3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag höll på i 1 min med att lägga beställning med bank id och hela kittet!
När jag går in på sidan så står det ”redo att plockas” inget annat...

Pratade med supporten nu som sa att jag inte kommer få ett kort då det finns andra som är före mig i kön. Men att jag får ett kort när det kommer in i lager...

Där ser man. Intressant att det står Redo att plockas för dig som då ligger efter mig som bara har status mottagen.
Det hela ter sig väldigt logiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag höll på i 1 min med att lägga beställning med bank id och hela kittet!
När jag går in på sidan så står det ”redo att plockas” inget annat...

Pratade med supporten nu som sa att jag inte kommer få ett kort då det finns andra som är före mig i kön. Men att jag får ett kort när det kommer in i lager...

Vilket kort beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Stämmer inte, det är ofta som folk lyckas gå före i deras "kö".

Det är precis min känsla också

Permalänk

Verkar som netonnet inte har någon struktur överhuvudtaget. Verkar som om de får in 15 kort till försäljning, lyckas 100 köpa det så är det 15 random av dessa som får kortet. Oberoende vilka 15 som först genomförde köpet. Sen verkar de få in kort som tidigare varit till försäljning men att alla som lagt beställning inte fått nå kort, de lägger ut dessa för försäljning också istället för att beta av kön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Verkar som netonnet inte har någon struktur överhuvudtaget. Verkar som om de får in 15 kort till försäljning, lyckas 100 köpa det så är det 15 random av dessa som får kortet. Oberoende vilka 15 som först genomförde köpet. Sen verkar de få in kort som tidigare varit till försäljning men att alla som lagt beställning inte fått nå kort, de lägger ut dessa för försäljning också istället för att beta av kön?

Precis, och deras kundsupport bryr sig inte överhuvudtaget om att försöka åtgärda problemet :).

Dom hänvisar bara med att dom inte har tillgång till kön för deras system tillåter inte det, vi har inte hand om ordersystemet, och det finns inget sätt att se hur många kort dom fått in. Totalt värdelöst för att uttrycka det milt..
Förstår egentligen inte ens varför dom har en kundsupport, när dom är helt bakbundna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Precis, och deras kundsupport bryr sig inte överhuvudtaget om att försöka åtgärda problemet :).

Dom hänvisar bara med att dom inte har tillgång till kön för deras system tillåter inte det, vi har inte hand om ordersystemet, och det finns inget sätt att se hur många kort dom fått in. Totalt värdelöst för att uttrycka det milt..

Ja exakt samma svar har jag fått. Kundsupport påstår att de inte kan se hur många kort de fått in, hur många som beställde kortet och hur många kort som paketerats för leverans. Ingenting kan de se, förutom om kortet finns i deras lager och ifall de har allokerat ett kort till din order. Känns typ som att de har en lista med alla som lagt beställning, sen skriver de upp listan och sätter upp den på väggen. Sen skjuter de dart-pil och de namn som träffas får ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Precis, och deras kundsupport bryr sig inte överhuvudtaget om att försöka åtgärda problemet :).

Dom hänvisar bara med att dom inte har tillgång till kön för deras system tillåter inte det, vi har inte hand om ordersystemet, och det finns inget sätt att se hur många kort dom fått in. Totalt värdelöst för att uttrycka det milt..
Förstår egentligen inte ens varför dom har en kundsupport, när dom är helt bakbundna.

Rätt dåligt att skylla på ett system som de själva använder. Låter som en dåligt ursäkt för att slippa svara på kundernas frågor. Är det nu så dåligt system får de väl manuellt kolla upp status när kunder frågar. De har ju lagt ut kort till försäljning flera gånger under våren utan att ha skickat de kort som ligger för beställning före jul. Gör om och gör rätt!

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Rätt dåligt att skylla på ett system som de själva använder. Låter som en dåligt ursäkt för att slippa svara på kundernas frågor. Är det nu så dåligt system får de väl manuellt kolla upp status när kunder frågar. De har ju lagt ut kort till försäljning flera gånger under våren utan att ha skickat de kort som ligger för beställning före jul. Gör om och gör rätt!

Tro mig, har bett dom göra det, men det går inte heller. Har till och med bett dom att ta mitt ärende vidare till en ansvarig som kan se det jag frågar om, men någon sådan person finns det inte heller :).
Finns ingen på företaget som har koll på deras egna interna system

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Va gick MSI korten för på proshop?

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Va gick MSI korten för på proshop?

13,990 SEK

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem

fick svar nu från Elgiganten att dom inte hade fått in några 3080 kort alls för deras bundle kampanj och kunde inte se några kort som kommer in heller.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

fick svar nu från Elgiganten att dom inte hade fått in några 3080 kort alls för deras bundle kampanj och kunde inte se några kort som kommer in heller.

Hahaha, kan man ens lita på det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

fick svar nu från Elgiganten att dom inte hade fått in några 3080 kort alls för deras bundle kampanj och kunde inte se några kort som kommer in heller.

Stämmer inte, dom har ju redan sålt en del av korten i Norge t ex, sen var det några användare här på forumet som sa att dom lyckades knipa några kort vid tolvsnåret i natt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

jadu med felgiganten blir jag aldrig förvånad asså, blir så matt bara känner jag nu

asså? så då hade kundtjänsten fel om det igen då, gör dom något rätt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Stämmer inte, dom har ju redan sålt en del av korten i Norge t ex, sen var det några användare här på forumet som sa att dom lyckades knipa några kort vid tolvsnåret i natt.

Inte sett någon användare säga att dom lyckades knipa just 3080 kort dock, endast de andra.

Nu har jag pratat med Elgigantens kundtjänst igen och fått ett fjärde svar, dom ska tydligen säljas senare idag(!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Inte sett någon användare säga att dom lyckades knipa just 3080 kort dock, endast de andra.

Nu har jag pratat med Elgigantens kundtjänst igen och fått ett fjärde svar, dom ska tydligen säljas senare idag(!).

3080?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande finnas ett 3090 med vattenblock på proshop för hissnande 28990kr
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3090-iCH...
Försvinner lite då och då...tror folk testar att lägga den i kunvagnen och så är den reserverad en stund innan den kommer ut igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Verkar fortfarande finnas ett 3090 med vattenblock på proshop för hissnande 28990kr
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3090-iCH...
Försvinner lite då och då...tror folk testar att lägga den i kunvagnen och så är den reserverad en stund innan den kommer ut igen.

Haha verkar så, la upp i "endast tips" tråden och när det inte syntes längre så ändrade jag till "borta". Nu är det möjligt att köpa igen. Samma kort låg ju ute i onsdags för typ 22.990kr på proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Måste bara fråga... Uppdaterade frenetiskt på Proshop kl 14 idag... Som ett antal andra dagar... Lyckades inte ens se Köp knappen...

Då var vi två :')

Permalänk
Medlem

Va det någon här som lyckades handla på Proshop idag kl 14:00? Jag bevakade specifikt ASUS GeForce RTX 3070 DUAL men som flera andra här så såg jag aldrig köpknappen innan korten va slutsålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

T.ex. butikerna.org

"Det är företagets ansvar att göra en rimlig bedömning av efterfrågan" = släpp dom i små klumpar för att varan bevisligen varit tillgänglig hela kampanjen.

Nästan alla, för att inte säga alla, butiker gör så, ransonerar ur kampanjprodukter med hög efterfrågan så att de räcker hela perioden.
Det är därför man kan höra ”slut för idag, det kommer fler imorgon” på affärer, för dom har fler i lagret men lägger bara ut X antal per dag i butiken.
Sen blir det ”first come, first served” den dagen.

Så tolkar inte jag den texten, inte alls faktiskt. Jag tolkar det som att företaget har ett ansvar för att ha tillräckligt antal av produkten för kampanjperioden, inte något om att portionera ut en mindre mängd över olika dagar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så tolkar inte jag den texten, inte alls faktiskt. Jag tolkar det som att företaget har ett ansvar för att ha tillräckligt antal av produkten för kampanjperioden, inte något om att portionera ut en mindre mängd över olika dagar.

Fast det är din tolkning, butikerna tolkar det som jag säger, för då har dom gjort det dom kan för att ha minst en vara att sälja hela perioden.

Fråga valfri butikschef du känner (inte en slumpmässig en då dom inte kommer erkänna detta för randos), men allt från Ica-butiker till de stora elkedjorna gör så här för att uppfylla kravet att folk ska kunna köpa varorna varje dag under perioden.

Du tycker det inte är underligt att vissa kampnjvaror på typ Willys kan vara helt slut på tisdag kväll men fullt i hyllorna igen på onsdag morgon? Det är för att dom portionerar ut.

Mina källor? Flertalet personer jag känner som jobbar/jobbat på elgiganten, Willys, Ica o.s.v.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Trist att man missade 3080 på elgiganten, riktigt bra märke till jäkligt pris i dagens läge.

Har ett Evga 3080 ftw3 ultra redan men hade inte skadat med ett till...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Fast det är din tolkning, butikerna tolkar det som jag säger, för då har dom gjort det dom kan för att ha minst en vara att sälja hela perioden.

Fråga valfri butikschef du känner (inte en slumpmässig en då dom inte kommer erkänna detta för randos), men allt från Ica-butiker till de stora elkedjorna gör så här för att uppfylla kravet att folk ska kunna köpa varorna varje dag under perioden.

Du tycker det inte är underligt att vissa kampnjvaror på typ Willys kan vara helt slut på tisdag kväll men fullt i hyllorna igen på onsdag morgon? Det är för att dom portionerar ut.

Mina källor? Flertalet personer jag känner som jobbar/jobbat på elgiganten, Willys, Ica o.s.v.

Ok, så då finns det inget som faktiskt säger att det är så det ska tolkas eller så det är bestämt, bara andrahandsinformation alltså?

Det kan mycket väl stämma att de tolkar det så, jag säger inte att du har fel, men då vet vi att det är så "du fått höra" att det är, inte att det faktiskt ÄR så. Har själv jobbat flertal år inom elektronikförsäljning (även om det börjar bli en 15 år sen), då tolkades det definitivt inte som du hävdar, då var det precis som det står i vad du citerade och länkade, att man skulle se till att ha täckning för antalet varor under kampanjperioden eller erbjuda en alternativ likvärdig produkt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vilket kort beställde du?

Suprem x 3080 13.990sek
(Om jag lyckas få det kommer jag att sälja mitt TUF 3070 😅 för 9000kr kanske? 😅)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Ja exakt samma svar har jag fått. Kundsupport påstår att de inte kan se hur många kort de fått in, hur många som beställde kortet och hur många kort som paketerats för leverans. Ingenting kan de se, förutom om kortet finns i deras lager och ifall de har allokerat ett kort till din order. Känns typ som att de har en lista med alla som lagt beställning, sen skriver de upp listan och sätter upp den på väggen. Sen skjuter de dart-pil och de namn som träffas får ett kort.

Ring och beställ någon annan halvpopulär produkt som inte är datorelektronik så kommer de helt plötsligt kunna svara exakt vad på det befinner sig, när det kommer in, var man är i kön etc - det är jag övertygad om men jag kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Ring och beställ någon annan halvpopulär produkt som inte är datorelektronik så kommer de helt plötsligt kunna svara exakt vad på det befinner sig, när det kommer in, var man är i kön etc - det är jag övertygad om men jag kan ha fel.

Ja precis, pratade med ytterligare en ifrån kundsupport idag då jag läste här att folk fått kort levererat vid beställning de la idag trots att andra har beställning på samma kort sedan månader tillbaka.

Han verifierade att de kan se allt, men får inte ge ut någon information angående kösystem och liknande. Dock sa han till mig att han sett att massor hade avbeställt sin order (på vision oc 3070), dock bara folk efter mig. Men det var inte "Många" framför mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, så då finns det inget som faktiskt säger att det är så det ska tolkas eller så det är bestämt, bara andrahandsinformation alltså?

Det kan mycket väl stämma att de tolkar det så, jag säger inte att du har fel, men då vet vi att det är så "du fått höra" att det är, inte att det faktiskt ÄR så. Har själv jobbat flertal år inom elektronikförsäljning (även om det börjar bli en 15 år sen), då tolkades det definitivt inte som du hävdar, då var det precis som det står i vad du citerade och länkade, att man skulle se till att ha täckning för antalet varor under kampanjperioden eller erbjuda en alternativ likvärdig produkt.

Absolut, men flertalet kedjor kör så här, och det är inte andrahandsinformation jag sitter med utan från allt från butikschefer till folk på golvet. Jag har utnyttjat mina kontakter ett par gånger och fått svar ”egentligen har vi slut för idag men jag går och hämtar en på lagret” som svar. Så mycket mer klockrent än så blir det inte.

Det står ingenstans i den texten att dom ska ha täckning, bara att dom ska bedöma efterfrågan så att de har produkter att sälja hela perioden

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Absolut, men flertalet kedjor kör så här, och det är inte andrahandsinformation jag sitter med utan från allt från butikschefer till folk på golvet. Jag har utnyttjat mina kontakter ett par gånger och fått svar ”egentligen har vi slut för idag men jag går och hämtar en på lagret” som svar. Så mycket mer klockrent än så blir det inte.

Det står ingenstans i den texten att dom ska ha täckning, bara att dom ska bedöma efterfrågan så att de har produkter att sälja hela perioden

Det är själva definitionen av andrahandsinformation. Du har fått den från någon annan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW