3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan inte hitta det du skriver om i nåt mail jag fått från webhallen (dock inte grafikkort som jag köpt) men hittar om force major.

Vet inte hur deras mail är utformat, men många gånger hänvisas man till köp och leveransvillkor på hemsidan.
Det jag skrev hittar du på denna sidan:
https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du kan inte lura en kund att boka hos dig och inte nån annan återförsäljare, för att sen plocka bort en order. Beställer man dessutom innan återförsäljaren sätter maxgräns på antal så är det de som gäller, går inte och ändra reglerna efteråt utan att bryta mot lagar.

Vilken lag då?
De förbehåller sig rätten att annullera din order på de grunder som beskrivs, oavsett om det finns en maxgräns eller ej.

Sen om de gör det eller inte är ju upp till dem, blir ju alltid risk för dålig publicitet, men något mer ser jag inte att de riskerar.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vilken lag då?
De förbehåller sig rätten att annullera din order på de grunder som beskrivs, oavsett om det finns en maxgräns eller ej.

Sen om de gör det eller inte är ju upp till dem, blir ju alltid risk för dålig publicitet, men något mer ser jag inte att de riskerar.

sant, fast folk kommer ju inte våga boka något från dom längre om dom när som helst ändrar eller avbeställer folks ordrar? moment 22 för dom just nu 😋 antingen följa kösystemet som dom gjorde förut eller börja ta bort beställningar från folk och skrämma bort kunderna till andra butiker iframtiden.
dom har det inte lätt nu 🤔

edit: nu är det sovdags på riktigt 🙂👍 sov sött alla

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sant, fast folk kommer ju inte våga boka något från dom längre om dom när som helst ändrar eller avbeställer folks ordrar?

Dessa avtal är nog mer eller mindre standard bland alla återförsäljare.
Det blir bara tråkigt när de bestämmer sig för att använda dem.
De flesta jobbar efter en kö, men de har fortfarande rätt att plocka bort dig ifrån den om varan inte går att leverera.

Har inte kikat på någon annan återförsäljare då det var webhallen som diskuterades, kan ju vara så att någon annan återförsäljare inte är lika friskriven. 😊

Glöm inte att uppdatera oss efter att du pratat med Konsumentverket, spännande att se hur de ser på detta. 😊

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Dessa avtal är nog mer eller mindre standard bland alla återförsäljare.
Det blir bara tråkigt när de bestämmer sig för att använda dem.
De flesta jobbar efter en kö, men de har fortfarande rätt att plocka bort dig ifrån den om varan inte går att leverera.

Har inte kikat på någon annan återförsäljare då det var webhallen som diskuterades, kan ju vara så att någon annan återförsäljare inte är lika friskriven. 😊

Glöm inte att uppdatera oss efter att du pratat med Konsumentverket, spännande att se hur de ser på detta. 😊

om det verkligen inte går att leverera så är det force major, gäller alla butiker så då upphävs avtalen 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Glöm inte att uppdatera oss efter att du pratat med Konsumentverket, spännande att se hur de ser på detta. 😊

Will do! ska försöka ringa på lunchrasten är inte för att gnälla så mkt men min ocd hjärna måste få veta faktan som stämmer och inte vad man tror ska förberedda för lillebrorsans student imorn också så mkt att göra idag, kom tyvärr på att jag kanske missar både dubbelklick och swec live imorn pga av det men får smygkolla på mobilen kanske

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Det kan ju även vara så att dom reglerar det vi köp av 3080ti tex. "Du får köpa denna vara om vi får avboka andra varor i 3000-serien som du är listade på" ... eller nått sånt? Då bryter dom inte gammalt avtal, men väljer att inte sälja till dig om du inte går med på det helt enkelt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vilken lag då?
De förbehåller sig rätten att annullera din order på de grunder som beskrivs, oavsett om det finns en maxgräns eller ej.

Sen om de gör det eller inte är ju upp till dem, blir ju alltid risk för dålig publicitet, men något mer ser jag inte att de riskerar.

Du kan inte ursäkta dig från regler som konsumentverket sätter med ”egna köpvillkor” om misstanke om vidareförsäljning.
Hur skulle de se ut i marknaden om alla återförsäljare flydde lagar och regler med sina egna villkor? Just därför är texter som ”Gäller så långt lagret räcker” inte tillräckliga i t.ex matbutiker när de annonserar om varor som inte finns. Du ska kunna bli erbjuden en liknande produkt till samma kostnad.

Om du som kund sätter tillit i att webhallen levererar en produkt och väljer att låsa pengar hos de i 6 månader men inte hos en konkurrent, hur lagligt tror du de är att inte leverera produkten? Speciellt om produkten fortfarande tillverkas.

En sak om produkterna slutar tillverkas. Men de gör de inte i de här fallen, t.ex är LHR kort bara nya batcher. Då gäller misstanke om vidareförsäljning och jo tjena, du kan inte komma efter 8 månader och påpeka de till kund.

Permalänk
Medlem

Är del allmänna uppfattningen att det är 3e juni som gäller för släppet av (bokning av/kö på) 3080ti? Sökte lite snabbt och hittade inget här på swec.

https://www.techpowerup.com/282556/nvidia-geforce-rtx-3070-ti...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

sådär ja! enligt Konsumentverket så har dom rätt att ändra reglerna för köp men då gäller det från den dagen det infördes och framåt, dom får inte använda sig av ändringen retroaktivt. så med andra ord har man bokat innan säg april eller om det var början av maj när dom ändrade så ska det som var innan när du bokade gälla för dom beställningarna. framtida beställningar från dagen dom ändrade går på dom nya reglerna för köp/beställning. för att avsluta ett köp/beställning för brott mot deras regler så måste det finnas mycket godtyckliga bevis och bevisbördan ligger hos återförsäljaren. fick jag klarhet iaf, kan min ocd hjärna få vila lite 😃😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sådär ja! enligt Konsumentverket så har dom rätt att ändra reglerna för köp men då gäller det från den dagen det infördes och framåt, dom får inte använda sig av ändringen retroaktivt. så med andra ord har man bokat innan säg april eller om det var början av maj när dom ändrade så ska det som var innan när du bokade gälla för dom beställningarna. framtida beställningar från dagen dom ändrade går på dom nya reglerna för köp/beställning. för att avsluta ett köp/beställning för brott mot deras regler så måste det finnas mycket godtyckliga bevis och bevisbördan ligger hos återförsäljaren. fick jag klarhet iaf, kan min ocd hjärna få vila lite 😃😋

Fast det finns kanske ett gränsland här:
säg att man har ett gammalt bokat 3080 som ligger med gamla regelverket utan begränsningar....
Sen introduceras nya regelverket och vips finns tex ett 3070 i lager.
Då i det läget låter det inte orimligt för mig att Webhallen kan komma undan med att under köp-processen säga "om du köper det här 3070kortet så tvingas du kliva av kön på gamla 3080 bokningen, annars får du inte köpa 3070kortet"... (givet att de är väldigt tydliga med det i reglerna!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det finns kanske ett gränsland här:
säg att man har ett gammalt bokat 3080 som ligger med gamla regelverket utan begränsningar....
Sen introduceras nya regelverket och vips finns tex ett 3070 i lager.
Då i det läget låter det inte orimligt för mig att Webhallen kan komma undan med att under köp-processen säga "om du köper det här 3070kortet så tvingas du kliva av kön på gamla 3080 bokningen, annars får du inte köpa 3070kortet"... (givet att de är väldigt tydliga med det i reglerna!)

ja så är det enligt dom nya reglerna som dom skrev april maj nån gång och gäller från den dagen 👍🙂
ska ej gälla ordrar lagda innan reglerna ändrades.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sådär ja! enligt Konsumentverket så har dom rätt att ändra reglerna för köp men då gäller det från den dagen det infördes och framåt, dom får inte använda sig av ändringen retroaktivt. så med andra ord har man bokat innan säg april eller om det var början av maj när dom ändrade så ska det som var innan när du bokade gälla för dom beställningarna. framtida beställningar från dagen dom ändrade går på dom nya reglerna för köp/beställning. för att avsluta ett köp/beställning för brott mot deras regler så måste det finnas mycket godtyckliga bevis och bevisbördan ligger hos återförsäljaren. fick jag klarhet iaf, kan min ocd hjärna få vila lite 😃😋

Tack för detta. Vet vi när dom la till "Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning." i villkoren? För dom kan ju bara hänvisa till denna annars.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Tack för detta. Vet vi när dom la till "Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning." i villkoren? För dom kan ju bara hänvisa till denna annars.

då måste dom ha bevis för det också.
men får erkänna det känns lite luddigt 🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

då måste dom ha bevis för det också.
men får erkänna det känns lite luddigt 🤔

Måste dom kunna bevisa en misstanke? 🤣
En misstanke kräver på sin höjd ha indicium

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Måste dom kunna bevisa en misstanke? 🤣
En misstanke kräver på sin höjd ha indicium

ja de är det jag tkr verkar så luddigt 😋
någon som vet om rtx 3080ti släpps nu 31a eller om det blir i juni?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja de är det jag tkr verkar så luddigt 😋
någon som vet om rtx 3080ti släpps nu 31a eller om det blir i juni?

Rykterna säger keynote 31a, recensioner 2a och release 3e

Permalänk
Medlem

okej, får man hålla koll dom datumen då 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, kan man handla direkt från Nvidias antingen svenska eller tyska sida? Eller måste man gå via återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Var där någon som hann lägga en beställning på 3080 GameRock som kom ut på Elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja så är det enligt dom nya reglerna som dom skrev april maj nån gång och gäller från den dagen 👍🙂
ska ej gälla ordrar lagda innan reglerna ändrades.

Vilket betyder att de kan neka en bokning på ett kommande kort, till ex 3080Ti, så länge du har köpt eller bokat ett annat kort sedan tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombs:

Var där någon som hann lägga en beställning på 3080 GameRock som kom ut på Elgiganten?

Jag hann lägga en beställning men tvekar på att dom kan leverera som vanligt.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från Inet.

Beställde mitt kort 2020-10/01
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
"Beräknas i lager - 2021-06-30"

20-10/01 - Beställt!
20-12/28 - köplats 310
21-01/14 - köplats 269
21-01/26 - köplats 247
21-02/08 - köplats 237
21-02/23 - köplats 203
21-03/08 - köplats 203
21-03/23 - köplats 183
21-04/07 - köplats 152
21-04/28 - köplats 122
21-05/12 - köplats 85
21-05/26 - köplats 85 <-- (dag - 227)
-----------------------------------------------------
Återkommer med en uppdatering om 2v igen...

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Uppdatering från Inet.

Beställde mitt kort 2020-10/01
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
"Beräknas i lager - 2021-06-30"

20-10/01 - Beställt!
20-12/28 - köplats 310
21-01/14 - köplats 269
21-01/26 - köplats 247
21-02/08 - köplats 237
21-02/23 - köplats 203
21-03/08 - köplats 203
21-03/23 - köplats 183
21-04/07 - köplats 152
21-04/28 - köplats 122
21-05/12 - köplats 85
21-05/26 - köplats 85 <-- (dag - 227)
-----------------------------------------------------
Återkommer med en uppdatering om 2v igen...

Tack!

Inets beräkning är lite av ett skämt. Ingen leverans alls på 14 dagar? Men de tror att de kan leverera 85 kort till den 30:e Juni? Tillåt mig vara skeptisk.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Tack!

Inets beräkning är lite av ett skämt. Ingen leverans alls på 14 dagar? Men de tror att de kan leverera 85 kort till den 30:e Juni? Tillåt mig vara skeptisk.

Kanske har något att göra med någon ÅF som hintade lite tidigare i tråden om att LHR-varianter kanske löser det till viss del? Hoppas kan man ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sådär ja! enligt Konsumentverket så har dom rätt att ändra reglerna för köp men då gäller det från den dagen det infördes och framåt, dom får inte använda sig av ändringen retroaktivt. så med andra ord har man bokat innan säg april eller om det var början av maj när dom ändrade så ska det som var innan när du bokade gälla för dom beställningarna. framtida beställningar från dagen dom ändrade går på dom nya reglerna för köp/beställning. för att avsluta ett köp/beställning för brott mot deras regler så måste det finnas mycket godtyckliga bevis och bevisbördan ligger hos återförsäljaren. fick jag klarhet iaf, kan min ocd hjärna få vila lite 😃😋

Tack.

Förstår inte att vissa försöker leka advokater för Webhallen och preppa argument för att de skulle kunna förbise folk som bokat till introduktionspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iveco:

Vilket betyder att de kan neka en bokning på ett kommande kort, till ex 3080Ti, så länge du har köpt eller bokat ett annat kort sedan tidigare.

Som jag fattar det så ja dom kan stoppa dej från att köpa ett nytt kort nu men inte ta bort gamla beställningar som gick under andra regler dom är fortfarande aktuella för dej. med andra ord har du gamla beställningar så är dom kvar och ska levereras, har du gamla beställningar och har hämtat ut ett kort ur 300serien så kan du inte köpa nya kort mer efter dom ändrade reglerna än dom som du redan har på beställning sen gammalt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Tack!

Inets beräkning är lite av ett skämt. Ingen leverans alls på 14 dagar? Men de tror att de kan leverera 85 kort till den 30:e Juni? Tillåt mig vara skeptisk.

tror dom har gjort mindre med 3080kort än vanligt och använt dom gpuerna till att få upp ett litet releaselager för 3080ti.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det kan ju även vara så att dom reglerar det vi köp av 3080ti tex. "Du får köpa denna vara om vi får avboka andra varor i 3000-serien som du är listade på" ... eller nått sånt? Då bryter dom inte gammalt avtal, men väljer att inte sälja till dig om du inte går med på det helt enkelt.

något sådant skulle jag väl kunna köpa så länge dom inte tvingar en att köpa det ist för det du redan beställt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tack.

Förstår inte att vissa försöker leka advokater för Webhallen och preppa argument för att de skulle kunna förbise folk som bokat till introduktionspris.

Det jag skrev var att det kan finnas grunder för dem att annullera en order exempelvis baserat på utebliven leverans ifrån underleverantör utan att bryta mot varken konsumentköplagen eller avtalslagen.
Tycker inte det är speciellt problematiskt, snarare en objektiv diskussion.

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti