Nintendo kan avtäcka Switch Pro på E3 2021

Permalänk
Melding Plague

Nintendo kan avtäcka Switch Pro på E3 2021

Den uppdaterades versionen väntas få en kraftigt förbättrad OLED-skärm och prestanda med stöd för 4K UHD i i dockat läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

Vadå? Alla vill väl ha 4K i 15FPS?
Men ja, det känns lite väl långt bort just nu. Möjligtvis att det går med DLSS i någon titel men återigen... fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

Agreed, känns som det kommer bli tufft för den att leverera en stabil upplevelse som inte svajar oerhört i låga FPS-spann..

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas på att Zelda BotW 2 kommer med konsolen till jul.
Blir ett givet köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vadå? Alla vill väl ha 4K i 15FPS?
Men ja, det känns lite väl långt bort just nu. Möjligtvis att det går med DLSS i någon titel men återigen... fps?

även med DLSS tror jag inte att det är möjligt att nå 60 FPS vilket jag har sett folk online slänga runt när det kommer till "switch pro". snarare skulle jag tror att det blir 1080p60 med hjälp av DLSS och sen skala man upp det hela till 4k.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

även med DLSS tror jag inte att det är möjligt att nå 60 FPS vilket jag har sett folk online slänga runt när det kommer till "switch pro". snarare skulle jag tror att det blir 1080p60 med hjälp av DLSS och sen skala man upp det hela till 4k.

1080p60 (med eller utan DLSS) skulle jag hellre ta än 4K faktiskt. Vill hellre ha lite mer flyt i spelen än att maxa upplösning och ibland tappa lite för många bildrutor, speciellt när Nintendos art style kan komma undan med lite längre upplösning (till en viss gräns såklart) och fortfarande se bra ut.

Permalänk
Musikälskare

Hmm intressant, får se vad slutresultatet blir med en så hög upplösning ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Nintendos spel handlar inte bara om grafiken (som till PC). Nintendo satsat på upplevelsen på spelet. Super Mario 64/Mario Kart (Nintendo 64), Mario Sunshine (Nintendo Gamecube), Tennis (Nintendo Wii), Mario Odyssey (Nintendo Switch). Dessa är bara några grymma spel som Nintendo har gjort.

Hade Nintendo velat förstöra spelupplevelsen, så hade dom skickat med ett tangentbord som upp till fyra spelade hade kunnat lira via på samma gång. Det är ju så otrolig analog upplevelse att lira på ett tangentbord.

Så grafik och FPS är inte allt, inte för alla i alla fall. En del uppskattar en spelupplevelse så som att att sitta i en skön soffa med fötterna på bordet, och lira Mario/Mario Kart med original-kontroll.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir 4K i bärbart läge utan bara när man har den dockad, eller?

Edit: Det stod ju i texten, doh.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Spännande hoppas på ampere från nvidia

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

"För att klara av att leverera detta uppges spelkonsolen använda Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling (DLSS)."

Om den kommer med en ny ARM-processor och ny GPU kan det definitivt vara möjligt med 1080p@60 och sedan uppskalning på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon285400:

Nintendos spel handlar inte bara om grafiken (som till PC). Nintendo satsat på upplevelsen på spelet. Super Mario 64/Mario Kart (Nintendo 64), Mario Sunshine (Nintendo Gamecube), Tennis (Nintendo Wii), Mario Odyssey (Nintendo Switch). Dessa är bara några grymma spel som Nintendo har gjort.

Hade Nintendo velat förstöra spelupplevelsen, så hade dom skickat med ett tangentbord som upp till fyra spelade hade kunnat lira via på samma gång. Det är ju så otrolig analog upplevelse att lira på ett tangentbord.

Så grafik och FPS är inte allt, inte för alla i alla fall. En del uppskattar en spelupplevelse så som att att sitta i en skön soffa med fötterna på bordet, och lira Mario/Mario Kart med original-kontroll.

Håller med till viss del. Har aldrig någonsin tänkt att exempelvis Mario Party ser fult ut. När jag tänker efter har jag nog inte ens reflekterat över hur snygg/ful grafiken är då deras grafiska stil oftast följs åt mellan plattformar. Det känns Nintendo helt enkelt.

Sen att det inte skulle vara kul att lira på ett tangentbord förstår jag dock inte. Vissa partyspel är helt fantastiska på PC och har på samma sätt som Nintendo nedprioriterat grafik framför spelglädje. Soldat, Golf with friends osv.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

"För att klara av att leverera detta uppges spelkonsolen använda Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling (DLSS)."

Om den kommer med en ny ARM-processor och ny GPU kan det definitivt vara möjligt med 1080p@60 och sedan uppskalning på det.

Haha, ja, så det kan visas på en 4K skärm, men det renderas inte i 4K i alla fall. 😁
Uppskalning är tydligen framtiden... usch.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Såg igår när jag lagade mat MVG klipp om detta från hans synvinkel. Han har själv inte hört eller sett något som bekräftar lansering, och ingen av hans källor kunde begräfta något heller. Men så pass nära i tiden nu så vi vet mycket snart hur det ligger till.

Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

Kom ihåg att SoCen lanserings Switchen hade var gammal redan när den släpptes. Med lite tur har Nvidia fått ut något vassare sedan dess som används nu. Samt DLSS-fusk för att bättra på prestandan.

Med tanke på vad en krets som är runt 6 år gammal klarar av handhållet, med de extra bekymmer som tillkommer, men också att köra spel som från början aldrig varit anpassad för denna konsoll är det riktigt imponerande. Dock behövs något nyare som ersätter.

Blir definitivt ett köp för mig om en ny modell är på gång. Även de långvariga ryktena om Game Pass skulle vara riktigt fint om det skulle stämma.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Blir spännande att se hur de gör med DLSS i slutändan

Jag är fortfarande grymt nöjd med min Switch Lite, jag tycker om att krypa upp i soffan eller sängen med spel som Stardew Valley och liknande och har liksom aldrig haft behovet av att docka den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

Blir spännande att se hur de gör med DLSS i slutändan

Jag är fortfarande grymt nöjd med min Switch Lite, jag tycker om att krypa upp i soffan eller sängen med spel som Stardew Valley och liknande och har liksom aldrig haft behovet av att docka den.

Lite är på många vis den perfekta konsol för handhållet spelande. Föredrar också min Lite före de dockningsbara. Sällan jag vill spela dessa mot en skärm, stabiliteten och den extra skärpan den något mindre skärmen ger gör Lite bättre. Joycon-systemet känns lite för rangligt för min smak.

Många timmar med Stardew Valley även på min Switch. Brukar växla mellan Switch Lite och PC'n med Ultrawide emellanåt. Men möjligheten att enkelt ta med spelet är en stor fördel för Switchen.

Permalänk

Jag är förvånad att Nintendo Switch säljer såpass bra. Men det är nog en pryl som ungdomar gillar att visa varandra.

Det jag främst ogillade med min Nintendo var är att den inte på något sätt ersätter en surfplatta. Den behöver kanske inte utklassa en motsvarande iPad för 8000kr, men den borde gå fint att surfa och kolla på film med där upplevelsen är bättre än en liten telefon. Vilket innebär att man kan skippa att också ta med surfplattan i väskan.
Just nu för min del i väskan så blir det laptop, surfplatta plus lite grejer. Swichen får aldrig plats i min väska, den bli liggande i lådan hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Nintendos spel handlar inte bara om grafiken (som till PC). Nintendo satsat på upplevelsen på spelet. Super Mario 64/Mario Kart (Nintendo 64), Mario Sunshine (Nintendo Gamecube), Tennis (Nintendo Wii), Mario Odyssey (Nintendo Switch). Dessa är bara några grymma spel som Nintendo har gjort.

Hade Nintendo velat förstöra spelupplevelsen, så hade dom skickat med ett tangentbord som upp till fyra spelade hade kunnat lira via på samma gång. Det är ju så otrolig analog upplevelse att lira på ett tangentbord.

Så grafik och FPS är inte allt, inte för alla i alla fall. En del uppskattar en spelupplevelse så som att att sitta i en skön soffa med fötterna på bordet, och lira Mario/Mario Kart med original-kontroll.

Nintendos egna spel kanske fungerar. Även om jag inte tror att de skulle bli sämre av stabila 60FPS och minst 1920x1080.
Men det finns ju de som även vill spela andra spel ex assassins creed, cod, need for speed och battlefield, då är det ju tråkigt om de ger en mycket fulare och sämre presterande upplevelse än om de skaffat spelet till Xbox, pc eller Playstation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är förvånad att den säljer såpass bra. Men det är nog en pryl som ungdomar gillar att visa varandra.

Här har du en ungdom på 45+ som spelar på Switch Lite nära nog dagligen. Har även release-modellen köpt i Japan stående i vardagsrummet.

Får se hur intressant Pro-modellen blir. Blir mest Just Dance och Ringfit Adventures på min LG OLED här.

Edit: Igår blev det nostalgi med Super Bomberman R Online

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon5930:

Lite är på många vis den perfekta konsol för handhållet spelande. Föredrar också min Lite före de dockningsbara. Sällan jag vill spela dessa mot en skärm, stabiliteten och den extra skärpan den något mindre skärmen ger gör Lite bättre. Joycon-systemet känns lite för rangligt för min smak.

Många timmar med Stardew Valley även på min Switch. Brukar växla mellan Switch Lite och PC'n med Ultrawide emellanåt. Men möjligheten att enkelt ta med spelet är en stor fördel för Switchen.

Precis så har jag också känt Den är väl i mångt och mycket en mer renodlad ersättare för Nintendo DS-varianterna, och passar perfekt till de spelen där det känns som lite för mycket effort att sitta vid datorn och som inte heller gör sig så bra uppblåst på TVn.

Det enda jag hade önskat är lite bättre batteritid och möjligheten att ansluta Bluetooth-lurar sömlöst utan att krångla med adaptrar. Det är nog ärligt talat det absolut sämsta med Switch överlag, inte bara Lite. Jag hade nog faktiskt kunnat tänka mig att köpa en uppgraderad Lite om det innebar stöd för ljud över Bluetooth.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är förvånad att Nintendo Switch säljer såpass bra. Men det är nog en pryl som ungdomar gillar att visa varandra.

Det jag främst ogillade med min Nintendo var är att den inte på något sätt ersätter en surfplatta. Den behöver kanske inte utklassa en motsvarande iPad för 8000kr, men den borde gå fint att surfa och kolla på film med där upplevelsen är bättre än en liten telefon. Vilket innebär att man kan skippa att också ta med surfplattan i väskan.
Just nu för min del i väskan så blir det laptop, surfplatta plus lite grejer. Swichen får aldrig plats i min väska, den bli liggande i lådan hemma.

Missat försäljningen, speciellt under pandemin? https://www.theverge.com/2021/5/6/22422451/nintendo-annual-ea...
De som köper och använder Switch verkar i det stora hela vara vuxna, ofta föräldrar eller andra sammanhang där man inte kan sitta halva dagarna vid datorn/tvn och spela. Unga använder väl inte mycket annat än telefoner idag. Marknaden för mobilspel är enorm, och drog även den iväg under pandemin.

Skrivet av landmarks:

Precis så har jag också känt Den är väl i mångt och mycket en mer renodlad ersättare för Nintendo DS-varianterna, och passar perfekt till de spelen där det känns som lite för mycket effort att sitta vid datorn och som inte heller gör sig så bra uppblåst på TVn.

Det enda jag hade önskat är lite bättre batteritid och möjligheten att ansluta Bluetooth-lurar sömlöst utan att krångla med adaptrar. Det är nog ärligt talat det absolut sämsta med Switch överlag, inte bara Lite. Jag hade nog faktiskt kunnat tänka mig att köpa en uppgraderad Lite om det innebar stöd för ljud över Bluetooth.

Kan definitivt hålla med om detta! Bättre batteritid och bluetooth samt gärna stöd för att strömma till den.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det dra ihop sig! Switch är by far den bästa konsolen jag har ägt och det blir definitivt en förbeställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Säljer min Switch samma dag som detta annonseras. Har en ”unpatched” dvs en gammal rackare som rcm jig funkar med så det ökar ju dess värde enormt då dessa börjar bli sällsynta. Kanske kan tjäna en slant till och med och få en fräschare konsol, iom att jag aldrig orkat hacka min pga risk för ban.

Skälet till varför jag så gärna vill ha den nya är att spel och gui ser rätt ruttna ut på 4k oled. Förväntar mig inte att gamla spel ska börja få 4k-patchar men det vore ju trevligt. MH Rise är underbart men sticker i ögonen. Inte riktigt samma känsla som när man spelade OG Wii på en FHD men inte heller helt långt ifrån.

Tveksam på om de är värda så mycket mer. Har ocks åen unpatched som mekat med men det finns massor av dem på marknaden. De flesta vet såklart inte om vad det innebär så man måste nog fråga men så sällsynta är dem inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

4k är i dockat såklart, 1080p i handheld. Är uppskalat med, så tar inte lika mycket prestanda som äkta 4k.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på Switch länge, väntat på att den ska gå ner i pris men det gör den ju aldrig! Och sen har det varit rykten om en ny modell länge så då har jag inte hoppat på tåget. När/om det kommer en Pro-modell så kommer jag hänga på låset, den kommer säkert också hålla värdet så ingen idé att vänta.

Frågan är då bara var man ska beställa den. Gick ju sådär med både 3080 och PS5. Vilka webbutiker har varit snabbast på att leverera om man bokat i tid?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Ställer mig fortfarande YTTERST tveksam till 4k på en handheld som i sin originalla upplägg inte ens klara 1080p.

Tegra X1 är ju sex år gammal, så i det är ju inga problem att i teorin erbjuda en bärbar produkt som vida överstiger vad första Switch klarar av.

Sen tror jag inte att vi kommer att se native 4K på någon titel oavsett vilken hårdvara som sitter i. Snarare att det kanske liknar PS4 Pro, upplösningar på strax över 1080p som skalas upp till 4K med DLSS eller någon annan teknik.

Själv skulle jag vara väldigt nöjd med om den klarade 1080p60 i handheld och 4K60 uppskalat från ca 1200-1440p i docked. Men givet att vissa mer grafiskt krävande spel hade fått renderas i 30 fps istället.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot

Lär vara ett sent aprilskämt det här alltså...

Svider fortfarande att Zelda BotW inte ens kan hålla stabila 30FPS i dockat läge. Till och med i handheld 720p får man drops under tyngre scenarion som fighter.

Super smash kan jag inte lira heller utan att bli åksjuk, så fort man lirar mer än 2 spelare får konsolen problem att hålla bildruterna uppe på en behaglig nivå - Hur fasen ska Nvidias tegra klara 4K?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lär vara ett sent aprilskämt det här alltså...

Svider fortfarande att Zelda BotW inte ens kan hålla stabila 30FPS i dockat läge. Till och med i handheld 720p får man drops under tyngre scenarion som fighter.

Super smash kan jag inte lira heller utan att bli åksjuk, så fort man lirar mer än 2 spelare får konsolen problem att hålla bildruterna uppe på en behaglig nivå - Hur fasen ska Nvidias tegra klara 4K?

Även om jag själv håller mig skeptisk till något sådant så kan jag även se att de kan släppa äldre spel på nytt i dessa upplösningar.

Värt att tänka på är att Switch lanserades tidigt 2017 medans grafikkretsen som är baserad på Maxwell lanserades tidigt 2014, dvs den var redan 3 år gammal när konsolen släpptes. Att de inte valde Pascal när det har funnits ett tag sedan 2016 kan man försöka spekulera över, men nu med Pro så verkar det åtminstone vara en tidsaktuell arkitektur, förhoppningsvis

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk er ett parallellt universum där Nintendo får tillåtelse att använda Apples SoC:s.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1