Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skulle ändå påstå att risken för dödsfall eller permaneta men som följd av COVID-19 hos barn är 10x eller 100x gånger större än jämförelsevis med vanliga förkylningar, influensa, magsjuka, eller andra sjukdomar som vanligen drabbar barn.

Föräldrar får välja hur stor magnitud av olika risker med olika sjukdomar de vill utsätta sina barn för...

Men men, jag får gå med svansen mellan benen och ta min andra och tredje dos inom kort, för jag har sett tillräckligt att omvärlden inte gör sitt yttersta för att besegra denna pandemi. Indien kommer troligen att sabba hela världens vaccinarbete gjort hittills (*host* vaccinresitent variant *host*).

Tredje dos? Erbjuds vi en tredje dos nu?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om ni hade haft Covid-19 i år tar ni vaccin så fort som möjligt nu ändå?

Nu har jag, såvitt jag vet, inte haft Covid-19, men om jag haft det så skulle jag ändå ta vaccin så fort det går.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Nu har jag vart frisk några månader. Vi blev "normalsjuka", med feber och sånt i två veckor för oss vuxna medan barnen inte alls blev sjuka.

Vi var extra trötta i någon månad efteråt men nu är alla helt återställda. Förutom EN grej för mig.

Cola Zero och Pepsi Max bland annat smakar fortfarande som rutten bensin. Det smakar alltså helt sjukt! Annan light-dryck smakar som vanligt men det måste vara någon delad ingrediens i just light-cola som spökar i smaksinnet. Inte märkt av på någon annan mat eller dryck än just alla varianter av light-cola. Någon annan som vart med om något liknande?

Oj, inte skoj att inte kunna dricka Pepsi Max. Hur funkar Julmust light?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Fast nu är väl ändå tankebanorna som sådan att de som haft covid inte bör ta vaccinet för att kunna ge dom som inte fått det en snabbare chans att kunna få vaccin. Man hävdar ju liksom att man har ett ganska gott skydd med antikroppar ett tag..

Mina föräldrar tänkte så. Dom avbokade.

Jag tänker inte ta vaccinet för min relativt låga ålder (runt 30) och för jag nyligen haft Covid. Vi får se hur det blir till hösten!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Mina föräldrar tänkte så. Dom avbokade.

Jag tänker inte ta vaccinet för min relativt låga ålder (runt 30) och för jag nyligen haft Covid. Vi får se hur det blir till hösten!

I höst lär vi även få svar om det räcker med en dos för oss som redan haft det för att "toppa upp" immunförsvaret lite. Finns ju redan en del som pekar på att det är så. (kan ju vara så att man inte behöver något alls, men att det behövs mer data/forskning för att se det först).

Borde egentligen själv vänta till hösten jag med för att ge andra förtur, men har åldrande svärföräldrar i annat land så lutar ändå att att vi tar det så fort vi får möjlighet för att lättare komma och hälsa på dom. (de är fullvaccinerade, men vi har inte "orkat" med processen med PCR-testning o.s.v. för att kunna resa dit)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Mina föräldrar tänkte så. Dom avbokade.

Jag tänker inte ta vaccinet för min relativt låga ålder (runt 30) och för jag nyligen haft Covid. Vi får se hur det blir till hösten!

Dina föräldrar spelar med väldigt dåliga odds då de realistiskt befinner sig i farozonen, sett till de COVID-19 fall vi har hitills haft och därför bör de även vaccinera sig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Dina föräldrar spelar med väldigt dåliga odds då de realistiskt befinner sig i farozonen, sett till de COVID-19 fall vi har hitills haft och därför bör de även vaccinera sig.

Sprid inte FUD, man har ett bra skydd om man haft infektionen de senaste sex månaderna. (antagligen längre, men sex månader vet man). Tegnell själv har flera gånger uttalat att man gärna kan ställa sig sist i vaccinationskön om man redan har haft corona de senaste sex månaderna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sprid inte FUD, man har ett bra skydd om man haft infektionen de senaste sex månaderna. (antagligen längre, men sex månader vet man). Tegnell själv har flera gånger uttalat att man gärna kan ställa sig sist i vaccinationskön om man redan har haft corona de senaste sex månaderna.

Vadå FUD? Vad är det som är FUD med att uppmana någon att vaccinera sig iallafall, oavsett om man har haft sjukdomen eller inte.

Jag håller inte alls med dig om att jag sprider FUD här men däremot så kan jag erkänna att jag borde ha läst Ninotramps inlägg lite mer noggrant.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Are we there yet?

Norrbotten har den näst högsta smittspridningen av covid-19 i landet.

Regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt rasar mot att så många inte följer rekommendationerna.

– Hur fasen ska vi kunna öppna samhället när vi har sämst situation i hela Europa? Vi måste hjälpas åt, säger han på en presskonferens.
https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddslakaren-rasar-sam...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vadå FUD? Vad är det som är FUD med att uppmana någon att vaccinera sig iallafall, oavsett om man har haft sjukdomen eller inte.

Jag håller inte alls med dig om att jag sprider FUD här men däremot så kan jag erkänna att jag borde ha läst Ninotramps inlägg lite mer noggrant.

Du skrev "Dina föräldrar spelar med väldigt dåliga odds då de realistiskt befinner sig i farozonen" vilket är FUD, de har ju haft sjukdomen, så klart de ska vaccinera sig, men det är ingen panik att göra det just nu.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du skrev "Dina föräldrar spelar med väldigt dåliga odds då de realistiskt befinner sig i farozonen" vilket är FUD, de har ju haft sjukdomen, så klart de ska vaccinera sig, men det är ingen panik att göra det just nu.

Nej, FUD vore om någon hade skrivit "Jag tycker inte dina föräldrar ska vaccinerar sig av två skäl; biverkningar och eftersom de har nu antikroppar efter att haft sjukdomen så är alltså vaccination inte bara riskabelt men också totalt onödigt".

För om jag ska tolka ditt inlägg som du har tolkat mitt, så missade du avsiktligen att jag också skrev att jag borde ha läst hans inlägg lite mer noggrant. Eller har du bara vaknat på fel sida idag?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

https://i.imgur.com/mwyPe4E.png

Norrbotten har den näst högsta smittspridningen av covid-19 i landet.

Regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt rasar mot att så många inte följer rekommendationerna.

– Hur fasen ska vi kunna öppna samhället när vi har sämst situation i hela Europa? Vi måste hjälpas åt, säger han på en presskonferens.
https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddslakaren-rasar-sam...

Ja, det finns ju 2 stora orsaker till den stora smittspridningen i norrbotten och det har ju inget med att vi inte följer restriktionerna att gör, vilken jävla tomte...........................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nej, FUD vore om någon hade skrivit "Jag tycker inte dina föräldrar ska vaccinerar sig av två skäl; biverkningar och eftersom de har nu antikroppar efter att haft sjukdomen så är alltså vaccination inte bara riskabelt men också totalt onödigt".

För om jag ska tolka ditt inlägg som du har tolkat mitt, så missade du avsiktligen att jag också skrev att jag borde ha läst hans inlägg lite mer noggrant. Eller har du bara vaknat på fel sida idag?

Jaja, såg att du skrev att du borde läst tydligare, så ingen skada skedd, ville bara poängtera att det var FUD:
”Fear, Uncertainty, and Doubt och är en marknadsföringsteknik som går ut på skrämma” och kommentaren:
"Dina föräldrar spelar med väldigt dåliga odds då de realistiskt befinner sig i farozonen"
hade till syfte att skrämma, men bra att vi är överens att de kan somna om och boka sin vaccinering när trycket lättat på tidsbokningen till hösten.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Ja, det finns ju 2 stora orsaker till den stora smittspridningen i norrbotten och det har ju inget med att vi inte följer restriktionerna att gör, vilken jävla tomte...........................

Vilka 2 stora orsaker? Vilka är det som struntar i restriktionerna, dvs., är nära och pratspottar på varandra? Eller finns det något annat magiskt sätt virus kan spridas inifrån en människa och in i en annan?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Ja, det finns ju 2 stora orsaker till den stora smittspridningen i norrbotten och det har ju inget med att vi inte följer restriktionerna att gör, vilken jävla tomte...........................

Just nu råkar det vara högst där, men det har ju inte alltid varit så.
Man kan hitta minst 50 artiklar på 10 minuter på nätet om man vill hur folk struntar i att följa rekommendationer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Någon som vet i vilken utsträckning alkohol kan komma att påverka antikroppsbildningen via Fiser-vaccinet? Funderar på att knäppa ett par bärs! Är inne på andra dagen efter första Fiser-sprutan.

All lokaliserad ömhet i vänster arm är i princip borta nu - enda biverkningen jag upplevt hittills. Håller tummarna att jag inte får några blåmärken eller blödningar efter två veckor vilket varnats om i papper jag fått.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Någon som vet i vilken utsträckning alkohol kan komma att påverka antikroppsbildningen via Fiser-vaccinet? Funderar på att knäppa ett par bärs! Är inne på andra dagen efter första Fiser-sprutan.

All lokaliserad ömhet i vänster arm är i princip borta nu - enda biverkningen jag upplevt hittills. Håller tummarna att jag inte får några blåmärken eller blödningar efter två veckor vilket varnats om i papper jag fått.

Vad jag läst så ska man låta bli att dricka sig berusad men ett par öl ska inte vara nån fara, jag tog ett par samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad jag läst så ska man låta bli att dricka sig berusad men ett par öl ska inte vara nån fara, jag tog ett par samma dag.

Inom vilken tidsrymd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Inom vilken tidsrymd?

Vet inte, kommer inte ihåg. Men man kan ju spekulera i att det är dom två veckorna innan man får fulla effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

https://i.imgur.com/mwyPe4E.png

Norrbotten har den näst högsta smittspridningen av covid-19 i landet.

Regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt rasar mot att så många inte följer rekommendationerna.

– Hur fasen ska vi kunna öppna samhället när vi har sämst situation i hela Europa? Vi måste hjälpas åt, säger han på en presskonferens.
https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddslakaren-rasar-sam...

Han får väl göra någon väderdans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

https://i.imgur.com/mwyPe4E.png

Norrbotten har den näst högsta smittspridningen av covid-19 i landet.

Regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt rasar mot att så många inte följer rekommendationerna.

– Hur fasen ska vi kunna öppna samhället när vi har sämst situation i hela Europa? Vi måste hjälpas åt, säger han på en presskonferens.
https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddslakaren-rasar-sam...

Inte så oväntat när man bara kolla hur många som blivit vaccinerade i Norrbotten. Tidigare i veckan var det typ 30k om ens det. Som 30 ish åring lör man väl få vänta till 2022 innan vaccinering

edit: var visst 28k färdig vaccinerade och ändå ca 90k påbörjade

Permalänk
Medlem

Hör nog hemma i gubbgnälltråden egentligen, men nu har de öppnat upp för bokning i Stockholm för min åldersgrupp men det går ju inte att boka!! Tiderna försvinner innan man ens hinner klicka på dom. Hur har de tänkt sig att man ska boka egentligen? Scalper-script? (Finns det en andrahandsmarknad för vaccinet, man kanske skulle tjäna sig en hacka? ) Vaccin-Bot? Jag har inte en 20-årings hyper-reflexer längre. Borde det inte vara som vilket bokningssystem som helst? Att nu är bokningsbara tider v21 och när de är slut v22, v23, v24 o.s.v. d.v.s. första lediga tid varefter det fyller på. Nä, usch, vilken dynga till bokningssystem!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Precis, det är därför det bara borde vara drop in på utomhusplatser, ingen egen tidsbokning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Precis, det är därför det bara borde vara drop in på utomhusplatser, ingen egen tidsbokning.

Så en irl-kö i 3-4 veckor är en bättre ide än att boka tid? Ta ledigt från jobbet flera gånger för att kanske få vaccin?

Tidsbokning är det enda realistiska så länge efterfrågan på vaccin kraftigt överstiger tillgången.

I ett senare skede där det finns väldigt bra tillgång kanske man kan tänka sig att ett drop-in system kan vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så en irl-kö i 3-4 veckor är en bättre ide än att boka tid? Ta ledigt från jobbet flera gånger för att kanske få vaccin?

Men det kan ju folk inte göra, så det blir en naturlig begränsning just på grund av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det kan ju folk inte göra, så det blir en naturlig begränsning just på grund av det.

Hur många gånger tror du folk är beredda att ta ledigt för att "köa", för att sedan ändå inte få en tid? Jag förstår inte din fascination för att folk ska hålla på att ta ledigt för att på vinst och förlust i ur och skur ställa sig i en kö...

Om det är väldigt högt tryck på bokningarna just nu så är det för att efterfrågan är extremt hög. När det gått några dagar för den nuvarande målgruppen så kommer trycket minska (i och med att fler har fått sina tider) och det blir lättare att få sig en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hör nog hemma i gubbgnälltråden egentligen, men nu har de öppnat upp för bokning i Stockholm för min åldersgrupp men det går ju inte att boka!! Tiderna försvinner innan man ens hinner klicka på dom. Hur har de tänkt sig att man ska boka egentligen? Scalper-script? (Finns det en andrahandsmarknad för vaccinet, man kanske skulle tjäna sig en hacka? ) Vaccin-Bot? Jag har inte en 20-årings hyper-reflexer längre. Borde det inte vara som vilket bokningssystem som helst? Att nu är bokningsbara tider v21 och när de är slut v22, v23, v24 o.s.v. d.v.s. första lediga tid varefter det fyller på. Nä, usch, vilken dynga till bokningssystem!

Det klingar nog av. Jag hade samma problem + att min "alltid öppet"-app till slut bara hittade tider på platser jag inte enkelt kan ta mig till så jag ringde min vårdcentral (för att gnälla över avstånd och usel app) men de svarade bara: "Det fixar vi enkelt, välkommen hit på fredag kl 10.15." och vid besöket fick jag, förutom vaccindos 1, dessutom en tid för dos 2 inbokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det är väldigt högt tryck på bokningarna just nu så är det för att efterfrågan är extremt hög. När det gått några dagar för den nuvarande målgruppen så kommer trycket minska (i och med att fler har fått sina tider) och det blir lättare att få sig en tid.

<Gnäll/Rant>
Skulle vara intressant att veta exakt hur de gör, för nu dyker tider upp och när man försöker gå vidare har någon annan tagit tiden… det hade gått att göra på så många andra intelligenta sätt. T.ex. vi har X antal individer i gruppen vi öppnar upp för. Till detta behöver vi Y antal veckor för att hinna med alla. Men lägg då upp ett block med tider för hela den perioden, släpp in folk och boka, de som är snabba får de bästa tiderna och är man långsammare så får man ta vad som är kvar, men man kan i alla fall boka en tid och SEN kan man sitta och klicka i hopp om avbokningar för att få en bättre tid om man nu är böjd åt det hållet.

Nu ska man istället sitta som en tonåring och klicka fram-och-tillbaka i alla oändlighet i hopp om att överhuvudtaget få en tid, för alla tider som verkar läggas upp några enstaka i gången hela tiden. Är det detta som är gamification av samhället och vad i h-e har det i en vaccinationsbokning att göra?!
</Gnäll/Rant>

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det klingar nog av.

Absolut, i höst kommer det vara ko-lungt på bokningsfronten.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har de tänkt sig att man ska boka egentligen? Scalper-script? (Finns det en andrahandsmarknad för vaccinet, man kanske skulle tjäna sig en hacka? ) Vaccin-Bot?

Som tur är kan man inte hoarda vaccintider. Man måste dessutom legitimera sig med bank-id för att boka tid, så en vaccin-bot låter riskabelt.

Skrivet av Mindfighter:

Jag har inte en 20-årings hyper-reflexer längre.

Om åldersprioriteringen håller borde ingen annan i din åldersgrupp heller ha det.

Skrivet av Mindfighter:

Borde det inte vara som vilket bokningssystem som helst? Att nu är bokningsbara tider v21 och när de är slut v22, v23, v24 o.s.v. d.v.s. första lediga tid varefter det fyller på.

Problemet är att de inte kan planera mer än en vecka i taget, eftersom leveranserna av vaccin är för ojämn och osäker. De vill inte riskera behöva avboka folk om det kommer färre vaccin än förväntat. Det hände i början och var inte populärt.

Det viktigaste är att så många som möjligt vaccinerar sig så snabbt det går och att så lite som möjligt av vaccinen går till spillo. Personligen har jag inte bråttom att vaccinera just mig. Jag kommer självklart vaccinera mig så fort tillfälle ges, men ett vaccin som inte kommer mig tillgodo vaccinerar ju någon annan tänker jag, och det är väl bra? Det är inte så att de vaccin som inte når mig blir meningslösa eller kasseras. Jag tycker folk borde lugna ner sig lite om "vaccinfiaskot" och paniken över att inte kunna boka tid. Det betyder ju att alla doser som kommer in går åt. Sen håller jag med om att bokningen förmodligen hade kunnat göras enklare, kanske med någon slags kö-funktion, men med tanke på hur IT-upphandlingar i det offentliga ser ut är det inget jag förväntar mig.

Skrivet av cyklonen:

Precis, det är därför det bara borde vara drop in på utomhusplatser, ingen egen tidsbokning.

Begränsningen är vaccintillgången, och då är det väl ändå bättre att veta om man inte kommer få något vaccin innan man åker och ställer sig i kö. Resultatet blir ju detsamma, det blir lika många vaccinerade som det finns doser tillgängliga. Jag förstår inte vilken fördel drop-in skulle ge? Att den som har mest ork och tid att besöka vaccinationsplatser har störst chans att bli vaccinerad? Att man premierar "proof of effort"?