Ny hemmabio reciever med stöd för 4k HDR 60FPS

Permalänk
Medlem

Ny hemmabio reciever med stöd för 4k HDR 60FPS

Hej,

Jag har nyligen köpt nya Apple TV 4K och märkte snabbt att min hemmabio reciever (Yamaha RX-V775) inte har stöd för mer än 4K30 och om jag aktiverar HDR blir bilden väldigt grå.

Det fungerade bra när jag körde inbyggda Android TV på min Philips 65OLED935 men är sjukt trött på Android TV och alla buggiga och sega appar.

Vilken reciever rekommenderas för att klara 4K HDR i 60FPS?

Jag har i dagsläget två Dynavoice Challenger M-85-EX frontar, en Dynavoice Challenger C5-EX center och två dynavoice challenger S-5 ex som bakre högtalare. Sub är en aktiv B&W 10 tummare.

Jag har kollat på följande i prisklass under 5000kr:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sony-str-dh590-hembiofor...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sony-str-dh790-hembiofor...

Är dessa något man skulle kunna satsa på?

Ser ut som att båda har stöd för 4K HDR i 60FPS.

Eller ska man satsa på STR-DN1080?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hemmabio/hemmabioreceiv...

Permalänk

Skall du ha en bra med 4k och framtidssäker så glöm din budget.
Väldigt få filmer som ens har nytta utav 4k så länge det inte är senaste Avatar vi pratar om med senaste hyper super dyra Samsung TV.
Osäker. Har för mig äpple tv skalar ner det till mindre än äkta 4K.

Android stödjer nästa öppen standard för högupplöst bild medan Apple vill helst hålla på med låsta standarder. Därför Android kan upplevas med bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Väldigt få filmer som ens har nytta utav 4k så länge det inte är senaste Avatar vi pratar om med senaste hyper super dyra Samsung TV.

Va? Jag tycker nästan alla filmer i 4K har nytta av 4K.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kolla på Denons AVR X serie. Prisvärda och fullsmetad med funktioner. Har själv en AVR X2400H. 👌

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla Apple TV till TV:n och överföra ljudet till receivern via ARC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skall du ha en bra med 4k och framtidssäker så glöm din budget.
Väldigt få filmer som ens har nytta utav 4k så länge det inte är senaste Avatar vi pratar om med senaste hyper super dyra Samsung TV.
Osäker. Har för mig äpple tv skalar ner det till mindre än äkta 4K.

Android stödjer nästa öppen standard för högupplöst bild medan Apple vill helst hålla på med låsta standarder. Därför Android kan upplevas med bra bild.

Jaså

Har följande 4K Blu ray filmer:

SnowWhite and the huntsman (DTS X)

SnowWhite and the huntsman Winter's War (DTS X)

Battleship (DTS X)

Sagan Om Ringen box 4K

Castle Rock

Pet Sematary 4K

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skall du ha en bra med 4k och framtidssäker så glöm din budget.
Väldigt få filmer som ens har nytta utav 4k så länge det inte är senaste Avatar vi pratar om med senaste hyper super dyra Samsung TV.
Osäker. Har för mig äpple tv skalar ner det till mindre än äkta 4K.

Android stödjer nästa öppen standard för högupplöst bild medan Apple vill helst hålla på med låsta standarder. Därför Android kan upplevas med bra bild.

Asså jag har ett flertal filmer i 4K och det är sjuk skillnad mellan 4K och 1080p versionerna av dom så jag vet inte var du får det ifrån?

Hade varit fint med en källa på ditt påstående om att den skalar ner också.

Även om Android stödjer öppna standarder är det ett skitsystem på TV.

Skrivet av Saddl3r:

Varför inte koppla Apple TV till TV:n och överföra ljudet till receivern via ARC?

Jag försökte göra det här först men lyckas inte få ljudet att gå över.

Jag kör i dagsläget Reciever(arc) -> TV

Testade Reciever(arc) -> TV -> AppleTV men då fick jag inget ljud.

Måste jag köra toslink mellan tv och reciever för att få det att fungera så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag försökte göra det här först men lyckas inte få ljudet att gå över.

Jag kör i dagsläget Reciever(arc) -> TV

Testade Reciever(arc) -> TV -> AppleTV men då fick jag inget ljud.

Måste jag köra toslink mellan tv och reciever för att få det att fungera så?

Det ska räcka med två sladdar: en mellan apple tv och tvn, samt en mellan tvn och receivern. Se till att den andra sladden går till ARC-ingångarna på båda tv och receiver.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jaså

Har följande 4K Blu ray filmer:

SnowWhite and the huntsman (DTS X)

SnowWhite and the huntsman Winter's War (DTS X)

Battleship (DTS X)

Sagan Om Ringen box 4K

Castle Rock

Pet Sematary 4K

Alla filmer med häftiga animationer. Där glänser det. Det är inte de filmer som är bäst. Det är natur filmer som har bäst bild.
Bild är precis som ljud det är vad vi uppfattar. Jag kan förstå att många gillar när det ser coolt ut.

De dåliga snövit filmerna. Då ser jag hellre på klassiska Disneys variant

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Asså jag har ett flertal filmer i 4K och det är sjuk skillnad mellan 4K och 1080p versionerna av dom så jag vet inte var du får det ifrån?

Hade varit fint med en källa på ditt påstående om att den skalar ner också.

Även om Android stödjer öppna standarder är det ett skitsystem på TV.

Jag försökte göra det här först men lyckas inte få ljudet att gå över.

Jag kör i dagsläget Reciever(arc) -> TV

Testade Reciever(arc) -> TV -> AppleTV men då fick jag inget ljud.

Måste jag köra toslink mellan tv och reciever för att få det att fungera så?

Android är bättre på att hantera det du vill göra. Om du nu bryr dig så mycket om bilden varför vill du då glömma ljudet. Det är vad du måste stå ut med om du nu så envetet vill ha Apple. Du får göra precis som du vill. Bara säga att ena sidan har rena låsta och dumma standarder.
Ha en fortsatt fin kväll

Permalänk
Medlem

Ska man se en UHD med eller utan HDR är det Pacific Rim, Mad Max: Fury Road, 13 Hours: Secret Soldiers of Benghazi eller Blade Runner / 2049.

Dessa ligger under Referens / Atmos disk och är top notch. Min personliga favorit är Pacific Rim. 👌

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Android är bättre på att hantera det du vill göra. Om du nu bryr dig så mycket om bilden varför vill du då glömma ljudet. Det är vad du måste stå ut med om du nu så envetet vill ha Apple. Du får göra precis som du vill. Bara säga att ena sidan har rena låsta och dumma standarder.
Ha en fortsatt fin kväll

Tråkigt bara att du slänger ut dig massa men inte har några källor på det.

Jag lyckades få igång det efter massa meck och testade Ford vs Ferrari, 1080p mot 4K HDR.
Det är sån stor skillnad mellan dessa och då kör den i formatet HECV Main 10 HDR på min AppleTV genom PLEX utan att transcoda.

Vilka format är det du menar är så mycket bättre och bara fungerar på Android?

Jag har förövrigt en ganska high-end TV så det är värt ganska mycket att se filmer i 4K med HDR än 1080p.

Skrivet av Saddl3r:

Det ska räcka med två sladdar: en mellan apple tv och tvn, samt en mellan tvn och receivern. Se till att den andra sladden går till ARC-ingångarna på båda tv och receiver.

Det är lite kul för jag kollade om det fanns någon uppdatering till min TV för ett tag sen och det fanns det, körde uppdateringen och nu gick det att få ljud till AppleTVn också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tråkigt bara att du slänger ut dig massa men inte har några källor på det.

Jag lyckades få igång det efter massa meck och testade Ford vs Ferrari, 1080p mot 4K HDR.
Det är sån stor skillnad mellan dessa och då kör den i formatet HECV Main 10 HDR på min AppleTV genom PLEX utan att transcoda.

Vilka format är det du menar är så mycket bättre och bara fungerar på Android?

Jag har förövrigt en ganska high-end TV så det är värt ganska mycket att se filmer i 4K med HDR än 1080p.

Det är lite kul för jag kollade om det fanns någon uppdatering till min TV för ett tag sen och det fanns det, körde uppdateringen och nu gick det att få ljud till AppleTVn också

Säger bara Nvidia Shield, tar allt man slänger på den. Kör blandat Kodi och även Emby. Oops Shield är Android.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Tråkigt bara att du slänger ut dig massa men inte har några källor på det.

Jag lyckades få igång det efter massa meck och testade Ford vs Ferrari, 1080p mot 4K HDR.
Det är sån stor skillnad mellan dessa och då kör den i formatet HECV Main 10 HDR på min AppleTV genom PLEX utan att transcoda.

Vilka format är det du menar är så mycket bättre och bara fungerar på Android?

Jag har förövrigt en ganska high-end TV så det är värt ganska mycket att se filmer i 4K med HDR än 1080p.

Det är lite kul för jag kollade om det fanns någon uppdatering till min TV för ett tag sen och det fanns det, körde uppdateringen och nu gick det att få ljud till AppleTVn också

Android stödjer h264/h265 sedan länge plus nya AV1 codec som gör det möjligt att komma runt låsta MPEG.
Om du googlar vad AV1 codec gör så kanske det klarnar sig lite över vad jag vill komma fram till.
Har också modern TV från Philips och haft äpple TV/TV 4k båda ligger i garderoben.
Såg sist på Justice Leauge i 4K, blev ej imponerad. Hellre sett den i HD.
Både bild och ljud är lika bra som äpplet på Android. Som sagt du får välja själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hej,

Jag har nyligen köpt nya Apple TV 4K och märkte snabbt att min hemmabio reciever (Yamaha RX-V775) inte har stöd för mer än 4K30 och om jag aktiverar HDR blir bilden väldigt grå.

Det fungerade bra när jag körde inbyggda Android TV på min Philips 65OLED935 men är sjukt trött på Android TV och alla buggiga och sega appar.

Vilken reciever rekommenderas för att klara 4K HDR i 60FPS?

Jag har i dagsläget två Dynavoice Challenger M-85-EX frontar, en Dynavoice Challenger C5-EX center och två dynavoice challenger S-5 ex som bakre högtalare. Sub är en aktiv B&W 10 tummare.

Jag har kollat på följande i prisklass under 5000kr:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sony-str-dh590-hembiofor...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sony-str-dh790-hembiofor...

Är dessa något man skulle kunna satsa på?

Ser ut som att båda har stöd för 4K HDR i 60FPS.

Eller ska man satsa på STR-DN1080?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hemmabio/hemmabioreceiv...

Då du tyvärr inte fått så super bra råd på din fråga...
så kommer här ett i alla fall

I din prisklass så hadde jag kört på Str dn1080. Lika bra än att "dumm" snåla ännu mer och den fixar det du är ute efter plus lite till i fall du vill bygga ut i efterhand
Tippsade om den till en arbetskollega under black friday, då den är mycket hyllad av många testare för vad den levererar i den prisklassen den är i. Och han säger att han är supernöjd med den också och att det lyfte ljudet från den förra han hadde innan. För mig att han kanske okså har dynavos sist vi pratade om det då för ett halvår sedan. 🤔🙂

Annars så kolla begangnad, men de bra försvinner rätt snabbt och ibland käns det ändå överprisade.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.