Permalänk
Medlem

Dator för VR. (Max 15 kkr)

Vad tror ni om detta?
Ska driva ett HP Reverb G2 är det tänkt och ska palla Beat Saber utan lagg och HL:Alyx.
Grafikkort får väl bli vad som finns tillgängligt men ett OC 3060 Ti är önskemålet.

Permalänk
Medlem

Du kan få tag på likvärdiga färdigbyggda med RTX3070 för 15-17k.
För att RTX 3060 ti/RTX 3070 köpa löst är nästan omöjligt..
Så spara dig själv tid & huvudvärk, köp en färdigbyggd..

och kör en Vive Cosmos elite vr själv med en rtx 3070 & funkar hur bra som helst btw

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Tack!
Fast färdigbyggt är.... lite tråkigt
Har inga problem att vänta tills lager och priser balanseras även om det tar 4 månader+.
Stora funderingen är väl RAM just nu. Vengeance har jag bara positiva erfarenheter av och Mobo samt CPU ska väl svälja det mesta. Men det finns sån uppsjö av varianter att man blir snurrig. "Rekommenderas till AMD", "Dual Rank" o.s.v. Att något rekommenderas till AMD hänger väl på att Intel inte hade så bra stöd för över 3200 MHz innan Gen 11?
Är 0,5 % prestandaökning med dual rank verkligen kännbart?
Kort sagt: best bang for the buck gällande RAM för att köra VR?

Permalänk
Medlem

Några tankar:

- Ingen större mening att köra på 11600k och Z590, du kommer få likvärdig spelprestanda från 11400f med ett B560. Där frigör du en tusenlapp som möjligtvis kan räcka till ett 3070.

- 500 GB ssd + 1 TB hårddisk känns som en ganska meningslös kombination, det är först om du verkligen behöver 3 TB+ som en mekanisk hårddisk kan vara vettigt. För den tusenlappen som din SSD+HDD kostar tillsammans skulle jag ta en enda SSD på 1 TB, som t.ex. Kingston A2000 (du kommer inte märka någon skillnad i spelprestanda mot en samsung 980). Du kan lägga till en till SSD senare om det behövs.

EDIT: eftersom du är villig att vänta flera månader kanske det är bäst att vänta tills Intel släpper 12:e generationen i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

- Ingen större mening att köra på 11600k och Z590, du kommer få likvärdig spelprestanda från 11400f med ett B560. Där frigör du en tusenlapp som möjligtvis kan räcka till ett 3070.

Njae, det vet jag väl inte om jag håller med om. Visst får man jämbördig prestanda i många titlar då de flesta spel är begränsade av GPU oavsett. Många VR titlar är dock rätt tunga på CPU sidan samt dåligt trådade. En överklockad 11600K (iom z590) jämfört med en 11400 med upplåst TDP handlar fortfarande om 5-800Mhz~ all core skillnad beroende på hur bra ex av K modellen du får. Det kommer ge avtryck i fall då inte GPU/RAM sätter stopp först.

En mer vettig diskussion hade varit om Z590 behövs eller inte. Då 11600K har så pass lite att hämta från OC jämfört med att bara låsa upp strömbudgeten. Så länge man har ett B560 med tillräckligt bra VRM så är man nästan hela vägen där.

Permalänk
Medlem

Tack Urban22, kloka åsikter.
Nog för att jag troligen inte kommer att överklocka, men finns "bra att ha brister" gällande säg ASRock B560 Pro4 vs Asus Prime Z590P? Kvalitet på komponenter? Kan annars klart vara värt en sänkning med 500:-

Byta CPU verkar bara ge en smärre prestandasänkning (ca 8% tot) så det kan vara ett alternativ. Samtidigt är priserna snarlika så får man tag på ett 3070 kanske det är bäst att ändå satsa på det värre?

HDD kommer att vara lagring för div. backup och för "osnabba" spel. SSD för OS och "snabba" spel. Kör kombo 250 GB SSD och 1 TB i en annan rigg och ligger inte i närhet av att fylla någon av dessa. Tycker det funkar utmärkt. Man kan alltid avinstallera spel också
Även om spelprestanda kanske inte påverkas, så är Samsungen snabbare överlag och står i mina ögon för driftsäkerhet.
Förstår fullt ditt resonemang gällande price/capacity och ska överväga price/performance för primärdisk.

Gen 12 är naturligtvis kul att få se. Men då kanske man ramlar efter årsskiftet innan man ser en tillgång/pris som stabiliserats?

värt att beakta är ju artikeln som kom ut nyss. https://www.sweclockers.com/nyhet/32017-priserna-pa-ddr-minne...
Så minne och SSD bör man kanske införskaffa ASAP.

Permalänk
Medlem

Tack KalBumling, bra inlägg!
Tolkar det som att 11600K med ett bra B560 inte skulle bli en begränsande faktor.
Skulle man önska skrämma upp CPU lite mer så gör man det enkelt (?) bara genom justering av VRM.
(Har aldrig pillat med överklockning och är lite rädd att bränna komponenter, därav mitt val av Z590 och 11600K för att försöka säkra så mycket prestanda per krona utan att behöva OC).

Permalänk
Medlem

Har en Reverb Professional och två Reverb G2 varav ena körs med Valve Index knuckles. Om fokuset kommer att ligga på Alyx så skulle jag vilja påstå att du behöver bättre grafikkort för att få den bästa upplevelsen, Reverb är väldigt krävande. Mitt 3080 känns som gränsfall på vissa ställen i det och vissa andra spel. Om fokuset ska ligga på Beat Saber så räcker den datorn du postat, men risken finns att du snabbt kommer tröttna på handkontrollernas brister i ett sådant snabbt spel. Om du ändå "nöjer" dig med inside out tracking som i reverb g2 så kan annars quest 2 vara ett prisvärt alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Njae, det vet jag väl inte om jag håller med om. Visst får man jämbördig prestanda i många titlar då de flesta spel är begränsade av GPU oavsett. Många VR titlar är dock rätt tunga på CPU sidan samt dåligt trådade. En överklockad 11600K (iom z590) jämfört med en 11400 med upplåst TDP handlar fortfarande om 5-800Mhz~ all core skillnad beroende på hur bra ex av K modellen du får. Det kommer ge avtryck i fall då inte GPU/RAM sätter stopp först.

En mer vettig diskussion hade varit om Z590 behövs eller inte. Då 11600K har så pass lite att hämta från OC jämfört med att bara låsa upp strömbudgeten. Så länge man har ett B560 med tillräckligt bra VRM så är man nästan hela vägen där.

Visserligen är ju en 11600k som du säger mätbart snabbare under all-core boost, men jag hävdar fortfarande att det inte är märkbart för de VR-spel TS tänkt spela. Half-life Alyx som kanske är det mest tungkörda VR-spelet idag rekommenderar fortfarande bara en fem år gammal fyrkärnig Core i5-7500. Eftersom VR dessutom alltid körs med V-sync på så kommer eventuella prestandavinster gå förlorade ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Om du ändå "nöjer" dig med inside out tracking som i reverb g2 så kan annars quest 2 vara ett prisvärt alternativ.

Bra feedback. Jag tror att man får söka flaskhalsar både i utrustning och inställningar oavsett vad man har till sitt VR. HL:Alyx på pappret har ju ganska "låga" sys.req. men med G2:an höga upplösning kravs nog lite mer kompetent hårdvara. Största bristen med G2 är som du säger handkontrollerna, mycket annat på plus bl.a. att slippa lighthouse. Stora bristen med Quest 2 är Facebook och IPD-inställning. Men största pluset är istället att inte köpa ny dator och ha en sladdfri upplevelse...
Quest 2 skulle bli ett naturligt val om användare inte skulle tvingas in i FB-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Har en Reverb Professional och två Reverb G2 varav ena körs med Valve Index knuckles. Om fokuset kommer att ligga på Alyx så skulle jag vilja påstå att du behöver bättre grafikkort för att få den bästa upplevelsen, Reverb är väldigt krävande. Mitt 3080 känns som gränsfall på vissa ställen i det och vissa andra spel. Om fokuset ska ligga på Beat Saber så räcker den datorn du postat, men risken finns att du snabbt kommer tröttna på handkontrollernas brister i ett sådant snabbt spel. Om du ändå "nöjer" dig med inside out tracking som i reverb g2 så kan annars quest 2 vara ett prisvärt alternativ.

Jag kan spela utan stora svårigheter med ett GTX 1080 på min Reverb, så du har nog vridit upp super samplingen eller något lite väl högt om det är problem med ett 3080.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag kan spela utan stora svårigheter med ett GTX 1080 på min Reverb, så du har nog vridit upp super samplingen eller något lite väl högt om det är problem med ett 3080.

Maxinställningar och 100% steamvr res (ej supersamplat, bara komp för barrel dist) får mitt 3080 att vara gränsfall. Inget snack om saken om du kollar dropped frames etc. Ofta som den revertar ner till 45 hz bara för att ha marginal också.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icka_78:

Bra feedback. Jag tror att man får söka flaskhalsar både i utrustning och inställningar oavsett vad man har till sitt VR. HL:Alyx på pappret har ju ganska "låga" sys.req. men med G2:an höga upplösning kravs nog lite mer kompetent hårdvara. Största bristen med G2 är som du säger handkontrollerna, mycket annat på plus bl.a. att slippa lighthouse. Stora bristen med Quest 2 är Facebook och IPD-inställning. Men största pluset är istället att inte köpa ny dator och ha en sladdfri upplevelse...
Quest 2 skulle bli ett naturligt val om användare inte skulle tvingas in i FB-världen.

Jag fick mina lighthouse så gott som gratis. Köp 2 st kompletta htc vive kit begagnat, ha tålamod för att hitta bra pris. Sälj sedan kitten med endast 1 st lighthouse vardera (vilket fungerar alldeles utmärkt för de som ska köra t.ex. simulator), men ha tålamod för att få bra betalt. Du kommer att gå +/- 0 kr men med två lighthouse i behållning. Detsamma kan du göra för att få tag i dongles till index knuckles genom att hitta steam controllers billigt och ev. sälja om dem med endast sladd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kör 11600k & Asus Z590 Prime-P med ett Reverb G2 + 2080 i väntan på ett 3080.

Beat Sabre i Reverb G2 är inte speciellt kul, äldsta dottern som kör expert+ på allt utom "Ghost" tycker att kontrollerna laggar så till det kör vi ett gammalt Oculus CV1 istället. För allt annat är G2:an dunder, inklusive Alyx. CV1 & G2 kan för övrigt samsas fint på samma maskin (dock ej samtidigt ). Annars är Beat Saber snällt och rullade på fint på G2 med 2080-kortet på den gamla Xeon-CPUn.

Det är lite pyssel med 2080-kortet i Alyx, det märks att det får slita ont men det är ändå klart spelbart.

För övrigt körde jag 2080-kortet tillsammans med G2:an på en betydligt sämre maskin tidigare (Z620 med Xeon) och det är en sjuk skillnad på vad CPU/MB faktiskt gjorde för upplevelsen, trots blygsam benchmark-skillnad.

Jag _tror_ det är en hel del i VR-sammanhang som drar nytta av snabb CPU. När t.ex frameraten gick ner från 90Hz i vissa jobbiga partier var det ospelbart i Alyx på gamla datorn men knappt märkbart på den nya datorn.

Skrivet av Icka_78:

Vad tror ni om detta?
Ska driva ett HP Reverb G2 är det tänkt och ska palla Beat Saber utan lagg och HL:Alyx.
Grafikkort får väl bli vad som finns tillgängligt men ett OC 3060 Ti är önskemålet.

https://komponentkoll.se/bild/kuYdM.png

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Kör du G2 med Index Knuckles? Funkar det bra? Har du även provat det i Beat Saber?

Skrivet av dwd:

Har en Reverb Professional och två Reverb G2 varav ena körs med Valve Index knuckles. Om fokuset kommer att ligga på Alyx så skulle jag vilja påstå att du behöver bättre grafikkort för att få den bästa upplevelsen, Reverb är väldigt krävande. Mitt 3080 känns som gränsfall på vissa ställen i det och vissa andra spel. Om fokuset ska ligga på Beat Saber så räcker den datorn du postat, men risken finns att du snabbt kommer tröttna på handkontrollernas brister i ett sådant snabbt spel. Om du ändå "nöjer" dig med inside out tracking som i reverb g2 så kan annars quest 2 vara ett prisvärt alternativ.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Kör du G2 med Index Knuckles? Funkar det bra? Har du även provat det i Beat Saber?

Det finns inget bättre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det finns inget bättre.

Fysaten vad najs! Det är det enda jag har stört mig på med G2:an (plus att mitt 3080 inte kommit dårå).

Här ska beställas knuckles o basstationer!

Sorry för trådkapning!

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Fysaten vad najs! Det är det enda jag har stört mig på med G2:an (plus att mitt 3080 inte kommit dårå).

Här ska beställas knuckles o basstationer!

Sorry för trådkapning!

Du är förlåten
Tycker det är roligt att det kommer fram mer info om just G2. Har ju tänkt att bygget ska vara just för en sådan.
Verkar inte vara så mycket nedslag på valda komponenter men några bra tips på att spara några kronor vilket alltid är bra.

När vi ändå är inne på själva G2 kan passa på att fråga här istället om det setts till några silikonringar som sitter på linserna för att skydda mot kontakt med glasögon? Verkar dåligt med tillbehör till G2 generellt...

(Och då man lär få vänta på GPU blir ju intressant om index 2 hinnr komma och vad den bjuder på. Och Samsung verkar ha något för sig. Mer om det i följs i VR delen på detta forum.)