Permalänk
Medlem

PCI-E till nätaggregat

Hej,

Är det skillnad på sladdarna: 6+2 PCI-E och 4+4 CPU enl bild?

Anledningen att jag frågar är att jag har ett ITX-modorkort vars "CPU-sladd" är för kort till nätagget, därför tänkte jag köpa mig en PCI-E förlängningssladd. För att koppla ur den (och byta sladd) måste jag ta loss kylaren från cpun...

Lite oklart varför de står "CPU" och "PCI-E" på sladdarna om det är samma grej.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilket av uttagen du använder till vad, om kabeln passar så är det rätt (givet att kabeln hör till nätagget förstås).

Tillägg: Jag pratar alltså bara om uttagen på nätagget här. Om du undrade om en PCIe-kabel är samma sak som en 4+4 ATX så är de inte det, och de ska inte ens passa fysiskt (men det har inte stoppat vissa...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Hej,

Är det skillnad på sladdarna: 6+2 PCI-E och 4+4 CPU enl bild?

Anledningen att jag frågar är att jag har ett ITX-modorkort vars "CPU-sladd" är för kort till nätagget, därför tänkte jag köpa mig en PCI-E förlängningssladd. För att koppla ur den (och byta sladd) måste jag ta loss kylaren från cpun...

Lite oklart varför de står "CPU" och "PCI-E" på sladdarna om det är samma grej.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/64507?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjQ1MDciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiZjA4OTQwZWI3MmI5OWExMGI2MmMyN2Y3ODY3NWNmZDEifQ%3D%3D

Sladden 6+2 PCI kan endast kopplas till ett grafikkort.
Sladde 4+4 CPU kan endast kopplas till moderkortet för att ge ström till CPU.

Däremot verkar du kunna växla var i nätagget dessa sladdar ansluts.

Så du kan inte under några omständigheter använda sladden 6+2 PCI till moderkortet (du kommer inte ens kunna sätta in sladden i moderkortet men om du hade kunnat göra det så hade saker gått sönder)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT