Warzone kraschar på Evga ftw3 ultra 3090

Permalänk
Medlem

Warzone kraschar på Evga ftw3 ultra 3090

Godmorgon!

De såhär att jag fick min 3090 2 dagar sedan.
Vet ej om jag ska vara glad eller bara gråta. Hållt på med den i 2 dagar och 2 nätter mer eller mindre.

Det har klyddat sedan jag fick den. 
Warzone kraschar konstant. Jag kommer in i pregame de funkar i några sec sedan kraschar den. Får paiging file error fått deverror 6065 tror jag de hette. Jag fått allt möjligt. Testade att radera gaming profiler, installera om spelet  alla youtube tips.  Jag blev så irriterad att jag

Formaterat om datorn.
Installerat dom nyaste geforce drivrutinerna.
Inte Installerat in skitappar från moderkortet utom dom nödvändigaste typ chipset, ljud och nätverk etc.
Installerat dom senaste bios till grafikkortet.
Jag har testat med resisebar och utan det är samma skit.
Jag har gjort uteslutnings metoder på ex kablar etc (tagit bort extentions kört med psuns same sh#t fortfarande)
Jag har kört utan xmp, med xmp, manuella xmp
Jag har testat flasha om kortet till äldre bios på 450w fortf samma.

Coldwar funkar
Control rtx max på allt funkar
Jag har kört furmark för gpun plus aida64 för cpu och ram samtidigt utan problem.
Jag har kört firestrike, firestrike ultra, timespy, heaven utan problem.
Jag har kommit upp till 489w på timespy utan problem

Tidigare hade jag rog strix 3080 allt funkade problemfritt. Jag testade 3080 kortet det funkade.

Mina specs

I9990k (stock)
Z390 aorus master bios f11n
850w corsair rmx white v2

https://www.gskill.com/product/165/299/1562839044/F4-3600C14D...
( dom är inte anpassade till mitt kort men jag har kört manuell xmp samt lagt volt på 1.45  eftersom det finns likadanakort fast i 1.45 volt och det har funkat i månader även mem64 lr va den heter testat den utan error.

Alltså jag har verkligen testat allt förutom att låsa volten så att inte capasitorerna flippar ut såg en video på youtube
https://youtu.be/--YvuxE0xl4
Vet ej om det är relevant men på riktigt ska man verkligen behöva göra sånt för ett 25k kort. Va hände med plug n play.

Snälla finns det något jag har missat förutom att retunera skitet så svara gärna. Jag håller på att bli galen

Permalänk
Medlem

Om allt funkar utom warzone så är det warzone som inte gillar kortet inte tvärtom. Hade liknande problem med RDR2 för något år sen fick underklocka för just det spelet (2080S). Prova med afterburner och sätt max ström till ca 80% och sänk klockan ca 5-10%, minnet som vanligt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

Jag kan inte spela warzone med mitt Zotac 3090 enda spelet jag har problem med.
Jag misstänker det är minnesmängden som orsakar någon bug i spelet.
Då jag testat klocka ned och ställa ned inställningarna men den crashar oavsätt.

Har testat även med andra nvidia drivrutiner, men även det gör ingen skillnad.

Om du hittar någon lösning så är jag intresserad att få veta.

Andra som också har problem:
- https://linustechtips.com/topic/1250985-3090-warzone-crashing...
- https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
- https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/j6s2i9/computer_cr...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig med just warzone, dock nu för några månader sedan. Kom in i pre-game, kunde vara i lobby osv men några sekunder in i pre-game (som bäst någon minut in-game) så kraschade skiten till windows och gav diverse olika förklaringar till det. Löste sig dock när jag lät skitspelet ligga på hyllan ett tag och några uppdateringar senare så fungerade det perfekt igen. Förstår din frustration till fullo dock.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med att Warzone crashar då jag klockade mitt kort, har iofs ett 3060TI men då jag kör allt utan clock försvinner mina dev errors. Har du provat ändra grafikinställningar i Warzone?

Permalänk

Warzone/MW har jag otroliga problem med om jag kör Afterburner samtidigt (2080ti) Liknar till viss del de symptom du nämner men det löste sig för mig efter någon uppdatering för någon månad sen (Både geforce och warzone uppdateringar i samma veva) Jag hoppas att du kan få bukt på problemen

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Inaktiv

Jag löser ditt problem. Byter mitt 3070 mot ditt 3090 xD .. himla trist att det krashar.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara någon bakgrundsprocess som skapar konflikt. Testa stänga ner allt du kan. Alla klienter som rullar i bakrgunden som Steam, etc. En vild chansning, men det har löst mina oförklarliga problem förr. Sen har det visat sig att en specifik klient/tjänst orsakat problem, men bra att börja med att döda allt först.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har hört att EVGA FTW3 Ultra 3090 har stora problem men att det ska vara löst i en nyare version. Tror det blir bäst om du kontaktar EVGA direkt och ser om de har en lösning. Finns en stor tråd om det https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3090-FTW3-XOC-BIOS-m...

Har för mig också att de har en speciell mail för snabbare hantering: 3090oc@evga.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Flytta dina page file till en SSD med gott om utrymme, en kompis hade samma problem (också med 3090) och löste det så. Vet inte om man kanske borde ha mer RAM än VRAM, min kompis med samma problem hade bara 16GB RAM.

Prova även att spela med GPUns power limit kraftigt nerdragen för att utesluta att det är strömförsörjningsproblem från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att testa alla möjligheter. Jag har kommit fram till att den kraschar så fort vitural memory load når 99.9% jag kollar detta på hwinfo64.

Jag vet inte hur jag ska öka vitural memory load. Jag har testat dom här google grejerna men inget har hjälpt. Kan någon av er en memory load for dummies tips.

Permalänk
Medlem

Testa öka pagefile size. Låter ju som att oD motorn dumpar grejer från grafikminnet till ram/ som tar slut som skriver till pagefile som tar slut.

I reddit tråden länkad ovan har en kille med 3090 fixat det med en config setting för CoD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Godmorgon!

De såhär att jag fick min 3090 2 dagar sedan.
Vet ej om jag ska vara glad eller bara gråta. Hållt på med den i 2 dagar och 2 nätter mer eller mindre.

Det har klyddat sedan jag fick den. 
Warzone kraschar konstant. Jag kommer in i pregame de funkar i några sec sedan kraschar den. Får paiging file error fått deverror 6065 tror jag de hette. Jag fått allt möjligt. Testade att radera gaming profiler, installera om spelet  alla youtube tips.  Jag blev så irriterad att jag

Formaterat om datorn.
Installerat dom nyaste geforce drivrutinerna.
Inte Installerat in skitappar från moderkortet utom dom nödvändigaste typ chipset, ljud och nätverk etc.
Installerat dom senaste bios till grafikkortet.
Jag har testat med resisebar och utan det är samma skit.
Jag har gjort uteslutnings metoder på ex kablar etc (tagit bort extentions kört med psuns same sh#t fortfarande)
Jag har kört utan xmp, med xmp, manuella xmp
Jag har testat flasha om kortet till äldre bios på 450w fortf samma.

Coldwar funkar
Control rtx max på allt funkar
Jag har kört furmark för gpun plus aida64 för cpu och ram samtidigt utan problem.
Jag har kört firestrike, firestrike ultra, timespy, heaven utan problem.
Jag har kommit upp till 489w på timespy utan problem

Tidigare hade jag rog strix 3080 allt funkade problemfritt. Jag testade 3080 kortet det funkade.

Mina specs

I9990k (stock)
Z390 aorus master bios f11n
850w corsair rmx white v2

https://www.gskill.com/product/165/299/1562839044/F4-3600C14D...
( dom är inte anpassade till mitt kort men jag har kört manuell xmp samt lagt volt på 1.45  eftersom det finns likadanakort fast i 1.45 volt och det har funkat i månader även mem64 lr va den heter testat den utan error.

Alltså jag har verkligen testat allt förutom att låsa volten så att inte capasitorerna flippar ut såg en video på youtube
https://youtu.be/--YvuxE0xl4
Vet ej om det är relevant men på riktigt ska man verkligen behöva göra sånt för ett 25k kort. Va hände med plug n play.

Snälla finns det något jag har missat förutom att retunera skitet så svara gärna. Jag håller på att bli galen

Jag har samma moderkort och cpu, samt 3080 FTW3. Hade tidigare Corsair Vengence 3000mhz minnen, som funkade med Cold War. Uppgraderade till G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 4000MHz, men kunde endast få de att klara 3600Mhz dock med ganska tajta timings. Har inte testast Warzone men Cold War var extrem känslig för allt över 3200Mhz. Köpte istället patriot 4400Mhz 2st 2x8GB, dessa fick jag upp till 4200 men inte helt stabilt efter extremt frustrerande pilande med Boot loops etc. Lite besviken på min Aorus master egentligen, trodde det skulle funka bra för minnes OC. Med de nya minnen funkade, Cold war knappt på allt över 3600Mhz, även då krashar den en del. Fungerar ok med minnen i 3000Mhz men krashar lite då och då efter ett par timmar. Har en Nvme som systemdisk och en till för spel.

När du säger att du har testat utan XMP menar du stock voltage och timings med 2666Mhz ? Kan mycket väl vara grafikkortet som är problemet, men kolla bara så att det inte är minnen som ställer till det. Testa med ett enklare par minnen om du har sådan liggandes.

Edit: i en reddit thread står det "Turn off both Cache Spot and Cache Sun shadows (in graphic options) is what worked for me"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Godmorgon!

De såhär att jag fick min 3090 2 dagar sedan.
Vet ej om jag ska vara glad eller bara gråta. Hållt på med den i 2 dagar och 2 nätter mer eller mindre.

Det har klyddat sedan jag fick den. 
Warzone kraschar konstant. Jag kommer in i pregame de funkar i några sec sedan kraschar den. Får paiging file error fått deverror 6065 tror jag de hette. Jag fått allt möjligt. Testade att radera gaming profiler, installera om spelet  alla youtube tips.  Jag blev så irriterad att jag

Formaterat om datorn.
Installerat dom nyaste geforce drivrutinerna.
Inte Installerat in skitappar från moderkortet utom dom nödvändigaste typ chipset, ljud och nätverk etc.
Installerat dom senaste bios till grafikkortet.
Jag har testat med resisebar och utan det är samma skit.
Jag har gjort uteslutnings metoder på ex kablar etc (tagit bort extentions kört med psuns same sh#t fortfarande)
Jag har kört utan xmp, med xmp, manuella xmp
Jag har testat flasha om kortet till äldre bios på 450w fortf samma.

Coldwar funkar
Control rtx max på allt funkar
Jag har kört furmark för gpun plus aida64 för cpu och ram samtidigt utan problem.
Jag har kört firestrike, firestrike ultra, timespy, heaven utan problem.
Jag har kommit upp till 489w på timespy utan problem

Tidigare hade jag rog strix 3080 allt funkade problemfritt. Jag testade 3080 kortet det funkade.

Mina specs

I9990k (stock)
Z390 aorus master bios f11n
850w corsair rmx white v2

https://www.gskill.com/product/165/299/1562839044/F4-3600C14D...
( dom är inte anpassade till mitt kort men jag har kört manuell xmp samt lagt volt på 1.45  eftersom det finns likadanakort fast i 1.45 volt och det har funkat i månader även mem64 lr va den heter testat den utan error.

Alltså jag har verkligen testat allt förutom att låsa volten så att inte capasitorerna flippar ut såg en video på youtube
https://youtu.be/--YvuxE0xl4
Vet ej om det är relevant men på riktigt ska man verkligen behöva göra sånt för ett 25k kort. Va hände med plug n play.

Snälla finns det något jag har missat förutom att retunera skitet så svara gärna. Jag håller på att bli galen

Hade stora problem med spelet också ett tag men efter att jag uppdaterade bios så funkade det kanon.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har battlenet installerad på C:
Spelet är på partition D:
C och d är samma nmve dvs samsung 970 evo plus.

Det som löste hela var att inaktivera paigingfile från c och flytta den till d och låta windows bestämma storleken. Nu går inte min vitural memory load över 89%.

Tack allihopa och stort tack till @quelex som hjälpte mig på pm! Ni är guld värda! Höll på att nästan kasta ut allt från 8e våningen ett tag hahaha.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett pagefile problem, men installera EVGA precision så uppdaterar den firmware åt dig då och då, när du startar programmet. Så du behöver inte ha det igång i bakgrunden.