S21 Ultra, död skärm. Rädda innehåll?

Permalänk

S21 Ultra, död skärm. Rädda innehåll?

Har en Samsung Galaxy S21 Ultra 5G som jag köpt genom Comviq för någon månad sen.
Allt har varit bra fram tills idag då skärmen plötsligt dör.
Ser klocka genom skalet (Samsung originalskal) och den ringer som vanligt mm men skärmen tänds inte upp.
Har testat att göra reset på telefonen men det hjälper inte.
Dum som jag var gjorde jag reset innan ja kopplade in den i datorn för att spara bilder och annat ja behövt spara och nu kan jag ju inte slå pinkod när telefonen startas om och kan därför inte heller föra över nåt till datorn.

Finns det något annat sätt jag kan komma in i telefonen?

Telefonen ska nu skickas på service och lär ta ca 2 veckor, och troligtvis är den fabriksåterställd när ja får den lagad.

Någon som varit med om nåt liknande och har någon idé, eller vet hur ja kan spara mina bilder mm?

Har gått in på mitt Googlekonto och kollat men tydligen har ja inte sparat där

Permalänk
Medlem

Förlåt vad menar du? Har du gjort en fabriksåterställning har du väl raderat allt?

Nej det går inte att läsa ut något utan att pekskärmen fungerar och du kan komma in i telefonen.

Permalänk
Samsung Sverige

Om du ser klockan på skärmen låter det ju som att den fortfarande fungerar, så själva felet låter lite underligt. Jag skulle försöka kolla med din verkstad om det absolut är så att den måste fabriksåterställas. Kolla också med exempelvis Samsungservice.se om det finns någon väg framåt. Samsungs galleriapp kan synka mot Samsung Cloud/Onedrive, så det kanske är vettigt att kolla där också om du har råkat slå på synkningen dit.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hade jag råkat ut för detta och inte haft backup hade jag köpt en ny skärm och bytt själv, kostar ju några tusen till den telefonen men det beror väl på hur man värderar innehållet.

Permalänk
Medlem

Testat att plugga in USB-C-dongel med HDMI och USB för att få bild och kunna styra med mus? Har själv gjort det på flera telefoner med trasig display med stöd för det.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av rufio:

Testat att plugga in USB-C-dongel med HDMI och USB för att få bild och kunna styra med mus? Har själv gjort det på flera telefoner med trasig display med stöd för det.

Smart! Ja, det kan hända att DeX startar av sig själv, och att det går att komma åt att skriva in lösenordet den vägen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Förlåt vad menar du? Har du gjort en fabriksåterställning har du väl raderat allt?

Nej det går inte att läsa ut något utan att pekskärmen fungerar och du kan komma in i telefonen.

Nej jag har inte gjort en fabriksåterställning men en "reset/återstart". (Samsung kallar de Restet när man tvingar telefonen att starta om.

Skrivet av Samsung:

Om du ser klockan på skärmen låter det ju som att den fortfarande fungerar, så själva felet låter lite underligt. Jag skulle försöka kolla med din verkstad om det absolut är så att den måste fabriksåterställas. Kolla också med exempelvis Samsungservice.se om det finns någon väg framåt. Samsungs galleriapp kan synka mot Samsung Cloud/Onedrive, så det kanske är vettigt att kolla där också om du har råkat slå på synkningen dit.

Har gjort ett garantiärende genom Comviq efter att ja pratat med Samsung och samsungservice. Comviq ska skicka ut nåt paket som ja sen ska skicka in telefonen i för service.
När ja pratade med dom kunde dom inte garantera att telefonen inte återställs och innehållet förvinner.
Samsungkontont har ja inte tänkt på så ska kolla där. Tack!

Skrivet av Linus:

Hade jag råkat ut för detta och inte haft backup hade jag köpt en ny skärm och bytt själv, kostar ju några tusen till den telefonen men det beror väl på hur man värderar innehållet.

Jag betalar inget för att fixa telefonen så länge de är garanti på den.
Så mycket värde har inte innehållet så jag lägger flera tusen.

Skrivet av rufio:

Testat att plugga in USB-C-dongel med HDMI och USB för att få bild och kunna styra med mus? Har själv gjort det på flera telefoner med trasig display med stöd för det.

Ah där har vi kanske nåt... måste åka och köpa en dongel.
Men måste man inte bekräfta något för att få åtkomst, på samma sätt som när man sätter i kabel till dator?
Vet du vad det är jag ka köpa (länk om du vet) för jag har noll koll
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Nej jag har inte gjort en fabriksåterställning men en "reset/återstart". (Samsung kallar de Restet när man tvingar telefonen att starta om.

Fungerar pekskärmen ska du i princip i blindo kunna låsa upp skärmen och aktivera MTP. Senare kanske är svårt att göra i blindo, men då kanske extern skärm är enklare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Nej jag har inte gjort en fabriksåterställning men en "reset/återstart". (Samsung kallar de Restet när man tvingar telefonen att starta om.
Har gjort ett garantiärende genom Comviq efter att ja pratat med Samsung och samsungservice. Comviq ska skicka ut nåt paket som ja sen ska skicka in telefonen i för service.
När ja pratade med dom kunde dom inte garantera att telefonen inte återställs och innehållet förvinner.
Samsungkontont har ja inte tänkt på så ska kolla där. Tack!
Jag betalar inget för att fixa telefonen så länge de är garanti på den.
Så mycket värde har inte innehållet så jag lägger flera tusen.
Ah där har vi kanske nåt... måste åka och köpa en dongel.
Men måste man inte bekräfta något för att få åtkomst, på samma sätt som när man sätter i kabel till dator?
Vet du vad det är jag ka köpa (länk om du vet) för jag har noll koll
Tack för tipset!

Du kan köpa en enkel USB-C-hubb. Jag har testat de här varianterna med goda resultat: Samsung och HP. Men jag tror att de flesta multiportadaptrarna med HDMI och USB bör fungera.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fungerar pekskärmen ska du i princip i blindo kunna låsa upp skärmen och aktivera MTP. Senare kanske är svårt att göra i blindo, men då kanske extern skärm är enklare.

Hade ju varit bra om man kunnat skriva in koden i blindo men de är helt omöjligt att veta var siffrorna är.
Har försökt massor av gånger. Mins inte ens om ja ska swipa innan osv heller och när man använder siffror på olika rader och OK också ska hittas känns det omöjligt.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Du kan köpa en enkel USB-C-hubb. Jag har testat de här varianterna med goda resultat: Samsung och HP. Men jag tror att de flesta multiportadaptrarna med HDMI och USB bör fungera.

Men fungerar inte en vanlig hubb på samma sätt som om ja bara sätter i kabeln direkt i datorn, bara att hubben tillåter fler anslutningar (fler USB)?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Hade ju varit bra om man kunnat skriva in koden i blindo men de är helt omöjligt att veta var siffrorna är.
Har försökt massor av gånger. Mins inte ens om ja ska swipa innan osv heller och när man använder siffror på olika rader och OK också ska hittas känns det omöjligt.

En tanke kan ju vara att du tar med telefonen till en butik där en S21 Ultra finns och frågar snällt om personalen kan hjälpa dig så att du kan se hur det ser ut på den skärmen och på så sätt fundera ut det. Eller att någon här kan ta en bild på hur det ser ut vid omstart. Jag har tyvärr inte S21 Ultra nu, annars hade jag hjälpt till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

En tanke kan ju vara att du tar med telefonen till en butik där en S21 Ultra finns och frågar snällt om personalen kan hjälpa dig så att du kan se hur det ser ut på den skärmen och på så sätt fundera ut det. Eller att någon här kan ta en bild på hur det ser ut vid omstart. Jag har tyvärr inte S21 Ultra nu, annars hade jag hjälpt till.

Testade med att ha sambons vanliga S21 bredvid men de blev inte enklare tyvärr. Ska se om ja kan hitta någon bild på nätet.

Var in på Samsung account via datorn men tyvärr fanns inget sparat där...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Men fungerar inte en vanlig hubb på samma sätt som om ja bara sätter i kabeln direkt i datorn, bara att hubben tillåter fler anslutningar (fler USB)?

Jo, men du vill ju framförallt få HDMI-utgången så att du har möjlighet att koppla in en extern skärm till telefonen. Det kanske går att skriva in koden med numeriska keypaden om du kopplar in ett USB-tangentbord?

Edit: Jag testade precis och vanliga pin-koden går i alla fall att skriva in så med tangentbordet. Tryck enter, tryck koden, tryck enter igen.

Edit 2: Även SIM-pin fungerar att skriva in så. Och det fungerar efter omstart.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har du vägarna förbi stockholm, gbg eller malmö, då kan du lämna in mobilen direkt till samsung istället för whatever comviq använder. Är det ett garantiärende så fixar dom det direkt till dig. Hade typ samma situation som du, tills skärmen slutade fungera helt. Det gick att lösa med backup också för typ 500 spänn om det skulle vara aktuellt, men det behövdes inte.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jo, men du vill ju framförallt få HDMI-utgången så att du har möjlighet att koppla in en extern skärm till telefonen. Det kanske går att skriva in koden med numeriska keypaden om du kopplar in ett USB-tangentbord?

Edit: Jag testade precis och vanliga pin-koden går i alla fall att skriva in så med tangentbordet. Tryck enter, tryck koden, tryck enter igen.

Edit 2: Även SIM-pin fungerar att skriva in så. Och det fungerar efter omstart.

Tack för att du testat.
Ska se om ja kan få tag på nåt ja kan använda.
Blir så trött på mig själv.
Brukar inte ha lås på telefonen men nu hade ja skaffat de för "de kan ju va bra".
Brukar även ha Cloud genom Samsung på tidigare telefoner men valde att klicka bort de då ja tänkt köra Dropbox istället... och nu sitter man här

Skrivet av morotis:

Har du vägarna förbi stockholm, gbg eller malmö, då kan du lämna in mobilen direkt till samsung istället för whatever comviq använder. Är det ett garantiärende så fixar dom det direkt till dig. Hade typ samma situation som du, tills skärmen slutade fungera helt. Det gick att lösa med backup också för typ 500 spänn om det skulle vara aktuellt, men det behövdes inte.

Bor tyvärr långt ifrån alla de större städerna... och Comviq tar inte emot ärenden i sina butiker heller av någon dum anledning.
Hade Telia tidigare och då var de bara att knalla in i en butik och få hjälp. I de här fallet hade dom garanterat hjälpt mig och sen bytt telefonen mot en ny på garanti, men inte Comviq.
När sånt här händer börjar man fundera över vad man verkligen hade i telefonen. Ja kanske klarar mig utan de mesta men de är ju surt.
Tänkte för ett par dagar sen att ja skulle föra över bilder till datorn (brukar göra ett par gånger per år) men tänkte att ja kunde göra de lite senare då de fanns mycket utrymme kvar på telefonen... jorå.
Får gå genom Comviq nu. Kundtjänst sa "det tar bara några dagar" men sen kom de fram att dom först ska skicka mig någon låda som jag sen ska skicka tillbaka allt i. Sen är det helg och så ska dom ha tid... så några dagar blir nog minst 2 veckor.
Man är ju sjukt beroende av sin telefon idag med Bank-id osv.

Permalänk
Medlem

Ser att du fått en del bra uppföljning redan, men jag har personligen använt både en Apple USB-C-hub och någon billig kinavariant utan större problem, så jag tippar att så länge den följer standard så ska det funka precis som representanten från Samsung nämner.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Tack för att du testat.
Ska se om ja kan få tag på nåt ja kan använda.
Blir så trött på mig själv.
Brukar inte ha lås på telefonen men nu hade ja skaffat de för "de kan ju va bra".
Brukar även ha Cloud genom Samsung på tidigare telefoner men valde att klicka bort de då ja tänkt köra Dropbox istället... och nu sitter man här
Bor tyvärr långt ifrån alla de större städerna... och Comviq tar inte emot ärenden i sina butiker heller av någon dum anledning.
Hade Telia tidigare och då var de bara att knalla in i en butik och få hjälp. I de här fallet hade dom garanterat hjälpt mig och sen bytt telefonen mot en ny på garanti, men inte Comviq.
När sånt här händer börjar man fundera över vad man verkligen hade i telefonen. Ja kanske klarar mig utan de mesta men de är ju surt.
Tänkte för ett par dagar sen att ja skulle föra över bilder till datorn (brukar göra ett par gånger per år) men tänkte att ja kunde göra de lite senare då de fanns mycket utrymme kvar på telefonen... jorå.
Får gå genom Comviq nu. Kundtjänst sa "det tar bara några dagar" men sen kom de fram att dom först ska skicka mig någon låda som jag sen ska skicka tillbaka allt i. Sen är det helg och så ska dom ha tid... så några dagar blir nog minst 2 veckor.
Man är ju sjukt beroende av sin telefon idag med Bank-id osv.

Det borde ju gå att koppla in ett tangentbord direkt med en USB C-adapter bara. Då kan du skriva in koden och sedan ansluta telefonen till datorn, om det fungerar som jag tänker mig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Tjoohooo!
Ja lyckades låsa upp telefonen genom Find my phone (hitta min telefon) på Samsung Account.
När man väl hittade telefonen fanns flera val som bla låsa upp, skäkerhetskopiera osv.
Försökte säkerhetskopiera först men de avbröts efter ett tag men upplåsningen fungerade och sen kunde ja köra i vanliga kabel till datorn och föra över de ja ville spara.

Känns skönt att det löste sig till slut.
Stort Tack för alla svar från er hjälpsamma som försökt att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Kul med en lösning. Via Googles egna lösning går det inte längre att låsa upp telefoner.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Tjoohooo!
Ja lyckades låsa upp telefonen genom Find my phone (hitta min telefon) på Samsung Account.
När man väl hittade telefonen fanns flera val som bla låsa upp, skäkerhetskopiera osv.
Försökte säkerhetskopiera först men de avbröts efter ett tag men upplåsningen fungerade och sen kunde ja köra i vanliga kabel till datorn och föra över de ja ville spara.

Känns skönt att det löste sig till slut.
Stort Tack för alla svar från er hjälpsamma som försökt att hjälpa mig.

Fantastiskt bra att det löste sig! Det är tyvärr alltid svårt när man glömt aktivera säkerhetskopiering och synkning, men Find my phone-funktionen var ju väldigt praktisk nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte att ha mobilen på synkning! Du har ju ett google och Samsung account, spara bilder (på google-accountet)osv där automatiskt så kommer du alltid åt dem oberoende på vilken mobil du använder. Samma gäller alla kontakter, sms osv.
Att inte ha synkning på är verkligen att spela rysk roluette. En tappad mobil och man står med rumpan bar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kul med en lösning. Via Googles egna lösning går det inte längre att låsa upp telefoner.

Visste inte att de funnits på Google.
Fixade så ja kunde spåra min gamla farsas Samsung så ja kan hitta honom om han virrar bort på sina skogspromenader (nu har de inte hänt än men man vet ju aldrig) och samtidigt fixade ja så min egen telefon också blev aktiverad.

Skrivet av Samsung:

Fantastiskt bra att det löste sig! Det är tyvärr alltid svårt när man glömt aktivera säkerhetskopiering och synkning, men Find my phone-funktionen var ju väldigt praktisk nu.

Ja har inte bytt telefon så ofta så ja lever fortfarande kvar lite i det gamla (hade en S6 innan denna, som ja nu tillfälligt får återgå till) och orkade aldrig kolla upp allt sånt då. Och när man startar sin nya telefon första gången vill man oftast bara komma igång och inte ställa in en massa och så glömmer man att göra det senare också

Hade inte koll på att det fanns så många funktioner på Finde my phone mer än just hitta telefonen och att man kunde starta ringsignalen för att hitta den. Var in ett par gånger på Samsungkontot och bläddrade förbi de efter som ja inte behövde leta efter telefonen innan ja till slut kollade igenom det

Skrivet av KingCobra:

Glöm nu inte att ha mobilen på synkning! Du har ju ett google och Samsung account, spara bilder (på google-accountet)osv där automatiskt så kommer du alltid åt dem oberoende på vilken mobil du använder. Samma gäller alla kontakter, sms osv.
Att inte ha synkning på är verkligen att spela rysk roluette. En tappad mobil och man står med rumpan bar.

Antar att ja måste aktivera One cloud (Samsung cloud, Onedrive eller va de heter, verkar ha många namn eller?) för att den ska spara bilder? Hade valt bort de när ja skaffat telefonen den här gången.
Har haft tur och inte tappat bort eller blivit av med någon telefon faktiskt och de här är första gången någon går sönder.
Men ja borde veta bättre. En hårddisk på datorn pajade för ett par år sen och då blev kaos.
Den gången lämnade ja in hårddisken och fick innehållet räddat. Blev en dyr läxa som ja borde lärt mig mer av men stod man med röven i vädret igen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OneDrive är MS egna lösning för molnet som Samsung numera använder sig av. Samsung Cloud stängs ned i år (Om jag inte minns fel)
I inställningar kan du välja att synka Galleriet eller ej och annat.