Quiz: Vad kan du om filändelser?

Permalänk
Medlem

jag är bättre på hårdvara, lovar!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

9/10, brände den där frågan om Doom 3, Quake, whatever, några moderna spel antar jag. Men jag chansade på 3d-skrivarändelsen.

Jag hoppades det skulle komma minst ett fil-prefix i quizen för att förvilla lite.

Skrivet av gkod:

9/10
Dröp så klart dit på .dmg eftersom jag aldrig använt en Mac.
Det går väl inte att överklocka en Mac? SweCLOCKERS

Mja, jag kör min gamla 2600k överklockad till 4.2 i MacOS; men då kör jag ju en "hackintosh" så MacOS kvalar in här åtminstone.

Tror man kan överklocka Radeon-korten i vissa iMacar. CPU vettetusan dock, fast det kanske möjligen går att byta sådana i lite äldre Mac Pro åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lite lotto över det resultatet..

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Medlem

10/10, gissade på psf

Permalänk
Medlem

7/10
Grymt bra quiz.

Permalänk
Medlem

7/10, kasst resultat med tanke på att jag egentligen hade koll på både .com och .nfo. Gick bara lite snett när jag tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Inte jag heller, men .stl är inte exklusivt för 3d-skrivare, utan mer för 3d-object (CAD etc) generellt, så därför kände jag igen det.

Frågan sade inte att det var exklusivt för 3d-skrivare. Dock använder man det i praktiken inte för mycket mer då det är ett ganska dåligt format för 3D-objekt i övrigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Full pott, min första så det måste vart lättare än vanligt

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Tydligen är det mjukvara som är min grej, inte hårdvara. Kul att få bra resultat på ett quiz!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Ja det här hade jag koll på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mac Pro har överklockats genom åren. Undervolta går fint på Intel-CPU:er och grafikkort går att överklocka. Vissa MacBooks är även överklockade direkt från Apple (MacBook 12" exempelvis).

Kanske dags för dig att testa en Mac och inte enbart lyssna på vad PCMR säger

Nej! PCMR uber alles!
Testade faktiskt en Mac i skolan. Det var en sån där tjock-Mac med färgglad plast. Blev sjukt irriterad och förvirrad av den. Kanske tidigt 2000-tal?

Permalänk
Medlem

10/10 det var längesen sist. Vart lite osäker på om tar.bz2 var en fuling eftersom gz är den klart vanligare komprimeringssorten och var inte helt hundra på om bz2 var komprimering eller kanske bara kryptering. Men alla andra kändes relativt solklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Nej! PCMR uber alles!
Testade faktiskt en Mac i skolan. Det var en sån där tjock-Mac med färgglad plast. Blev sjukt irriterad och förvirrad av den. Kanske tidigt 2000-tal?

Låter lite som första iMac:en som kanske hade världshistoriens sämsta mus någonsin.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av walkir:

Låter lite som första iMac:en som kanske hade världshistoriens sämsta mus någonsin.

Hur vågar du kalla det här ergonomiska mästerverket för dåligt?

Permalänk
Medlem

9/10 korrekta svar
Du är .com-mander in chief av filändelser. Grymt jobbat!

Visste alla utom första som jag chansade fel på, ändå har jag haft en sån kamera men kan inte minnas att den använde sig av det filformatet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur vågar du kalla det här ergonomiska mästerverket för dåligt?

Just möss till datorn har aldrig varit Apples starka sida enligt mig.

När vi körde Mac på Masters of Media (~2005) så hade jag med mig min klassiska Logitech MX500

Fick Magic Mouse på köpet med min iMac (2010) och bytte snabbt ut den mot en Razer DeathAdder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just möss till datorn har aldrig varit Apples starka sida enligt mig.

När vi körde Mac på Masters of Media (~2005) så hade jag med mig min klassiska Logitech MX500

Fick Magic Mouse på köpet med min iMac (2010) och bytte snabbt ut den mot en Razer DeathAdder.

I motsats till styrplattor, där är de outstanding!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av walkir:

Just möss till datorn har aldrig varit Apples starka sida enligt mig.

När vi körde Mac på Masters of Media (~2005) så hade jag med mig min klassiska Logitech MX500

Fick Magic Mouse på köpet med min iMac (2010) och bytte snabbt ut den mot en Razer DeathAdder.

Instämmer till fullo! Jobbade i en Apple-butik för sisådär 14 år sedan och tvingades använda Magic Mouse dagligen. Vilken jävla skitmus det var!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

9/10, brände den där frågan om Doom 3, Quake, whatever, några moderna spel antar jag. Men jag chansade på 3d-skrivarändelsen.

Jag hoppades det skulle komma minst ett fil-prefix i quizen för att förvilla lite.

Mja, jag kör min gamla 2600k överklockad till 4.2 i MacOS; men då kör jag ju en "hackintosh" så MacOS kvalar in här åtminstone.

Tror man kan överklocka Radeon-korten i vissa iMacar. CPU vettetusan dock, fast det kanske möjligen går att byta sådana i lite äldre Mac Pro åtminstone.

På gamla G3/G4 burkar gick det bra att överklocka och det fanns något EFI hack för att överklocka vissa Mac Pro:s med Xeon-processor

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just möss till datorn har aldrig varit Apples starka sida enligt mig.

När vi körde Mac på Masters of Media (~2005) så hade jag med mig min klassiska Logitech MX500

Fick Magic Mouse på köpet med min iMac (2010) och bytte snabbt ut den mot en Razer DeathAdder.

Apple gjorde jättebra möss innan Jobs kom tillbaka. Den där som ser ut som ett beige ägg (Desktop Bus Mouse II) blev modell för alla möss ett tag, innan Mouseman Wheel kom och gjorde osymmetriska möss inne. Situationen efter Jobs och Ive är klart blandad. Den här i tråden är klart sämst, men ingen är riktigt fantastisk. Den nuvarande är …OK. Som resemus är den riktigt hyfsad, men det kunde varit så mycket bättre med några mindre förändringar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som som jag kunde

Permalänk
Medlem
Permalänk

Slarvfel på .com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|