Permalänk
Medlem

Router som matas med PoE

Finns det router som delar Wi-Fi som matas med PoE och inte behöver vanlig strömmatning?

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Teltonikaroutrar brukar kunna drivas med PoE, eller menar du att du vill att accesspunkt som är kopplad till routern ska drivas med PoE?

Permalänk
Medlem

Personligen känner inte till någon router med stöd för PoE-input, däremot finns ju PoE Splitters som gör det möjligt att driva icke-PoE enheter via PoE

https://www.dustinhome.se/product/5011221431/injektorsplitter...

Permalänk
Medlem

Ubiquity Edgerouter X kan matas med 24V passiv PoE och har även PoE passthrough på en utgång för att mata tex en AP (dock endast några få modeller eftersom det inte är äkta 48V PoE enligt IEEE 802.3af/at).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Personligen känner inte till någon router med stöd för PoE-input, däremot finns ju PoE Splitters som gör det möjligt att driva icke-PoE enheter via PoE

https://www.dustinhome.se/product/5011221431/injektorsplitter...

Hade jag kunnat mata alla router med en sådan? Om det går så är jag världens lyckligaste

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Personligen känner inte till någon router med stöd för PoE-input, däremot finns ju PoE Splitters som gör det möjligt att driva icke-PoE enheter via PoE

https://www.dustinhome.se/product/5011221431/injektorsplitter...

Som sagt, Teltonika brukar kunna mätas med PoE, tex. RUTX10 :
https://www.induo.com/kop/routrar/natverksrouter/teltonika-ru...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LoZZaH:

Hade jag kunnat mata alla router med en sådan? Om det går så är jag världens lyckligaste

I princip men effekt och spänning får inte vara för hög ocxh kontakten måste passa.
Men är det verkligen en router du behöver för wifi har ju inget med router att göra och söker du egentligen en acesspunkt finns det mängder som drivs med poe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I princip men effekt och spänning får inte vara för hög ocxh kontakten måste passa.
Men är det verkligen en router du behöver för wifi har ju inget med router att göra och söker du egentligen en acesspunkt finns det mängder som drivs med poe.

Ja alltså jag behöver en router som delar ut Wi-Fi. Inga ethernet-kablar ska vara inkopplade i routern. Kallas det för en accesspunkt?

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Ja alltså jag behöver en router som delar ut Wi-Fi. Inga ethernet-kablar ska vara inkopplade i routern. Kallas det för en accesspunkt?

Förlåt, men hur ska du använda PoE utan ethernet?

Förklara vad du vill göra istället, släpp allt vad prylarna heter och inte heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förlåt, men hur ska du använda PoE utan ethernet?

Förklara vad du vill göra istället, släpp allt vad prylarna heter och inte heter.

Förlåt. En ethernet som kommer från internetuttaget ska vara inkopplad i boxen som delar ut Wi-Fi. Menade att utgående kablar ska sen vidare till datorer/tvn.

Alltså vill ha en box som matas med Ethernet-kabeln som är kopplad till internetuttaget som kan dela ut Wi-Fi. Alltså jag har ett bredbandsuttag som inte har ett strömuttag i närheten.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Förlåt. En ethernet som kommer från internetuttaget ska vara inkopplad i boxen som delar ut Wi-Fi. Menade att utgående kablar ska sen vidare till datorer/tvn.

Alltså vill ha en box som matas med Ethernet-kabeln som är kopplad till internetuttaget som kan dela ut Wi-Fi. Alltså jag har ett bredbandsuttag som inte har ett strömuttag i närheten.

Enkelt, kör routern någon annan stans! Du syftar säkert på att du har ett mediaskåp. Har du ett dubbeluttag i t.ex. vardagsrummet och vill ha internet i uttaget i sovrummet koppla då in ett uttag till WAN (som kopplas till inkommande i skåpet) och andra till LAN på dubbeluttaget och patcha vidare (LAN) till sovrummet.

WiFi-routrar som drivs på PoE kommer du inte hitta. PoE till 12 V-adaptrar finns, men glöm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Förlåt. En ethernet som kommer från internetuttaget ska vara inkopplad i boxen som delar ut Wi-Fi. Menade att utgående kablar ska sen vidare till datorer/tvn.

Alltså vill ha en box som matas med Ethernet-kabeln som är kopplad till internetuttaget som kan dela ut Wi-Fi. Alltså jag har ett bredbandsuttag som inte har ett strömuttag i närheten.

Hur har du tänkt att mata "internetuttaget" med en poe spänning?
Har du tillgång till termineringspunkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Hur har du tänkt att mata "internetuttaget" med en poe spänning?
Har du tillgång till termineringspunkten?

Det är inga problem att sätta en PoE-adapter i t.ex. vardagsrummet och mata till en av nätverksuttagen i patchpanelen, men sätt routern i t.ex. vardagsrummet istället så är saken klar och du behöver bara en kort kabel för några tior i mediaskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inga problem att sätta en PoE-adapter i t.ex. vardagsrummet och mata till en av nätverksuttagen i patchpanelen, men sätt routern i t.ex. vardagsrummet istället så är saken klar och du behöver bara en kort kabel för några tior i mediaskåpet.

Alltså jag tror inte det är rätt. Jag vet inte ens vad mediaskåp är. I min systers lägenhet finns det bara en sådan här som vi får internet ifrån

https://www.hornbach.se/shop/Datauttag-MALMBERGS-Gamma-1-vags...

Den är i hallen och bredvid den finns inget strömuttag i närheten och vi vill inte sta en förlängningssladd från ett annat strömuttag längre bort om det inte behövs. Finns det en lösning för att skapa ett Wi-Fi nätverk i lägenheten utan att dra en förlängningssladd från ett strömuttag längre bort?

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inga problem att sätta en PoE-adapter i t.ex. vardagsrummet och mata till en av nätverksuttagen i patchpanelen, men sätt routern i t.ex. vardagsrummet istället så är saken klar och du behöver bara en kort kabel för några tior i mediaskåpet.

Jag tolkade det som att han vill ansluta en router till isp inkommande nätverksuttag. Inte att gå via en patchpanel i något mediaskåp.

Det du pratar om är ju en självklarhet att det går att lösa med en poe injector.

Men isp brukar inte vara så sugna på att man har tillgång till deras patchpanel/terminerings utrymme och installera en poe-injector där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Alltså jag tror inte det är rätt. Jag vet inte ens vad mediaskåp är. I min systers lägenhet finns det bara en sådan här som vi får internet ifrån

https://www.hornbach.se/shop/Datauttag-MALMBERGS-Gamma-1-vags...

Den är i hallen och bredvid den finns inget strömuttag i närheten och vi vill inte sta en förlängningssladd från ett annat strömuttag längre bort om det inte behövs. Finns det en lösning för att skapa ett Wi-Fi nätverk i lägenheten utan att dra en förlängningssladd från ett strömuttag längre bort?

Dra en nätverkskabel från uttaget till närmsta strömuttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Alltså jag tror inte det är rätt. Jag vet inte ens vad mediaskåp är. I min systers lägenhet finns det bara en sådan här: https://www.hornbach.se/shop/Datauttag-MALMBERGS-Gamma-1-vags...

Den är i hallen och bredvid den finns inget strömuttag i närheten och vi vill inte sta en förlängningssladd från ett annat strömuttag om det inte behövs. Finns det en lösning för att skapa ett Wi-Fi nätverk i lägenheten?

Nej, ström utan kabel går inte. Ni måste dra kabel för ström eller nätverkskabel till en plats så att den vanliga kabeln (från WiFi-routern) når till ett uttag.

Det blir så här när du inte berättar någonting alls och du frågar efter något som är omöjligt genom att nämna något som är möjligt. PoE kräver en strömkälla och finns det bara ett inkommande uttag och inget nät i lägenheten för ethernet finns det inget sätt att koppla in en strömkälla.

Förutom att få det godkänt från fastighetsägaren (om det är hyres) att ta dit elektriker som installerar ett! Vilket i det fallet säkert betyder utanpåliggande kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LoZZaH:

Alltså vill ha en box som matas med Ethernet-kabeln som är kopplad till internetuttaget som kan dela ut Wi-Fi.

Det är en accesspunkt som gör det, accesspunkten kopplar du till din router på lansidan.
Här har du en vettig accesspunkt som du kan använda med poe via en poe injektor eller en passande switch som matar den med ström.
https://www.dustinhome.se/product/5011207600/unifi-6-lite-acc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag tolkade det som att han vill ansluta en router till isp inkommande nätverksuttag. Inte att gå via en patchpanel i något mediaskåp.

Det du pratar om är ju en självklarhet att det går att lösa med en poe injector.

Men isp brukar inte vara så sugna på att man har tillgång till deras patchpanel/terminerings utrymme och installera en poe-injector där.

Fastighetsägaren som brukar äga fastighetsnätet, men nej tror inte han syftar på att ha en injektor där.

Lösningen är ju att ha routern på annat ställe hur som helst. Enklare/snyggare att dra nätverkskabel tvärs över lägenheten än el. Finns ingen anledning att blanda in PoE-adaptrar oavsett om systern har mediaskåp eller inte. Förstår inte ens varför man skulle få tanken om det inte finns ett skåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Menade att utgående kablar ska sen vidare till datorer/tvn.

Om det inte finns ett nät i lägenheten så vet jag inte vad TS menar här. Om man använder en patchpanel eller ett par uttag som patchpanel spelar ingen roll alls och finns det senare, flytta på routern till ett annat rum!

Permalänk
Medlem

Vad @nikwad säger. TS har alltså helt enkelt ett ethernetuttag från internetleverantören fast ingen strömkälla i närheten och tänker att PoE vore en smidig snygg lösning att konvertera ethernet till Wi-Fi och sen är saken biff.

Men PoE kräver alltså att man levererar mer ström över ethernet, och det är rimligtvis inget som sker i det uttaget från leverantören. Någonstans måste vi alltså ändå dra en strömkabel, och rimligtvis kommer vi inte åt andra ändan för att installera en PoE-injector.

PoE är mao inte en rimlig lösning. Dra en nätverkskabel i någon snygg kabelkanal mot ett strömkälla och köp en vanlig router

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980