Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Pris är en faktor, känsla kan vara en annan. Den analoga känslan är svårslagen, mer påtaglig hos vissa tillverkare än andra. Vid låg kadens har du möjlighet att själv avgöra hur snabbt växlingen utförs vilket i längden skonare kedja/kassett. Analoga system är inte underhållsfria men den justering som krävs är minimal. För motionärer/amatörer ser jag fler nackdelar med elektroniska växlar än analoga. Exempel, du är ute på lördagsrundan med polarna, några mil hemifrån och lägger dig lite lätt på höger sida, kröker växelörat och bakväxeln linjerar inte längre med kassett, med ett elektronisk system är det inget du direkt kan löser på plats, inte bara har du lite asfaltseksem men dina växlar fungerar sisådär, analogt system kan du snabbt justera och få bakväxeln att iaf linjera med några av dreven i kassetten tills du är hemma igen. Har du följebil med reservcykel är det en helt annan sak.

Har du själv kört med elektroniska växlar?
Jag kan justera mina inte bara under en runda, utan även under tiden som jag cyklar. Så din sista poäng blir nog fördel till elektroniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker hydraulisk skivbroms innebär mycket enklare service på alla sätt förutom att de ger mycket bättre bromskänsla, det är bara att byta belägg och fylla på olja efter behov, mycket mindre justering behövs och det är inte särskilt svårt att montera hjulet heller och cykeln blir också mycket renare när man inte har fälgbroms, bara fördelar med skivor och ännu fler fördelar med hydrauliska skivbromsar.

Båda system har fördelar gentemot varandra. Wireaktueradee fälgbromsar justeras en gång, därefter byts bromsbelägg när det är dags, om ett hjul börjar slå lite kan du under färd modulera bromsen så att den inte lägger an mot fälg och vid hemkomst rikta hjulet, svårare med skivor då får du ha upp cykeln i ett ställ och rikta skivan. Jag har förmodligen en lite annan bakrgrund än du och har därför en annan infallsvinkel. Dessutom är fälgbromsar lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Cyklade till jobbet idag och fick punka i bakdäcket. Har extraslang och så med mig men lyckas såklart skära mig på metallskrotet som var vållande till punkteringen. 🙄

Dock nytt personbästa på sträckan enligt Strava tack vara min Wahoo @Dashio! Helt klart nöjd med cykeldatorn. Även smutt med pulsband så man vet hur mycket man tar i just för stunden.

Skrivet av Dashio:

Hahah uff, det är ju det där jag fruktar. Att få punka på väg till jobbet haha! Men hur snabbt går det att byta det däcket då?

Vad kul! Men är det alltså en cykeldator som säger puls, hastighet etc? Och ingen GPS?

Jag har ledsnat på detta så jag har köpt punkteringsvätska samt CO²-pump. Om jag skulle få punktering så häller jag i vätskan i slangen genom ventilen, snurrar hjulet några varv och fyller sedan däcket med "luft" från kolsyrepatron.

Jag hoppas att det fungerar bra, har inte provat ännu 🙂

Permalänk
Medlem

Fick min cykelväska med tillbehör stulen förra veckan så fick köpa nya cykelväskor men när jag kollade runt så märkte jag att typ ingen väska har så att man kan låsa fast väskan i ramen. Alla är bara gjorda för snabbt på och av men inget extra hål etc så man kan själv låsa fast väskan i ramen. Så jag fick tillverka min eget ramlås för väskorna

Dold text

Så ska de bara ta väskorna nu så kommer de slita sönder dem totalt.

Vad mer kan man köpa så man kan packa mer på en Elcykelhybrid? Min cykel ser ut så här

Dold text

Har sett pakethållare fram men hittar inte riktigt någon som skulle passa min cykel. Efter man skaffade elcykel så har jag slutat att åka kollektivt och inte behöver ha bil längre. Skulle man inte ha så trångt boende så hade jag skaffat cykelvagn. För det är riktigt skönt att kunna vecko/månadshandla och kan lasta allt i väskorna som sitter på cykeln och sen tar man in cykeln i hallen så man slipper släpa på massa kassar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Men hur snabbt går det att byta det däcket då?

Har du tubdäck går det fort om du kan det men det är nog inte många som använder tubdäck på en till jobbet cykel idag. Men slanglöst är ju snarlikt fast modernare och nu börjar det leta sig in till racers också.

Skrivet av [SmR]BMF:

Pris är en faktor, känsla kan vara en annan. Den analoga känslan är svårslagen, mer påtaglig hos vissa tillverkare än andra. Vid låg kadens har du möjlighet att själv avgöra hur snabbt växlingen utförs vilket i längden skonare kedja/kassett. Analoga system är inte underhållsfria men den justering som krävs är minimal. För motionärer/amatörer ser jag fler nackdelar med elektroniska växlar än analoga. Exempel, du är ute på lördagsrundan med polarna, några mil hemifrån och lägger dig lite lätt på höger sida, kröker växelörat och bakväxeln linjerar inte längre med kassett, med ett elektronisk system är det inget du direkt kan löser på plats, inte bara har du lite asfaltseksem men dina växlar fungerar sisådär, analogt system kan du snabbt justera och få bakväxeln att iaf linjera med några av dreven i kassetten tills du är hemma igen. Har du följebil med reservcykel är det en helt annan sak.

Jag tycker det låter som du pratar om icke indexerande växlar och inte wireväxlar, när jag började cykla var indexerade växlar inte uppfunna och jag har kvar en stålracer med reglagen på nedre ramröret, Campagnolo Record.
Elektriska är så mycket enklare att använda och justera, de är de som löser problemen som indexerade växlar skapade genom att vara indexerade, de som använt icke indexerade vet hur perfekt de går att växla när man lärt sig och elväxlar gör det snudd på ännu bättre och definitivt bättre än indexerade wireväxlar. Det har däremot gjorts en del hydrauliska växlar och det kan nog bli nått, åtminstone har jag undrat varför ingen har gjort sånt men nu har man ju börjat, att bli av med wiren är underbart oavsett hur och var växelmekanismen placeras.

Skrivet av [SmR]BMF:

Båda system har fördelar gentemot varandra. Wireaktueradee fälgbromsar justeras en gång, därefter byts bromsbelägg när det är dags, om ett hjul börjar slå lite kan du under färd modulera bromsen så att den inte lägger an mot fälg och vid hemkomst rikta hjulet, svårare med skivor då får du ha upp cykeln i ett ställ och rikta skivan. Jag har förmodligen en lite annan bakrgrund än du och har därför en annan infallsvinkel. Dessutom är fälgbromsar lättare.

Fälgbromsar är inte ens lättare längre för de lättaste systemen (broms och hjul) så även gramjägare har mist det argumentet men alla som cyklar i trafik föredrar i vilket fall skivor pga att de är bättre att bromsa med.

Jag har kört av många fler ekrar än jag böjt bromsskivor (och påverkat bromsförmågan pga ekerbrott) jag har cykeln som fordon och inte ett motionsredskap bara för "lek" och skivbromsar och framförallt då hydrauliska är ett enormt stort steg framåt både i trafiksäkerhet och enklare service. Den enda fördelen med fälgbromsar ärt att de (ännu) är billigare, de har inga teknisk fördelar längre hur man än ser på dem.

En annan sak som innebär ett verkligt framsteg är bra belysning, navdynamo med ledlampor med ljusautomatik, stoppljus och helst även en något större kraftbuffert så att de kan lysa fullt när man rör sig väldigt sakta, sånt finns idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet några bra cyklar med remdrift? Har kikat på nishiki pro blt och den verkar ju trevlig. Men alternativ är ju alltid kul. Den ska användas för pendling med barn. 99% asfalt och ca 10km enkel resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du tubdäck går det fort om du kan det men det är nog inte många som använder tubdäck på en till jobbet cykel idag. Men slanglöst är ju snarlikt fast modernare och nu börjar det leta sig in till racers också.

Jag tycker det låter som du pratar om icke indexerande växlar och inte wireväxlar, när jag började cykla var indexerade växlar inte uppfunna och jag har kvar en stålracer med reglagen på nedre ramröret, Campagnolo Record.
Elektriska är så mycket enklare att använda och justera, de är de som löser problemen som indexerade växlar skapade genom att vara indexerade, de som använt icke indexerade vet hur perfekt de går att växla när man lärt sig och elväxlar gör det snudd på ännu bättre och definitivt bättre än indexerade wireväxlar. Det har däremot gjorts en del hydrauliska växlar och det kan nog bli nått, åtminstone har jag undrat varför ingen har gjort sånt men nu har man ju börjat, att bli av med wiren är underbart oavsett hur och var växelmekanismen placeras.

Fälgbromsar är inte ens lättare längre för de lättaste systemen (broms och hjul) så även gramjägare har mist det argumentet men alla som cyklar i trafik föredrar i vilket fall skivor pga att de är bättre att bromsa med.

Jag har kört av många fler ekrar än jag böjt bromsskivor (och påverkat bromsförmågan pga ekerbrott) jag har cykeln som fordon och inte ett motionsredskap bara för "lek" och skivbromsar och framförallt då hydrauliska är ett enormt stort steg framåt både i trafiksäkerhet och enklare service. Den enda fördelen med fälgbromsar ärt att de (ännu) är billigare, de har inga teknisk fördelar längre hur man än ser på dem.

En annan sak som innebär ett verkligt framsteg är bra belysning, navdynamo med ledlampor med ljusautomatik, stoppljus och helst även en något större kraftbuffert så att de kan lysa fullt när man rör sig väldigt sakta, sånt finns idag.

Låter ju som vi började cykla ungerär samtidigt? Mitten av 80-talet? Cykeln för mig är ett tävlingsredskap. Också arbetat som mekaniker och byggt mången racer genom åren.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Hahah uff, det är ju det där jag fruktar. Att få punka på väg till jobbet haha! Men hur snabbt går det att byta det däcket då?

Vad kul! Men är det alltså en cykeldator som säger puls, hastighet etc? Och ingen GPS?

Att byta tar inte många minuter om man har gjort det tidigare. Just detta hjulparet behöver jag inte några däckkrängare heller, räcker med handkraft. Att skära sig i fingerspetsen så det sprutar blod ökar såklart komplexiteten.

Cykeldator är väl typ rubbet, är en Wahoo Roam med extra sensorer. Saknar effektmätare dock.

Skrivet av twk:

Jag har ledsnat på detta så jag har köpt punkteringsvätska samt CO²-pump. Om jag skulle få punktering så häller jag i vätskan i slangen genom ventilen, snurrar hjulet några varv och fyller sedan däcket med "luft" från kolsyrepatron.

Jag hoppas att det fungerar bra, har inte provat ännu 🙂

Låter som att du borde fundera på tubeless hjul istället. Går ju även köra tätningsvätska direkt i slangen redan innan du får punka rent förebyggande. Då märker du inte hålet om det är ett litet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att byta tar inte många minuter om man har gjort det tidigare. Just detta hjulparet behöver jag inte några däckkrängare heller, räcker med handkraft. Att skära sig i fingerspetsen så det sprutar blod ökar såklart komplexiteten.

Cykeldator är väl typ rubbet, är en Wahoo Roam med extra sensorer. Saknar effektmätare dock.

Låter som att du borde fundera på tubeless hjul istället. Går ju även köra tätningsvätska direkt i slangen redan innan du får punka rent förebyggande. Då märker du inte hålet om det är ett litet.

Effektmätare kostar ju tyvärr ofta mer än hela cykeln Ett oerhört kraftfullt verktyg om man verkligen tränar cykel men puls är också en smidig indikator (och enormt mycket billigare). Det som också är lite roande (eller deprimerande) med effektmätare är väl att man får sig en bättre bild av hur man ligger till i förhållande till andra. Man förstår då tex hur överdjävliga landsvägseliten är som spurtar >1500 watt (några av dem varje fall), tryck i benen är bara förnamnet, monster får man nästan kalla dem. FTP är även ett oerhört vanligt mätvärde baserat på just watt, syftar alltså inte på file transfer protocol nu. För att citera: "Det finns ett par sätt att utföra ett FTP-test på. Den korta varianten tar 20 minuter och den långa 60 minuter. Detta är exklusive uppvärmning och urtrampning. Resultatet av ett 20 minuters FTP-test multipliceras med 0,95 – det är kalkylatorn som gör det för dig – och stämmer då överens med resultatet av ett 60 minuters FTP-värde. (genomsnittsansträngning i watt under 20 minuter multiplicerat med 0,95)." Även här är det då lätt att jämföra mot andra om man vill eller som ett värde på ens egen utveckling.

I tex Zwift för cykeltrainers (kolla på youtube om ni inte känner till Zwift) är det en watt/effekt hysteri så att det står härliga till, det används på flera olika sätt men tex för att kategorisera cyklisterna först och främst genom watt i relation till vikt. När man sedan tävlar måste man ställa upp i rätt kategori, däremot kan man välja träningslopp i vilken kategori som helst.

Angående cykeldator så är även Wahoo Bolt extremt populär också och den har helt nyligen kommit i en uppdaterad version. Garmin 530 är prisvärd men tror att Wahoo fått lite pluspoäng för att de är enkla/användarvänliga.

Angående pulsband kan jag för håriga bröst tipsa om att det finns pulsarmband från Polar också, smidigt. Kan också upplevas som lite omständigt att ta på sig och krångla med ett bröstband, armband betydligt smidigare. Det är bra om man mäter pulsen nästan varje gång när man tränar för det är först då man kommer lära sig ordentligt hur ens egna hjärta funkar, pulsnivåer i relation till ansträngning etc, historiken på gamla pass är värdefull.

Cykling som träningsform ska inte underskattas, det är nämligen betydligt skonsammare jämfört med löpning med ett stort undantag, det är bra att undvika att krascha eftersom det kan vara livsfarligt i värsta fall. Att det är skonsammare än löpning ska dock absolut inte förväxlas med att det skulle vara "soft", det beror ju på hur hårt/snabbt du cyklar och var. (Man bör dock undvika cykla överdrivet snabbt i stadsmiljöer samt på trafikerade cykelbanor, då kommer kraschen förr eller senare.)

Permalänk
Medlem

Jag undrar om nån här har erfarenhet med trikes (speciellt liggcykel-variant), fick testa en för ett tag sen och skulle gärna ha en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att du borde fundera på tubeless hjul istället. Går ju även köra tätningsvätska direkt i slangen redan innan du får punka rent förebyggande. Då märker du inte hålet om det är ett litet.

Tubeless kan så klart vara ett alternativ, kan inte så mycket om det. Tycker dock att det känns krångligt, särskilt då jag byter till dubbdäck beroende på säsong.

Vätskan kan man som du säger köra i direkt, men jag provar den dagen jag verkligen får punktering. Det händer ändå inte särskilt ofta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twk:

Tubeless kan så klart vara ett alternativ, kan inte så mycket om det. Tycker dock att det känns krångligt, särskilt då jag byter till dubbdäck beroende på säsong.

Vätskan kan man som du säger köra i direkt, men jag provar den dagen jag verkligen får punktering. Det händer ändå inte särskilt ofta.

Du får återkomma med uppdatering när du väl åkt på första punkan. Må den dröja!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Någon som vet några bra cyklar med remdrift? Har kikat på nishiki pro blt och den verkar ju trevlig. Men alternativ är ju alltid kul. Den ska användas för pendling med barn. 99% asfalt och ca 10km enkel resa.

Jag äger ingen själv men har undersökt marknaden då jag har funderat på att köpa en. Det som jag skulle vilja ha på en cykel med remdrift är 11 växlar, stänkskärmar samt pakethållare/rails förmonterat och gärna med belysning.

Pro BLT går bort för mig pga få växlar och tillbehör.

De som jag har kikat på är:
Cube Travel SL
Canyon Commuter 7

Både Canyon och Cube har cyklar med färre växlar som ligger närmare Nishikin i pris

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låter ju som vi började cykla ungerär samtidigt? Mitten av 80-talet? Cykeln för mig är ett tävlingsredskap. Också arbetat som mekaniker och byggt mången racer genom åren.

Har för mig det var 1983 jag skaffade mig min första bättre cykel, en aerodynamisk Tange ram med Shimano 600ex men jag har aldrig tävlat eller varit intresserad av sånt... tvärt om.
Har bara sett cyklar som bruksfordon och aldrig som nått för träning eller tävling och motion är en bieffekt.

Skrivet av dinlo:

Jag undrar om nån här har erfarenhet med trikes (speciellt liggcykel-variant), fick testa en för ett tag sen och skulle gärna ha en egen.

Har bara provat lite snabbt men aldrig ägt nån men jag är svag för en Azub Ti-fly och nån gång kanske man kan få råd att skaffa en, den verkar kunna bli till en väldigt trevlig och bekväm touringcykel.
https://azub.eu/recumbent-bikes-and-trikes/trikes/26-wheels/t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag äger ingen själv men har undersökt marknaden då jag har funderat på att köpa en. Det som jag skulle vilja ha på en cykel med remdrift är 11 växlar, stänkskärmar samt pakethållare/rails förmonterat och gärna med belysning.

Pro BLT går bort för mig pga få växlar och tillbehör.

De som jag har kikat på är:
Cube Travel SL
Canyon Commuter 7

Både Canyon och Cube har cyklar med färre växlar som ligger närmare Nishikin i pris

Hmmm, väl dyra (kan jag tycka) men klart intressanta cyklar ändå, de ser verkligen helt exemplariskt pendlingsanpassade ut enligt "skolboken", undrar dock hur bra remdriften är på vintern men det kanske någon annan kan svara på. Jag har precis noll erfarenhet av remdrift och dess eventuella nackdelar (om det nu finns någon), är det något bytesintervall på remmen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

Tubeless kan så klart vara ett alternativ, kan inte så mycket om det. Tycker dock att det känns krångligt, särskilt då jag byter till dubbdäck beroende på säsong.

Vätskan kan man som du säger köra i direkt, men jag provar den dagen jag verkligen får punktering. Det händer ändå inte särskilt ofta.

Man kan ju ha flera hjul eller (än bättre) olika cyklar för sommar och vinterväglag så slipper man fundera på däckbyten bara pga värdeomslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, väl dyra (kan jag tycka) men klart intressanta cyklar ändå, de ser verkligen helt exemplariskt pendlingsanpassade ut enligt "skolboken", undrar dock hur bra remdriften är på vintern men det kanske någon annan kan svara på. Jag har precis noll erfarenhet av remdrift och dess eventuella nackdelar (om det nu finns någon).

Rem ska fungera bättre än kedja i nästan alla avseenden. För vintercykling ska det vara särskilt bra. Du slipper en kladdig kedja, du slipper underhåll av den, du slipper att byta den med jämna mellanrum (jag brukar byta efter varje vinter), du slipper en kedja som rasslar och låter. Med remdrift följer även interna navväxlar som också har många av dessa fördelar, som mycket lite underhåll, blir inte skitiga, lättare växla under belastning som jag har förstått det.

Med det sagt så har jag ingen cykel med remdrift utan detta är vad jag har läst mig till. Ett tips är att kolla på recensioner och genomgång av remdrift på Youtube.

Istället för Pro BLT så hade jag kikat på denna https://www.cube.eu/en/2021/bikes/city-tour/offroad/travel/cu...

Den har mer tillbehör som du ändå kommer att behöva om du ska pendla året runt, exempelvis skärmar, stöd och belysning. Dessutom verkar den ha fler komponenter från Shimano jämfört med Nishiki, exempelvis bromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har bara provat lite snabbt men aldrig ägt nån men jag är svag för en Azub Ti-fly och nån gång kanske man kan få råd att skaffa en, den verkar kunna bli till en väldigt trevlig och bekväm touringcykel.
https://azub.eu/recumbent-bikes-and-trikes/trikes/26-wheels/t...

jovisst, få råd är ju problemet, kompisen som ägde den jag testade har spenderat sådär 150 tusen på den med allt från det största elsystemet lagen tillåter till en fiberglass/kolfiber-grej (chassi, kropp?) som han kan sätta på för at minska luftmotstånd (kom upp i 80 km/h när jag testade)

Permalänk
Medlem

Tack för svar och hjälp!

Cube travel pro verkar klart vara ett alternativ!

I ärlighetens namn tror jag att jag helt enkelt köpt den som finns i lager någonstans snarare än den som inkluderar stänkskärmar. Det är ju trevligt att få mest valuta för pengarna, tex genom bättre bromsar, men jag väljer hellre en något ”sämre” cykel och får den snart över en bättre som jag inte kan få levererad förens till vintern.

Edit:

Denna verkar trevlig såvitt jag kan bedöma: https://www.bikester.se/diamant-247-diamond-M929962.html?vgid...

Lagom många växlar tror jag, inkluderar lysen och skärmar. Har ingen aning om kvaliten eller om styrets form är en nackdel för pendling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Tack för svar och hjälp!

Cube travel pro verkar klart vara ett alternativ!

I ärlighetens namn tror jag att jag helt enkelt köpt den som finns i lager någonstans snarare än den som inkluderar stänkskärmar. Det är ju trevligt att få mest valuta för pengarna, tex genom bättre bromsar, men jag väljer hellre en något ”sämre” cykel och får den snart över en bättre som jag inte kan få levererad förens till vintern.

Edit:

Denna verkar trevlig såvitt jag kan bedöma: https://www.bikester.se/diamant-247-diamond-M929962.html?vgid...

Lagom många växlar tror jag, inkluderar lysen och skärmar. Har ingen aning om kvaliten eller om styrets form är en nackdel för pendling.

Känner inte till märket, men den ser bra ut! Prisvärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har för mig det var 1983 jag skaffade mig min första bättre cykel, en aerodynamisk Tange ram med Shimano 600ex men jag har aldrig tävlat eller varit intresserad av sånt... tvärt om.
Har bara sett cyklar som bruksfordon och aldrig som nått för träning eller tävling och motion är en bieffekt.
Har bara provat lite snabbt men aldrig ägt nån men jag är svag för en Azub Ti-fly och nån gång kanske man kan få råd att skaffa en, den verkar kunna bli till en väldigt trevlig och bekväm touringcykel.
https://azub.eu/recumbent-bikes-and-trikes/trikes/26-wheels/t...

Låt mig gissa, en Mustang med Shimano 600ax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låt mig gissa, en Mustang med Shimano 600ax?

Peugeot var märket alla ville ha när jag växte upp. Själv hade jag Monark, Crescent, Scott och ny senast Spezialized

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Effektmätare kostar ju tyvärr ofta mer än hela cykeln

För tio år sedan ja. Idag får man ju en Quarq effektspindel under 4K, förutsatt att man redan har en vev den passar på då. Även allehanda kinesiska effektmätare börjar väl bli helt okej enligt recensenterna typ Xcadey, Sigeyi och kanske någon tredje tillverkare jag inte minns namnet på.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

För tio år sedan ja. Idag får man ju en Quarq effektspindel under 4K, förutsatt att man redan har en vev den passar på då. Även allehanda kinesiska effektmätare börjar väl bli helt okej enligt recensenterna typ Xcadey, Sigeyi och kanske någon tredje tillverkare jag inte minns namnet på.

Aha, coolt, 4? Jag nöjer mig med Watt på Zwift tills vidare men kan bli intressant i framtiden beroende på hur seriös jag känner mig, bra att de börjat komma ner i pris samt med lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

För tio år sedan ja. Idag får man ju en Quarq effektspindel under 4K, förutsatt att man redan har en vev den passar på då. Även allehanda kinesiska effektmätare börjar väl bli helt okej enligt recensenterna typ Xcadey, Sigeyi och kanske någon tredje tillverkare jag inte minns namnet på.

Finns även begagnat. Jag hittade t.ex. ett par Powertap P1-pedaler för 2000 för en månad sedan, har även sett 4iiii och och stages vevarmar (ensidiga) för 2000-2500 till salu. Brukar dyka upp på happyride's köp & sälj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låt mig gissa, en Mustang med Shimano 600ax?

Ja såg nästan ut så här men blå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

För tio år sedan ja. Idag får man ju en Quarq effektspindel under 4K, förutsatt att man redan har en vev den passar på då. Även allehanda kinesiska effektmätare börjar väl bli helt okej enligt recensenterna typ Xcadey, Sigeyi och kanske någon tredje tillverkare jag inte minns namnet på.

Skrivet av makatech:

Aha, coolt, 4? Jag nöjer mig med Watt på Zwift tills vidare men kan bli intressant i framtiden beroende på hur seriös jag känner mig, bra att de börjat komma ner i pris samt med lite konkurrens.

Passar man på med elektroniska växlar och skaffar SRAM Rival eTap kan man komplettera med en effektmätare för ~2500. Gruppen som sådan kostar inte väldigt mycket mer än en mekanisk grupp så tekniken börjar blir såpass billlig att det idag är ett reellt alternativ.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har ledsnat på detta så jag har köpt punkteringsvätska samt CO²-pump. Om jag skulle få punktering så häller jag i vätskan i slangen genom ventilen, snurrar hjulet några varv och fyller sedan däcket med "luft" från kolsyrepatron.

Jag hoppas att det fungerar bra, har inte provat ännu 🙂

Jaha? Det var ju riktigt smart! Måste kolla på detta verkligen!

Skrivet av [SmR]BMF:

Låter ju som vi började cykla ungerär samtidigt? Mitten av 80-talet? Cykeln för mig är ett tävlingsredskap. Också arbetat som mekaniker och byggt mången racer genom åren.

Det är dig jag ska prata med! Jag är på gång och ska bygga en cykel snart

Skrivet av DavidtheDoom:

Att byta tar inte många minuter om man har gjort det tidigare. Just detta hjulparet behöver jag inte några däckkrängare heller, räcker med handkraft. Att skära sig i fingerspetsen så det sprutar blod ökar såklart komplexiteten.

Cykeldator är väl typ rubbet, är en Wahoo Roam med extra sensorer. Saknar effektmätare dock.

Låter som att du borde fundera på tubeless hjul istället. Går ju även köra tätningsvätska direkt i slangen redan innan du får punka rent förebyggande. Då märker du inte hålet om det är ett litet.

Har kollat på Tubeless men förstår inte riktigt. Vad jag förstår så ska man köra det? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det?
Vad gör tätningsvätskan? Har hört att det läcker när man väl får punka?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Det var ju riktigt smart! Måste kolla på detta verkligen!

Det är dig jag ska prata med! Jag är på gång och ska bygga en cykel snart

Har kollat på Tubeless men förstår inte riktigt. Vad jag förstår så ska man köra det? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det?
Vad gör tätningsvätskan? Har hört att det läcker när man väl får punka?

Tubeless är riktigt trevlig tycker jag, har kört det i ett antal år nu. Största fördelen är att du kan köra mycket lägre däcktryck, vilket ger ökad komfort och märkligt nog lägre rullmotstånd. Sen slipper du även risken för "snake bites" om man cyklar på en kant tex och det minskar även risken för punktering i allmänhet då du har lägre däckstryck. Tätningsväskan gör två saker, dels tätar det kanten mellan däck och fälg när du monterar men framförallt så täpper den snabbt till om du skulle få en mindre puntkering, tänk nål eller liten glasbit. Det kommer att spruta ut lite vätska men i de flesta fall tätar den hålet därefter, då kan du bara fylla på med CO2 och cykla vidare!

Nackdelen är att det är rätt meckigt att montera, passformen mellan fälg och däck är extremt tight och det kan ibland vara lite krångligt att få däcket at "sätta sig". Det sistnämnda kan man lösa med CO2, specialiserade pumpar med en flaska (tex Airshot) eller kompressor.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Det var ju riktigt smart! Måste kolla på detta verkligen!

Det är dig jag ska prata med! Jag är på gång och ska bygga en cykel snart

Har kollat på Tubeless men förstår inte riktigt. Vad jag förstår så ska man köra det? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det?
Vad gör tätningsvätskan? Har hört att det läcker när man väl får punka?

*Lägre tryck
*lättare
*kan ha ”korv” (går att cykla på vid punka)
*visst punka skydd (aldrig hjälpt mig vid punka)

-kladdig
-dyrt (vätska och ventiler)

Cyklar du inte Stig och behöver greppet så skippa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro