Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Låter era såhär j-vla mycket? mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är enkelt att få tag i fönsterenheter – bland annat Ahlsells märke Innova

tack för den (Invektiv).

Det kanske har blivit bättre senare åren men när det var aktuellt för vår del för ett antal år sedan så var det snusstorrt på sådana apparater - det fanns sådana på pappret/annonser men ingen kunde leverera.

Skrivet av Krakkan:

Låter era såhär j-vla mycket? mp3

Denna hade verkligen elak ton av högfrekvent klingande i kompressorljudet... - nej den hade jag nog inte accepterat.

Normalt hör man brummet och kanske lite av pulsation/klappret av kniven i rotary-kompressorn eller utloppsventilen men brukar inte vara störande och framförallt inte efterhängsen ringande som om något började skära som inspelningen visade.

Det är inga tysta saker, vanligaste angivna ljudnivån brukar vara runt 64 dB på nästan vilken portabel AC man än tittar på

- kompressorn står för 1/3-del av ljudet ungefär, fläktljudet till slangen den andra 1/3-delen och fläktljudet för evaporatordelen den sista 1/3 delen. Om man ha Silent-läge på sin maskin (typisk delonghi och Elektrolux) så märks det tydligt att det är inte bara kompressorn som låter, när fläktarna går på lägre varv framgår kompressorn tydligare i sitt surr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

tack för den (Invektiv).

Det kanske har blivit bättre senare åren men när det var aktuellt för vår del för ett antal år sedan så var det snusstorrt på sådana apparater - det fanns sådana på pappret/annonser men ingen kunde leverera.

Du får använda vilka invektiv du vill gällande maskiner. Det hjälper kanske inte poängen du vill göra däremot.

Som sagt så länge denna tråd levt har det gått att få tag i maskiner och ÅF har maskiner i lager. Men det är en beställningsvara när vi pratar om Innova, de finns inte ut i butiker runt om i landet. R32-enheterna finns redan sedan tidigare så det finns säkert (det finns, det finns även i lager, jag har kollat) andra än Ahlsell som importerar och distribuerar, finns ingen teknisk svårighet att ta fram maskinerna bara för att R407C och R22 avvecklats.

För de som har detta behovet är det alltså bara att köpa en maskin, samma sak kan inte sägas om tvåslangslösningar som inte distribueras i landet. De senare kan säkert importeras om man hittar vettig speditör som kan hämta från en ÅF, men det är i princip enklare att bygga en tilluftsslang till en enslangs.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet utav "DELONGHI PAC N77 ECO"? Sitter och hovrar över köp-knappen... Jag har aldrig haft en portabel AC förut så detta är ett nytt för mig. Vet att jag får räkna med en del ljud, som tur är så är jag inte överdrivet känslig så länge det inte är högfrekvent eller ändras i ton alltför mycket liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Någon som har erfarenhet utav "DELONGHI PAC N77 ECO"? Sitter och hovrar över köp-knappen... Jag har aldrig haft en portabel AC förut så detta är ett nytt för mig. Vet att jag får räkna med en del ljud, som tur är så är jag inte överdrivet känslig så länge det inte är högfrekvent eller ändras i ton alltför mycket liknande.

Hur stort utrymme ska den kyla? Har inte ens en portabel AC än (beställt en Electrolux ChillFlex Pro EXP34), men har hört att det blir väldigt trist med för låg BTU då de kan få stå och gå för fullt hela tiden och ändå inte lyckas kyla ner ordentligt. 8200 BTU är ju verkligen i det lägre spannet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

helst inte mindre än 9000 BTU (2.6 kW kyleffekt), gärna 10000 och 12000 BTU även om det börja blir stora maskiner med groteskt tjock utblåsslang... är man krass så märks knappt de första 2 kW i kyleffekt och det är bara det som är över 2 kW som ger någon upplevelse av kyla...

Permalänk
Medlem

Jag har just pac N77 ECO och upplever den som fullt tillräcklig för mitt behov, är effektiv trots sina "låga" specs. Får snabbt ner tempen med några grader. Därmed satt hade jag ändå gått på nåt starkare så här i efterhand just in case. Det blir i så fall högst troligtvis nånting från Delonghi igen då jag har bra intryck av företaget. Har en espressomaskin från dom i samma veva som tuffar på utan minsta krångel efter 5 år ex, så det blir lätt att man bondar med ett företag.
Enda anledningen till att jag köpte denna var att jag fick tag på den för under 4000:-, 3700:- om jag minns rätt, och det har var våren 2019, så ganska exakt 2 år sen. Då var det en ny modell.
Aja, you live and learn. Nöjd i vilket fall som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att min 8000BTU kyler bättre än min på 18000 BTU, visserligen sitter jag närmare den på 8k, men den sitter samtidigt i ett fönster som är mycket större ovh glipar enormy mycket mer än den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag tycker att min 8000BTU kyler bättre än min på 18000 BTU, visserligen sitter jag närmare den på 8k, men den sitter samtidigt i ett fönster som är mycket större ovh glipar enormy mycket mer än den andra.

18000BTU är bara en siffra på vad den har för kapacitet i teorin, sen är det mycket som spelar in för att den ska kunna leverera och behålla det också. Sen kanske den inte har full kapacitet längre heller.

En av de viktigaste delarna är det som jag tjatat om så mycket. Att man behåller den kalla luften i rummet och inte blåser ut den med kylluften av kondensorn. Samt att man inte har ett undertryck som samtidigt drar in ny varm luft hela tiden. Därför är det så viktigt med en tvåslangsmodd om man har en klassisk portabel AC med en slang bara.

Det är därför en sån här USA-variant av fönster-AC är så mycket mer effektiv än en portabel variant med en utblåsslang. Den egentliga effektiviteten är inte ens i närheten av den angivna BTUn som sår på en kartong om man inte gör rätt. En fönstervariant som är rättmonterad levererar faktiskt väldigt nära den angivna kapaciteten. Det är inte allt sanningen med en portabel AC med utblåsslang. DET berättar inte säljaren för dig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag började med en maskin med 6800 BTU (2 kW kylverkan) och lärde mig hårdhänt att det var definitivt för lite - det som räddade den var att den hade evaporativ-kondensordel med nakenrörs-skrubber med pump och dusch för att med tillskottsvatten öka på kylverkan - och det gjorde den, mycket - typ närmar sig 9000 BTU vid subjektiv jämförelse och låg inte mycket efter en maskin jag har nu, men med hälften av luftmängden genom slang och ca 750W effektförbrukning (utan vatten var närmare 1 kW)

Sådana maskiner med evaporativ kondensordel och nedsatt luftflöde på slangsidan går inte att få tag på i Sverige utan hittas endast i Australien och enstaka modell kanske hittar till tyskland i kort period...

en-slangs maskiner säljs på marknader där man antar att utomhusluften alltid är svalare än inne i lokalerna och menar att den indragna luften är med och kyler (alla håller inte med då allt handlar var den indragna luften kommer ifrån - har det gått efter heta fasader så är det allt annat än svalt...) - och det kunde nog stämma tills vår kära rekordsommar för några år sedan...

2-slangs portabla AC är för marknader där utomhusluften ofta är varmare än tänkta inomhusluften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

18000BTU är bara en siffra på vad den har för kapacitet i teorin, sen är det mycket som spelar in för att den ska kunna leverera och behålla det också. Sen kanske den inte har full kapacitet längre heller.

En av de viktigaste delarna är det som jag tjatat om så mycket. Att man behåller den kalla luften i rummet och inte blåser ut den med kylluften av kondensorn. Samt att man inte har ett undertryck som samtidigt drar in ny varm luft hela tiden. Därför är det så viktigt med en tvåslangsmodd om man har en klassisk portabel AC med en slang bara.

Det är därför en sån här USA-variant av fönster-AC är så mycket mer effektiv än en portabel variant med en utblåsslang. Den egentliga effektiviteten är inte ens i närheten av den angivna BTUn som sår på en kartong om man inte gör rätt. En fönstervariant som är rättmonterad levererar faktiskt väldigt nära den angivna kapaciteten. Det är inte allt sanningen med en portabel AC med utblåsslang. DET berättar inte säljaren för dig.

Köptes in till förra sommaren, så ganska så ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Köptes in till förra sommaren, så ganska så ny.

Det är ju ganska lätt att mäta vad den har för utblåstemp när den går för fullt. Mät det mot den mindre. Ligger du runt 6-7 grader så är det inga problem med kylan i alla fall.

Vad är det för märke och modell på båda enheter?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Det är ju ganska lätt att mäta vad den har för utblåstemp när den går för fullt. Mät det mot den mindre. Ligger du runt 6-7 grader så är det inga problem med kylan i alla fall.

Vad är det för märke och modell på båda enheter?

8000: comfee, troligen MPPH-08CRN7, kommer inte åt att kolla nu.
18000: Woods Venezia https://www.dustin.se/product/5011181546/luftkonditionering-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

8000: comfee, troligen MPPH-08CRN7, kommer inte åt att kolla nu.
18000: Woods Venezia https://www.dustin.se/product/5011181546/luftkonditionering-v...

Jag har en liknande kylare sin comfee som du har, den är inte alls lika bra som min andra lite större maskin, plus att den mindre låter mer. Jag ska tvåslangsmodda även den mindre men jag måste ha grövre insugsrör på den för att den inte ska kvävas. För den skyfflar väldigt mycket luft. Det är väl så det är, små grejer måste skyffla mycket luft för att orka kyla. Så på det sättet så blir den ännu mer beroende på en bra tvåslangslösning.

Men något är verkligen fel om den större inte kyler bättre. Min erfarenhet är att sånna där små kylare absolut måste ha bra isolering och dom måste gå jämt för att hålla rummet svalt. Så fort den stängs av så blir rummet varmt fort fort.

Den känsla jag får med tvåslangs-lösningar är att kylan stannar mycket längre också, samt att kompressorn inte behöver gå alls lika länge. Känslan överensstämmer bra med teorin också om man tittar närmare, allt är logiskt.

Summa summarum, just do it. Kör tvåslangslösning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Någon som har moddat en Woods Cortina med inluftsslang? Lägg gärna upp lite bilder isåfall, funderar själv på att göra det

Permalänk
Medlem

Min setup, en Nedis wifi 12000BTU och HOMEE window kit från Amazon 500cm.
Nedisen låter lite (se min andra post i tråden) men jävlar va det kyler så jag behåller den!

Permalänk
Medlem

Vilket dörrkitt/fönsterkitt är det man bör kika på? Finns ju en uppsjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Vilket dörrkitt/fönsterkitt är det man bör kika på? Finns ju en uppsjö.

Jag har köpt denna. Inte testat än, men den enda som fanns i rätt storlek och samtidigt rätt billig jämfört med vanliga butiker.

Permalänk

Någon som har ac från Biltema / Jula / Lyfco (outl1) och kan lämna ett betyg?
Letar efter en i 2000-3000 kr klassen som jag ska ha i husvagn.

Permalänk
Medlem

Är det någon som räknat på flowrate för att vattenkyla kondensatordelen? Dvs strömmande vatten som sen försvinner ut och inte behöver kylas i sin tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Vilket dörrkitt/fönsterkitt är det man bör kika på? Finns ju en uppsjö.

Jag har klickat hem en Trotec 200 från Amazon. Inte hunnit testa den ännu då min AC inte levererats men den ska vara bra och fungera med både 1 och 2 slangar.

Sedan finns trotec 100 som är samma som 200 men det går endast att köra en slang.

trotec 100 - https://www.amazon.se/TROTEC-f%C3%B6nstert%C3%A4tning-luftkon...

trotec 200 - https://www.amazon.se/TROTEC-AirLock-f%C3%B6nstert%C3%A4tning...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Någon som har ac från Biltema / Jula / Lyfco (outl1) och kan lämna ett betyg?
Letar efter en i 2000-3000 kr klassen som jag ska ha i husvagn.

Det finns ju splitenheter för husvagn. En sån borde du titta på så slipper du oljudet.
https://www.amazon.se/EUROM-AC2401-Luftkonditionering-Husvagn...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En fråga till er erfarna!

Jag slog till på en Electrolux Well P7 och är i det stora nöjd. Jag använder deras omdiskuterade kitt för fönstermontering, och det sitter nu som en smäck!

Jag passade även på att inhandla ett extra skydd runt om fönstret för att verkligen maximera kylprestandan och hålla insekter utanför. Se bild nedan:

Min fråga handlar om övertryck, eller undertryck - jag vet inte vilket i detta fallet!
När jag slår på AC:n så blåser den ut luft genom frånröret. Vad som händer då är att tygstycket runt fönstret blir otroligt spänt, och på fullt blås från AC:n så hör man faktiskt på kardborren som sitter runt fönstret att den får kämpa lite för att inte slitas loss! Är detta normalt? Jag hör även från badrummet att frånventilationen går ned något, när AC:n står på, beror det på att AC:n är starkare på att blåsa ut luft från lägenheten än vad själva ventilationen är?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Min fråga handlar om övertryck, eller undertryck - jag vet inte vilket i detta fallet!
När jag slår på AC:n så blåser den ut luft genom frånröret. Vad som händer då är att tygstycket runt fönstret blir otroligt spänt, och på fullt blås från AC:n så hör man faktiskt på kardborren som sitter runt fönstret att den får kämpa lite för att inte slitas loss! Är detta normalt? Jag hör även från badrummet att frånventilationen går ned något, när AC:n står på, beror det på att AC:n är starkare på att blåsa ut luft från lägenheten än vad själva ventilationen är?

Ja, AC:n blåser ut luft och lika mycket som åker ut måste in. Därför blir det undertryck. AC:s med två slangar (s.k. Dual Hose) har inte detta problem, men går i princip inte att köpa i Europa. Du måste låta luften komma in i bostaden någonstans. Det kommer bli svalt i rummet som AC:n står i, men minst lika varmt som det är ute i den delen av bostaden där luften kommer in. Föreslår att du har ett fönster öppet mot norr om du har den möjligheten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ja, AC:n blåser ut luft genom slangen och lika mycket luft som åker ut måste in. Därför blir det undertryck. AC:s med tvåslangar (s.k. Dual Hose) har inte detta problem, men går i princip inte att köpa i Europa. Du måste låta luften komma in i bostaden någonstans. Det kommer bli svalt i rummet som AC:n står i, men minst lika varmt som det är ute i den delen av bostaden där luften kommer in. Föreslår att du har ett fönster öppet mot norr om du har den möjligheten.

Hm okej, det förklarar varför trycket på tyget släpper när jag öppnar exempelvis balkongdörren! Jag har ingen möjlighet att öppna från något annat håll då jag bor i en etta. Men vad blir resultatet om jag har ett fönster på glänt mitt i sommaren? Då kommer alltså gott om varmluft att sippra in? Eller menar du att cirkulationen och AC:ns funktion kommer att göra det svalt i alla fall?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm okej, det förklarar varför trycket på tyget släpper när jag öppnar exempelvis balkongdörren! Jag har ingen möjlighet att öppna från något annat håll då jag bor i en etta. Men vad blir resultatet om jag har ett fönster på glänt mitt i sommaren? Då kommer alltså gott om varmluft att sippra in? Eller menar du att cirkulationen och AC:ns funktion kommer att göra det svalt i alla fall?

Exakt. Eftersom det är undertryck i din bostad så kommer luft utifrån vilja ta sig in, och den kommer att välja den vägen med minst motstånd. Det kommer bli svalare, men det kan bli svårt att komma under 23 (+/- 1) grader i ditt fall tror jag. Däremot så kommer det ändå att upplevas svalare med AC:n på då den sätter luften i rummet i rörelse (konvektion).

Jag har använt min AC, som för övrigt är samma modell som din, i en etta och då har det fungerat okej. Visserligen hade jag ett litet kök som var ett eget rum med både dörr och fönster, så jag hade fönstret öppet och dörren stod på glänt. Det var det optimala sättet att försöka optimera luftinflödet utifrån. Köket blev varmt och det stora rummet hyfsat svalt. Kunde kyla ned det stora rummet till 22-23 grader då. Nu bor jag i en större lägenhet där jag kan ha ett fönster öppet i ett rum mot norr. AC:n står i ett annat rum med stängd dörr. Fungerar bättre nu. Bilden nedan visar temperaturdata från en vecka i augusti förra året. Den brukade gå från kl 16 till 22 ungefär.

Dold text
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Är det någon som räknat på flowrate för att vattenkyla kondensatordelen? Dvs strömmande vatten som sen försvinner ut och inte behöver kylas i sin tur.

Det finns maskiner som kan kylas med vatten från kran eller att man har separat slinga vatten med cirkulationspump för (fläktade) radiatorer utomhus - men du gillar inte prislappen på dem då det är mer industriprylar för kontor och serverrum än för hemmet.

Om man går tillbaka många sidor så tror jag det finns något om det och slutsatsen var nog att om man betalar 1-2 öre litern för vattnet själv så kommer inte elkostnaden vara den stora utgiften då det är rätt många liter per timme (vattnet går inte att värma hur mycket som helst om man skall ha bra kyl-COP, utan som mest jummet.)

och sommartid brukar det också vara önskan om låg konsumtion och vattningsförbud - vilket gäller även i en sådan tillämpning och du får inte använda den när du vill ha den som mest.

Om man har AC med separat del med evaporativ kondensor (som tex min gamla) och somliga Honywell-maskiner från början av 2000-talet så kan man spara typ 30% ström och kylverkan ökar typ 20% med vatten i maskinen än när det går torr (och bara ångar upp sin egna kondensvatten) så är det ett sätt att minska behovet av grov luftslang.

Nackdel med evaporativ kondensensor - det kalkar igen väldigt fort och kräver underhåll med avkalkning ofta och tömma det som är kvar i sumpen då dess salt och mineralhalt ökar fort - kan man köra vattnet genom avhärdningsfilter innan maskinen bör man göra det - dock inte den typen som genereras med koksalt utan engångs... (eller syra-genereras om det är rätt sorts 'beads' av katjon-typ och inte en blandning av båda)

Att ånga upp vatten drar väldigt mycket mer värme än att bara värma upp det 20-25 grader eller så innan det går ut i avloppet.

Ånga upp vatten har en entalpi på runt 680 Wh/litern medans värma 20 grader C flytande vatten ger runt 23.3 Wh/l i värmeabsorbtion vilket motsvarar >=170 liter timmen för en maskin med 3 KW kylverkan och kompressorn behöver 1 kW för jobbet och som också värmer vattnet. - så runt 3.5 kr/h för vattnet och runt 2 kr/kWh ger runt 6 kr/h för en kranvattenkyld AC-maskin på 3 kW kylkapacitet - inte så farligt, men det hänger till stor del på vattenpriset och risken med vattenförbrukningsförbud under torr och het-perioder när man inte få köra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ja, eftersom det är undertryck i din bostad så kommer luft utifrån vilja ta sig in, och den kommer att välja den vägen med minst motstånd. Det kommer bli svalare, men det kan bli svårt att komma under 23 (+/- 1) grader i ditt fall tror jag. Däremot så kommer det ändå att upplevas svalare med AC:n på då den sätter luften i rummet i rörelse (konvektion).

Jag har använt min AC, som för övrigt är samma modell som din, i en etta och då har det fungerat okej. Visserligen hade jag ett lite kök med ett fönster som jag också kunde stänga dörren till, så köket blev varmt och det stora rummet hyfsat svalt. Kunde kyla ned det stora rummet till 22-23 grader då. Nu bor jag i en större lägenhet där jag kan ha ett fönster öppet i ett rum mot norr. AC:n står i ett annat rum med stängd dörr. Fungerar bättre nu. Bilden nedan visar temperaturdata från en vecka i augusti förra året. Den brukade gå från kl 16 till 22 ungefär.

Aah jag fattar!
Svårt att räkna med detta innan man köpt och provat... Men jag antar att mitt fall inte är unikt direkt. värt att nämna är att jag har mina fönster i österläge, vilket innebär förmiddagssol om jag inte kollat fel? Vad hade du själv gjort? Låtit det vara undertryck, eller balanserat ut det med ett fönster på glänt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aah jag fattar!
Svårt att räkna med detta innan man köpt och provat... Men jag antar att mitt fall inte är unikt direkt. värt att nämna är att jag har mina fönster i österläge, vilket innebär förmiddagssol om jag inte kollat fel? Vad hade du själv gjort? Låtit det vara undertryck, eller balanserat ut det med ett fönster på glänt?

Ja så är det Jag hade försökt balanserat ut det, men den varma luften som du skickar ut vill du inte ha in direkt igen. Så öppningen där luften kommer in ska vara så långt bort som möjligt från där slangen är. Om du har ett brevinkast i ytterdörren kan ett alternativ vara att ha det öppet om luften i trapphuset är svalare än från österfasaden på byggnaden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ja så är det Jag hade försökt balanserat ut det, men den varma luften som du skickar ut vill du inte ha in direkt igen. Så öppningen där luften kommer in ska vara så långt bort som möjligt från där slängen är. Om du har ett brevinkast i ytterdörren kan ett alternativ vara att ha det öppet om luften där är svalare än från österfasaden på byggnaden.

Toppen, då får jag undersöka lite mer när värmen faller på! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless