen innebär inte alltid att primära problemet ligger i switchen då det körs en massa saker från början igen även på nätverksportarna på dina datorer när nät försvinner och sedan kommer tillbaka och det lossnar igen.

att prova 3 olika enheter med samma problem i slutändan låter lite väl osannolikt att det skulle vara samma buggar i alla dem.

har du provat att göra överföringarna under en annan OS på datorerna - bara för test om inte annat?

---

Har kört många TB-mängder över LAN på TP och D-links billiga produkter och själva switch-delen brukar inte krångla även om man kör stumfull hastighet kontinuerligt på portarna.

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden fokuserat på routern eftersom det är de som kraschar och dom är billiga (borde ju vara mer än mera inställningar och lite snabbare wi-fi som skiljer i en router för 500kr och en för 5000kr), men som sagt jag tycker inte dom borde krascha bara för att dom är billiga utan bara sänka hastigheten om dom inte orkar med. Men era inlägg har fått mig att tänka om, skall skaffa nätverkskort och byta i burkarna, det är ju inte så dyrt att testa. När det gäller OS så kör jag Windows 10 Pro överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Jag har hela tiden fokuserat på routern eftersom det är de som kraschar och dom är billiga (borde ju vara mer än mera inställningar och lite snabbare wi-fi som skiljer i en router för 500kr och en för 5000kr), men som sagt jag tycker inte dom borde krascha bara för att dom är billiga utan bara sänka hastigheten om dom inte orkar med. Men era inlägg har fått mig att tänka om, skall skaffa nätverkskort och byta i burkarna, det är ju inte så dyrt att testa. När det gäller OS så kör jag Windows 10 Pro överallt.

Okej så det är via wifi som du överfört data.. Det förklarar saken..
wifi är mycket dålig lösning om man kräver stabil dataöverföring..
Att jag fråga som jag gjorde, var för att få reda på hur du gått tillväga i anslutningarna.. För hade du enbart kört datorerna genom 1Gbit-switchen så hade du kunnat ha en 20år gammal router med 10Mbit och ändå haft en stadig 1Gbit(2Gbit full duplex) överföring.. för routern agerar enbart som en DHCP-server och är där med obelastad i överföringen. och då hade felet legat i en av datorerna. så hade man fått börja kika vilken som är boven.

Permalänk
Medlem

Det absolut första att testa i en situation som denna torde ju vara att ta bort mellanhanden och ansluta datorerna direkt till varandra och se om det kraschar då.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rolfen:

Helt klart kommer jag inte vara sugen på något från dessa företag efter detta.

Du köper billiga skitsaker med 100Mbps-portar och förväntar dig kunna "flytta mycket data"?
När det inte går så klandrar du företagen istället för att göra bättre research?

Edit: OK, du kör WiFi....

Mer påkostade switchar med 2.5Gbbps-portar alt 10 GbE bort lösa det.
Netgear GS108e är hyffsat billiga men klarar mycket, mycket går att definiera dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej så det är via wifi som du överfört data.. Det förklarar saken..
wifi är mycket dålig lösning om man kräver stabil dataöverföring..
Att jag fråga som jag gjorde, var för att få reda på hur du gått tillväga i anslutningarna.. För hade du enbart kört datorerna genom 1Gbit-switchen så hade du kunnat ha en 20år gammal router med 10Mbit och ändå haft en stadig 1Gbit(2Gbit full duplex) överföring.. för routern agerar enbart som en DHCP-server och är där med obelastad i överföringen. och då hade felet legat i en av datorerna. så hade man fått börja kika vilken som är boven.

Skrivet av tcntad:

Du köper billiga skitsaker med 100Mbps-portar och förväntar dig kunna "flytta mycket data"?
När det inte går så klandrar du företagen istället för att göra bättre research?

Edit: OK, du kör WiFi....

Mer påkostade switchar med 2.5Gbbps-portar alt 10 GbE bort lösa det.
Netgear GS108e är hyffsat billiga men klarar mycket, mycket går att definiera dock.

Jag vet inte var ni får att han kör Wi-Fi ifrån? Står tydligt i första inlägget att datorerna är anslutna med kabel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej så det är via wifi som du överfört data.. Det förklarar saken..
wifi är mycket dålig lösning om man kräver stabil dataöverföring..
Att jag fråga som jag gjorde, var för att få reda på hur du gått tillväga i anslutningarna.. För hade du enbart kört datorerna genom 1Gbit-switchen så hade du kunnat ha en 20år gammal router med 10Mbit och ändå haft en stadig 1Gbit(2Gbit full duplex) överföring.. för routern agerar enbart som en DHCP-server och är där med obelastad i överföringen. och då hade felet legat i en av datorerna. så hade man fått börja kika vilken som är boven.

Nej allt går via kabel, jag raljerade bara lite över vad skillnaden är mellan olika routers i så extremt olika prisklasser. Har cat 6 kabel mellan alla datorer wi-fi används bara till telefonen. Datorerna var kopplade till switchen och så var även routern för att få internet. Men den switchen känns extrem sniken så den kanske inte är pålitlig. Felet blev dessutom i stort sätt det samma, routern kraschade men möjligtvis skedde det en aning mer sällan.

Som sagt även jag har börjat tro på något annat fel, så jag skall skaffa nätverkskort till burkarna (kör nu på nätverksportarna på moderkorten).

Permalänk
Medlem

Vad är "mycket data" och hur märker du att routern "krashar"? Jag tycker också det verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du köper billiga skitsaker med 100Mbps-portar och förväntar dig kunna "flytta mycket data"?
När det inte går så klandrar du företagen istället för att göra bättre research?

Edit: OK, du kör WiFi....

Mer påkostade switchar med 2.5Gbbps-portar alt 10 GbE bort lösa det.
Netgear GS108e är hyffsat billiga men klarar mycket, mycket går att definiera dock.

Kör med kabel.
Dom har 1GB portar och jag tycker att dom borde funka utan att krascha även om dom är billiga. Tanken är att skaffa en 2.5GB switch (nätverksportarna på moderkorten har 2.5GB) men jag ville gärna lösa problemet med kraschande router först. Men som jag har förstått det nu så kanske felet inte är i routern utan någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte var ni får att han kör Wi-Fi ifrån? Står tydligt i första inlägget att datorerna är anslutna med kabel.

För min del gjorde jag antagande först om kabel, men jag fick inte ihop det med instabiliteten.. Min dyslexi gjorde att jag missa ett ord i sista parentesen ordet <ALLA> datorer... och när han skrev inlägget om wifi, så blev det en aha,, är det de som är felet
Läsmiss bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är "mycket data" och hur märker du att routern "krashar"? Jag tycker också det verkar osannolikt.

Block på en sådär 100-500GB och försöker man då surfa samtidigt (eller får ett mail) så kraschar routern och internet dör (och kör jag utan switch och använder switchen i routern så avbryts även överföringen) lösningen är att starta om routern och försöka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Block på en sådär 100-500GB och försöker man då surfa samtidigt (eller får ett mail) så kraschar routern och internet dör (och kör jag utan switch och använder switchen i routern så avbryts även överföringen) lösningen är att starta om routern och försöka igen.

När skiter det sig? Efter 100GB? Dör internet på alla enheter?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Block på en sådär 100-500GB och försöker man då surfa samtidigt (eller får ett mail) så kraschar routern och internet dör (och kör jag utan switch och använder switchen i routern så avbryts även överföringen) lösningen är att starta om routern och försöka igen.

Sker överföringen med vanlig Windows file copy/ftp/liknande eller är det någon specialare?

Visst är billigare routers klena på att skyffla trafik mot internet, men att de inte skulle klara av att maxa sina fysiska portar för trafik på insidan låter mycket märkligt.

Är det bara [Dator]<kabel>Router<kabel>[Dator] eller massa annat emellan, typ fasta nätverkskablage eller annat.

Har du
1) Ladda ner senaste drivern till båda datorerna?
2) Testat annan kabel/kablar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Nej allt går via kabel, jag raljerade bara lite över vad skillnaden är mellan olika routers i så extremt olika prisklasser. Har cat 6 kabel mellan alla datorer wi-fi används bara till telefonen. Datorerna var kopplade till switchen och så var även routern för att få internet. Men den switchen känns extrem sniken så den kanske inte är pålitlig. Felet blev dessutom i stort sätt det samma, routern kraschade men möjligtvis skedde det en aning mer sällan.

Som sagt även jag har börjat tro på något annat fel, så jag skall skaffa nätverkskort till burkarna (kör nu på nätverksportarna på moderkorten).

jag tror inte det är fel på den interna nätverkskortet
Hur gamla är kablarna och hur länge har de suttit i orörda?

Hårdvara
Dålig kontakt i nätverkskablage kan orsaka att du tappar.. Så om man övervakar nätverksanslutningen antingen via ikonen vid klockan(denna är dock seg fördröjning och inte världens bästa indikator) men om du kollar på routerns/switchens diod eller dioden på baksidan av datorn, Om du ser att den slocknar en kort stund eller lång stund så har den tappat anslutningen.
Första testet... Tryck in låsflärpen på kabeln och dra ur den och in igen 10-15 gånger halvsnabbt, så "skrapar" du av eventuell beläggning som kan blivit.
Andra testet är att byta kablar, då även relativt nya kablar kan bli skadade om man böjt dem lite dumt.

Sedan har du mjukvaran.. och 97% kör windows så jag antar att du gör det.. Gå in i enhetshanteraren.. avinstallera nätverkskortet.. klicka på arkiv sök efter hårdvaruförändringar och installera om nätverkskortet. (Det kan vara en drivrutin som spökar)
På det har vi det underbara energispar.. på det går man in under energialternativ aktuelltschema , avancerade inställningar, leta upp nätverkskortet och klicka i max prestanda.
Mer än så kommer jag inte på just nu på rak arm, då jag inte använt windows på 3år.

Men kika på det innan du går loss på en dyr shoppingrunda

skrivfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Sker överföringen med vanlig Windows file copy/ftp/liknande eller är det någon specialare?

Visst är billigare routers klena på att skyffla trafik mot internet, men att de inte skulle klara av att maxa sina fysiska portar för trafik på insidan låter mycket märkligt.

Är det bara [Dator]<kabel>Router<kabel>[Dator] eller massa annat emellan, typ fasta nätverkskablage eller annat.

Har du
1) Ladda ner senaste drivern till båda datorerna?
2) Testat annan kabel/kablar

Du var före mig. hihi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Block på en sådär 100-500GB och försöker man då surfa samtidigt (eller får ett mail) så kraschar routern och internet dör (och kör jag utan switch och använder switchen i routern så avbryts även överföringen) lösningen är att starta om routern och försöka igen.

Gå in i routern o kolla om du kan stänga av UPnP Jag vet vissa routrar som buggat ur när det blir för många anrop

Edit, kör du comhem coax?

Permalänk
Inaktiv

Du vill ha en bra switch. Om du har ont om pengar så kan jag rekommendera en CRS305-1G-4S+IN eller CRS309-1G-8S+IN som har lite fler portar.

Permalänk
Medlem

Valflri router från 2010 och framåt klarar av det du beskriver.

Antagligen något annat som kraschar i ditt nätverk om det går att återskapa och du har bytt din router...

T.ex. minnesläcka, kassa drivrutiner, skit i vad det nu är du använder för att överföra.

Det du för över lokalt går inte via routern eller WAN-porten, kräver minimal kapacitet från router generellt, känns som du felsöker från fel sida av nätverket.

Permalänk
Medlem

Oj så mycket svar och tips Söndagen är räddad! Tack!
Äldsta kablarna är säkert tio år så det kan ju vara något att kolla på. Kör Windows 10 Pro på alla burkarna och flyttar filerna i utforskaren från en dator till en annan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfen:

Oj så mycket svar och tips Söndagen är räddad! Tack!
Äldsta kablarna är säkert tio år så det kan ju vara något att kolla på. Kör Windows 10 Pro på alla burkarna och flyttar filerna i utforskaren från en dator till en annan.

hahaha.... eller vart söndagen sabbad, då du fick massor jobb istället för att softa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du köper billiga skitsaker med 100Mbps-portar och förväntar dig kunna "flytta mycket data"?
När det inte går så klandrar du företagen istället för att göra bättre research?

Edit: OK, du kör WiFi....

Mer påkostade switchar med 2.5Gbbps-portar alt 10 GbE bort lösa det.
Netgear GS108e är hyffsat billiga men klarar mycket, mycket går att definiera dock.

Klandar OP när du inte läster att han använder kabel?

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats i tråden, är det säkert att det är routern som är det verkliga problemet och inte diskprestanda?
Vad är det för diskar du försöker skriva till? "Nya SMR-HDD"? Gamla HDD? SSD?

Kan ta ett exempel.
Har en riktigt gammal SSD som fortfarande fungerar utmärkt, dock inte större än 80GB.
Förde över 55GB över gigabitnätverk, det fungerade ganska bra i någon halvminut innan allt blev segt som korvspad, SSDn hann helt enkelt inte med att skriva data.
Lösningen: Jag sänkte överföringshastigheten i filezilla (förde över filer via ftp) så disken inte belastades till mer än 95%, då gick det att överföra data utan problem.
Förde sedan över ~1200GB på samma sätt fast till en mekanisk disk.
Tror mitt gamla kablage är CAT 5e, inte brytt mig om att köpa nytt då det fortfarande fungerar problemfritt.
Jag har tyvärr ingen aning om man på något enkelt sätt kan begränsa hastigheten vid överföring över nätverket via utforskaren.

Permalänk
Medlem

Om du har kopplat in båda datorna till en switch som du sedan kopplat till routern och ska kopiera mellan datorerna så är inte ens routern inblandad i överföringen.

Att routern eller switchem skulle krascha pga av det tycker jag låter helt osannolikt. Jag har en dumswitch och en managerbar för 500kr som aldrig har kraschat.

Båda har gigabit.

Permalänk

som någon tidigare sa vanligt fel vid hård belastning på switchen i routern är att den blir väldigt varm då dem brukar generellt va rätt halvkassa på kylning i konsumentprodukterna.

de klarar normal daglig användning men att flytta 100-500GB data med en hastighet på 1gb/s skapar en del värme och är väl inte direkt vanligt användande.

speciellt om det handlar om få väldigt stora filer och brukar i dessa fall rekomendera att man isf zipar/rarar och delar ner dessa till flera mindre rar/zip filer på typ 1GB stycket eller nått åt hållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows