Permalänk
Medlem

Skarva installationskabel

Hej,

Behöver skarva installationskabel då en tigersåg gjorde sylt av den. Tack snickaren, fastän jag tydligt påvisade att den var där.

Problemet är ganska simpelt då jag bara helt enkelt ska skarva den. Men kontakt dosan ser ut om den är från 50-talet.
Tycker det har varit så tydligt innan att ett semipucko kunnat koppla allt (jag), vet inte varför det blev så svårt nu. Som i resten av huset vill jag ha cat6 T568B. Men den så här ser kontaktdosan ut:
http://www.bilddump.se/bilder/20210522082024-37.123.177.2.jpg
Någon som kan förtydliga vilken ordning ledarna ska ligga?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

W = White / Vit
BR = Brown / Brun
BL = Black / Svart
G = Green / Grön
O = Orange

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

W = White / Vit
BR = Brown / Brun
BL = Black / Svart
G = Green / Grön
O = Orange

Njae det är väl blue inte black men hur vet jag att jag kopplar med så jag får (T568-B) och inte a

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Du kan välja valfri version, det enda som är viktigt är att du gör enligt samma på bägge ändor av kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Du kan välja valfri version, det enda som är viktigt är att du gör enligt samma på bägge ändor av kabeln.

Den kabeln som kapades var B så jag behöver använda B

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Men dosan visar ju samma ledare två ggr på samma sida
W-G, W-G. På samma sida sen andra kontakten visar W-O W-O

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Borde inte snickaren betala för en elektriker som kommer o fixar det? med tanke på att han hade av den?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du skarvar ju bara ihop två ledare och sålänge du inte korskopplar så ändrar det inte ordningen dom kommer från uttagen.
Antar de har placerat plintarna sådär för att man inte ska blanda ihop vilken som är in och utgående kabel.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Men dosan visar ju samma ledare två ggr på samma sida
W-G, W-G. På samma sida sen andra kontakten visar W-O W-O

Aah ok nu ser jag problemet. Inte helt logisk den där skarvdosan. Men det borde ju kvitta vilken av in och ut kablar som går till vilken W-G tex. För bägge W-G bör ju vara bryggade med varandra. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Borde inte snickaren betala för en elektriker som kommer o fixar det? med tanke på att han hade av den?

Man kan ju tycka det. Men tydligen inte. Snickare... Cant live with em cant live without em.

Skrivet av nick-li:

Du skarvar ju bara ihop två ledare och sålänge du inte korskopplar så ändrar det inte ordningen dom kommer från uttagen.
Antar de har placerat plintarna sådär för att man inte ska blanda ihop vilken som är in och utgående kabel.

Så jag kan bara kolla hur dem sitter i andra ändan och pressa dem lika samma så ska det bli rätt eller missuppfattade jag?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Nej det jag menar är att grön borde va samma som den gröna som sitter i varsin dosa så ingen idé att lägga ner mentalenergi på att försöka återuppfinna hjulet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Man kan ju tycka det. Men tydligen inte. Snickare... Cant live with em cant live without em.

Jag tycker inte detta handlar om tyckande. Håll inne betalningen till dess att det är åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Den kabeln som kapades var B så jag behöver använda B

Skrivet av sdaniel1:

Men dosan visar ju samma ledare två ggr på samma sida
W-G, W-G. På samma sida sen andra kontakten visar W-O W-O

Förlåt vad frågar du efter? Du kopplar färg till färg – annars kopplar du inte ihop kabeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Föreställ dig hur kabeln var innan den sågades isär.

Till exempel blå/vit på vänster sida av snittet var ju ihopkopplad med blå/vit på höger sida av snittet, eller hur?

Därför ska du koppla ihop varje färg med varje motsvarande färg. Det spelar ingen roll hur kablarna är kopplade i själva kontaktändan.

Permalänk
Medlem

Tack alla, nu funkar det iallfall. Hade bara förväntat mig att det skulle se ut typ så här. Då alla andra kopplingar jag använder har detta och med siffror t.o.m. Man slapp liksom använda ärtan så här 08.15 på en lördag

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/413S6rIwjvL....

Inte vanligtvis denna kabel man lägger varje morgon.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sdaniel1:

Man kan ju tycka det. Men tydligen inte. Snickare... Cant live with em cant live without em.

Det är inte så mycket vad någon tycker, de SKA åtgärda felen de själva orsakar. Jag skulle låta bli att betala tills det är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är inte så mycket vad någon tycker, de SKA åtgärda felen de själva orsakar. Jag skulle låta bli att betala tills det är fixat.

Jo jag begärde ett avdrag. Då jag gjort installationen själv och ville låta det vara så trots att jag är certifierad google/ youtube nätverkstekniker.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sdaniel1:

Jo jag begärde ett avdrag. Då jag gjort installationen själv och ville låta det vara så trots att jag är certifierad google/ youtube nätverkstekniker.

Hur mycket begärde du?

Fundera på hur mycket det skulle kosta att ta in en elektriker bara för att fixa det här...

Har svårt att tro att det skulle landa på mindre än 1000 kr för arbete+material, förmodligen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur mycket begärde du?

Fundera på hur mycket det skulle kosta att ta in en elektriker bara för att fixa det här...

Har svårt att tro att det skulle landa på mindre än 1000 kr för arbete+material, förmodligen mer.

Ja, jag fick 1200kr.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sdaniel1:

Ja, jag fick 1200kr.

Låter rätt rimligt tycker jag. Bra att det löste sig!